Waar kopen jullie het liefst een parkietje?

Gestart door Marieke-Tommy, maart 03, 2007, 20:33:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ibi

Waar over ben je nu boos?

Citaat van: Aya op januari 04, 2010, 18:24:36
En jij dan jij zei dat het beter is er een bij de kweker te kopen.
Wat is hier mis mee? Ik mag mijn mening toch geven, net zoals jij die van jou mag geven...


Citaat van: Aya op januari 04, 2010, 18:24:36
Als je het dier uit een slechte situatie haalt en jij kan goed voor hem zorgen *want dat is nou eenmaal de taak van het baasje*,dan kan je hem/haar toch net zo goed kopen.

Lees nog eens wat moppers zei. Als je een parkiet uit de dierenwinkel haalt komt er toch weer een nieuwe voor in de plaats die het zelfde leven lijd als die jij hebt genomen.
Citaat van: Aya op januari 04, 2010, 18:24:36
Sorry hoor maar als je denkt dat ze beter zijn bij een kweker of dierenwinkel dan is dat mooi fout.Ieder parkietje heeft recht op een goed baasje.

Hoezo is een kweker niet net zo goed als een baasje? Een hobby kweker besteed veel aandacht aan zijn vogel, zoals ieder ander baasje, dus is helemaal niet beter. Een baasje is wel weer beter dan een dierenwinkel, omdat die vogels te koop staan en als producten worden behandeld.
Citaat van: Aya op januari 04, 2010, 18:24:36
Ze komen allemaal uit de natuur *en ik vind eigenlijk dat ze daar ook horen*.


Als je dit vindt waarom heb je dan parkieten genomen? De parkieten die hier worden gefokt zouden het echt niet in het wild kunnen overleven, omdat ze niet beter weten.










Parkieten-Freak

#61
@ aya: dit is een discussietopic. Het is juist de bedoeling dat hier verschillende meningen geventileerd worden.
Als iemand het niet met je eens is, is dat helemaal niet erg en ook geen reden voor boosheid.


Moppers

CiteerIk snap dat jullie geen verwaarloosd parkietje willen.
Dat heeft niemand gezegd. Sterker nog, mijn dieren komen uit asiels. Die zijn als vondeling binnengekomen, of na verwaarlozing in beslag genomen en vrij gegeven voor adoptie.

Het gaat er niet om in welke toestand het diertje bij de dierenwinkel of kweker vandaan komt. Het gaat erom dat je door het aanschaffen van een onjuist verzorgd parkietje de louche handel in stand houdt. Dat je dan dat onjuist verzorgde diertje niet direct kan redden, dat klinkt misschien hard. Maar je kan de winkel of kweker proberen te overtuigen dat je het diertje gratis mee kan krijgen, of nog beter, de LID inschakelen. Met die laatste optie red je mogelijk dat diertje, maar ook de dieren die erna in precies tdezelfde situatie terecht zouden zijn gekomen.

parkietenfreak

CiteerMensen willen geen ziek verwaarloosd parkietje kopen

Niet bij alle dierenwinkels zijn ze zo.
En dan kan het mischien zijn dat ik het niet goed heb gelezen maar dat heeft iemand hier wel getypt.

@ Ibrahim:Jij zei dat als je een verwaarloosd parkietje koopt er dan toch een voor in de plaats komt.Maar dan heb je tenminste iets gedaan.Je hebt dan in ieder geval de moeite gedaan om daar een vogeltje gelukkig te maken.Als je echt om je vogel geeft maakt niet uit of het nou een jonkie of een ouwe is dan doe je daar veel moeite voor.Ik vind zelf dat je het beste voor je parkietje moet geven en niet perse een jong parkietje moet nemen om hem/haar tam te maken.Als je echt aan de slag wil dan verzorg je je parkietje goed.Het beestje hoeft niet perse naar je te luisteren.Maar ik vind ondanks dat de parkietjes vrijwel een hele grote wil hebben,ze er vast en zeker achterkomen dat als je ze goed verzorgd jij hun beste vriend bent.

