Menseneten en andere zogenaamde traktaties

Gestart door Caradow, februari 26, 2007, 10:07:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

Hoe ver moeten/mogen wij gaan...

Het lijkt alsof er steeds vaker menseneten of andere zogenaamde speciale traktaties gegeven willen worden aan onze geliefde parkieten. Hoe ver mogen of moeten wij hier in gaan en wat zijn de voordelen voor onze parkieten... Of misschien wel de nadelen...

Het lijkt alsof er steeds meer gezocht word, naar manieren om van het "standaarddieet" van de grasparkiet af te wijken...

Waarom wil men andere voedingsstoffen aanbieden...

Ik vind dat wanneer je een goed volledig zaadmengsel of pelletvoeding aanbied, met daarnaast regelmatig verse groente of fruit, dat dit in principe voldoende is. Je kan dan zeggen dat je ze HEEL AF EN TOE wat verwent met een stukje trosgierst of misschien een flintertje jonge kaas, maar dan houd het wat mij betreft ook wel op. Dan heb ik het nog niet over het aanzuren van het water, ter voorkoming van ziekten en het bestrijden van eventuele aanwezige gisten die de gezondheid van mijn vogels niet ten goede komen.

Alleen steeds vaker hoor je vragen, over soorten sap, ontbijtgranen en ander soortig voedsel, wat niet specifiek voor parkieten is gemaakt, maar ook het assortiment van de dierenwinkel word steeds uitgebreider, met steeds weer nieuwe soorten snoepstokken, zogenaamde cakes en crackers enz.
Waarom wil men dit soort dingen geven, denkt men dat daar een meerwaarde aan zit? Dat de vogels daar beter van worden? Mi word de maatschappij wat mensenvoedsel betreft juist toch steeds bewuster van de risico's en gevolgen van junkfood... Hoewel het veel aangeboden word, lijkt het dat mensen hier steeds bewuster mee omgaan en ook bij de normale maaltijdbereiding meer rekening gaat houden met wat goed is en wat niet. Waarom dan wel steeds meer junkfoodprodukten aanbieden aan onze vogels...

Voor wat betreft mijn persoonlijke situatie, moet ik zeggen dat mij vogels een stuk gezonder leven dan ik. Ik weet dat ik hier ver in ga, misschien zelf wel wat TE ver, maar mijn vogels zijn niet in staat om hun eigen verantwoording daarin te nemen. Dus neem ik die voor hun. Ik neem ook mijn eigen verantwoording, wanneer ik voor mezelf WEL junkfood koop.

Nu jullie :)


ibi

heey caradow

ten eerste vind ik dit een goed onderwerp.

ten 2e.
ik wil  voeidings middelen aan mijn parkietje geven als het gezond voor
ze is en het lekker vinden.  :)
dat kan dan toch natuurlijk. waarom ook niet.
ze mogen toch ook beschuit kruimels en brinta roosvicee.
omdat het GEZOND voor ze is.
en als er vitaminen in zitten die je parkietje nodig heeft geef ik het al helemaal.
ik maak er ook geen gewoonte van hoor.
hier hangen nog steeds bakjes met zaadjes.
ik heb net ook een topic gemaakt over muesli.
als het gezond is zal ik het zeker wel eens geven aan mijn parkietje.
je moet dan toch ook een beetje varrieren.
als bijvoorbeeld in manderijn de zelfde vitaminen zitten als in een sinasappel geef ik ze ook wel sinasappel.
zo blijft het lekker en gezond.
trouwens iin voedings middelen zoals fruit zitten meer vitaminen  dan in zaadjes.

dit was mijn mening ik  zou grag weten wat jullie eroevr willen zeggen   :)


Monique8736

Een parkiet is afhankelijk van wat de mens hem aanbiedt.Ik vind dat je als mens die verantwoordelijk bewust moet zijn.Een parkiet kan je niet op de vingers tikken als jij met dingen aan komt die hij niet mag,en ik vind dat je je daar je verantwoordelijkheid moet nemen.Ik gaf mijn eerste parkietje altijd zaadjes van Puik (2,- de kilo) en ik deed het bakje tot de rand toe vullen (ik wist niet beter).Toen ik hier op het forum kwam merkte ik dat veel mensen enthousiast waren over 'X-travital' voer,en dat ben ik dus ook gaan gebruiken,keurig 1,5 á 2 schepjes per dag in het bakje,en het ging keurig op.Fruit&Groente biedt ik elke dag aan,maar het ligt er aan hoe hun pet staat of ze het eten.Ik pers soms een half mandarijntje uit voor ze,een witlofblaadje,stukje appel enz. 
En heel af en toe,maar dan ook héél af en toe,hang ik eens een half sliertje trosgierst op,en daar smullen ze dan ook van.En ja,ik was ook degene die met 'Aardbeiencake' kwam,en ik merkte dat vrijwel niemand het er mee eens was dat het op de markt was.Ik moet eerlijk zeggen,dat ik het ook nooit gebruik..omdat het achteraf toch wel heel er zoet naar aardbei rook,en ik niet wil weten hoe die zoete geur daar aan is gekomen..(Als je aan het pakje ruikt is het alsof je de Jamin binnenstapt ;) )

