Nagels knippen

Gestart door sander_hermans, maart 07, 2007, 15:32:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sander_hermans

Hallo,

Ik heb een vraagje over het knippen van de nageltjes van mijn parkietje. Hoe kan ik dit het beste doen? En hoe zie ik of de nageltjes te lang zijn? Alleen ik ben bang dat ik de ader er vanaf knip. En dan?

Groetjes Sander

Safrena

Hey Sander

Nageltjes knippen is al vaak besproken op het forum ;)
Kijk maar even bij de zoek functie

als je zelf nog nooit nageltjes hebt geknipt kun je dit beter laten doe door een ervaren iemand of door de vogelarts.
Deze kunnen je dan voordoen hoe het moet, zodat je het later zelf ook kan

Heel belangrijk is om dus nooit in die adertjes te knippen. Deze zie je normaal goed in de nageltjes.

Vele groetjes

keobnepo

Hoi Sander,

ik denk niet dat het verstandig is dat je zelf nu de nagels van je vogeltje gaat knippen. Ik maak uit je verhaal op dat je dit nooit eerder hebt gedaan en het is belangrijk dat je dit dus laat doen door iemand die er ervaring mee heeft.

Als je namelijk teveel/tever knipt, kan je in zijn 'leven' knippen en dan kan het pootje gaan bloeden. Je kan bijvoorbeeld even langs de dierenarts bij je in de buurt. Die zal het graag voor je willen doen.

heb je een 'slijtstok' in je kooi hangen?

Josephine

Citaat van: KeobNepo op maart 07, 2007, 15:36:41
heb je een 'slijtstok' in je kooi hangen?
Bedoel je zo'n stokje van zand? Dit is niet goed voor je parkietje!!! Niet alleen de nagels slijten, maar ook het pootje zelf schaaft er konstant langs en dit is niet goed voor je parkietje(en pijnlijk)

Groetjes Josephine

Marieke-Tommy

Hoi josephine,
Mijn parkietjes hebben ook zo'n 'zandstok' (als schommeltje) en allebei zitten ze daar graag op. Ook huppelen ze gewoon vrolijk heen en weer als ze erop zitten. Ik denk dat het dus wel meevalt.

Groetjes Marieke, Tommy en Bassie :-*

keobnepo

Nee, ik bedoel niet zo een zand-stok, ik bedoel een 'cement' stok, zo een dikke van een soort steen. Deze is volgens mij juist wel goed voor je vogeltje...

Fenixjuh

Hoi,
ik heb een soort schuurpapier-rolletjes die je over een stokje kan schuiven, maar die heb ik op jullie advies eruit gehaald, omdat er hier gezegt was dat dat de pootjes kon irriteren. Zou zo'n cement-stok wel werken? Ik moet er niet aan denken om nageltjes te knippen, lijkt me doodeng. :-[ alvast bedankt voor het advies!
groetjes!

Caradow

wanneer je gewoon stokken (het liefst natuurhout) van verschillende diktes gebruikt, zal het in principe niet nodig izjn om de nagels van je parkiet te knippen. Ook een slijtstok kan uitkomst bieden. De zandhulsjes voor om de reguliere stokken zijn erg scherp en kunnen de pootjes beschadigen.

Kleintjes

Hoihoi,

verschillende diktes zitstokken en ruwe materialen zoals puimsteen (zoals die bedoeld worden) en van ander mineraal kunnen inderdaad heel wat helpen bij 't kort houden van de nageltjes EN de snavel. Ondanks dit kan 't toch gebeuren dat nageltjes lang worden, bv door 'n verkeerde stand van de voetjes of 'n afwijking dat ze bv te snel groeien. Ik heb dit gehad met Pino, omdat hij zijn pootjes anders ging gebruiken dan de andere vogels die ik heb / had moest ik bij hem regelmatig de nagel van de kleine teen aan de achterkant van de voet knippen, hij kon er geen kracht meer op zetten en daardoor bleef de slijtage ook zeer beperkt.

Ik heb ook lang lopen tobben over dat knippen, maar ik heb er iets op gevonden. Ik heb de nageltjes eens goed bekeken en wat blijkt? Meestal kun je 'n randje zien waar de dikke nagel over gaat in 'n dunner stukje. Even 'n erg extreme vergelijking, maar alleen om 't even duidelijk te maken (als dat lukt): De nagel gaat (GROFWEG HE FOLKS!!) van 1 cm dik naar 6 mm, daar zie je dus 'n randje zitten omdat de overgang groot is. In de realiteit is dit verschil niet zo extreem als in dat voorbeeld van net, maar dat is dan ook alleen 'n poging tot verduidelijking. Ik heb me aangeleerd om net voor die overgang te blijven, dus dat de 'nieuwe' punt van de nagel net iets dunner is dan de rest van de nagel. Ik heb sinds ik die 'regel' gebruik nog nooit in 't leven geknipt. Ja ok, bij Tweety ooit per ongeluk, maar die heeft echt spinnepootjes zo dun; houd die maar eens vast zonder ze te pletten hihi ::) Ik knipte net op 't moment dat hij even trapte... Maar dat is op al die jaren net 1 keer gebeurd en 't is allemaal perfect in orde gekomen, hij is nog steeds dezelfde Tweety hoor. Ik houd voor mezelf dus dat lijntje aan, maar als je 't zelf niet aan durft of niet aan wil kun je beter even naar de DA gaan, die leert je dat graag. Bedenk wel: er kan altijd wel eens 'n ongelukje gebeuren, hoe professioneel iemand ook is. Je kunt 'n parkietje niet altijd precies hebben zoals je hem graag had op dat moment. Er zijn er die blijven er heel relaxed onder, anderen gaan trappelen. De kans dat er 'n ongelukje gebeurd is echter erg klein. De DA kan 't trouwens sneller stoppen en beter dan menigeen van ons.

Twijfel je, ga dan gewoon naar de DA, deed ik de eerste paar keren ook totdat ik 't zelf geleerd had.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

#9
He verdeurie, ben ik net wat te laat.. naja..dan maar zo. Ik heb even wat voorbeelden van die puimsteen stokken gezocht, zodat je kan zien wat ik bedoel met die stokken. Ze zijn er in vele maten en vormen. En prijsklasses natuurlijk maar dat mag geen reden zijn om ze niet te halen  ;)


En deze ;)
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=12603.0
gr safrena


[verwijderd door de beheerder]
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses