Waar kopen jullie het liefst een parkietje?

Gestart door Marieke-Tommy, maart 03, 2007, 20:33:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kyrenna

Ergens waar ik er relatief zeker van kan zijn dat ze goed verzorgd en behandeld zijn.

Maar weet je, ik neig steeds meer naar Moppers' standpunt: er zijn zoveel vogels die op de één of andere manier zonder baasje komen te zitten dat ik me lichtjes schuldig voel als ik er ééntje koop.

Ik hoef me dan ook maar over één van m'n zes vogels schuldig te voelen :)

proman

Ik ga altijd gewoon naar de dierenwinkel (ik weet niet beter!)  :D

anouk26


Deem

Hoi,
Ik heb mijn eerste parkietje in een dierenwinkel (ranzijn) gekocht. Ik wil er een graag bij maar ik koop nooit meer eentje uit een dierenwinkel. Ik haal hem dan het liefst bij een kweker vandaan. (mijn buurmeisje heeft er ervaring mee) en die zijn nog heel jong dan!

pinootje

Heb Pino in de dierenwinkel gekocht hier uit de buurt, een Discus dierenwinkel, hij is dus 4 jaar gworden maar had wel een of andere bacterie waardoor zijn snavel veel te snel groeide, waaraan hij is overleden weten we niet.

Mijn tweede parkietje, Speedy (die nu ziek bij de dierenarts intern is) hebben we afgelopen zaterdag bij de dierenwinkel gekocht waar Pino zijn kooi vandaan kwam, een hele grote winkel in Geertruidenberg, erzaten er veel in een kooitje maar die van ons kwam net van de kweker, de verkoopster hielp ons erg goed en was erg geduldig. Toen we giseren belden met de mededeling dat Speedy ziek was is mijn moeder gaan kijken naar de andere vogeltjes, dat had ze aangedrongen omdat z wilde laten zien dat die niks hadden. Ze zei zelfs dat we hem terug mochten komen brengen en een neiuwe mochten komen halen maar dat doen we natuurlijk niet.

Ik ben via via nu achter een kweker gekomen dus als Speedy ooit aan zijn einde komt (hopelijk neit snel) wil ik naar deze kweker.

KiimmBiimm_

Hallo Hallo

ik heb mijn laatste 2 parkietjes gewoon uit een dierenwinkel, en ik hoor vaker dat ze minder tam te krijgen zijn of ziektes bij hun dragen.
gelukkig heb ik hier nog geen last van gehad behalve dat mijn laatste parkietje maar niet tam te krijgen is.
helaas maar het zij zo. we houden niet minder van der om die reden :D
heb 2 top parkietjes en waar ze ook vandaan komen zou ze voor geen goud willen missen..


Pootjes Barney en Coco :-*

parkietenfreak

#46
hallo allemaal

Wat maakt het nou uit of je parkietje uit de dierenwinkel of van de kweker komt.
Het blijft inmiddels een parkietje.Dat is gewoon zo.Als je een parkietje koopt maakt het dan uit waar je het koopt?.Je koopt dus je krijgt.Ik snap niet dat sommige mensen zeggen dat parkietjes veel beter zijn als ze uit de dierenwinkel komen of uit de kweker *daarmee bedoel ik niet jullie allemaal hoor*.Het gaat er om dat je van een parkietje houd niet waar die vandaan komt daar heb je niks aan.Als ie uit een dierenwinkel komt wordt hij of zij dan sneller tam?,nee.Als hij of zij uit de dierenwinkel komt eet hij dan beter dan als ie van een kweker komt en andersom?,nee.Het punt is dat je moet leren van je parkietje te houden want of hij of zij nou uit een dierenwinkel of een kweker komt maakt geen verschil.Ze komen toch denk ik allemaal uit Australie.En dan nog iets het kan wel zijn dat bij de kweker dat ze daar meer informatie geven..,,dat kan je toch ook gerust zelf doen.Of dat ze bij de dierenwinkel spullen en eten verkopen e.d maar dat hoort voor een parkietje zo.Ik vind dat waar een parkietje of een hamster of kan of een koe of een varken ook vandaan komt,het punt is dat je van hem of haar moet houden en goed voor hem moet zorgen :-* :-* :-*.

