Hyperactief

Gestart door Peter62, maart 05, 2007, 22:02:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter62

Hallo allemaal,
Het is leuk om te zien dat mijn parkietje steeds actiever wordt. Er zijn momenten dat Joepie staat te springen op zijn stokje en zijn kopje op en neer beweegt. Hij springt en vliegt dan de hele kooi door van het ene speeltje naar het andere. Hij probeert dan voortdurend overal aan te pikken en te bijten. Ik had een halve sliert trosgierst opgehangen, die had ie dus al in twee dagen helemaal kaalgepikt! Op die drukke momenten staat ie op zijn stokje enorm te klapwieken.
Heeft ie misschien teveel energie en is het goed om 'm los te laten in de kamer? Hij is nog niet tam, want komt nog niet op mijn vinger zitten. Of betekent dit gedrag dat mijn parkiet in de pubertijd zit?

Groeten van Peter


Scotty - Keecko

Hoi Peter,

Wat fijn om te horen dat je parkietje zo blij is :)
Het slaan met de vleugels is een soort lichaamsbeweging voor hem. Hij moet zijn energie kwijt, en omdat hij niet kan vliegen in de kooi, doet hij dit. Dit is niet erg, zo kan hij lekker zijn energie kwijt :) Het heeft niet te maken met de pubertijd. Het pikken en bijten kan overigens wel met de pubertijd te maken hebben. Wat is de leeftijd van Joepie?

Als Joepie tam is, kun je hem los laten vliegen door de kamer. Hij moet eerst wel handtam zijn, want anders verloopt het terugbrengen heel moeilijk. Als Joepie tam is, kun je hem op je vinger laten springen en zo weer terug in de kooi zetten. Ga hem niet opjagen of vastpakken.

Ik weet niet of je deze link al had, maar zo kun je gemakkelijk je parkietje tam maken:
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Als je de zoekfunctie gebruikt vind je nog meer informatie :)

Succes!

Groetjes, Ilse

Cropje

Op de site (http://www.parkietenfreak.nl/a-communicatie.php) vond ik het volgende over klapwieken:

CiteerParkieten communiceren met elkaar via subtiele lichaamstaal. Klapwieken in de kooi is meestal niet bedoeld als sportieve oefening. Je gevederde vriend wil hoogstwaarschijnlijk graag aandacht

Mijn parkietje Arie ging zo druk doen nadat ik haar een keer uit de kooi had gelaten toen ze nog niet helemaal tam was. 1 keer de wijde wereld gezien en ze probeerde elke keer als ik het deurtje open deed te ontsnappen, iets waat ze daarvoor nooit deed. Is jouw parkietje wel eens buiten de kooi geweest?

Met trosgierst moet je oppassen! Dat is erg vet en ongezond voor  parkietjes, een halve sliert per week wordt vaak als de max gezien. Zoek maar eens op "trosgierst" met de zoekfunctie van dit forum. Er is al veel over geschreven.

Of je parkiet in de pubertijd zit hangt van de leeftijd af. Rond een maand of 3 to 5 begint de eerste rui en daarmee wordt het begin van de pubertijd aangekondigd, wat een aantal maanden duurt. Het gedrag van je parkietje kan in de pubertijd erg veranderen, hij gaat net als mensen de grenzen opzoeken van wat hij kan/mag. Ook hierover kun je de zoekfunctie van het forum gebruiken. Is ook erg veel over geschreven.

Loslaten in de kamer zou ik zelf niet doen als hij nog niet tam is. Je kunt hem dan moeilijk terugkrijgen in zijn kooitje. Voor hem zelf is het de eerste keer moeilijk om zijn kooi te vinden en dat kan voor jullie allebei (maar vooral voor je parkietje) een stresssituatie opleveren. Stel je maar eens voor dat je weg moet of naar bed wilt, dat wordt een strooptocht achter je parkietje aan waarbij het hoogstwaarschijnlijk de eerste paar keer niet lukt om hem te vangen. Of stel je ziet dat je parkietje honger/dorst heeft en naar zijn kooitje zoekt, of de kooi heeft gevonden maar de ingang zoekt, en zodra jij in de buurt komt om te helpen vliegt hij weer weg! Dat kan een hele vervelende situatie worden.

Ik raad je dus aan: maak eerst je parkietje tam (http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php) en laat hem dan pas uit zijn kooi.

Peter62

@Ilse: Joepie zat in de dierenwinkel bij de jonge parkieten. Ik heb hem zelf nu drie weken. Dus reken maar uit.

@Cropje: Joepie is nog niet buiten de kooi geweest. Ik probeer hem eerst aan mijn hand te laten wennen door te lokken met trosgierst. Hij vind het nog steeds eng om op mijn vinger te stappen.

Peter62

CiteerMet trosgierst moet je oppassen! Dat is erg vet en ongezond voor  parkietjes, een halve sliert per week wordt vaak als de max gezien. Zoek maar eens op "trosgierst" met de zoekfunctie van dit forum. Er is al veel over geschreven.


De sliert trosgierst wordt niet volledig geconsumeerd. Veel zaadjes vallen op de bodem van de kooi en Joepie is te angstig om die op te halen.

Mars

Off-topic
CiteerDe sliert trosgierst wordt niet volledig geconsumeerd.


Dan nog: een halve sliert is meer dan genoeg!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Peter62

#6
Off-topic? Ik reageer op de reactie van Cropje. Slotje

Op verzoek een slotje.
Groetjes, Sonja.