CiteerMaar je kan de winkel of kweker proberen te overtuigen dat je het diertje gratis mee kan krijgen

Ik zeg.Wat doet het er toe hoeveel een parkietje kost of die louche handel *waar ik eigenlijk niet veel van snap* in stand houdt.Ik vind wel dat je gelijk hebt dat je daar wel andere vogeltjes mee kan redden.Maar mijn vader heeft die dierenwinkel bij mij al eens hard aangepakt *en ik verzeker je dat was geen pretje hoor*.Maar ze wilde als nog niet luisteren.Dus ik dacht weg met dat plan ik koop ze gewoon,ik bedoel niet dat jou plan geen succes kan worden ik vind het juist een heel goed plan.Ik denk dat ik nog eens na ga denken over dat plan..... .Ik heb al een idee  ;D  8).Ik doe alles voor het recht van dieren.Zij hebben net zoveel recht op alles waar wij recht op hebben (behalve in de wc plassen van dat wordt me nog eens een boel zeg*.Ik heb gezien in een dierenwinkel *waar ik nog geen parkietje heb gekocht* dat ze daar hele kleine kooien hebben van ong. maar 50 cm breed en lang *niet precies hoor* en daar ga ik nog eens iets aan veranderen.Ik zelf vind ook dat alle parkietenliefhebbers er iets tegen moeten doen *dat verwijst naar dierenmishandeling en vooral verwaarloosde parkietjes*.Voor de rest heb ik niet veel meer te zeggen :P.

Groetjes

ibi

Citaat van: Aya op januari 05, 2010, 18:46:57
@ Ibrahim:Jij zei dat als je een verwaarloosd parkietje koopt er dan toch een voor in de plaats komt.Maar dan heb je tenminste iets gedaan.Je hebt dan in ieder geval de moeite gedaan om daar een vogeltje gelukkig te maken.Als je echt om je vogel geeft maakt niet uit of het nou een jonkie of een ouwe is dan doe je daar veel moeite voor.

De vogel in de dierenwinkel is nog niet mijn vogel als die nog niet gekocht is. Dit betekent dat de verantwoordelijkheid nog bij de dierenwinkel ligt. En als ik nou zo'n parkietje koop bij de dierenwinkel maakt het toch niet uit dat hij nu bij een baas is waar hij veel ruimte heeft en aandacht krijgt. Er komt er toch weer een voor in de plaats die het zelfde moet meemaken.

Niemand heeft gezegt dat alle dierenwinkels slecht zorgen voor de vogels!

lovesbudgies

Hm, ik zeg goede kweker of overnemen van een particulier of uit een asiel halen.

Dieren horen voor mij niet thuis in een winkel.

Sascha

Mijn 1e parkietje komt van een hobbykweker, de 2e ook. De 3e komt uit
de Pet's Place en de 4e komt uit een school. (Groene Welle, afdeling dierverzorging waar ik zelf
ook een jaar de opleiding heb gedaan).
En ze zijn alle 4 nog gezond. :) Het liefst haal ik er 1 bij een hobbykweker, maar met de andere
heb ik ook geen problemen.

Judith

Ik vind dat een parkiet niet thuis hoort in een winkel...
Tenzij in een grote voliere, dat lijkt me nog oke.
Gisteren kwam ik in de dierenwinkel, en ze zaten daar met acht in een hokje dat veel klener is dan mijn kooi waar ik twee parkietjes in houd...
en bij ons mogen ze dan nog uren per dag rond vliegen...
Ik vond het erg voor die diertjes!
Ik zou ze daar dus niet kopen, ookal wil je ze daar bevrijden, er komen er dan toch weer nieuwe, en zo steun je het verkopen van vogels in dieren winkels.
Judith

Lego-Parkiet

Mijn voorkeur is dat ik parkietjes Koop/Krijg van (hobby) kwekers

NickyRose

Citaat van: Judith op januari 14, 2010, 21:00:22
Ik vind dat een parkiet niet thuis hoort in een winkel...
Tenzij in een grote voliere, dat lijkt me nog oke.
Gisteren kwam ik in de dierenwinkel, en ze zaten daar met acht in een hokje dat veel klener is dan mijn kooi waar ik twee parkietjes in houd...
en bij ons mogen ze dan nog uren per dag rond vliegen...
Ik vond het erg voor die diertjes!
Ik zou ze daar dus niet kopen, ookal wil je ze daar bevrijden, er komen er dan toch weer nieuwe, en zo steun je het verkopen van vogels in dieren winkels.
Judith

Ze zitten daar maar even, hè, is tussen station. ;)
Als een hobbykweker zijn uitgevlogen vogels apart zet voor de verkoop is dat ook niet in zijn volière. Maar in aparte tijdelijke kooi.

