pootje valkparkiet: pijnlijk en blauw

Gestart door Danielle, maart 04, 2007, 12:15:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle

SInds gister heeft mijn valkparkiet een pijnlijk pootje.
HIj gebruikte hem gister nog een beetje, maar je kon zien dat hij daar niet echt veel kracht op kon zetten.
Vandaag ziet het er nog erger uit, je ziet dat hij er echt pijn aan heeft en kan hem amper gebruiken.
Waar ik me nu vooral druk om maak is, dat zijn pootje nu ook een beetje blauw is geworden.
Nu is mijn vraag wat kan ik hier aan doen en is het nodig dat ik vandaag nog naar de dierenarts ga?



Safrena

Hey  Danielle

Ook voor je valkje is het inderdaad het beste dat je met hem zo snel mogelijk naar de dierenarts gaat

De vogelarts kan je valkje dan een medicijn tegen pijn geven, of het pootje spalken (indien nodig)

Vele groetjes

*Z*

Inderdaad het is slim om meteen nar een dierenarts te gaan voordat het erger wordt!!

Danielle

Ik heb met de dierenarts gebeld. Deze zei dat het voornamelijk zorgelijk was als het pootje koud aanvoelde.
En het is inderdaad dat het pootje kouder aanvoeld als het andere. Daarom heb ik toch een afspraak gemaakt met de weekend arts.
Ik heb zo om twee uur een afspraak.
Ik hoop dat het allemaal meevalt. Ik heb ook geen idee hoe het is gekomen, ik heb niet gezien dat ze ergens vast heeft gezeten.
Ik hou jullie op de hoogte.


Sara

Goed dat je ermee naar de dierenarts gaat :)
Veel succes en beterschap aan je parkietje!
Ik ben benieuwd om te horen wat het is, ik hoop in ieder geval niets ergs.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Danielle

Ik ben net bij de dierenarts geweest.
Ze heeft waarschijnlijk een flinke klap gemaakt met haar pootje. Het kniegewricht is waarschijnlijk gekneust. Gelukkig stroomt er nog wel genoeg bloed door haar pootje, omdat het alleen op de plek zelf blauw is.
Waarschijnlijk is het niet gebroken, omdat ze er nog wel een heel klein beetje op steunt.
Het kan niet gespalkt worden, omdat het net het kniegewricht is. Ze heeft nu een ontstekkingremmer + pijnstiller gekregen. Het moet binnen 2 dagen verbeteren en in 5 dagen helemaal over zijn, anders moet er een foto gemaakt worden.

Gelukkig is ze heel tam en heeft zich keurig bij de dierenarts gedragen, bleef keurig op de tafel zitten.
Nu laat ik haar rustig in de kooi zitten en zo veel mogelijk voorkomen dat ze te druk in de weer gaat.
Ze is nu heel aanhankelijk en heeft er toch wel veel pijn aan.

Ik ben blij dat ik naar de dierenarts ben gegaan, ook al wordt het weekendconsult gerekend qua geld. Bedankt ook voor jullie bevestiging dat het echt nodig was.

Sara

Aj dat is niet echt heel goed nieuws, ik hoop dat ze goed geneest hoor.
Veel beterschap en groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Mars

Vervelend! hopelijk herstelt het goed, maar houd het maar goed in de gaten!

Sterkte er mee.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Josephine

Wat vervelend zeg! Goed dat je wel naar de dierenarts bent gegaan. Laat je even weten hoe het verder gaat???

Groetjes Josephine


Marieke-Tommy

Hallo Danielle,
Heel veel sterkte met (en aan) je valkparkietje. (fijn dat hij zo tam is!!! ;D :P)

Beterschap!!! :(

Liefs Marieke, Tommy en Bassie

Kleintjes

Hoihoi,

ook namens ons wensen we je valkje veel beterschap met z'n zere beentje. En natuurlijk wensen we jou ook veel succes met 't herstel.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

keobnepo

Goed dat je gelijk naar de DA bent geweest. Wel vervelend nieuws. Ik hoop dat je valkje heeeeeel snel weer herstelt! Veel sterkte voor jullie beiden!



