De keerzijde van pellets?

Gestart door Mars, maart 04, 2007, 12:47:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Beste mensen,

Het ziet er naar uit dat ik mijn parkietjes over heb gekregen op pellets. Daar ben ik erg blij mee. Ik was zojuist wat aan het rondkijken op internet en las daar dat het voor de maagjes wel heel goed is om ook zaad bij te voeren af en toe. Wat vinden jullie daarvan mede-pellet-gevers? Wordt er bij jullie naast de pellets ook wat zaad bijgevoerd en zo ja, hoe vaak?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

(allereerst advies aan jou om ze de komende weken na dat ze over zijn geen zaad te geven zodat ze goed leren dat de pellets hun hoofdvoer is)

Ja, ik ken dit dilemma.. het is momenteel een hot topic op veel vogelfora.
De redenering achter het geven van zaad naast pellets is dat de kromsnavels een kliermaag hebben die de zaden verteren. Er word dan alleen wel elke keer van ongepelde zaden uitgegaan en het verteren van de zaadomhulsels kost inderdaad moeite. Die moeite hoeft met pellets niet gedaan te worden en daarom zou de kliermaag lui worden... Dus om dat te voorkomen zou men toch af en toe wat zaad moeten bijvoeren...

Maar onze grasparkieten PELLEN de zaden... En hoeven dus in principe op een normaal zaadmengsel de zaadomhulsels ook niet te verteren, want die blijven in de kooi liggen...

Dus hoe moet je het nu doen, wel of geen zaad bijvoeren... Nu heb ik voor mezelf altijd gezegt, ze krijgen af en toe wat trosgierst, dus dat valt voor mij dan onder zaden. Maar daar ben ik kortgeleden dan ook mee gestopt, omdat Moppie het gewoon beslist niet meer mag hebben. En als er 1 moet lijden, dan lijden ze hier allemaal mee...

De meningen zijn verdeeld, over het wel of niet noodzakelijk zijn van het bijvoeren van zaden, om de kliermaag te stimuleren. Ook de diverse vogelartsen zijn het hier niet over eens... dus ja wat moet je dan...

Mijn mening op DIT moment is dat ze voor mijn gevoel geen zaden hoeven. Groente en fruit bevatten ook vezels die wat moeilijker te verteren zijn. Ook heb ik niet het gevoel dat ze met sommige dingen meer moeite hebben gekregen, sinds ik pellets gebruik. (en dan heb ik het over de totale 3 jaar dat er al pellets gevoerd worden hier) Ik zeg mijn mening op DIT moment, want als ik morgen een onderzoeksrapport onder mijn neus gedrukt krijg wat voor mij kan bewijzen dat het voor de gezondheid van de vogel beter is om ze ook af en toe zaad bij te voerne, dan zal ik de eerste zijn die daar mee begint.

ik heb deze vraag trouwens zon 3 maanden geleden op de Harrisons website gesteld... Helaas nooit geen antwoord ontvangen. Nu denk ik dat de pelletmerken zelf zullen zeggen dat het niet hoeft en dat het bij de vogelartsen afhankelijk is van hoe ze zelf tegenover pellets staan... Daarom blijft het ook zo moeilijk en zou ik het liefst een onafhankelijk onderzoeksrapport willen zien hierover...