met een 2e parkiet ....

Gestart door dkm, februari 26, 2007, 15:21:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dkm

hi, mischien is er al een topic over maar ik kan  niks vinden , ik krijg over een week een 2e parietje en ik vroeg me af of je ze gelijk al bij elkaar in de kooi kunt stoppen of dat je ze eerst nog even apart moet houden zodat ze aan elkaar kunnen wennen.

alfast bedankt.
koko en michelle. :)

Sonja

Hoi Michelle,

Je kunt je parkietjes beter in het begin even apart huisvesten. Misschien heb je nog een kooi, of anders kun je er misschien eentje lenen van iemand.

Zet ze wel bij elkaar in de buurt, zodat ze elk vanuit hun eigen huisje aan elkaars aanwezigheid kunnen wennen. En voor het nieuwe parkietje is helemaal alles nog vreemd natuurlijk.

Je kunt dan na een paar dagen (als je 2e parkietje een beetje is gewend aan zijn nieuwe thuis) voorzichtig beginnen met tam maken.

Als je 2e parkietje ook goed handtam is, kun je ze eens samen door de kamer laten vliegen en kijken hoe dat gaat.

Succes.

Groetjes, Sonja.

Pascalle

Hallo allemaal!

Ik wilde even aansluitend op dit berichtje melden dat wij na alle jullie tips en wijze raad, hebben besloten om de familie uit te breiden!

Vandaag hebben we bij de kweker een broertje/zusje?? voor Tijger gekocht, genaamd Indy.

Indy kijkt nog wat onwennig uit de ogen, maar ik weet zeker dat het goed gaat komen!

Groetjes

Pascalle, Tijger en Indy

Mars

Veel plezier met Indy (mooie naam!).

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dkm

ik heb als verrasing vandaag het 2e parkietje al gekregen ( jappe) koko is een mannetje en jappe een vroutje.
ze zitten nu nog in 2 apparte kooien naast elkaar,(jappe is al tam)nu ze naast elkaar staan en er geen weg is om bij elkaar te komen zitten ze de hele tijd bij elkaar ( met stralies ertussen ;-) ) ::)
toen ik vanochtend nog op school was heeft men oudere zus de kooien tegen elkaar aan gehouden met de deurtjes open zodat ze bij elkaar in de kooi konden komen, maar dat wouden ze niet.
toen deet ze de deurtjes weer dicht en toen begonnen ze weer! ;)
mijn vraag is : is dat normaal??
ik denk dat ze natuurlijk nog moeten wennen enzow :)
en de tralies staan naastelkaar en koko(mannetje ) gaat dan naar haar( jappe) bijten (tussen de tralies door).
wat is dat??

Caradow

Ze maken zo kennis met elkaar. Dat ze niet bij elkaar in de kooi wilden toen je zus dat probeerde, komt omdat ze nu in hun eigen veilige gebied zitten en dat niet zomaar opgeven, want ze weten tenslotte niet hoe het in de andere kooi is. Laat ze maar lekker zo aan elkaar wennen en voor je het weet snuffelen ze ook zonder tralies ertussen aan elkaar :)

dkm

oke heel erg bedankt :).
ik heb nog een kort vraagje: men popje jappe zit heel vam met een tralie in haar mondje het ziet er dan net uit alsof ze wil bijten aan de tralies maar dan blijft ze zo wel 2 minuuten zitten  :P
het ziet er heel lief uit :-*

waarom doet ze dat?

Caradow

Bedoel je zoiets als dit? De hele tijd aan de zijkant van de tralies hangen? Ze houd zich dan vast met haar snavel aan een tralie :)
(Dit zijn dus Binkie en Moppie toen ze hier net waren ;))





dkm

ja precies dat bedoelde ik !
wat is dat vinden ze de tralies dan lekker ofzowiets???
;)
nouja iniedergeval ben ik niet de enige :-X
bedankt voor je reactie!!xxx michelle

Caradow

Nieuwigheid, wennen aan de nieuwe omgevind, gaat na een tijdje weer helemaal over :)

dkm

#10
hallo koko en jappe zijn al hele goeie vriendjes en vandaag heb ik ze bij elkaar in de kooi gezet.ze zit nu niet meer aan de tralies:P maar nu heeft ze haar plekje gevonden op de schommel,koko helpt haar soms met eten geven enzow,dan haalt hij eten en legt het dan vor haar neer, echt schattig :-*
ik hou julie op de hoogt ! :-X
groetjes michelle en koko en jappe :D

hey, ik heb net even men hand in de kooi gedaaan en toen merkte ik dat koko me niet meer bijt nu jappe erbij is gekomen.
het is net alsof hij jappe een beter voorbeeld wil geven .
koko zit haar ook aldoor op haar snavel te pikken,waarom doet hij dat?

