Parkietjes overleden

Gestart door Daphne, maart 04, 2007, 09:32:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daphne

hallo allemaal,

heb een vraagje.
toen ik gisteren thuis kwam van mijn werk vond ik een parkietje dood in de kooi. we hebben hem erna begraven.
toen ik 's avonds op de bank zat, zag ik dat het andere parkietje steeds omviel, viel eerst van stokje af en kon erna niet meer vliegen, ook heel moeizaam lopen. na ongeveer een uurtje is deze parkiet ook overleden. ze hing de hele tijd naar een kant.
weet iemand van jullie waaraan ze overleden kunnen zijn.

ik wil nu zo snel mogelijk weer nieuwe parkietjes halen. maar dan moet ik natuurlijk de kooi eerst ontsmetten. hoe kan ik dit het beste doen?

groetjes daphne

Caradow

Allereerst sterkte met je verlies...

Heb je enig idee waaraan ze zijn overleden? Dat er 2 parkieten zo vlot achter elkaar spontaan overlijden, kan toeval zijn, maar roept toch wel wat vraagtekens op. het lijkt mij handig dat je daar toch even bij stilstaat voor je neiuwe vogels aanschaft...

Je kunt de kooi ontsmetten met Dettol, wel heel goed naspoelen met heet water..

Daphne

de parkiet die het eerst is overleden was al een tijdje (1-2 weken) erg onrustig. maakte veel geluid, bewoog veel in de kooi.
ik denk nu dat hijtoch al een tijdje ziek is geweest. ik zou niet weten wat anders de oorzaak zou zijn.
vind het echt vervelend. voel mezelf schuldig, maar ik kon er ook niks aan doen.

groetjes

Caradow

Je had dus het vermoeden dat een van je parkietjes al ziek was.. waarom ben je dan niet naar een dierenarts gegaan...

Je zegt dat je je schuldig voelt, maar niets kon doen... Dat kon je dus wel, toen je vermoedde dat je parkiet ziek was, kon je naar een dierenarts gaan... Maar goed, daar is het nu te laat voor. Toch zou ik even heel goed nagaan of er geen dingen veranderd zijn de laatste dagen in huis waardoor jou parkieten ziek zouden kunnen zijn geworden. Het blijft wel heel erg toevallig dat er binnen 24 uur 2 vogels overlijden...

Is er in de afgelopen dagen gegourmet in huis, nieuw schilderwerk, luchtverfrisser dat soort dingen...

Ik begrijp jou haast niet helemaal... 2 parkieten overlijden binnen 24 uur, oorzaak onbekend... het enige dat jij wilt is zo snel mogelijk nieuw parkieten halen... Stel dat die ook binnen enkele dagen overlijden, weer nieuwe halen? Het zijn levende wezens Daphne, geen koffiekopjes die je weer vernieuwd als ze een keer stuk vallen.

Grasparkieten zijn huisdieren en daarvoor ben jij verantwoordelijk. Die verantwoording gaat verder dan alleen de kooi verschonen en water en voer verstrekken. Wanneer een dier ziek is, zal het net als dat wij zelf ziek zijn naar een arts moeten. Wanneer er in een huis 2 bewoners zonder aanwijbare oorzaak overlijden, zal de woningbouw eerst onderzoek doen naar de oorzaak van het overlijden van die mensen en er niet zonder meer nieuwe bewoners in planten.

Sorry als ik te hard over kom, Het is niet de bedoeling om jou een schop na te geven, maar ik hoop wel dat je eerst even goed nadenkt voor je nieuwe vogels haalt. Dat je eerst systematisch nadenkt wat mogelijk ene oorzaak zou kunnen zijn geweest, zoals bijv wat ik eerder al noemde, verse verf, luchtverfrisser gekocht, gegourmet...ens. Ga eens voor jezelf na wat er in huis veranderd is de laatste dagen.

Daphne

nou als ik van te voren geweten had dat die ene al ziek was dan was ik zeker naar de dierenarts gegaan, maar nu denk ik pas dat hij ziek was, daar had ik van te voren niet aan gedacht.

het is niet zo dat ik nu meteen nieuwe wil gaan halen hoor. ik ga pas niewe halen als het veilig is en als ik weet wat de oorzaak is geweest. ik ga eerst de kooi goed ontsmetten enzo.

ik heb de laatste tijd helemaal niks veranderd in mijn huis. alles is zoals het altijd geweest is. ook bij de vogels was niks veranderd, ze hadden hetzelfde eten enz.

groetjes

Scotty - Keecko

Ook geen giftige dingen in huis, zoals bepaalde planten. De meeste planten zijn giftig voor parkietjes.

Denk inderdaad goed na voordat je weer nieuwe parkietjes aanschaft.

Annika

Sterkte met het verlies van je parkietjes!

behalve gourmet/steengrill kan het ook zijn dat je misschien andere pannen hebt aangeschaft? Afzuigkap stuk?
Is er tocht geweest ? (al denk ik dan dat je parkietjes misschien wel geniest zouden hebben)

Bij een parkietje wat ineens drukker is dan normaal zou ik overigens ook niet meteen aan ziek zijn denken hoor, dat integenstelling tot veel slapen/bol zitten etc.

Ik hoop dat je erachter komt wat de oorzaak was, het verstandigs was geweest om autopsie te laten doen bij een dierenarts, maar helaas zijn de parkietjes al begraven.

Groetjes Annika

kekavo

Jeetje, wat naar Daphne!
Sterkte met het verlies.

Ik hoop dat je iets kunt ontdekken dat waarschijnlijk de oorzaak geweest is.
Tocht lijkt me niet, want dan merk je dat meestal wel aan zachte ontlasting, en inderdaad niesen.
Ook ziektes had kje waarschijnlijk wel eerder opgemerkt.

Het lijkt me dat het iets geweest is als bijv. giftige gassen, waar jij misschien niet eens wat van gemerkt hebt. Had je zelf hoofdpijn toen je in huis was?
Ventileer je goed?
Heb je een geiser waar de wind in geblazen kan hebben? Dan krijg je rookgas in huis (dit ruik je trouwens zelf ook). Dat geld ook voor een kapotte afzuigkap, ed.
Of inderdaad teflon, dat kan ook.

Zelf gebruik ik altijd Neofresh om de kooi te ontsmetten (te koop bij de dierenwinkel). Dat is diervriendelijk en het werkt goed. Ik maak de hele kooi en alles wat erin zit er helemaal mee schoon (voor er nieuwe vogels in de kooi komen, doe ik dit altijd 2x) Wat uitgekookt kan worden, zoals de zitstokjes, het belletje en het spiegeltje, kook ik uit.