Zoals ik al zei,een parkiet kan jou niet aan je jasje trekken wat betreft hun voeding,en daar moet je je bewust van zijn.En alle snoepstokken,aardbeiencakes,crackers en andere met honing aan elkaar geplakte zaden in welke vorm dan ook,laten liggen!

Groetjes Monique

Fenixjuh

#3
Hoi,
Ik ben zelf ook schuldig aan het aanbieden van 'junkfood'. Ik wilde zo graag dat mijn parkietje fruit ging eten, dat ik een soort cake-je gekocht had, met het idee dat als hij dit nou op een bepaald plekje zou eten, dat ik dat dan een keertje kon verwisselen voor fruit.. Helaas, ijdele hoop, ook deze zoetigheid lust meneer niet.. Nou zit ik dus hier met cake-jes..  :-\
Ik ben het er wel me eens dat je verantwoordelijk bent voor je parkietje, en dat je vogel moeilijk zelf zijn dieet samen kan stellen. Ik geef mijn vogel 2 schepjes Xtra-vital per dag, en nog krijg ik in huis commentaar van mijn ouders dat ik hem laat verhongeren. Zo af en toe, kom ik wel eens met iets lekker naar boven, en dan proeft hij wel wat ik heb, en soms hoop ik dat hij het opeet, maar dat is nooit zo (met lekkers bedoel ik voor mezelf, maar zo dat mijn vogel het ook kan eten: manderijn, appel, ontbijtkoek enz.) Ik ben bezig mijn eigen smaakpapillen te ontwikkelen, dus ik eet zelf geen zoetigheid meer, dus van mij zal mijn vogel niets krijgen. Wel denk ik, dat als je je groente zonder zout enzo kookt, dat je ze gewoon ook aan dieren kan geven. Hier moet je echter wel onderscheidt in maken, want niet alles wat jij eet, is goed voor huisdieren. Toch vind ik het belangrijk dat een vogel ook naast zaad, andere prodcten krijgt aangeboden, voor de variatie. dat was het,
groetjes!!

Caradow

Citaat van: Fenixjuh op februari 26, 2007, 11:47:26
Wel denk ik, dat als je je groente zonder zout enzo kookt, dat je ze gewoon ook aan dieren kan geven.

Dat valt ook onder groente en fruit.. Hier krijgen ze ook Broccoli Bloemkool en andere verse groente. Zonder zout de kook er evne goed overheen laten gaan, dan kun je dat prima geven..(niet vergeten af te laten koelen uiteraard)

marretje

Ik geef ze hier ook zo gezond mogelijk voer. Ze krijgen Xtravital en elke dag of groente of fruit. Ze lusten gelukkig ook alles. Ook trosgierst krijgen ze hier, mede ook dat het een lekkere beloning is voor ze.
Ik denk dat veel mensen er niet bij stilstaan dat het niet gezond is omdat de dierenwinkels het volop verkopen. Dan denk je al snel dat het gezond en verantwoord is. Zelfs de medewerkers van de dierenwinkels denken het. Ik ben altijd blij dat ik dit forum ben gaan lezen anders had ik ook niet beter geweten.

Mars

Ik zelf geef mijn parkietjes eigenlijk niets anders dan zaadjes, pellets (of eigenlijk pogingen daartoe), twee keer per week 1,5 cm trosgierst en iedere dag wat groente of fruit. Roosvicee staat mij al erg tegen omdat het geconcentreerd is en er veel (fruit)suikers in zitten. Jim eet wel eens de kruimeltjes van mijn brood op, maar dan zorg ik ervoor dat er geen beleg opzit. Snoepstokken en dergelijke krijgen ze niet (hoewel, sinterklaas was het daar niet mee eens  :D dus voor 1 keer.)

Helaas heb ik nu zelf gezien wat een ellende het kan veroorzaken als je parkietjes alleen maar snacken: mijn beide nieuwe parkietjes hebben vooral trosgierst en snoepstokken gegeten en zijn allebeide (ja, niet alleen Winky) wat ziekig. Eet zelf maar eens een week patat en kijk dan maar eens hoe je je voelt. Vanuit de commercie is het natuurlijk goed te begrijpen: je probeert zo veel mogelijk te verkopen als bedrijf.

