Gezocht! Fokker die me kan helpen! PLZ

Gestart door Vogeltje, december 11, 2006, 21:36:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vogeltje

Hallo Vogelliefhebbers!

Ik heb een dringend verzoek. Ik moet voor mijn afstudeerproject een fokker zoeken die me kan helpen en zijn/haar ervaringen met mij wil delen over grasparkieten. Met name het fokken/broeden en het broedproces van die lieve vogels. Is er iemand die me hierbij kan helpen?

Liefs Vogeltje

Caradow

ehm.. allereerst handig om te weten dat vogels niet gefokt worden, maar gekweekt...

Ik heb geen ervaring met kweken, en kan je helaas niet verder helpen...

Annika

voordat iemand me voor is :

zelf heb ik 4 nestjes gehad, maar helaas heb ik momenteel geen tijd/energie om je te helpen, sorry.
Hopelijk vind je iemand anders.

Groetjes Annika

Vogeltje

Loha,

Oke kweken. Er wordt op school alleen maar over fokken gepraat vandaar dat het er een beetje in zit. Heb als naam van het project wel kweken staan, wees gerust. Het zijn maar 3 vragen die ik te stellen heb en hoe de ervaringen er mee zijn. Dat kan in 1 mailtje eigenlijk wel beantwoordt hebben. Heb verder geen begeleiding erin nodig. Ik moet van school een deel in mijn project verwerken hoe de ervaringen van een kweker zijn. Het zal niet veel tijd kosten, dat beloof ik!

Goetjes

Meltjuh

Hallo Vogeltje,

Ik wil best helpen met je project :D.
Mijn parkietjes hebben zelf ook een nestje gehad en mogen het dit voorjaar weer proberen :D

paooltje

Hi,

Ook ik wil je wel helpen met je project. Een van onze koppeltjes heeft dit jaar een nestje gehad
en mogen het in het voorjaar weer proberen!

Groetjes, Paola

Vogeltje

halloha.

Lief dat jullie willen helpen:) IK zal de vragen in het kort even uitleggen wat ik voor mijn project nodig heb.
Ervaringen over erfelijke gebreken en of dat ook van invloed heeft op het kweken/broeden.
Ervaringen over het vaststellen van de dracht.
Ervaringen over wat zou kunnen misgaan, zoals legnood.

Is der iemand die er ervaringen mee heeft of juist na zoveel jaar geen last van heeft gehad? DANK JE!

Meltjuh

Hey Vogeltje,

Dus deze 3 vragen moet jij uitwerken voor het project?

Als je het forum leest zal je al heel veel informatie vinden wat je nodig heb.
Ook op www.parkietenfreak.nl zal je veel vinden.
Heb je dan nog vragen of mijn hulp nodig (of dat van de anderen) dan kan je ze gerust vragen met een pbtje ;)

Heel veel succes en ik hoor het wel van je ;)

Vogeltje

De antwoorden op de drie vragen weet ik wel, alleen wil school graag dat ik een kweker zijn ervaringen navraag. BV iemand die ooit legnood bij zijn popje heeft gehad. Hoe zag het eruit, wat heb je er tegen gedaan, is het weer goed gekomen? Die dingen. Echt de ervaringen van de mensen over die 3 vragen/antwoorden.

Groetjes en bedankt!

Vogeltje

Hallo!

Ik moet mijn project volgende week inleveren en ik heb nog niet allemaal ervaringen. Zou iemand misschien ervaringen willen delen in een verhaal over de bovengenoemde onderwerpen?

Alvast bedankt!
moeny@xs4all.nl

Kuifmees

#10
Beste,

Ik ben al vogelliefhebber van toen ik maar drie was! Ondertussen heb ik heel wat kweekervaringen met zowel Europese vogels als Exoten.

Op dit ogenblik kweek ik grasparkieten. Ik ben net begonnen met mijn tweede seizoen. Vorig jaar had ik 20 jongen uit 3 koppeltjes. Nu heb ik acht koppels samengezet waarvan er vier al eieren hebben.

* Erfelijke gebreken: Waar ik op let bij grasparkieten zijn de baardstippen. Die moeten mooi symmetrisch zijn links en rechts. Jonge vogels die hieraan niet voldoen, komen niet meer in aanmerking voor de kweek. Ook de kleurverdeling moet symmetrisch zijn (alhoewel er liefhebbers zijn voor "bont" of "pied"). Hier moet je wel wat kaas gegeten hebben van vererving (geslachtsgebonden en niet-geslachtsgebonden) Ook de grootte van de vogel is belangrijk alsook natuurlijk het vermijden van doorgedreven inteelt (de sterke vogels zullen hier wel overleven, maar de kans op een sterke vogel is hier zeer klein zodat de meeste jonge vogels zullen doodgaan.)

* Dracht: Een vogel heeft geen "echte baarmoeder". Het ei vervangt de baarmoeder en het embryo ontwikkelt zich op de dooier die dienstdoet als moederkoek. Hij heeft zelfs maar één (de linker) ontwikkelde eierstok (kwestie van niet teveel gewicht mee te nemen in de lucht. Daarom heeft hij ook geen urineblaas: hij plast en poept dus ongecontroleerd.). De zaadcellen van het mannetje worden opgeslagen. (Opgelet: een parkiet heeft geen relatie voor het leven, zelfs niet voor één seizoen ... . Vrouwtjes paren soms met meerdere mannetjes. Daarom, als je zeker wil zijn van de kleuren of eigenschappen van de man, moet je het koppeltje alleen plaatsen). Bij een eisprong zal één zaadcel de eicel in de eitrechter bevruchten. De bevruchte eicel zal dan afdalen en in de eiklaarklier zal eiklaar en hagelsnoer gevormd worden. Nadien komt er een kalkschaal omheen en wordt het ei gelegd. Opgelet: De kalkschaal is zacht en wordt hard in contact met de lucht. Een ei dat gelegd moet worden, moet dus onmiddellijk gelegd worden voordat de schaal hard is. Een beetje tafelolie kan hiet wonderen doen indien problemen alhoewel je zeer voorzichtig moet zijn om de vogel vast te nemen daar je het ei zou kunnen breken met als gevolg mogelijke verwondingen van de eileider net boven de cloaca.