Angelique Janssen

Ons parkietje Anjo komt bij mijn oom vandaan. Hij is (hobby) kweker.
Ik weet namelijk hoe goed hij voor zijn parkieten is, dat is alles voor hem en hij heeft ook al een aantal keer prijzen gewonnen.

Ik heb zelf geen ervaringen met dierenwinkels, ik kom er alleen om voer, etc te kopen.
Maar ik zie wel dat de vogels in kleine, saaie zonder speelgoed zitten.

Joyce

Ik heb een vogel van een hobbykweker en eentje uit een dierenwinkel. Degene van de hobbykweker bleek een kruiper te zijn. Als je voor het eerst een parkiet gaat kopen lees je je natuurlijk goed in, maar wanneer een deskundig overkomende hobbykweker zegt dat de vogel nog niet kan vliegen omdat hij zo jong is, neem je dat van hem aan (inmiddels weet ik wel beter, maar toen helaas nog niet). Geen goede ervaring met een hobbykweker dus. De tweede komt uit een dierenwinkel, omdat ik op dat moment geen nestjes in de buurt bij kwekers kon vinden. Het is een wat angstiger vogeltje dan die wat ik al heb (maar ik vermoed dat dit grotendeels met zijn karakter te maken heeft). De dieren zagen er goed uit. Ik denk dat het er op neer komt dat je goed kijkt naar de verzorging van de beestjes (zien ze er verzorgd uit, in wat voor ruimte zitten ze, etc.). Niet iedere kweker heeft goede bedoelingen (helaas) en zo is ook niet iedere dierenwinkel slecht.

lovesbudgies

Een berichtje van een voormalig forumlid dat ik wel heel goed in deze discussie vind passen:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=8980.20 bericht van Zafara (even naar beneden scrollen)

Zien we het ook eens vanuit het perspectief van een dierenwinkel.

bailey

Ik ben wel van mening dat de ene dierenwinkel de ander niet is, toen ik op zoek was naar een parkietje ben ik elke dierenwinkel in de buurt afgeweest.
Wat mij opviel was in eerste instantie al de prijsverschrillen. Bij elke dierenwinkel heb ik om informatie gevraagd, en ook de reacties waren totaal verschillend.
wanneer ik zei dat ik het graag tam wilde maken kreeg ik reacties als:

"dan moet je de rustigste eruit zoeken, de vleugels knippen, en dan heb je het binnen 2 uur tam, dit hebben wij van de week ook met een gedaan, en daar kon je ook binnen 2 uur alles mee doen"
Dit vond ik al zo dier onvriendelijk, de manier waarop het gezegd werd stond me alleen al niet aan. dan neem ik liever wat meer tijd voor mijn parkietje, dan dat ik het op deze manier moet doen.

De 2e dierenwinkel wist me weinig te vertellen en dacht naar mijn idee meer naar de omzet dan om het beestje.

De 3e dierenwinkel (wat tevens dezelfde naam had als de eerst, maar ander filiaal) wist mij heel veel te vertellen, en verwees mij voor een vogeltje om tam te maken door naar een hobby-kweker, en om een jong vogeltje te nemen.

Uiteindelijk heb ik mijn vogeltje bij de hobby kweker gekocht, en deze had echt veel liefde voor al zijn vogels. Alleen 's ochtends was hij al 3 uur bezig met voeren, zoveel als hij er had. Hij verteld aan iedereen die een vogel bij hem haalt eerst uitgebreid hoe een vogel verzorgd moet worden, en wat je verantwoordelijkheden zijn.
Hier kreeg ik al meteen het gevoel dat ik op het goede adres was, en heb hier ook mijn parkietje gekocht.
Zeker geen spijt van!

Ik ga dus absoluut voor een hobby-kweker.


