Bijten, knabbelen, scheuren, knagen..

Gestart door chico en jacky, maart 01, 2007, 12:14:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chico en jacky

hallo,

ik heb 2 hele lieve parkietjes.
Chico (m) heb ik al vanaf een paar weken na zijn geboorte. Hij is hartstikke braaf en kan al veel trucs :-X
maar al een tijdje heb ik Jacky (v) erbij. het ging in het begin allemaal goed, ze was net zo lief als chico :-*

maar sinds kort maakt ze alles om haar heen kapot :'(
Al haar speeltjes in de kooi probeert ze te vernielen. :(  en ook als ze los is. alle meubels gaan eraan :o

Toen ze een nieuwe grotere binnen foliere kregen (met nieuwe speeltjes) was er eerst niets aan de hand..

zelfs als ze niet wilt/gaat paren doet ze het. ze heeft ook zo'n knaagding in de kooi.

heeft iemand een idee wat ik tegen dat gedrag kan doen??   is ze soms ongelukkig?? ???

groetjes:
denise

esther

Het kan ontevredenheid zijn maar ik denk niet dat het zo is.
Ze zou in de puberteit kunnen zijn.

popjes over het algemeen knagen aan alles wat los en vast zit, niet altijd natuurlijk maar ze kunnen hun momenten hebben.
Timo hier, ook een popje begon aan het behang en de kooi. Ik kocht een schommeltouw en hing die op aan een lang stuk sisaltouw (het dikkere van de bouwmarkt), uren zat ze er aan te trekken,pulken en knagen en na een paar weken was het touw één pluizenbol. Daarna weer een nieuwe opgehangen, die is nu nog als nieuw want haar knaagmomenten zijn over.

Genoeg dingen aanbieden waar ze aan mag knagen, verse takken, hout(en)speeltjes, sisaltouw, etc.
Het is goed voor haar snavel en het helpt haar de knaagmomentjes door!

Groetjes Esther

ibi

#2
heey

Een lief spelend parkietje is leuk maar alles kapot knagen weer niet.
Geef haar dingen die nog leuker zijn dan de andere dingen die ze knaagt, tel .boeken die je niet meer wilt.
Eierdozen en alles wat kapot kan. Pas wel op wat er allemaal in zit, giftige stoffen bedoel ik.
Ook touw is een succes zoals Esther zegt

groetjes  :)

Scotty - Keecko

#3
Citaat van: ibi op maart 01, 2007, 15:49:04
Geef haar dingen die nog leuker zijn dan de andere dingen die ze knaagt, tel .boeken die je niet meer wilt.

Telefoonboeken lijken me niet zo'n geschikt idee...
Ze zijn bedrukt met zwarte inkt en dat is volgens mij giftig ;)

Geef ze maar een wcrolletje (wel opengeknipt), een eierdoos dat al was genoemd of ongebleekt papier.

Groetjes, Ilse

kekavo

Ja, dat is het beste. Gewoon dingen aanbieden die ze wel kapot mag maken. En probeer haar de betekenis van het woord "nee" te leren. Da's handig voor als ze ergens aan gaat knagen dat ze niet kapot mag maken.
Hoe oud is ze precies?
En doet ze er ook iets mee als ze iets kapot gemaakt heeft? Want als ze het probeert mee te nemen naar haar kooi, dan zou het ook nestdrang kunnen zijn? (hier heb ik zlef geen ervaring mee, maar heb er wel over gehoort van anderen)

chico en jacky

heej kekavo,

nee, jacky maakt zoveel mogelijk kapot, en de ene keer neemt ze het mee naar een plekje en de andere keer kijkt ze er geoon niet meer naar om. ???

maar wat ik wel merk nu, is dat als ze aan haar spulletjes knaagt en chico wilt komen kijken (of helpen) ze agresief kan doen. ze bijt hem gewoon :(
chico zit nu ook niet te dicht bij haar op de stokjes, ze bijt hem gewoon weg... :'(
en de keer erna, zijn ze weer hevig verliefd.

groetjes denise

PZN

Mijn parkieten knagen ook echt óveral aan. We hebben zo'n papieren lamp van de Ikea, nou die kunnen we ook wel weggooien. Alles wat ze pakken kunnen met zijn 2en , daar knagen ze aan..

Beetje vervelend eigenlijk en ik hoop dat het toch wel over gaat een keer?

Nadine

Citaat van: chico en jacky op maart 02, 2007, 14:37:27
heej kekavo,

nee, jacky maakt zoveel mogelijk kapot, en de ene keer neemt ze het mee naar een plekje en de andere keer kijkt ze er geoon niet meer naar om. ???

maar wat ik wel merk nu, is dat als ze aan haar spulletjes knaagt en chico wilt komen kijken (of helpen) ze agresief kan doen. ze bijt hem gewoon :(
chico zit nu ook niet te dicht bij haar op de stokjes, ze bijt hem gewoon weg... :'(
en de keer erna, zijn ze weer hevig verliefd.

groetjes denise

Je verhaal komt me heel erg bekent voor mijn popje timo is ook een alles kapot bijten me houten luxenflexen zijn er helemaal aan door haar.. ik heb haar geleerd dat als ik in de buurd van de luxenflax kom als zij erop zit dat ze moet maken dta ze wegkomt dak anders de luxenflaxen heen en weer duw zodat ze haar evenwicht verliest :P of ik prata op een boze toontegen haar en ook dan weet ze dat ze weg moet gaan  ;D en vooral veel belonen met jaaaa goed zooo  :D als ze inderdaad weg gaat  :-X

En wat betreft het wegpikken van Chico... zorg dat chico ze eigen speeldingetjees heeft en ze eigen vermaak..  :)
Hij blijft zelf wel uit de buurd van je popje als hij weggepikt word.. want ook dat gebeurd hier ;) datis vervder nisk ergs.. wel moet je erop leten dat ze elkaar niet echt bezeren met pikken maar als dat niet gebeurd is er niks aan de hand :o uit ervaring weet ik wel dat mannetjes speelser zijn dan vrouwtjes die worden liever met rust gelaten.. en als ze aandacht wille gaan ze het zelf wel halen haha :P ik heb er dus sinds kort nog een mannetje bij en nu is het wegpikken over .. maar daar word niet iedereen vrolijk van van 3 parkietjes.. en dat het bij mij heeft gewerkt kwam ik ook pas later achter dus ik raad het je ook niet aan.. misschien was het hier wel toeval ;)

Caradow

Afleren zullen ze het niet, al weten ze dondersgoed dat het niet mag. Zeker als we de kamer even uitlopen is het oppassen geblazen en als het verdacht stil word is het meestal weer raak. Of er gaat er een op alarm over...

Maar meestal is het wel genoeg om even de vliegenmepper omhoog te steken, of de plantenspuit van tafel te pakken...

Je kunt nog zoveel knaagmateriaal aanbieden, de plekken waar ze niet mogen knagen blijven het leukst ;)