Huidje vervelt???

Gestart door Cropje, maart 04, 2007, 14:46:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

Hoi Allemaal!

Ik kwam gisteravond thuis van mijn werk (bijbaantje op zaterdag) en toen zag ik dat mijn Arie aan het vervellen was rond zijn snavel, ogen en pootjes. Vooral rond zijn ogen vind ik het er heel eng uit zien, dus ik wil heel graag weten: is dit een ziekte of is dit normaal?

Het ziet er echt uit als vervellen. Net als mensen die te lang in de zon hebben gezeten, het enige verschil is dat uit Aries huidje natuurlijk ook veertjes steken.

De veertjes zitten rond de ogen en de snavel normaal, alleen bij de pootjes zitten er minder veertjes. Er lijken wel "nieuwe" veertjes aan te komen, maar dat weet ik niet zeker, ik heb nog nooit een rui meegemaakt. Arie heeft wel de leeftijd voor zijn eerste rui. Begint dat vaak bij de pootjes? Want verder heeft hij geen veeruitval en zie ik ook geen nieuwe veertjes zitten.

De plekken waar het vervellen voorkomt zijn ook de plaatsen waar ik Arie behandel voor schurftmijt met vaseline. Is dit toeval? Ik heb wel de goede vaseline (puur en zonder toevoegingen).

Ik zal zometeen wat foto's proberen te maken van de plekken. Ook zal ik de vaseline even op de foto nemen.

Ik hoop dat als jullie heir een ziekte in herkennen, dat jullie zsm willen reageren want dan moet ik actie ondernemen!!

Parkieten-Freak



Cropje

Deze foto is van het pootje, daar waar het pootje aan het lichaampje vastzit zeg maar.

Je ziet op de foto duidelijk dat het pootje "kaal" is. Ook zie je 1 nieuwe veer, nog half in een velletje ingepakt (denk ik? Of is dit iets anders?) Daarboven zit een stukje "vervel".

[verwijderd door de beheerder]

Cropje

Nog 1. Ik hoop dat deze duidelijk genoeg zijn. Ik heb geen foto's van de ogen en het bekje omdat Arie dit echt geen pretje vindt. Daar ziet het vervellen er hetzelfde uit, alleen zitten alle veren er nog en zie ik ook niet van die nieuwe veren.

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Ik vind dit er niet gezond uitzien. Ik kon eerst de foto's niet eens plaatsen, ondanks je uitleg. Maar nu ik dat wel kan, vind ik het echt rare foto's. Blijkbaar heeft Arie een reactie op de vaseline, ik zou als ik jou was voor de zekerheid een vogelarts raadplegen.

Maar misschien dat iemand anders dit eerder heeft gezien?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Ik heb de foto's ook wel extreem ingezoomd en rekte het pootje een beetje uit om goed bij dat plekje te kunnen fotograferen, in werkelijkheid is het "kale" plekje vrij klein.

Die "pen" die je daar ziet, is dat een nieuw doorkomende veer?

Cropje

#6
Eerst een foto "normaal", dan een foto waarbij ik het velletje iets naar achteren trek, om te laten zien welk deel van het velletje los zit, dan nog een keer een normale en nog een keer eenĀ  "losse".

Ik denk zelf aan een allergische reactie op vaseline in combinatie met een beginnende rui. Proberen alleen een dun laagje te smeren met vaseline op het kleine stukje snavel wat nog last heeft van de mijt? Met een dun laagje kan hij het neit afsmeren aan z'n stokje, en kan het ook niet vanaf het stokje weer op een ander deel van z'n lichaampje komen. De snavel zelf heeft geen last van de "allergie".

[verwijderd door de beheerder]

Mars

#7
Ja, die zwarte is een nieuwe veer, ik vermoed een 'bloedpen'. En ik zie hier en daar nog wat kleine pennetjes doorkomen.
Ik ga ook voor jouw gedachte nu ik de foto's van het kopie hierboven zie. Een reactie op de vaseline in combinatie met de rui.
Misschien dat je nog een foto kunt plaatsen op werkelijke grootte van de poten, om te kijken of het daar niet erger is? Want die foto's van dat gebied zien er best wel dramatisch uit, maar dan kan dus door de vergroting komen zoals je zelf al schrijft.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

#8
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat er nu precies aan de hand is. Dramatisch vind ik het overigens niet.
Begrijp ik het goed, is het pootje kaal? Ik zie overigens helemaal geen velletjes, gewoon een roze pootje. Die pen is inderdaad een veer.

Wel kan het zijn dat er wat veren aan elkaar geplakt zitten door de vaseline. Losgelaten veerhulsjes kunnen ook aan de vaseline kleven.
Overigens lijkt een allergie voor vaseline me zeer onwaarschijnlijk.


Cropje

Een mooie foto wilde niet lukken, ik wil Arie nu even met rust laten. Je ziet op deze foto's in iedergeval het plekje en het pootje, ik hoop dat je daardoor ongeveer de verhouding kan zien.

[verwijderd door de beheerder]

Cropje

De vervelde plekjes omcirkeld. Overigens is op de foto's van de oogjes in een eerdere post veel beter te zien dat het velletje echt los zit.

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Als ik het goed begrijp heeft hij een soort schilfertjes en ik zie inderdaad schilfers zitten waar je het omcirkelt hebt.
In de winter, als de centrale verwarming in de huiskamer aan is, wordt de huid wat droger. Niet alleen van mensen, ook van vogels.
Een badje kan helpen om de huid (en de veertjes) in een betere conditie te houden. Immers, na een badje zal de vogel zijn verenpakje gaan poetsen en vet uit de stuitklier gaan verspreiden over de veren. De huid wordt dan vanzelf ook wat vettig.
Wellicht heeft je parkietje hier last van in combinatie met de rui.

Als je het niet vertrouwd is het verstandig om een afspraak met de dierenarts te maken.  ;)