Waar kopen jullie het liefst een parkietje?

Gestart door Marieke-Tommy, maart 03, 2007, 20:33:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marieke-Tommy

Hallo allemaal,
Ik wil graag een nieuw discussie-topic openen. :)
De stelling (vraag) :P:
Wat vinden jullie de beste plek om een parkietje te kopen? (ik weet dat dit een veelgestelde vraag is en iedereen zal zeggen: 'bij de kweker'. Maar op dit forum kom ik vaak mensen tegen die vertellen dat ze hun parkietje uit de dierenwinkel hebben. Ik ben wel benieuwd naar iedereens ervaringen met een parkietje aanschaffen op welke plek dan ooit). :D

Ik heb mijn eerste parkietje bij een kweker gekocht (en morgen ga ik daar ook een tweede parkietje kopen :D :-*). Mijn voorkeur gaat uit naar een parkietje van de kweker. Dat komt doordat de parkietjes in een dierenwinkel meestal al wat ouder zijn.

Graag jullie meningen/ervaringen :D ;D

Veel liefs Marieke :-*

Trippy

Hooooooii,

Ik heb zelf ook de voorkeur van een kweker.
Daar heb ik mijn eerste parkietjes ook vandaan.
Mijn 3e parkietje heb ik uit een in vogelsgespiciliceerde Dierenwinkel.
In deze dieren winkel zijn jonge en oude parkietjes gescheiden zodat je zelf een keuze kunt maken welke leeftijd je ongeveer wilt.
Ik heb met mijn parkietjes niks naar meegemaakt,dus kan daar niks over vertellen.

Groetjes,Ursula

Josephine

Hoihoi,
Mijn voorkeur gaat uit naar een (hobby) kweker. Mijn eerste parkietje had ik bij mijn buurman vandaan die heeft een groote voliere en heeft ook meestal een 2 of 3 nestjes ofzo denk ik. Rico heb ik bij een dierenwinkel vandaan, omdat in deze tijd van het jaar weinig hobby kwekers nog kweken. Maar bij de dierenwinkel hadden ze zeg maar een eigen kwekerij en dat zag er keurig uit dus ik had eigenlijk ook geen keus.

Maar als ik zou mogen(kunnen) kiezen zou ik vor een hobby kweker gaan.


Groetjes Josephine

Sara

Mijn parkietjes zijn eigenlijk allemaal van de dierenwinkel, behalve dan mijn zelfgekweekte parkietje Pucky, is van mijzelf :P
Ik heb geen ervaring met andere kwekers of parkietenverkopers, dus kan er niet echt over oordelen.
Ik ben eigenlijk wel altijd tevreden geweest over de parkietjes van de dierenwinkel, alleen dan één parkietje die gestorven is toen ik hem niet zo lang had, maar of het er aan lag dat hij uit de dierenwinkel kwam,weet ik niet, maar over het algemeen ben ik tevreden over de parkietjes van de dierenwinkel.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

chico en jacky

Mijn voorkeur gaat ook naar een kweker.

vooral toen ik een parkiet had gekocht bij een dierenwinkel en die na 2 dagen was overleden aan een ziekte. Zwaar teleurgesteld was ik op dat moment. Zeker toen de eigenaar van de dierenwinkel beweerde dat het aan MIJ lag dat het beestje was overleden!! >:(
Sindsdien ga ik liever niet meer naar een dierenwinkel om een beestje te kopen.
je hebt gewoon een vergrote kans dat het beestje ziek is, met zoveel parkietjes bijelkaar  verspreid een ziekte zich sneller dan je denkt. (begrijp me niet verkeerd ik bedoel niet mensen met folieres met parkieten)

Groetjes:
denise

lidy64

Momenteel hebben we 2 parkietjes gewoon bij de dierenwinkel gekocht. Wel hebben we een hele goede zaak uitgezocht. En het gaat super met ze! Absoluut geen problemen, ook niet met het tam maken. Binnenkort krijgen we een 1e jonkie bij een kweker vandaan, dus daarna kunnen we het verschil pas merken. Ook komen er nog 2 oudere vogels (ongeveer 4 jaar, niet tam) waar iemand afstand van moet doen door omstandigheden.
Dus dan hebben we helemaal ervaring: winkel, kweker en oudere vogels van een partikulier.

