Mijn parkieten kunnen niet met elkaar overweg. Wat nu ?

Gestart door parkietenmaf, maart 07, 2007, 11:10:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenmaf

Ik heb een Engelse mannetjes parkiet (Kiwi) en die is 8 maanden. Toen Kiwi 3 maanden was, hebben we nog een engelse parkiet gekocht van 6 weken, dus qua leeftijd verschillen ze niet veel. Eerst Champie, de nieuwe parkiet, in een andere kooi, en na twee maanden in dezelfde kooi gedaan. Het is een ruime kooi en ze waren goed aan elkaar gewend. Ze mogen dagelijks een paar uur rond vliegen. Nu blijkt dat Champie ook een mannetje wordt. Ze zitten al 2 maanden bij elkaar in de kooi en Kiwi is heel blij wanneer hij eruit mag. Hij is steeds bij mij (en is gaan praten) maar Champie jaagt hem de hele tijd weg. Champie blijkt zeer dominant ze zijn en ik heb het idee dat Kiwi er onder lijdt. Champie jaagt Kiwi weg wanneer Kiwi wilt gaan eten/drinken, trekt steeds aan zijn staart en nu mag Kiwi nergens meer gaan zitten in zijn kooi, want Champie jaagt hem weg. Ik ben hier niet blij mee.
Valt er iets aan te doen ? Zou het tijdelijk zijn ?

Mars

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de reacties. Ook hier botert het niet helemaal tussen Winky en Layla. En ik ben ook wel nieuwsgierig of dit ooit nog goed komt.

Een van de tips om etensbak ruzies op te lossen is een extra bakje plaatsen (dus altijd 1 meer dan het aantal parkietjes). Daarnaast is 1 groot bakje ook een mogelijkheid. Bijvoorbeeld boven op de kooi (maar ook erin hoor!), bij mij gaan ze er netjes met zijn drieen tegelijk in zitten te eten, terwijl ze anders elkaar altijd weg jagen...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenmaf

#2
Het trieste is. We hebben 1 grote voederbak in de kooi. Daar kunnen ze makkelijk met zijn 2-en uit eten. We hebben ook trostgierst (1 x per week)  in de kooi en grid bakje, een knabbelstaafje, 2 kleine bakjes voor onkruidzaad of eivoer en 2 drinkvoorzieningen. Er is echt veel ruimte in de kooi voor 2 parkieten en nog eigent Champie zich alles toe.  :( Waar Kiwi ook zit, en wat het ook van plan is om te eten, het mag blijkbaar niet.

maartje

dat weg jagen is dat altijd?
mijn parkieten jagen elkaar ook weg maar alleen met etenstijd, dan maakt het niet uit van welk bakje isodorus eet (er zijn er twee) maar mus moet daar eten waar iso eet, en met het slapen gaan is dat precies hetzelfde, maar dan moet iso zitten waar mus zit. Dit kan er erg heftig aan toe gaan, de 1 na de ander wordt van z'n stokje gepikt tot deze zelfs naar beneden valt. Verder kunnen ze niet zonder elkaar en volgen ze elkaar overal als ze los zijn. Ik zit er aan te denken om een nieuwe kooi voor ze te kopen, misschien is dat minder terretoriaal.
Als dit verhaal niet lijkt op dat van jou, zou ik het echt niet weten wat te doen, sorry

Mars

Ik denk dat het ook wel belangrijk is om te weten of ze wel eens knuffelen. Met Jimmy en Timo was er (toen ik Timo net had) wel het etensbakjes ritueel, waarbij Timo af en toe niet mocht eten, maar ze zaten wel constant te knuffelen en Jimmy voerde Timo. Afgelopen week na hun hereniging was dit overigens wel goed: Jim liet Timo rustig eten. Layla en Winky knuffelen nooit, maar laten elkaar wel eten.

Dus: is er verder wel liefde?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenmaf

#5
Het is inderdaad met name met etenstijd en met slaaptijd. Ook het ritueel dat Kiwi van zijn stok wordt verdreven en op de bodem van de kooi valt herken ik. Als ze uit de kooi zijn, dan zoekt Kiwi me op en Champie gaat in de speelboom spelen. Als Kiwi te lang bij me zit dan komt Champie ook, jaagt Kiwi weg, en wil ook geknuffelt worden. Het lijkt dan wel af Champie jaloers is. Heel soms ondernemen ze samen iets, maar dan nog wil Champie de baas zijn (zal er altijd wel 1 moeten zijn, denk ik). Liefde is er niet tussen die 2. Meestal is het de ene op de ene stok hoog en de andere ergens anders in de kooi. Ze knuffelen ook niet en voeren elkaar ook niet. Jammer! Mijn kooi is 45 cm diep, 66 cm lang, en ongeveer 78 cm hoog als de bovenkant dicht is. Groot genoeg voor 2 parkietjes leek me.

Caradow

Toen ik alleen Coco en Ukkie had was er ook wel eens bonje. En Coco was duidelijk de baas in de kooi. Ze konden niet met en ze konden niet zonder elkaar. Eigenlijk werd er alleen geknuffeld wanneer Coco een bad had genomen. Van badderen word ze erg knuffelig. En als er dan al geknuffeld werd, dan was het altijd met iets tussen hun in. Dus of beide aan de kant van de tralies, of met een trappetje ertussen..

Zolang er niet tot bloedes toe gevochten word moet je er niet tussen komen. Laat ze het maar lekker uitzoeken.