groetjes michelle en koko en Jappe

Ivm betere leesbaarheid letterkleur aangepast en berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

dkm

hey, jappe vindt het helemaal niet erg dat ik me men hand ik de kooi kom maar als ik te dicht bij haar in de buurt kom,
vliegt ze weg ,ik heb haar een paar dagen geleden (toen ze nog apart in een kooitje zat) met de hand vasgepakt en bij koko in de kooi gedaan,ik dee dat heel voorsichtig.
maar ze lijkt nu noch wel bang voor men hand.
koko daarintegen gaat altijd gelijk op men hand springen als men hand de kooi inkomd. :D.
hoe moet ik jappe ervan overtuigen dat men hand helemaal niet zo eng is ;)
(trosgierst lust ze niet zo graag) en zaadjes eet ze alleen uit haar bakje en voor die knabbelstokjes is ze ook bang.
wat moet ik doen?? :(

Scotty - Keecko

Hoi dkm,

Jappe is bang voor je hand geworden omdat je hem hebt vastgepakt met de hand. Ook al doe je dit heel voorzichtig, een parkietje vindt dat niet fijn. Dat moet je dus niet meer doen.

Je kan beter hem eerst tam maken en aan elkaar laten wennen en dan bij elkaar in de kooi zetten. Dit kun je doen door de deurtjes naar elkaar toe te zetten, zodat ze van de ene kooi naar de andere kooi gaan.

Ook kun je hem laten opstappen en zo in de kooi zetten. Dit lukt alleen als hij handtam is, dus daar moet je eerst voor zorgen ;)

Als je nu heel rustig weer opnieuw gaat beginnen met tam maken, dan krijgt hij weer je vertrouwen als het goed is :) Dus niet meer beetpakken, want dat werkt juist tegenovergesteld.

Succes!

Groetjes, Ilse

En de knabbelstokjes kun je beter niet meer geven (of minder) want deze bevatten veel suiker en dat is niet goed voor hun ;) Beter kun je groentjes of fruit geven, dit is gezond en vinden ze net zo lekker :)

Cropje

Vooral veel geduld hebben Michelle!

Zeker niet je hand uit de kooi halen als ze wegvliegt/opfladdert! Zo leert ze dat die enge hand verdwijnt als ze gaat fladderen en zal ze het elke keer weer doen. Je moet jappe eigenlijk een beetje opnieuw tam maken. Het beste kun je haar daarvoor even in een apart kooitje zetten. Hoe je je parkietje tam maakt kun je hier lezen: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php.

Succes!

dkm

hartstikke bedankt,:)ik zal ze geen knabbelstokjes meergeven :)
,ik ging zonet heel rustig met men hand in de kooi en toen bleef ze rustig zitten en even later liep ze naar men hand toe en mocht ik haar aaien over haar buikje ;D.
ik denk dat het over een weekje wel beter gaat :)
bedankt voor jullie reactie :-X

Mars

Wees voorzichtig met aaien... Daar houden ze heel vaak niet van en daarmee schrik je ze misschien af. Overigens even zachtjes tegen het onderbuikje aandrukken of aaien om te zorgen dat ze opstappen is niet erg hoor! (aangezien je schrijft: het buikje aaien).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

dkm

oke badnkt,ze reageerde trouwens heel goed op dat "buikje aaien" ze kneep haar oogjes afentoe dicht en trok 1 pootje op(alsof ze wou gaan slapen) :-*.
ik heb nog 1 vraagje: ik heb gelezen dat parkietjes ook vaak takken in de kooi hebben.
bij ons in de tuin staan 2 perenbomen en 1 appelboom
mogen ze die takken ook hebben?voor in de kooi?

groetjes michelle,koko en jappe :)

Safrena

Hey michelle

Takken van fruitbomen zijn  goed voor je parkietje ook deze twee in je tuin ;)
Deze in je tuin zullen zelfs nog beter zijn, omdat ze waarschijnlijk niet bespoten zijn  ;)

In ieder geval bespoten of niet, de takken eerst met goed heet water spoelen, daarna kun je ze in de kooi zetten. Je mag er zelfs een speelboom van maken ;)

Vele groetjes

dkm

super bedankt ik ga gelijk aan de slag met een speelboom !!! :P

groetjes michelle.

koko en jappe

dkm

jappe is vandaag voor het eerst op men hand gaan zitten, het ging dan wel perongeluk maar even later hupte ze er zo weer op  :D

nu heb ik jappe tam gemaakt terwijl koko erbij zat  :P

leuk dat ik zulke makkelijke schatjes heb gekocht  ;D

groetjes en ik hou julie op de hoogte

xxx michelle,koko en jappe  :-*

Sonja

Hoi dkm,

Wat fijn dat het tam maken zo goed verloopt! ;D

Heel veel succes en plezier met het verder tam maken. ;)

Omdat de oorspronkelijke vraag inmiddels is beantwoord, gaat er op dit topic een slotje. *klik*

Groetjes, Sonja.