Als ik over een tijdje duidelijk verschil merk (en die zal er zijn neem ik aan), kan ik uit eigen ervaring alsnog het e.e.a. hierover vertellen.

Maar tot nu toe heb ik dus (nog)niet echt voorkeur.

Groetjes,
Lidy

Scotty - Keecko

Mijn voorkeur gaat uit naar de (hobby)kwekers.

In ieder geval niet naar de broodkwekers. De meeste broodkwekers geven hun 'te veel' aan parkietjes weg aan de dierenwinkel. Dit is niet altijd zo, moet ik er wel even bij vermelden. Parkietjes die bij een broodkweker weg komen zijn gekweekt om geld te verdienen en niet om plezier... Meestal zitten hier ook inteeltgevalletjes bij...

Daarom gaat mijn voorkeur uit naar de hobbykwekers, of naar mensen die eens in de zoveel tijd een nestje hebben met een koppeltje ;)

Groetjes, Ilse

Mars

Allereerst wil ik graag schrijven dat de keuze voor een jong of iets ouder parkietje heel erg onzin vind. Dus als dat de argumentatie is om er een bij een kweker te kopen... Hoe aandoenlijk zo'n 6 of 8 weken oud parkietje ook is, het argument dat dat gemakkelijker tam te maken is vind ik echt heel erg onzin. Of eigenlijk: ik vind dat het tam maken vooral aan het karakter van een parkietje ligt.

Zelf heb ik een parkietje bij een hobbykweker vandaan en drie (indirect) bij een (goede) dierenwinkel. Met drie van de vier parkietjes heb ik enorm pech gehad en zat ik binnen twee weken bij de DA. Mijn voorkeur gaat uit naar een verkoper die hart voor zijn diertjes heeft, of dat nu een dierenwinkel of een kweker is. Zelf zou ik nooit een parkietje direkt uit een voliere willen hebben: van voliere naar kooi dat lijkt mij een enorme schok. Het voordeel van een kweker is dat je in kunt schatten waar je parkietje vandaan komt: je kunt vragen hoe oud je parkietje is, wie de ouders zijn enz. Een parkietje uit een dierenwinkel is veel moeilijker na te trekken. Daarnaast is er het gerucht dat kwekers die voor prijzen kweken vaak hun 'mislukte' parkietjes naar een dierenwinkel brengen. Een echte hobbykweker, zoals ik die ontmoette, verkoopt al zijn parkietjes en streeft er na kwaliteit te leveren.

Helaas ben ik tegengekomen dat veel dierenwinkels parkietjes slecht behandelen: veel te kleine kooitjes, 1 stok, Tl-lampen er op, geen bewegingsruimte...

De hobbykweker die ik vond leek echt een liefhebber, die ook nog eens niet zijn parkietjes te jong wegdeed. Hij zette de jonkies binnen in zijn huiskamer en maakte ze tam. Als je een kweker tegenkomt die je wel een vijf weken oud parkietje probeert te verkopen, dan weet je dat je geen echte liefhebber hebt en daar zou ik nooit een parkietje vandaan willen hebben (omdat ik zijn zaken dan bevorder: hij heeft dan immers weer een parkietje verkocht).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

Ik kies ook voor een kweker.
In dierenwinkels weet je niks van de voorgeschiedenis van dieren (nu heb ik het op alle dieren, ik zou enkel vissen in een dierenwinkel kopen :P). Je weet helemaal niet wat ze al hebben meegemaakt buiten de dierenwinkel en in de dierenwinkel zelf.
Hier in de buurt zijn er ook maar 3 dierenwinkels, en daar vind ik het gewoon niet kunnen hoe die dieren behandeld worden. Laatst was ik in een dierenwinkel, waren er paar vogels met bloed aan de vleugels en de staart half weg...Ze hadden een beetje verkeerd geknipt bij het kortwieken.

Ik ben er me wel van bewust dat ook niet elke kweker liefdevol met zijn vogels omgaat. Je hebt ook mensen die enkel kweken voor het geld (al denk ik niet dat je daar zoveel aan verdiend).
Dus ik zoek er gewoon het beste uit. Als ik ooit een goeie dierenwinkel tegen kom, en geen goeie kweker vind dan zal ik wel uit de dierenwinkel kopen...Maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd!

kekavo

Ik heb mijn parkietjes allemaal gekocht in de dierenwinkel. Maar ik weet waar hun parkietjes vandaan komen, bij 2 kwekers en nergens anders vandaan. Ik vertrouw de winkel goed.
Maar bij een andere winkel zou ik ze nooit kopen, dan ga ik liever naar een kweker toe.

