Waar kopen jullie het liefst een parkietje?

Gestart door Marieke-Tommy, maart 03, 2007, 20:33:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

stolkleo

#80
Als ik als hobby kweker zie wat voor parkietjes er bij ons in de dierenwinkel zitten... Het merendeel zit bol en ze verkopen ze alsof het jonge parkietjes zijn. Na een jaar verkopen ze hen nog als jonge parkietjes en de prijs is 22,50 per stuk. Ik vind dit echt belachelijk.
Ik kweek een aantal nestjes, ik hou er een aantal zelf en de rest verkoop ik particulier en niet aan de dierenwinkels of handelaren. Ik moet zeker weten dat ze goed terecht komen, anders gaan ze niet mee. Ik vraag er 10 euro voor en daarvoor koop ik weer voer en soms een nieuw vogeltje maar je gaat toch geen 22,50 euro betalen voor een parkietje dat waarschijnlijk 'overschot' is van de kweker.
Dat is mijn mening als HOBBYkweker en ik heb al diverse mensen gehad van het forum en ook mond aan mond reclame die terug kwamen voor een tweede vogel, en dat is alleen maar prettig.
groetjes leo stolk

Ozzie

Ik heb hiervoor 2 parkietjes uit de dierenwinkel gehad en die waren stukken zwakker dan het parkietje, dat ik nu heb van een kweker. Ik zal nooit meer naar een dierenwinkel gaan, alleen voor voer en benodigdheden. Helemaal eens met Leo's verhaal hierboven.

Shannon

#82
Ik heb mijn 1ste grasparkiet bij een kweker gehaalt, hij was al half tam gemaakt door de kweker  ;)
Ik heb daar toen ook mijn tamme valk gehaalt ::)
Ik heb nu een 2de grasparkiet van de buren, hun verwaarloosde haar een beetje.
Altijd als ik kwam geen voer, vies water etc..
Dus deed ik dat voor haar  :D
Ik heb haar sinds deze week en nu ze bij mij is is ze weer helemaal vrolijk :-*

Bij onze dierenwinkel (jumper) hebben ze ook vogels,allemaal in kleine hokken met veel vogels,
laatst lag er ook een dode kanarie in, de mensen die er werkten liepen gewoon langs. :-[
ik zal nooit hoe graag ik ook die vogeltjes wil helpen, 1 bij de dierenwinkel halen..

Groetjes Shannon.

Pino2006

Het beste waar je een Parkiet kan kopen is bij een Hobbykweker (:

Pino komt ook van een Hobbykweker  ;)!

pixie

Joepie is geadopteerd en Pedro komt bij een hobby kweker vandaan.

Ik ben niet zo'n voorstander van (wat voor) dieren (dan ook) kopen in een winkel.
omdat ik de kwaliteit van kennis over de dieren, huisvesting, etc. in dierenwinkels vaak onder peil vind. Ik ga hier in de buurt naar verschillende dierenwinkels en ga ook altijd in andere steden dierenwinkels in, maar ben eigenlijk nooit ergens geweest waar ik echt een fijn gevoel had.
Ik heb het personeel wel eens gewezen op bol zittende vogeltjes, of eens bij een parkietje dat een heel stuk ontlasting aan hem had hangen en er wordt altijd zo laconiek gereageerd  :(
Een dierenwinkel is toch een business en dat komt in mijn ervaring voor het welzijn van de dieren. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen goede dierenwinkels zijn, maar dit is mijn ervaring.
Dieren zijn bovendien geen dingen die je 'even' in de winkel zou moeten kunnen kopen, vind ik.

Moppers

CiteerHet beste waar je een Parkiet kan kopen is bij een Hobbykweker
Nee, jij víndt dat je een parkiet het beste bij een hobbykweker kunt kopen, das iets heel anders.

Tja, over de prijs van parkieten... Ik zou graag zien dat ze €50 of nog meer zouden kosten, zodat mensen wat minder tot impulsaankopen worden verleid. Maar dat is een ideaal die nooit werkelijkheid zal worden.

pixie

In aanvulling op mijn vorige bericht, wil ik nog kwijt dat ik, omdat ik momenteel op zoek ben naar een popje, ook wel eens op marktplaats kijk. Ik wil best een parkietje adopteren die ergens anders niet meer terecht kan en hem/haar een goed thuis bieden. Maar net als bij dierenwinkels heb ik hier ook een raar gevoel bij.

In het geval dat mijn vogeltjes weg zouden moeten (hypothetisch) zou ik ervoor kiezen om een advertentie te zetten op een forum zoals dit, omdat je dan veel meer kans hebt dat je echt met liefhebbers te maken hebt. Of in ieder geval mensen die de moeite nemen op een forum op te zoeken.