Scotty - Keecko

Ook van ons heel veel beterschap! :)
Wat goed dat je zo snel naar de DA bent gegaan!

Groetjes, Ilse

Danielle

Bedankt voor jullie steun  ;D
Ik heb goeie hoop gekregen  :D, Tommie gebruikt zijn pootje weer een beetje.
Het ziet ook al een stuk minder blauw. Ik denk dat het snel weer over is.
Gister heeft ze de hele dag geslapen en gerust, ik denk dat dit haar wel goed heeft gedaan.
Het enige waar ik dus wel van schrok was het volgende:
Toen mijn vriend Tommie gister bij de dierenarts vasthield, zei er iets knak. Ik dacht dat het van mijn vriend zijn arm af kwam, maar hij wist zeker van niet. Wij dus helemaal geschokt dat er iets met zijn vleugels aan de hand was. Toen heeft de dierenarts heel zorgvuldig gekeken, maar zei dat er niets aan de hand was en dat de vleugels nog helemaal intact waren.
Maar vanochtend wou TOmmie vliegen, na het toedienen van de medicijnen en plofte gewoon op de grond  :o.
Nu ben ik bang dat er iets met de vleugels aan de hand is. Maar verder heeft ze nog niet gevlogen en ik wil haar nu ook niet forceren, vanwege haar pootje. Ook heb ik het idee dat ze dit nog niet wil.
Ik hoop dus echt dat er niets aan de hand is.

Corien

Het vliegen kan ook komen door de medicijnen, dat ze er lusteloos/duf van worden (ik ken het, had het met een vriendin, haar paard heeft keelontsteking en ineens werd haar paard helemaal zwetend gevonden in de stal, kwam door de medicijnen). Dus zou me er niet teveel druk over maken, of anders even bellen naar de DA en vragen of het medicijn een bijwerking kan hebben.

Kleintjes

Hoihoi,

blij te horen dat 't al beter gaat met 't zere pootje.

Als je iets niet helemaal vertrouwd kun je altijd even de DA bellen en vragen of dat normaal is. Wat Corien vertelde over 't paard komt me bekend voor, ikzelf heb ook 'n paard gehad en ook zij regaeerde opde medicatie. Ik heb toen de DA gebeld en geraagd of dit normaal was, mijn paard heeft toen andere medcatie gekregen omdat ze blijkbaar overgevoelig was er voor. Wellicht dat jouw vriendje ook wat gevoelig is voor de medicatie die hij krijgt. Nogmaals, bij twijfel beter 'n keer te veel bellen naar de DA dan 1 keer te weinig  :D

Groetjes, beterschap en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Danielle

Oh, ga ik voor een zeer pootje naar de dierenarts, heb ik nu een vogel met een vleugel die niet meer werkt  :'(. En het komt niet van de medicijn, dat is echt duidelijk.
Waarschijnlijk is er toch iets geknakt bij de dierenarts tijdens het vasthouden.
De dierenarts zei wel dat het allemaal ok was, maar nee dus.
Vandaag wou ze weer een stukje vliegen en valt gewoon als een baksteen naar beneden, zo zielig. En haar vleugeltje hangt ook een beetje, zie ik nu.
Met haar pootje gaat het echt super goed, gelukkig.
Maar ja, morgen ga ik toch maar de dierenarts bellen. En dan maar even in de gaten houden dat ze niet gaat vliegen, gelukkig heeft ze het zelf ook in de gaten.
Waarom toch altijd die pech?

Geneest een vleugel trouwens makkelijk? Of kan er echt blijvende letsel zijn?

Mars

Als je er op tijd bij bent, dan is een gebroken (want daar ga ik van uit) vleugel goed te behandelen. Je valkje moet dan waarschijnlijk met het vleugeltje in het verband tegen het lichaampje aangeklemd. Geen fijne situatie, maar het is voor zijn eigen bestwil. Hopelijk zijn er geen andere dingen beschadigd (zenuwen ofzo).

Fijn dat het wel goed gaat met het pootje, maar dit is echt heel vervelend.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Ik ben gister avond naar de dierenarts geweest..............