Annika

mijn voorkeur gaat uit naar : mezelf  ;)  omdat ik de jongen al tam maak.

Maar even zonder gekheid, bij de kweker wil niet altijd zeggen beter als bij een dierenwinkel.

Ik heb 4 parkietjes uit een dierenwinkel gehaald, twee daarvan heb ik nog, twee daarvan hebben een goed nieuw huis gevonden in een voliere, eentje omdat ze heel erg angstig was, eentje omdat we een jong uit een nest van hier niet meer weg konden doen (gehecht)

Bij kwekers merk ik toch regelmatig dat ze te jonge parkietjes meegeven. Bijv op Marktplaats zie je veel advertenties dat parkietjes eerder weg mogen als ze nog 3x dgs met pap gevoerd worden. Ikzelf ben hier geen voorstander voor en het idee dat parkietjes daar tammer door worden vind ik onzin! Als je van jonge leeftijd veel met ze bezig bent worden ze ook tam en daarvoor hoeven ze niet eerder bij de ouders weg met het risico dat ze niet genoeg voer/voedingsstoffen binnen krijgen!

Ik denk dus dat het eigenlijk weinig uitmaakt, omdat het per winkel/kweker kan verschillen.

Groetjes Annika

Sara

Ik sluit me aan bij Annika.
Mijn voorkeur gaat bij mij ook uit naar mijn zelfgekweekte parkietje(maar dat is wel normaal natuurlijk), maar ik heb ook al erg vaak gelezen dat parkietjes die bij kwekers gehaald zijn, gewoon te jong waren om al bij hun ouders weg te mogen, en dan gaat mijn voorkeur eerder uit naar de dierenwinkel, dan naar andere kwekers.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Marieke-Tommy

Hallo allemaal,
bedankt voor jullie reacties! Ik leer er elke keer weer veel van. ;D
Ik heb vandaag mijn tweede parkietje bij een kweker gekocht. (dezelfde als waar mijn eerste parkietje vandaan komt).
Volgens mij is dat weer een gezond parkietje. ;D :-* (hij heet Bassie :P)

Ik kan zelf eigenlijk niet oordelen over of je beter een parkietje bij de kweker of bij de dierenwinkel kan kopen. Ik heb mijn 2 parkietjes namelijk bij een kweker gekocht. In de dierenwinkel heb ik wel een aantal parkietjes gezien die er goed uitzagen moet ik eerlijk zeggen. :D
De rede dat ik niet zo'n parkietje heb gekocht is dat ik ze niet zo leuk vond. :P :D

Tommy en Bassie zijn al vrolijk aan het kwetteren. ;D

Heel veel liefs Marieke, Tommy en Bassie :-*

kekavo

Het is natuurlijk niet zo, dat parkieten in een dierenwinkel altijd ongezond zijn of slecht verzorgt worden. Maar vaak zijn ze een stuk banger van handen dan parkieten die bij en kweker vandaan komen. Ze zitten vaak in een erg kleine kooi, waardoor ze geen kant opkunnen als er weer zo'n enge hand de kooi in komt om te voeren of om een parkietje te vangen. Dit kan het tammaken vertragen.
En er zijn ook winkels, die de dieren aannemen van iedereen die ze aanbieden. Daar kunnen dus ook inteeltparkietjes tussen zitten.

Cropje

Het beste is denk ik om via-via achter een kweker te komen. Ik heb zelf toen ik besloot een parkietje te kopen, dat aan iedereen rondgebazuind die ik maar kende. Zo ook op de verjaardag van m'n neef waar ook een kennis van die neef was, die kende de voorzitter van de plaatselijke vogelvereniging en gaf mij zijn nummer. Deze man kweekte zelf geen parkieten, maar gaf me het telefoonnummer van de penningmeester die onder andere parkietjes kweekte. Bij deze man ben zijn mijn ouders toen gaan kijken (ik moest zelf werken) en hij liet ze alle vogeltjes zien, hij was er zelf gek van dat was duidelijk te zien. Ik mocht die dag geen parkietje komen halen, maar dat had hij me van tevoren al verteld. Hij wist niet zeker of de parkietjes al zelf aten. Hij heeft het daarna extra voor me in de gaten gehouden en de volgende dag kon ik er toch eentje ophalen. Ik kreeg ook het clubblad en een zakje eivoer mee (ik had zelf alleen zaad in huis gehaald).

