nieuw parkietje

Gestart door Anobia, februari 27, 2007, 20:39:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Anobia

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Wij willen onze zoon voor zijn verjaardag een parkietje kado doen. Hij heeft graag een diertje waar hij mee kan spelen en voor kan zorgen.

Ik ben dus overal op internet aan het lezen gegaan en ben ondertussen heel enthousiast geworden. Nu is mijn vraag waar ik het parkietje beter vandaan kan halen bij de kweker of bij een dierenwinkel?
Onze dierenwinkel in het dorp heeft momenteel een aantal jonkies van rond de 7 a 10 weken. Mijn zoon is over 2 weken jarig, dus dan zijn ze alweer wat ouder.

Ik ben nog wel aan het twijfelen over kortwieken, alhoewel na het lezen van bepaalde forum onderwerpen mijn keuze meer gaat naar NIET KORTWIEKEN.

Wel wilde ik weten, wat te doen als je parkietje niet meer naar zijn kooi wil?

Groetjes,
Anouska

Cutie_lover

Allereerst:
Sta je zelf achter de aankoop? Koop namelijk NOOIT een parkietje voor je kind. Parkietjes kunnen namelijk heel erg tegenvallen als ze niet zo zijn zoals je had gehoopt ( Ideaalbeeld: meteen tam parkietje=niet altijd ) De leeftijd is trouwens prima in de dierenwinkel.

Mars

Je moet eerst je parkietje goed tam maken in de kooi. Na een aantal weken (kan ook maanden zijn) gaat het meestal wel gemakkelijk op je vinger zitten. Als dit geen moeite kost dan is het tijd voor de eerste vliegles. je zult zien dat je dan geen probleen meer hebt om je parkietje naar binnen te zetten.

Lees vooral ook even: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Trippy

Hallo, Welkom op het forum  :)
De meeste forum leden laten hun parkietje pas losvliegen als hun parkietje tam is.
Als je parkietje echt tam is stapt hij als het goed is zo op als je je hem je hand voorhoudt.
Dus kan je hem gewoon zelf in de kooi zetten.
Ik heb zelf 3 parkieten waarvan er 2 niet tam zijn en eentje wel de 2 die niet tam zijn gaan zelf hun kooi weer in dus ook dat is geen probleem  :)

Veel plezier.
Groetjes,Ursula

Josephine

Het beste kan je een parkietje kopen bij een hobbykweker, daar worden ze meestal onder goede omstandigheden gekweekt. Bij een dierenwinkel kunnen ze ook goed gekweekt zijn maar meestal kan je bij een kweker de parkietjes jonger krijgen. Over het kortwieken: NIET DOEN! Zelf heb ik een keer een parkietje gekocht waarvan ik toen niet wist dat hij gekortwiekt was(toen was ik niet zo bekent op parkietengebied) er zijn vevelende dingen door gekomen, dus ik raad ook iedereen aan een parkiet niet te kortwieken!!!

Over het terug krijgen in de kooi staat heel veel op het forum, gebruik maar eens de zoekfunctie.

Een stukje trosgierst doet wonderen! ;)

Groetjes Josephine

EDIT: woow, toen ik hierop ging reageren stond er nog geen 1 reactie!!! ik plaats me bericht en er zijn er al 3 voor me geweest!!!!

Anobia

Bedankt voor de snelle reacties.

Cutie-lover, wij staan zelf voor 100% achter deze aankoop anders zou ik er echt niet aan beginnen.

En wat ik begrijp is die eerste vliegles dus pas na een paar maanden. Maar wil hij dan niet eerder zijn kooitje uit? Sorry voor deze vragen maar zelf heb ik nog nooit een vogeltje gehad. Helemaal geen ervaring.

Voor wat betreft het tam maken, is het oke als ik en mijn zoon dit allebei doen. Dus om de beurt met onze hand in de kooi bijv.

Gr, Anouska

Cutie_lover

Je moet je zoon wel heel goed begeleiden. Meestal willen vogels niet zo snel uit hun vertrouwde kooi hoor ;) De link is een goede link.

Trippy

Jullie kunnen hem gerust met 'n 2en tam maken ! zo went hij in ieder geval aan jullie beiden.

Bij ieder parkietje is het anders, met het tam maken,zo had ik in 2 dagen mijn parkietje erg tam en loslatenvliegen naar een week.
Tegen de tijd dat je je parkietje hebt kun je dit verder bekijken, en kunnen we je altijd helpen of je hem nu wel of niet moet loslaten.