* Dode vogels: Hier kunnen natuurlijk allerlei factoren een rol spelen. De meeste problemen treden op bij het ademhalingsstelsel en het spijsverteringsstelsel.

Ademhalingsstelsel: een vogel heeft longen met luchtkanaaltjes die leiden naar de luchtzakken in zijn lichaam en botten. Kwestie weer van lichter te zijn bij het vliegen. Bovendien kan hij hierdoor de lucht tweemaal door zijn longen laten lopen zodat hij de zuurstof er optimaal kan uithalen voor zijn celademhaling ( suikers + zuurstofgas -> koolstofdioxidegas + waterdamp + energie) Hij heeft immers heel wat energie nodig om te vliegen. Dit verklaart ook de hoge lichaamstemperatuur van vogels (> 40°C). Bij een infectie is dan natuurlijk ook zijn ganse lichaam bedreigd gezien deze kan doordringen tot in de luchtzakken en botten.

Spijsverteringsstelsel: een zaadetende vogel heeft in zijn slokdarm al een voorweekruimte: de krop. Daarna volgt de kliermaag (nog een weekruimte met enzymes) en de spiermaag (net zoals de onze) waar ook kleine steentjes (niet enkel kalk AUB daar deze in de maag oplost door de maagzuren) die helpen bij het vermalen van de zaden. Properheid speelt hier een grote rol. In de vrije natuur is de kans dat hij een bevuild steentje oppikt bijna nihil. In een kooi is deze kans enorm groot tenzij je zorgt voor een zuivere, droge bodem. "Droog" is hier belangrijk: schimmels en bacteriën hebben vocht nodig om zich te ontwikkelen => hoe droger, hoe minder ontwikkelde bacteriekolonies of schimmeldraden (hyfen). "Happende" vogels hebben gewoonlijk een probleem in de krop. Weet dat de scheiding tussen slokdarm met krop en luchtpijp door het strottenhoofd geregeld wordt. Ontstoken slokdarmen nijpen als het ware de luchtpijp dicht daar ze kunnen uitzetten in de luchtpijp die aan haar achterzijde geen kraakbeen heeft.

Legnood: Bij mensen doet men een keizersnee als de baby zich in stuitligging bevindt. Bij legnood is het ei al gedeeltelijk uitgehard (contactzijde met de lucht) en kan slaolie hulp bieden. Meestal gaat het hier om vogels die "te vet" zijn, "ziek zijn", ...

Nog vragen? Laat maar komen!

Vogeltje

Kijk! hier kan ik wat mee!!! Heel erg bedankt..  Over dingen dat mis kan gaan, zoals legnood en zo nog andere dingen, heb je daar ervaring mee? Heeft 1 van jou popjes dat gehad? OF zijn er andere problemen geweest tijdens het broeden?

Kuifmees

Beste,

Legnood komt heel zelden voor bij gezonde vogels. Persoonlijk heb ik het nooit meegemaakt.

Wel heb ik vorig jaar een popje verloren dat een nestje van 5 jongen had. Gelukkig had ik twee andere nestjes met eieren. Ik heb de eitjes verhuisd naar nog een ander popje met enkel eitjes en heb de jonge parkietjes (2 + 3) in de respectievelijke nestjes gelegd. Alhoewel deze nog geen jongen hadden en de jonge parkietjes toch al een week oud waren, hebben de pleegouders ze zonder dralen gevoederd en grootgebracht.

Vogeltje

Heb je ook ervaring met erfelijke gebreken/afwijkingen? En zou je misschien een paar kunnen benoemen? En als je er ervaring mee hebt, hoe ging dat? wat heb je er aan gedaan?

lief-hebber

Hallo Vogeltje.

Vorig jaar heb ik een popje gehad met legnood en ben hiermee naar de dierenarts gegaan.
In dit geval was het een Lutino pop, en deze kreeg een keizersnede bij de dierenarts, oftewel een insnijding.
Sla olie word volgens de dierenarts sterk af geraden, i.v.m. het beschadigen van de cloaca.
Wel word eerst een warmte lamp geadviseert, en als dit niet voldoende is zal je met het vogeltje naar de dierenarts moeten.
En ik moet zeggen dat ik vergeet erbij te melden dat je ook de lucht vochtigheid in de gaten moet houden.
En op de vraag hoe het eruit ziet is maar een duidelijk antwoord, heel eng.
Als het waare hangt het eitje achteruit het lichaam.
Als je nog meer vragen hebt hoor ik ze wel.
          Groetjes lief-hebber.  :-X

Vogeltje

Dank je! weer een verhaal wat ik kan gebruiken:) IK moet nu alleen een paar erfelijke gebreken/afwijkingen beschrijven en iemand vragen om zijn/haar ervaringen hiermee. Kan iemand me daarbij helpen?