Groetjes

ibi

@ Parkietenfreak

Mensen willen geen ziek verwaarloosd parkietje kopen. Dit is bij sommig dierenwinkels het geval:

- Te kleine hokken waar te veel parkieten inzitten
- Het enigste wat ze meestal krijgen is alleen voer ( Geen Groenvoer, grit etc.)
- Bij de dierenwinkel zijn ze meestal al wat ouder dus moeilijker tam te maken, en je weet de leeftijd niet precies.
- Geen speeltjes

Bij een (Hobby)kweker liggen de zaken meestal anders;

- Grote Voliere, Ruimte genoeg
- een (hobby)Kweker vindt het leuk om een voor parkieten te zorgen en dus heeft het beste met ze voor.
- (hobby)Kwekers hebben meestal jonkies, en veel mensen willen die, omdat ze makkelijker tam te maken zijn.

Ik heb mijn eigen parkieten uit een Vogel/Egel Asiel, behalve Sweety die komt uit de dierenwinkel. Ze waren al wat ouder, maar dat maakt me niks uit. 1 is al tam en 2 Bijna ze vertrouwen mijn hand wel en ik heb ze nu al bijna 2 jaar en ben er nog steeds me bezig.


parkietenfreak

Hey Ibrahim

Wat ik bedoel is,wanneer jij er eentje koopt het jou verantwoordelijkheid is er goed voor te zorgen of hij nou uit een dierenwinkel komt of niet het blijft inmiddels een parkietje.Ik heb mijn parkietjes uit een soort dierenwinkel.Maar de parkietjes daar zaten niet binnen maar buiten achter de winkel *wat ik best vreemd vind eigenlijk*.Die man die was daar ook zo ongeveer een kweker.Maar wat ik probeer te zeggen is maakt het uit hoe oud je parkietje is?.Maakt het uit moet je parkietje perse tam te krijgen zijn en jong zijn?.Je zegt dat bij een dierenwinkel vooral negative dingen zijn.Maar je hebt een ding over het hoofd gezien,een parkiet kan tot alles in staat zijn.Daarmee bedoel ik dat als je parkietje ongeveer 4/5 jaar oud is je hem dan nog tam kan krijgen.Of als je parkietje niet speelt dan kun je het hem of haar aanleren om te spelen (door hem of haar nieuwschierig te maken en doen alsof van dat speeltje niets leukers bestaat heel overdreven doen dus).Ik bedoel een parkiet is een parkiet al komt ie uit een dierenwinkel een kweker of uit een varkenstal (nog al overdreven gezegd vind ik).Wanneer JIJ een parkietje koopt is het jou verantwoordelijkheid er voor te zorgen en niet meer van de dierenwinkel of de kweker.Je weet maar nooi waar toe een parkietje in staat is.Want het blijven Bijzondere dieren (snik snik goed gezegd hoor) *grapje*.
Ik bedoel dit alles niet boos hoor.Het is mijn mening.

Groetjes

fullmetalgirl

koop ze liever bij kweker want dan heb ik minimaal 10 euro extra voor speeltjes/voer..

*hoezo nederlandse instelling.. elk dubbeltje omdraaien :D

ibi

@ Parkietenfreak

Het gaat hier helemaal niet om de verantwoordelijk. Tuurlijk doe je dat als je een parkiet koopt ??? Maar mensen die echt aan de slag willen om van hun parkiet een beste vriend te maken, zouden eerder een jong parkietje nemen bij een Kweker. Gewoonweg omdat die Jong zijn, nog van alles te leren hebben, en ze sneller tam worden. Ik heb nooit gezegt dat een parkiet tam moet zijn. Ik zei alleen dat ze sneller tam worden als ze jong zijn, en de jonkies vind je dus bij een kweker. Een parkiet die opgegroeid is met speeltjes en veel ruimte is toch iets meer nieuwsgieriger dan een parkiet die een kleine kooi had met 20 andere vogels om zich heen. En dan heb je ook nog eens van die mensen die op de kooi in de dierenwinkel gaan tikken, waardoor de parkieten nog banger worden....

parkietenfreak

Hey

Hhhmm daar heb je een punt.
Maar het is toch ook juist beter als die parkietjes de dierenwinkel uit gaan en een goed baasje krijgen?.
Iedere parkiet verdiend een goed thuis of hij nou oud of jong is.
En er zijn niet alleen maar nadelen bij een dierenwinkel.
Ik zeg niet dat de dierenwinkel beter is dan een kweker of andersom.
Ik vind gewoon dat iedere parkiet of ie nou van de kweker of dierenwinkel of weet ik veel waar de kans moet hebben op een (goed) baasje.Het hoeft niet perse te zijn dat de kweker beter is of de dierenwinkel de dierenwinkel verkoopt ook kleintjes.Alleen dan heb ik toch een vraagje.Ik heb mijn parkietjes bij een soort dierenwinkel gekocht.Alleen de parkietjes waren daar niet binnen in de winkel maar er achter,buiten dus.Is die gene die die parkietjes verkoopt nou ook een soort kweker want hij heeft mij best veel informatie bij gepraat.Maar die parkietjes zaten daar niet in een kooi of een glazen kooi ofzo,maar ze zaten in een voliere.Dat was mijn mening en een kort vraagje erbij :)