De dierenarts heeft flink zitten voelen aan de vleugel, Tommie was aan het piepen van de pijn  :'(.
Maar hij is er dus wel achter gekomen wat er aan de hand is. Het blijkt namelijk dat de vleugel uit de kom is, het is eigenlijk een soort fractuur breuk. Gelukkig gaat hij wel constant weer terug in de kom, maar bij beweging etc, gaat die weer uit de kom.
De dierenarts had drie opties:

1. Vleugels in het verband (zoals marcia zei).
2. onder narcose brengen en vleugel hechten.
3. 5 a 6 weken rust en het zelf laten genezen.

1. Voor vleugels in het verband was de dierenarts niet zo'n voorstander van. Ten eerste omdat je niet zeker bent dat de vleugel goed op zijn plek blijft zitten. En dit ook niet echt nodig is, omdat de vleugel al bij rust terug in de kom schiet.
2. Dit vond de dierenarts een beetje te heftig voor een vogel.
3. Hier was de de dierenarts dus voorstander voor. Tommie moet nu 6 weken rusten. Dit houdt in dat ze zoveel mogelijk in de kooi moet blijven en dat er voorkomen moet worden dat ze gaat vliegen.
Ik heb het eten en drink bakje al bij haar in de buurt gelegd. Gelukkig heeft Tommie het ook goed door en vliegt nu ook niet meer. Ze is zo tam, dat ik haar gelukkig nog een paar dagen even uit de kooi kan halen, om haar lekker te kroelen (hier is ze helemaal gek op).
Hopelijk geneest het dus in deze tijd. Ik kan over 5 weken terug komen naar de dierenarts om het te laten bekijken.

Ik hoop echt dat ze na deze tijd weer kan en leert vliegen. Kunnen de vleugelspieren wel weer zo getraind worden, dat ze dit kan leren?
Het lijkt me anders zo sneu voor hem.

Het pootje is overigens wel weer helemaal genezen  ;D. Af en toe tilt Tommie hem nog een beetje op, maar hij loopt er al op en gebruikt hem verder ook. Ik moet nu in totaal 10 dagen de pijnstiller en ontstekkingsremmer nog geven, in verband met de vleugel. Langer niet, omdat het anders weer de nieren aantast.

Danielle

keobnepo

Ik hoop echt dat het goed zal genezen in die vijf weken. Wat het vleugeltje betreft, ja de spieren kunnen wat verzwakken als ze een tijd niet gebruikt worden. Nou ik vijf weken niet zo lang en zelfs bij langere periodes van niet gebruiken, kunnen de spieren weer aansterken.

Heel veel sterkte de komende paar weken voor jullie allebei!

Cropje

Ik duim voor Tommie!

Goed dat je hem zo goed verzorgt en met hem naar de dierenarts bent geweest. En slim ook om zijn etensbakjes enzo bij hem in de buurt te zetten! En wat is Tommie slim dat hij zelf ook door heeft dat hij niet mag vliegen!

Ik vroeg me af, heb je ook de hogere stokjes en speeltjes uit zijn kooi naar beneden gehaald, zodat hij niet omhoog fladdert, of is hij zelf zo slim dat hij dat klimmend doet?

Ik denk dat de vleugelspieren weer helemaal getraind kunnen worden hoor, als die al echt erg afzwakken. Het zijn spieren, dus het zal niet extreem snel gaan, maar bij mensen zie je dat je met revalidatie en heel veel oefenen goed opknapt, dus dat moet Tommie ook lukken. Zeker met een baasje dat hem zo goed helpt als jij!

Danielle

Bedankt Cropje en KeopNepo! En het is inderdaad wel een slim beestje  :).
Het voordeel is ook dat valkparkieten ook echt klimbeesten zijn en dat zelfs nog liever doen dan vliegen, dus dat komt nu wel goed uit.
Tommie zit absoluut niet graag laag in de kooi en klimt dan steeds weer omhoog. Ik heb daarom het etensbakje hoog in de kooi gezet, want toen ik die laag had, vloog ze daar naar toe, nu klimt ze een stuk minder en vliegen doet ze nu zowiezo niet.
Tommie is nu net 3 weken bij me en ze begint nu net een beetje speels te worden. Ik hoop dus dat ze zich niet te veel gaat belasten, want soms doet ze nog wel een beetje onhandig  :-X.
Maar fijn om te weten dat de vleugelspieren nog wel goed getraind kunnen worden na zo'n periode, want daar was ik wel bang voor.