Emmmi

Mijn vogeltjes heb ik allebei van marktplaats. Eentje werd gebracht en de anderen moest ik ophalen hier in de buurt, die was net uit het blok.
Hiervoor had ik nog een parkietje en die kwam uit de dierenwinkel.

storekeeper07

Het allerbeste kun je een Parkietje bij een Kweker kopen.
die kun je vertrouwen,want die heeft alleen gezonde vogel in zijn bezit.
bij dierenwinkels wordt er niet altijd even goed mee omgegaan.
En bovendien kun je bij een kweker al een hele jonge parkietjes aanschaffen die je makkelijker Tam krijgt.
En als je vragen hebt over vanalles is hij de juiste persoon die overal een antwoord voor heeft,
;D

liesanne

Wij hebben twitter van een hobby kweker. Ze is rustiger en ze is makkelijk tam te krijgen zonder kortwieken e.d.
Hiervoor hadden we Parka en die kwam via marktplaats. Hij was gekortwiekt. Snel tam, maar is niet oud geworden.
Daarvoor had ik Nicky, een turquasine parkiet. Ze kwam uit de dierenwinkel. Ze is nooit tam geworden, want ze was als de dood voor handen.
In de dierenwinkel zit iedereen tegen die tralies aan natuurlijk (en ook mensen die niet zo aardig zijn.)
Nicky is 13 jaar oud geworden en vloog wel lekker door de kamer. Is alleen nooit tam geworden, ook niet na alle moeite die ik heb gedaan.
Wij hebben nu nog een vriendje bij Twitter. Dat is een parkietje van vrienden. Deze zat alleen nadat zijn vriendinnetje was weggevlogen.
Ik zou zelf dus niet zo snel meer uit de dierenwinkel kopen, maar dat is omdat wij onze parkietjes ook echt tam willen maken.


lovesbudgies

Citaat van: storekeeper07 op september 17, 2010, 04:41:18
Het allerbeste kun je een Parkietje bij een Kweker kopen.
die kun je vertrouwen,want die heeft alleen gezonde vogel in zijn bezit.

Hier ben ik het niet mee eens. ;)
Kwekers hebben vaak ontzettend veel parkieten, deze hebben ze uit verschillende nesten uit heel het land
gehaald om inteelt te voorkomen. Doordat ze zoveel parkieten hebben testen ze niet op besmettelijke
ziekten, dit is namelijk veel te duur. Parkieten kunnen ook drager zijn van dodelijke ziekten zonder er zelf
ziek van te zijn, zo besmetten zij de jongen die er wel na een paar maanden aan overlijden. Ziekten als
PBFD zijn zo besmettelijk dat je ervan uit kunt gaan dat de meeste kwekers een heel aantal parkieten
met deze ziekte hebben. Sommige kwekers zeggen zelfs dat die ziektes bij de grasparkiet horen.

Daarnaast komen parkieten uit een dierenwinkel ook gewoon bij de kweker vandaan, alleen weet je
niet welke. Het is dus belangrijk bij de kweker langs te gaan en te kijken naar hygiëne, huisvesting en de
gezondheid van de vogels, want er zijn genoeg kwekers die helemaal geen gezonde vogels verkopen en
vrijwel alle kwekers krijgen te maken met besmettelijke ziekten.

sumatraantje

Ik adopteer het liefst parkietjes, Er worden er genoeg gekweekt en verkocht maar
er zijn er ook een heleboel die het niet zo fijn hebben als bij iedereen hier op 't forum.
Dus dan gun ik liever deze vogeltjes een goed leven dan dat ik weer een een nieuwe
ga kopen.  ;)

maar dat is mijn mening.  :P

Nathalie123

Ik heb niet alles gelezen want dan ben ik wel even bezig. ;) :D Ik zit dus nu zelf in de aanschaffase en ik vind het lastig want bij veel kwekers zitten ze in grote voilierers en dat is natuurlijk perfect voor de dieren,maar ik kan het niet over mijn hart krijgen om er twee uit een voiliere te kiezen en die bij mij thuis in een kooitje van 60x35 te parkeren,dat voelt voor mij heel slecht.Uit een dierenwinkle waar ze krap behuisd zitten heb ik nog het idee dat ik er twee een grotere ruimte kan bieden en dus voelt dat beter.Misschien heel krom maar toch voelt het zo.Ik zoek niet specifiec naar jonge dieren,ze mogen ook wat ouder zijn dat is geen probleem.