Mocht ik toch via marktplaats een nieuw baasje zoeken, zou ik uitvoerig informatie geven over de parkietjes en de reden dat ik een nieuw baasje voor ze zoek en goede kwaliteit foto's plaatsen, om zo de kans op een goed thuis te vergroten. De meeste advertenties die ik tegen kom zijn (vage) foto's en de prijs. Dan gaat er bij mij een alarm belletje rinkelen.
Een huisdier weg moeten doen lijkt me vreselijk en het lijkt me ook dat je een zo goed mogelijk thuis voor ze wilt. Waarom doen mensen dan niet even de moeite om een fatsoenlijke tekst te plaatsen?
Als dat al niet gebeurt, heb ik het idee dat die mensen ook niet te veel moeite steken in het diertje zelf.

Oh, ik wou dat ik ze allemaal kon adopteren!
Dus het is heel dubbel, ik wil zo'n parkietje graag 'redden', maar toch schrikt marktplaats mij af.

Pino2006

Citaat van: Moppers op mei 09, 2011, 10:57:07
Nee, jij víndt dat je een parkiet het beste bij een hobbykweker kunt kopen, das iets heel anders.

Tja, over de prijs van parkieten... Ik zou graag zien dat ze €50 of nog meer zouden kosten, zodat mensen wat minder tot impulsaankopen worden verleid. Maar dat is een ideaal die nooit werkelijkheid zal worden.

Oeps.... iets verkeerd gelezen ik bedoel dus.Ik heb mijn Parkiet bij een Hobby kweker gekocht.

Ikke

Ik koop hem het liefst bij een kweker, een dierenwinkel zou ook nog
kunnen, maar dan wel een goede, op de markt nooit.
Ik heb mijn parkietjes van een kweker,

GeetjeBird

Heej allen,

Mijn allereerste parkietje ooit, Pietje, heb ik op een rommelmarkt met loterij gewonnen voor een gulden. Zo zielig..beestje zat in een geroeste bruine kooi die vol met stickers zat geplakt. Parkietje heeft alsnog een superleven gehad.
Ik heb parkietjes bij de dierenwinkel gekocht en ook bij particulieren. Ik heb geen directe ervaring met kwekers.

Maar ik wil geen parkietjes van 4 weken die door kwekers met de hand zijn gevoerd, die beestje moeten wat tekort zijn gekomen, dat is toch niet goed?

Toch zullen er vast ook wel goede kwekers zijn. Je zult heel selectief moeten zijn en niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten toch?

williwaw

#90
Tot nu toe heb ik al mijn parkeitjes bij een dierenwinkel gekocht. Een goede, naar ik hoop. Prijs en kleur vind ik niet zo belangrijk, ik keek eigenlijk alleen naar het geslacht. Ik wilde graag een mannetje en een popje, zonder overigens te willen kweken. Nu heb ik er even geen, maar als het goed is komen "mijn" nieuwe parkietjes deze week uit hun eitjes. Ik ga ze dit maal ophalen bij iemand die ze met veel liefde en kennis van zaken verzorgd, en dat lijkt me beter als bij een dierenwinkel.

Overigens heb ik nooit gezondheidsproblemen met mijn parkietjes uit de winkel gehad, op twee na. Bij eentje groeide het snaveltje steeds maar door, een ander kreeg op latere leeftijd ademhalingsproblemen.


lovesbudgies

Citaat van: GeetjeBird op juli 01, 2011, 17:13:17
Toch zullen er vast ook wel goede kwekers zijn. Je zult heel selectief moeten zijn en niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten toch?

Kwekers verkopen hun parkietjes meestal voor de helft van de prijs die dierenwinkels vragen...

Marije

Hallo,

Wij hebben onze eerste parkiet uit een dierenwinkel. Er stond dat het een jonge parkiet was, maar dit was niet zo (kwamen we thuis achter). De parkiet zat nog geen twee minuten in zijn kooi en begon al te eten en praatjes te krijgen. De parkiet was gewend aan zijn kooi en we wouden 'm tam maken, ik stak mijn hand er in de volgende dag en het vogeltje stapte er dood normaal op alsof het niets was. Later probeerde we dit nogmaals en hij kwam zo weer bij me zitten. Waarschijnlijk was hij vroeger al handtam gemaakt. Toen de kooi open mocht vloog hij (op één mislukte poging na) perfect twee rondjes door de kamer heen, direct terug naar zijn kooi, zonder ergens op te landen. Ook speelde de parkiet eerst niet met zijn speeltjes en was er bang voor!