Ik denk dat het bij een dierenwinkel ook goed kan zijn maar ik zou zeker van te voren een paar keer gaan kijken. Dan kun je ook zien of de vogeltjes er goed bij zitten. Ook even praten met degene die de vogeltjes verzorgt. Je kan bijvoorbeeld vragen waar de parkietjes vandaan komen of wat voor eten ze krijgen. Dan kun je ook merken of de verzorger een beetje begaan is met de vogeltjes.

Ik denk dat alles mogelijk is in principe: slechte kwekers, goede dierenwinkels, goede kwekers, slechte dierenwinkels, uitzonderingen bevestigen de regel, het kan allemaal. Als je van tevoren gaat kijken merk je snel genoeg of je er een goed of een slecht gevoel bij hebt.

Cheryl87

Hoi Hoi,

Ik heb geen ervaring met kwekers omdat mijn parkietjes allebei bij de dierenwinkel komen.
Ik had al goede ervaring met deze dierenwinkel vanwege mijn hond dus ik vertrouwde het allemaal wel.
Ze hebben mij goed op weg geholpen, alle spulletjes voor, eerst, Dopey kon ik daar halen dus.. Alleen hebben ze Dopey toen wel gekortwiekt, daar ben ik het nu niet meer mee eens maar gedane zaken nemen geen keer dus daar maak ik mij ook niet druk om.
Mijn 2e parkiet, Sneezy heb ik wederom daar gehaald en ook met haar gaat het hartstikke goed! Zij is niet gekortwiekt maar kan me ook niet herinneren dat ze het deze keer hebben gevraagd.

Tja, ik kan er altijd met mijn vragen terecht, de parkieten zitten wel in een kleine kooi, maar de kooi is altijd schoon en ze hebben altijd vers water en eten. Ze zien er ook allemaal stuk voor stuk op het eerste oog goed uit. Ik weet dus wel zeker dat er hier goed voor de parkieten word gezorgd.
Ik ben ontzettend tevreden met ´mijn´ dierenwinkel en zie daarom geen reden om eventuele volgende parkieten bij een kweker te kopen.

Groetjes

Moppers

Ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen een parkietje te kopen.

Of het nou bij een kweker of dierenwinkel is, daar zit voor mij weinig verschil tussen. Vroeger thuis hebben we wel eens parkietjes bij de dierenwinkel gekocht. Wel hebben we er twee keer een overgenomen van hun vorige eigenaar die er allebei niet meer voor konden zorgen en is er eens een aan komen vliegen van wie de eigenaar zich niet meldde. Maar toen was ik nog jong en wist ik nog niet dat heel veel mensen hun dieren dumpen of afstaan. Nu weet ik dat wel, vandaar dat ik nooit meer een dier zal kopen, dat kan ik gewoon niet meer. Ik doe niet mee aan de 'fok maar raak en als het niet verkocht wordt, wordt het slangenvoer' mentaliteit van Nederland. De overvolle asiels zijn een gevolg daarvan, dus daar zal ik altijd mijn dieren vandaan halen.

Annika

dat vind ik een hele goede instelling Moppers ! Ikzelf heb dat toch een stuk minder eerlijk gezegd, maar dat wil niet zeggen dat ik het een hele goede zaak vindt van mensen als jij!  ;D

Kleintjes

Hoihoi,

ik zal even eens alles gaan opsommen waar ik door de jaren heen mijn lieverds gehaald heb:

Pino kwam uit 'n dierenspeciaal zaak, Gina ook. Gina is door epilepsie te vroeg overleden, maar daar kan niemand wat aan doen. Medicatie had haar ook niet gered omdat ze zware aanvallen had. Gina is 3 jaar geworden, helaas werden de aanvallen te heftig en was haar geestestoestand dusdanig slecht dat 't gevaarlijk werd, voor haar en voor Pino. Pino bleek na enkele jaren ook epilepsie te hebben, gelukkig in 'n lichte vorm en licht genoeg dat hij geen medicatie nodig had omdat er lange tussenpozen waren bij de aanvallen. Pino is in goede gezondheid 8 jaar geworden, de DA stond verbaasd hoe fit en vrolijk hij was ondanks de handicap (kon niet meer vliegen).