Groetjes

ibi

Een kweker is iemand die zij parkieten laat broeden. Een dierenwinkel krijgt ze meestal van kwekers, want in de dierenwinkel is niet rust genoeg voor de parkieten en meestal niet plaats genoeg

donsveertje

Ik koop zelf mijn parkieten bij de dierenwinkel, maar toch zou ik ze liever bij een kweker halen,
(weet iemand een kweker in de buurt van Heerenveen want ik ben op zoek naar een vriendje voor mijn schatje) als ik dit zo lees. Ik heb in dierenwinkels wel dingen gezien die ik niet snapte: In de Petsplace (dierenwinkel) zag ik het volgende: Er zat een kleine groep jonge gekortwiekte  :o parkietjes in een kooi. Ze hadden eten, drinken, bodem bedenking (houtsnippers, vonden ze leuk speelgoed) en een paar zitstokken. Daarnaast stond nog een kooi met parkieten, al iets ouder. Deze hadden gewone vleugels, speelgoed, een aparte bak met ei voer, een bakje grit en grote ladingen trosgierst. Ik snapte gewoon niet waarom. Nog een voorbeeld: De welkoop (grote winkel met dieren, planten en bijnodigt heden.) Een grote volière met een "verwende" groep parkieten. Even veder op, een klein kooitje met ong 3 zogenaamde "hand tamme" parkieten. Twee zitstokken, eten en drinken (voor zover ik het kon zien, ze zaten helemaal tegen het plafond.) Dit vind ik echt bizar! Waarom verwennen ze de een wel en de ander niet?

Milo-Pixel

Citaat van: Ibrahim op december 31, 2009, 17:35:03
Een kweker is iemand die zij parkieten laat broeden. Een dierenwinkel krijgt ze meestal van kwekers, want in de dierenwinkel is niet rust genoeg voor de parkieten en meestal niet plaats genoeg

Dierenwinkels kopen meestal parkietjes van groothandels, niet van kwekers, helaas. Ik ben 1 keer in een groothandel geweest, en dat doe ik liever niet weer.. De parkietjes daar zijn 'producten', en zo worden ze dus behandeld, niet als levende wezens.

@Aya, het gaat er niet om hoeveel een parkietje waard is, wat ze zijn allemaal gelijk. Het gaat er wel om wat je steunt met je uitgave aan het parkietje. Bij een dierenwinkel is dit vaak broodfok, inteelt etc. Wat bij een kweker meestal niet het geval is.

Moppers

CiteerHet gaat er wel om wat je steunt met je uitgave aan het parkietje.
Precies!

De verantwoordelijkheid voor een huisdier begint niet bij het moment dat je het dier aanschaft. Denk na over waar het dier vandaan komt. Als je het dier uit een slechte situatie haalt en ervoor betaalt (bijvoorbeeld bij een louche dierenwinkel of kweker), dan komt er gelijk weer een nieuw dier voor in de plaats. Door je aanschaf hou je het op niet diervriendelijke wijze 'produceren' (want dat is het) van dieren in stand. Dit komt in alle vormen van verkoop voor. Niet iedere kweker (hobby of brood) of dierenwinkel gaat op deze manier met dieren om, gelukkig niet. Maar ze zijn er wel en helaas snappen nog te weinig mensen dat het kopen van een dier bij een dergelijke handelaar het ene diertje redt maar dat er gelijk weer een nieuw dier hetzelfde noodlot te wachten staat en dat de molen blijft draaien.

