Neusdop

Gestart door vlekje, juli 07, 2005, 19:50:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

vlekje

Hallo,
Nog niet zo lang heb ik een parkietje, dus alles is nog nieuw voor mij. Daarom is dit misschien een onzinnige vraag, maar okee.
Eergisteren merkte ik dat de neusdop van mijn ongeveer 8 maanden oude  vrouwtjes parkiet begint te "schilferen". Er komen stukjes af lijkt het en de neusdop wordt nu wit??? Wat kan dit zijn? En is het "ernstig???

Zoals ik al zei misschien maak ik me terecht zorgen of niet...
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Nicole en Vlekje

Sonja

Hoi Nicole,

De neusdop van een popje kan weleens van kleur veranderen, onder invloed van hormonen, hij kan daardoor inderdaad wit, of soms zelfs blauwachtig van kleur worden. Dit is tijdelijk, en je hoeft je er geen zorgen over te maken. ;)

Groetjes, Sonja.

vlekje

En kan het ook zijn dat de neusdop schilfert of zie ik dat verkeerd???

Ingrid

Hoi Vlekje,

Het is een beetje moeilijk beoordelen zonder de schilfering van de neusdop te hebben gezien. Het zou kunnen dat je parkietje schurfmijt heeft, dat begint vaak ook met schilfers.

Lees dit eens: http://www.parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Groetjes, Ingrid

Mariƫlle S

Mijn parkietje kreeg ook nadat ik hem een paar weken had een wat schilferige neusdop, alsof hij aan t vervellen was. Ik heb dat even in de gaten gehouden maar na een tijdje werd hij weer mooi glad en knalblauw.

Nu heb ik sinds twee weken een nieuw parkietje erbij en deze heeft het nu ook een beetje. Terwijl hij eerst een volledig gladde neusdop had. Zijn dopje begint nu ook te verkleuren. Het ziet er uit alsof het velletje erop een beetje loslaat.

Houd het wel in de gaten want het kan inderdaad ook schurftmijt zijn en dat moet behandeld worden.

Veel plezier van je nieuwe vriendje

vlekje

Bedankt voor de reacties! Zoals jij het hebt beschreven Marielle, dat komt heel erg overeen met wat ik bij mijn parkietje merk. Maar ik zal het goed in de gaten houden, mocht het toch op schurfmijt gaan lijken.

vlekje

Vanmorgen kon ik de link bekijken die jij erop heb gezet Ingrid, en dat kijkt niet op wat mijn parkietje heeft (de neusdop dan) maar de onderkant van de neusdop is niet helemaal egaal bij Vlekje en de snavel daar zitten ook "krasjes" op. Ze lijkt er absoluut geen last van te hebben want ze zit er niet aan en "schraapt" vrolijk met de snavel over de kalksteen.
Twee weken terug ben ik met haar naar de dierenarts geweest (ze had ontstoken oogjes) en die heeft haar ook goed onderzocht, want ze was pas voor de eerste keer bij de dierenarts en die zei niets over haar neusdop/ snavel.

Ik weet nu niet echt wat ik hiermee aan moet zeker omdat ik nog kort geleden bij de dierenarts ben geweest met haar.  
Hebben jullie misschien ideeen of ervaring hiermee??

Ingrid

Hou het gewoon even in de gaten  ;) . De foto die je ziet bij de link die ik heb gegeven is schurftmijt in een ver gevorderd stadium. Bij onbehandelde schurftmijt kan de snavel er zo uit gaan zien.
Het kan ook zijn dat het door het schuren tegen de kalksteen er krasjes en schilfertjes op de snavel zitten.
Kijk het aan en wees er alert op dat het niet verergerd, dan zou ik een bezoekje aan de dierenarts toch aanraden.

Groetjes, Ingrid