Ons tweede vogeltje hebben we uit een voliere en dit is een heel verschil! Het vogeltje heeft een super lief karakter, deze is nog super jong en dit kun je merken aan zijn gedrag, hij speelt overal mee, is heel ondeugend, handtam maken zijn we mee bezig. Echt een speels parkietje die onze oudere parkiet uit de winkel heeft geleerd wat spelen is. Nu spelen ze beide met de speeltjes en is de parkiet uit de dierenwinkel echt veranderd!

Achteraf zijn we blij dat we een leuk jong parkietje erbij hebben gedaan en zien dat de parkiet uit de winkel echt plezier heeft nu met zijn nieuwe vriendje, en geniet van zijn speeltjes en samen maken ze lekker veel rommel!!

BudgieMe

Citaat van: GeetjeBird op juli 01, 2011, 17:13:17

Maar ik wil geen parkietjes van 4 weken die door kwekers met de hand zijn gevoerd, die beestje moeten wat tekort zijn gekomen, dat is toch niet goed?

Toch zullen er vast ook wel goede kwekers zijn.

De goede hobbykweker zal dit inderdaad niet doen. Tenzij het noodzaak is heb ik het wel in huis natuurlijk, de pap, maar doe het echt niet voor de lol, alleen als de ouders het af laten weten.

Maaike*



Hier wil ik mijn ervaring ook even bij zetten.
Dat dierenwinkels er meer voor vragen heeft natuurlijk ook als reden dat ze hun huur, medewerkers ed moeten betalen van de winst. Ik heb 2 jonge vogels zonder problemen, duidelijk jong en gezond bij een dierenwinkel vandaan. Ze zitten nog steeds mooi in hun veren en hebben geen enkele ziekte gehad. Ik weet dat deze winkel ze maar kort heeft en altijd bij kwekers vandaan haalt ipv groothandelaren. Je kunt je vraagtekens zetten bij waarom niet meteen bij de kweker, mee eens, maar goed die moet je dan ook maar net kennen of weten te vinden. Ik heb al vaker online gezocht naar kwekers in de buurt met nul resultaat.
Tot ik naar een andere dierenwinkel ging waar sowieso al teveel vogels op een kluitje zaten. Ik kwam daar voer halen maar ging toch even bij de parkieten kijken en werd gelijk verliefd. Ik besloot het niet te doen, kende de dierenwinkel niet, wist niet wat hun inkoopbeleid was en waar ze ze vandaan haalden en dat is voor mij wel een voorwaarde voor ik ze uit de dierenwinkel haal.
Goed, na een nachtje brak slapen omdat t lieve beestje niet uit m´n hoofd wilde toch besloten hem uiteindelijk te halen. Er volgde een hele hoop gedoe door sowieso een bak wormen wat hij met zich meedroeg. Niet alleen voor hem maar ook voor de rest van de voliere.
Dus, voor ik weer een parkiet 'zomaar' bij een winkel haal kijk ik wel drie keer uit.

Maar ik ben ook niet zomaar te spreken over kwekers bijvoorbeeld voor wat betreft de hygiëne, worden ze ontwormt etc. Voor mij geldt in beide gevallen. Eerst goed verdiepen in de achtergrond en dan beslissen. Het was een pittig lesje.

TenT

Als ik in België ooit een asiel binnen stap waar ze grasparkieten hebben zal ik daar waarschijnlijk mijn volgende parkietjes halen.

Loeky

Goed zo Tent! Doen! Ik ben ook een voorstander van adoptieparkietjes.
Wat is mooier dan parkietjes een superhuis te geven vanuit de opvang.
Ik geniet elke dag enorm van Snowy en Hippie uit de vogelopvang in
Woudenberg!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

jelle

#97

Ik heb drie parkieten bij een kennis vandaan, en één bij een kweker (dat parkietje is eigenlijk van mijn broer).
Ik zou er gerust een paar bij een dierenwinkel halen maar wel eenw dierenwinkel die goed bekent staat.
In Barendrecht heb je er twee, een slechte en een goede dierenwinkel.

Die slechte dierenwinkel zou ik nooit parkieten kopen. Je hebt er bijvoorbeeld een ara die helemaal kaal is. Ze zeggen daar dat het komt doordat het vorige baasje is overleden,maar ik geloof er niks van (hij/zij zit de hele dag alleen in een kooi die net zo groot is als mijn parkietenkooi).
Die anderen is wel goed en ze hebben veel kennis! ik heb twee keer zelfs een vis terug gekregen toen ze dood gingen!

Ik heb mijn parkieten bij de goede dierenwinkel (die Wesdijk heet) gekocht. Ze konden mijn parkieten zelfs een paar dagen apart zetten om te kijken of ze een paartje gingen vormen!