Wel moet ik zeggen dat ik het lastig vind om iedere dag gevarieerde groente of fruit aan te bieden. Hoe is dat bij jullie? Bij mij komt het al snel neer op een stukje appel, witlof, komkommer en kleine tomaatjes. De witlof had ik al als speciale uitbreiding gekocht (vind het zelf niet lekker), maar ook daardoor komt het er op neer dat ze al de hele week iedere dag een blaadje witlof opsmikkelen (plus een van de drie andere soorten groenten/fruit). Dus daarmee bied ik dan ook weer niet genoeg variatie, denk ik.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Nou als ik hier kijk is het assortiment niet veel groter hoor Mars,
Appel, Komkommer, Witlof (speciaal voor ze gekocht) en soms wat paprika of broccoli/bloemkool, maar zo vaak eet ik zelf niet echt verse groente...

Josephine

Ik vind dat een parkiet naast zijn gewoone eten(zaden, pellets) af en toe een brinta hapje mag, en een stukje groenten en fruit. En elke week een halfe sliert trosgierst. Maar zelf probeer ik Rakker en Rico zo min mogelijk ''zomaar'' trosgierst te geven alleen als beloning. Snoepstengels daarintegen ben ik wel tegen. Heel af en toe een klein beetje kan wel maar zeker niet te veel.

En dan het andere koek, snoep, eten; ook hier ben ik niet voor om het aan je parkietje te geven, (teveel) snoep, koek, en ander eten(patat ofzo) is ook niet goed voor jezelf, en dus is het al helemaal niet goed voor je parkiet!!!

Groetjes Josephine

Jippie

Hoi allemaal!

Toeter en Dafne krijgen hier eigenlijk niks anders dan pellets en elke dag groente en fruit. Trosgierst heb ik één keer gegeven en daar is Dafne behoorlijk ziek van geworden, dus dat is ook afgeschaft. Ik zie ze hier ontzettend genieten van een stukje appel en dat lijkt me ook een stuk beter dan al dat "snoep". De dierenarts zei het ook al: voor parkietjes zijn snoepstokken e.d. eigenlijk net zo als friet met mayonaise. Uiteraard begrijp ik dat de commercie zoveel mogelijk wil verkopen, maar qua voeding doe ik even niet mee: geen snoepstokken, geen "cake" en geen andere briljante dingen die ze vast nog uit gaan vinden.

Wat betreft de afwisseling: ze krijgen hier eigenlijk elke dag een andere soort groente of fruit. Ik eet elke dag groente en fruit, dus ze beslissen eigenlijk ook een beetje zelf wat ze willen; als die oogjes gaan glanzen als ze mij een appel zien eten, dan krijgen ze daar een stukje van! Anders geef ik ze bijvoorbeeld een blaadje sla, banaan, komkommer, tomaat, boontjes, mandarijn, sinaasappel, peer, worteltjes en ga zo maar door. Zo eet je zelf ook gevarieerd ;)!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Scotty - Keecko

Eerst zaten Scotty & Keecko op gewoon parkietenzaad met 2x per week een theelepeltje eivoer. Toen ik zoveel heb gelezen op dit forum over XtraVital, leek mij dit het proberen waard. Ik heb dit dus gehaald en het beviel me heel goed. Een handig maatschepje erbij en ik vond het ook zo lekker ruiken :)

Nu heb ik nog een pak gekocht en Scotty en Keecko gooien nu niet alles meer eruit (wat ze bij het gewone parkietenzaad wel deden), dus vanaf nu alleen nog maar XtraVital voor mijn schatjes.

Verder krijgen ze 1 keer in de 3 dagen stukje appel of beetje andijvie. Banaan lussen ze niet en sinaasappel slurpen ze alleen het sap eruit :P Witlof heb ik ook veel goede reacties over gehoord, dus dat krijgen ze ook binnenkort. Ook zal ik andere soorten gaan uitproberen.

Ook zuur ik hun water nu aan met appelazijn. Ik vind het behoorlijk stinken (heb wel de juiste dosering toegepast). Scotty vind het heel lekker en lijkt alsof ze meer gaat drinken. Keecko gaat nog wel vaak naar het drinkbakje maar dan neemt ze een slokje en dan schud ze haar kopje en rent ze weer weg. Ze vindt het niet zo lekker... ;)

Hier krijgen ze een halve sliert trosgierst 1 keer in de 2 of 3 weken. Soms nog wel langer, maar ik gebruik het eigenlijk meer om hun truukjes te leren, zoals naar me toe komen vliegen als ik hun naam roep (bij keecko lukt dit al aardig :)).