Giny kwam ook uit diezelfde winkel. Zij is ook in goede gezondheid 8 jaar geworden, dat bleek toen we haar ringetje eens hebben alten nakijken door 'n kweker. Ze was al 3 jaar toen ik haar kocht. Giny is overleden door 'n tumor, die was bijna net zo groot als de rest van lijfje en ze had er erg veel last van. Had ze er geen last van gehad, wat de eerste tijd zo was, dan was ze nog bij ons geweest.

Silly komt ook bij 'n dierenspeciaalzaak vandaan. Ze is super vrolijk, denkt vaak 't hoogste woord te moeten hebben en is tiptop gezond. Silly is ondertussen al bijna 3 jaar.
Tweety: verhaal apart. We hebben geen idee waar hij vandaan komt, ik heb hem jaren geleden gevonden op 'n manege in de buurt. Hij wordt geschat op 'n jaar of 5, is niet geringd maar wel super vrolijk. Ook hij is helemaal gezond.

Kruumel: Hij komt bij 'n hobby-kweker vandaan die ik helemaal vertrouw. Hij is namelijk mijn oom (makkelijker kan 't bijna niet hihihi). Kruumel is bijna 1 jaar, groeit als kool en speelt als 'n echte kleuter. Alles proeven en slopen wat ie maar te pakken kan krijgen. Mijn oom zei: Als er iets is dan kun je me altijd bellen, dan kijken we wat we kunnen doen. Dat is nog eens service. Die service had ik overigens ook bij de Dierenspeciaalzaak waar Gina, Giny en Pino vandaan kwamen.

Mini: Mini komt van KeobNepo, hij weet waar Mini vandaan komt. Ik vermoed dat Mini van 'n kweker komt omdat hij geringd is. Mooie rode ring en daar is hij trots op ::) Mini is nog 'n echt broekie en begint net te puberen.

Ik denk dat 't niet zo veel uit maakt waar je je parkietjes haalt, zolang je maar goed op let en niet blindelings op de verkoper/ kweker vertrouwd. Kijk zelf altijd goed of er iets vreemds is met 't beoogde parkietje zoals ander gedrag of vies kontje, oogjes of snaveltje. Er zijn natuurlijk dingen die niemand kan zien, bv epilepsie, vreemde afwijkingen in de hersentjes of 'n zwak hartje. Dat zijn zaken die gebeuren nu eenmaal, en als je 't weet dan kun je 't leven van de vogel nog best aangenaam maken. Je kunt hem dan extra dingetjes geven om mee te spelen, of te snoepen. Of gewoon lekker met hem babbelen en vertroetelen.
Nogmaals, je moet altijd zelf goed op letten, waar je je parkietje ook haald. Ik heb goede ervaring met Dierenspeciaalzaak (waar ik de eerste gehaald heb heeft ook grote papagaaien dus dat zit neem ik aan wel goed en hij heeft 'n keurmerk) en ik heb goede ervaring met (hobby-)kwekers. Ieder z'n eigen keus maar nogmaals, ik kan 't niet vaak genoeg zeggen: Let altijd zelf goed op.

Lang stuk hihi, had ik niet gedacht. Hoop dat dit iets toevoegd anders haalt iemand 't maar gewoon weg. Ik heb dus duidelijk beschreven wie waar vandaan komt / kwam en wat er mee is of was. En natuurlijk heb ik ook mijn ervaring erbij gezet, dus wat ik er van vond.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkietjes_lover

Hooi Hooi
nou ik heb mijn parkietje bij een man gekocht die van parkietjes zijn hobby had gemaakt
hij had een gigantische voilere  en daar kreeg hij dan ook kleintjes
maar hij verkocht perjaar maar een stuk of drie nestjes(als ik het zo mag noemen)
En daar heb ik mijn vogeltje gekocht.
mijn eerste vogeltje had ik uit de dierenwinkel en die werd helemaal niet tam en is al na 4 maanden overledeN
dus dat doe ik ook nooit meer >:(