Groetjes,Ursula

Josephine

Als je een parkietje koopt begin je gewoon met de tips die in de link staan die al eerder gegeven is. Als je pakietje dan tam is en op je vinge stapt in de kooi kan hij eruit. Bij sommige parkieten is dat al naar een paar dagen(wel heel snel) bij sommige een week(dat was bij mij zo met Rico) En bij sommige, weken of zelfs maanden. Maar meestal is een parkietje na 1 รก 2 weken wel tam, maar elk parkietje is anders!!!

Groetjes Josephine

Mars

Sommige parkietjes zijn al na twee weken behoorlijk tam, bij anderen duurt het wat langer. Dat hangt van het karakter van het parkietje af.
Een enkel parkietje heeft de behoefte om te ontsnappen, maar de meesten vinden het wel lekker veilig in de kooi en gaan er zelfs eerst met een openstaand deurtje niet uit.

Met zijn tweeen of met zijn allen tam maken is alleen maar beter voor het parkietje, dan wordt het wat minder eenkennig. Spreek wel af wat het parkietje wel en niet mag en hoe er met het parkietje om gegaan wordt. Het is net een klein kind: als het niet weet hoe ver het mag gaan dan gaat het het alleen maar uit proberen!

Groeten Marcia

haha.. druk topic! Weer reacties tegelijk!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Anobia

Wat leuk... dat er meteen zoveel reacties zijn. Ik ben nu sinds gisteren aan het lezen op de site en vind het hartstikke leuk.

Jammer, maar mijn zoon weet nog van niks. Het is een verrassing voor hem. k kan dus nog 2 weken studeren en het dan allemaal aan hem uitleggen en vertellen.

Als het zover is laat ik hem de site zien en zetten we een foto erop.
Alvast bedankt voor jullie advies.  ;D

Tot gauw, Anouska

Caradow

Hoi Anouska,

Het meeste is denk ik wel gezegt, maar je moet je wel realiseren dat een parkietje geen echt speeldier is. Parkieten zijn heel fragiel en kwetsbaar. Ik weet niet hou jong jou zoon is, maar hij moet er dus niet mee willen knuffelen, zoals bijvoorbeeld een konijn.
Als het parkietje tam word en lekker bij je wil komen zitten, dan kan hij misschien wel een beetje krauwen onder zijn kinnetje of in zijn nekkie, maar echt knuffelen is er niet bij.

Waarschijnlijk wist je dat al wel, maar wilde het toch even kwijt ;)

Succes met het uitkiezen van een gevleugelde vriend of vriendin voor je zoon :)
O ja, denk ook aan de grootte van de kooi ;) Laat je niet te snel een kleine kooi aanpraten... Te groot bestaat niet, TE klein helaas wel ;)

groetjes Renate

kekavo

Ook ik heb gewacht met het los laten vliegen tot ik Lucky op mijn hand kon lokken met een stukje trosgierst. Happy doet dat nog steeds niet, maar die vliegt zo achter haar aan de kooi weer in.

Ik heb ook een tip voor je voor de eerste paar keer dat je ze laat vliegen:
Zorg dat je alle tijd hebt voor ze. Dus niet dat je denkt, ik moet over een uurtje pas weg, ik kan ze wel even loslaten. Want dan heb je grote kans dat je hem niet optijd weer in de kooi hebt!

Wat ik ook altijd doe als ik een nieuwe parkiet heb:
De eerste paar keer dat ze vanzelf de kooi weer in gaan, laat ik altijd het deurtje nog een tijdje open staan. Zo geef ik ze het gevoel dat ze niet meteen opgesloten worden als ze er weer in gaan, met het resultaat dat ze regelmatig erin en er weer uit gaan. Dit is makkelijk, omdat je dan gewoon het deurtje kan sluiten als je vind =dat ze genoeg gevlogen hebben, en dan hoef ze je niet iedere keer met wat lekkers te lokken ;)

Maatr dat is pas van later zorg. Eerst gewoon een mooi vogeltje uitzoeken (ik zou er liever voor naar een fokker gaan, maar zorg wel dat de parkiet minstens 6 weken oud is!) en dan rustig de tijd nemen om hem tam te maken.
Veel plezier met jullie toekomstige huisgenoot ;D