SjempieJ

hoi  ;D

ikzelf zou kiezen voor kwekers.
ik heb mijn parkietje van mijn vriendin, want bij hun thuis kweken ze parkieten. Hun weten veel van parkieten, en ik hielp haar ook altijd  :D

Groetjes Shannon

parkietenfreak

Hoi Hoi

Ik snap wat je zegt.Maar laten jullie die parkietjes daar dan zo maar?.
Beter voor ze is dat ze een goed baasje krijgen die er veel verstand van hebben.
Het is wat heel erg hard gezegd,maar het is beter voor een parkiet om,,, *heel erg sorry dat ik dit zeg maar heel veel parkieten liefhebbers die jullie waarschijnlijk niet kennen zijn het met me eens*,,,, meteen je weet wel te gaan *ik bedoel er niet mee met de keuze er bij te blijven leven* en het baasje alles heeft geprobeerd.Dan dat het parkietje of vogel heel zijn leven moet lijden in een klein kooitje met heel veel andere parkietjes erbij *en dan wordt dat wel heel erg krap.Ik snap dat jullie geen verwaarloosd parkietje willen.Maar wat denken jullie?.Een parkiet die bij een hele goede kweker of dierenwinkel is,is blij :).Maar er zijn heel veel andere vogeltjes die een goed baasje wel kunnen gebruiken.Want ja wie wordt er dan beter van?.Als je een verwaarloosd parkietje helpt *of meer*.Dan worden jullie er toch allebei blijer en beter van?.Ik bedoel niet dat je perse een droevig parkietje moet kopen of zo.Maar wat als je nou een hele grote voliere hebt dan kun je er wel meer parkietjes bij hebben.Ik heb toevallig mijn parkietjes min of meer van een dierenwinkel *nou alleen croky dan*.En kijk nou eens hij is blij met een vriendje erbij *wauw ik kan rijmen :P*.Dat is wat ik eigenlijk probeerde te zeggen.Een parkiet heeft veel bijzondere eigenschappen waardoor hij alles kan en mag.Het is niet zo dat als je een parkietje koop die in het begin geen goed leven heeft gehad je er niet blij mee kan zijn of dergelijke.Het fijne is nou juist de band tussen mens en *dier/vogel*.Mijn mening was dit hele verhaal *goh wat doe ik dat toch langdradig he? :P*.


Groetjes

ibi

Citaat van: Aya op januari 04, 2010, 16:17:12
Hoi Hoi


Het is wat heel erg hard gezegd,maar het is beter voor een parkiet om,,, *heel erg sorry dat ik dit zeg maar heel veel parkieten liefhebbers die jullie waarschijnlijk niet kennen zijn het met me eens*,,,, meteen je weet wel te gaan *ik bedoel er niet mee met de keuze er bij te blijven leven* en het baasje alles heeft geprobeerd.
Hiermee bedoel toch dat het parkietje beter dood af is dan levend?

Hoezo zou je in godsnaam het parkietje van zijn leven beroven!? Omdat die in een slechte situatie zit, wat bij de meeste dierenwinkels het geval is, hoeft die nog niet dood te gaan? De parkiet is afhankelijk van mensen, en als de parkiet niet goed word verzorgd is dat de schuld van het baasje, en zal hij dat dus ook moeten verbeteren.

parkietenfreak

Weet je wat laat ook maar  >:(.
Je snapt mij toch niet.
Weet je wat ik stop hiermee over te praten.
En jij dan jij zei dat het beter is er een bij de kweker te kopen.
Ik vind dat dat net zo goed bij een dierenwinkel kan.
Als je het dier uit een slechte situatie haalt en jij kan goed voor hem zorgen *want dat is nou eenmaal de taak van het baasje*,dan kan je hem/haar toch net zo goed kopen.Ik snap ook niet hoe je kan denken dat je de parkietjes daar maar laat in de dierenwinkel en dan maar naar de kweker gaat want daar zijn ze niet verwaarloosd dus dan hoef ik niet zo veel te doen dan als ik er eentje uit een slechte situatie haal en dan moet ik nog meer liefde en zorg geven.Ik zeg je zorgt er dan maar goed voor voor dat verwaarloosde parkietje dat veel liefde aandacht en zorg nodig heeft.Ik zeg ook helemaal niet dat je NOOIT een parkietje bij een kweker moet halen.Het kan bij allebei even goed.Het zijn parkietjes dus het blijven parkietjes.Sorry hoor maar als je denkt dat ze beter zijn bij een kweker of dierenwinkel dan is dat mooi fout.Ieder parkietje heeft recht op een goed baasje.Dus dan moet je ook niet gaan denken dat parkietjes uit een dierenwinkel slechter zijn dan van een kweker.Tja,die parkietjes hebben er toch ook niet voor gekozen om bij die kweker te gaan wonen of bij de dierenwinkel?.Ze komen allemaal uit de natuur *en ik vind eigenlijk dat ze daar ook horen*.
Ik snap er bijna niks meer van hoor.....

Maar omdat ik nog wel beleefd wil zijn  :P.

Groetjes