Marieke-Tommy

Hallo,
Heel veel beterschap aan je vogeltje!!! :( Vervelend dat hij nu dit weer heeft. :(
Ook jou wens ik veel succes en sterkte.

Liefs Marieke, Tommy en Bassie :-*

Kleintjes

Ook namens ons veel beterschap met je valkje, hoop dat ie snel weer de oude is. Succes ermee!!! Enne..verwen maar goed, dat helpt ook  ;)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mars

Hoi,

Laten we hopen dat het met rust overgaat. Maar oh wat is het moeilijk om een vogeltje rustig te houden. Goed dat Tommie zich wat rustig houdt, want zo'n verbandje is geen pretje, dus liever niet. Narcose is helemaal niet aan te raden. Houd je ons op de hoogte?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Dank jullie wel, voor jullie medeleven!

Ik hou jullie op de hoogte. Het zal nog wel een paar weken duren, voordat ik weet of het verbeterd of niet.
Tot nu toe gaat het goed. Ze wordt helaas wel wat speelser, maar ik zie dat de vleugel in de meeste gevallen wel in de kom zit, alleen bij rare bewegingen, schiet hij eruit (dit zie je omdat de vleugel dan wat meer hangt). Ik laat haar verder in de kooi (hoe moeilijk dit ook is) en in de avond (zodat ik het een beetje donker kan maken) haal ik haar er even uit om lekker te kroelen, maar dan let ik heel goed op dat ze ook bij me blijft.
Ik geef jullie over een aantal weken weer een update.

Anita1983

Hallo Danielle,

Wat sneu voor je vriendje  :(. Hopelijk komt het snel allemaal weer goed.
Wist de dierenarts waardoor de vleugel uit de kom was?
Hij heeft hem weer terug gezet las ik in je berichtje, maar je vertelt ook dat hij er af en toe weer uit gaat??? Gaat hij daarna weer in de kom? Dit is toch niet goed lijkt mij. Je parkietje moet rust houden, zodat het kan genezen. Dan is het toch niet goed dat zijn vleugel telkens uit de kom gaat?
Ik zou dit nog maar eens navragen aan de dierenarts.

Sterkte met je vriendje! En houd je ons op de hoogte?

Liefs, Anita

Danielle

Citaat van: Anita. op maart 10, 2007, 19:57:11
Hallo Danielle,

Wat sneu voor je vriendje  :(. Hopelijk komt het snel allemaal weer goed.
Wist de dierenarts waardoor de vleugel uit de kom was?
Hij heeft hem weer terug gezet las ik in je berichtje, maar je vertelt ook dat hij er af en toe weer uit gaat??? Gaat hij daarna weer in de kom? Dit is toch niet goed lijkt mij. Je parkietje moet rust houden, zodat het kan genezen. Dan is het toch niet goed dat zijn vleugel telkens uit de kom gaat?
Ik zou dit nog maar eens navragen aan de dierenarts.

Sterkte met je vriendje! En houd je ons op de hoogte?

Liefs, Anita

De vleugel is uit de kom geraakt tijdens het eerste dierenarts bezoek, voor het zere pootje. Mijn vriend had Tommie vast, zodat de dierenarts goed kon kijken. Toen ging Tommie opeens zo tegenspruttelen, dat er iets krak zei. Waarschijnlijk is op dat moment de vleugel uit de kom geraakt  :-[. (best erg dat dit door ons is gebeurd)
De dierenarts heeft hem niet terug in de kom gezet; de vleugel zit tijdens rust namelijk al in de kom, maar gaat tijdens beweging snel uit de kom. Je zou dus alleen met een hechting (onder narcose) de vleugel op de goede plek kunnen houden. Maar omdat die dus tijdens rust in de kom zit, verwacht de dierenarts dat hij op deze manier weer goed moet 'groeien'. Ik hoop dus dat hij gelijk heeft.
Hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.

Ik denk ook wel dat het goed komt. Na mijn idee, hangt de vleugel al bijna nooit meer naast het lichaampje, wat dus inhoudt dat de vleugel in de meeste gevallen in de kom zit. Verder zorg ik er goed voor dat ze niet gaat vliegen en gelukkig gaat dit goed. Verder heeft ze eigenlijk constant kooi-rust. Het pootje is eigenlijk al helemaal genezen, af en toe in de avond trekt ze hem soms nog op, omdat ze hem dan net iets te veel belast heeft

Danielle

Het is al weer bijna een maand geleden, dus ik dacht ik laat eens weten hoe het met Tommie is.

Tommie heeft de eerste weken niet gevlogen, op de een of ander manier had ze door dat ze dit niet kon en deed het hierdoor ook niet. Hierdoor kon  ik haar ook lekker uit de kooi halen en viel het dus allemaal wel mee.
De vleugel bleef na een week ook gelukkig in de kom zitten (dit zie je heel goed)  ;D
Ze is nu sinds een week weer een beetje aan het oefenen met vliegen. Dit gaat heel goed, ze valt niet meer als een baksteen naar beneden maar komt echt daar terecht waar ze heen wil. Ik heb de dierenarts gebeld en deze zij dat ze nu ook weer mag trainen met haar vleugels, dat dit juist goed is. Hij zij dat het wel nog lange tijd kan duren voordat ze weer goed kan vliegen. Het kapsel moet weer eerst weer veel spieren krijgen.
Daarbij speelt het ook mee dat Tommie is gekortwiekt door de kweker (ze kon wel goed vliegen, alleen niet hoog) en daardoor zie je ook dat ze er nog iets meer moeite mee heeft. (ik zelf ben tegen kortwieken, ik hoorde pas bij het afhalen dat ze gekortwiekt was, terwijl ik haar al weken daarvoor had gereserveert).

Maar zo te zien kan ze dadelijk weer als de beste vliegen, vooral als ze uit haar eerste rui komt.  ;D
En daarbij laat ik haar en mij grasparkietjes overstappen op pellets van harrison, dus dit zal haar denk ik ook ten goede komen.


Parkieten-Freak

Dit is goed nieuws Danielle, fantastisch! ;D
Heel veel suces met Tommie, laten we hopen dat hij na de rui weer voor de volle 100% kan vliegen!



Cropje

Super Danielle! Fijn dat het weer helemaal goed gaat komen! Top van je dat je zo goed voor hem hebt gezorgd en hem zo goed in de gaten hebt gehouden! Dat zal ook helpen jullie band te versterken!

roha

Fijn zeg, dat het de goede kant uit gaat!!  ;D

Hanneke

Danielle

Even een update van Tommie  :)

Tommie leert weer steeds beter om te vliegen. Hij probeert nu echt om steeds grotere afstanden af te leggen en hij kan zelfs al weer omhoog vliegen. Al met al de vleugel is weer netjes in de kom gegroeid  ;D.
Nu is Tommie net in zijn eerste rui en daar ben ik ook erg blij om, dit omdat hij ook gekortwiekt is en hierna dus waarschijnlijk nog beter kan vliegen.

Groeten van Danielle en van Tommie (is trouwens echt een mannetje, is een macho geworden en kan heel mooi (na)zingen  :D )

Kleintjes

Hoihoi,

geweldig dat 't zo goed gaat nu met Tommie. Laten we er van uit gaa dat hij weer 'n echte vliegenier zal zijn als de veren weer teruggegroeid zijn.

Groetjes en liefs van ons aan jullie :P
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Idske

Wat goed dat het zo goed gaat met Tommie!!

Veel plezier!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

roha

 ;D Goed zeg!!
Blij om te horen dat het goed genezen is!!

Danielle

Bedankt allemaal  ;D
Ik ben er zelf ook onzettend blij mee. Ik had niet verwacht dat het zo goed zou helen.
Als zo iets gebeurd schrik je toch wel en voel je je zelfs wel een beetje schuldig.
Zo zie je maar dat een ongelukje ook in een erg onverwachts hoekje kan zitten.
Maar gelukkig heeft dit een goed einde

Hier mag nu wel een slotje op  ;)


Parkieten-Freak