Snoepstokken of ander troep komt hier er sowieso niet in. Ze vinden een appeltje ook heerlijk, dus geef ik veel liever dat :)

chico en jacky

Hallo,

nou als het om afwijken van het normale voedsel gaat ben ik ook een beetje schuldig.
ik geef mijn beestjes ook weleens fruit, groente of heel soms een verse paardebloem.
ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Maar wat je tegenwoordig in de dierenwinkels ziet!! :o
ik kijk mijn ogen uit. ZOVEEL SNACKS en andere 'tussendoortjes'.
maar het is niet alleen bij parkieten zo hoor, ik heb thuis ook een hond en laatst kwam mijn buurvrouw aan met een kadootje voor mijn hond. honden yoghurt!  en bier! :o   dat dat bestaat!
ik weet wel bijna zeker dat het voedsel-pakket van parkieten ook zal worden uitgebreid.
ik kan ook gewoon niet begrijpen dat dat goed is voor je parkiet. maar toch schijnen veel mensen het te kopen...

groetjes
denise

kekavo

Ik heb mij erook wel eens schuldig aan gemaakt. Aan het voeren van ongezonde dingen.
Mijn vriend had Paco, de vorige parkiet, een keertje een heel klein flintertje koek gegeven.en dat vond ze heel erg lekker. Zij kreeg iedere 2 weken een keer een heel klein stukje koek. Met als gevolg, dat ze helemaal gek werd als de koektrommel open ging, en dan begon te roepen om een "koekje", een woord dat ze had leren assosieren met de koektrommel.

Maar eigenlijk wisten we best dat een parkiet dit niet hoort te eten. Dus toen we Lucky en Happy kochten, hebben we afgesproken dat zij dat niet zouden krijgen van ons. Ze eten iedere dag groenvoer, en daar zijn ze helemaal gek op. Dat is een heel grote traktatie voor ze.
Verder krijgen ze 1x per maand of een trosgierst, of een snoepstick, en ze krijgen iedere week een theelepeltje snoepzaadjes.
Voor de rest krijgen ze gewoon hun dagelijkse voer, en daar doen ze het maar mee. Dat ik te veel snoep, wil niet zeggen dat zij dat ook mogen ;)

hannah

ik geef ze zaad en zo veel mogelijk fruit/groente. ik vind het echt lastig om ze elke dag groente of fruit te geven, dus dat lukt ook lang niet altijd. tenminste, het geven is nog niet zo moeilijk, maar het ze laten eten is twee (hoe doe jij dat kekavo?). ik probeer het dus wel eens aantrekkelijker te maken door de mandarijn door de zaadjes te prakken en er een heel klein beetje yoghurt bij te doen, maar dit kun je niet iedere dag maken. ik heb ze vandaag nog sinaasappel gegeven, maar het ligt nog onaangeroerd in de kooi. ik heb nu wel even een logeetje die wat meer lust, dat is wel handig en mijn nieuwe engelse parkiet lust ook wel ietsje meer.
maar soms maken ze er zo'n troep van! :'(

dat die snoepstokken zo ongezond zijn wist ik eigenlijk niet  :o maar gelukkig krijgen ze dat ook nauwelijks (door de prijs  :P) en vanaf nu gewoon niet meer
en waarom is gierst dan niet gezond, het zijn toch ook zaadjes? of is dat gewoon iets waar ze alleen met mate van mogen genieten omdat het vrij vet is?
nou ja, dat krijgen ze hier toch maar af en toe

eivoer lijken ze hier ook maar nauwelijks te willen eten helaas :(
maar ja ik blijf proberen ze groente en fruit te laten eten, dus ze zijn nog niet van me af :P

groetjes Hannah + parkietjes

hillie

onze parkiet krijgt ook af en toe een stukje fruit als we het zelf eten.
Hij eet er wel van maar ook niet overdreven veel.
vaak moet ik het weg gooien om dat het helemaal verdroogt is.
En hij eet met ons mee als we brood eten dan eet die brood kriumels maar ook niet elke dag.
Alleen op zaterdag als we allebei thuis zijn.
Dus zo vaak doet die dat ook niet.
En krijgt gewoon parkietenzaad met eikracht voer.
Aan het begin gaven we nog wel eens roosivicee maar dat moet die niet dus geven we dat ook niet meer.
Dus valt het hier wel mee met het overdreven snoepen. ;)


groeten hilde

myparakeet4life

Hey allemaal

ik probeer mijn parkietje ook gevarieerd te laten eten (appel, aardbei, mandarijn enz), maar hij eet het lang niet altijd.

Wat die snacks uit de dierenwinkel betreft. mensen kopen ze, veel mensen weten volgens mij niet wat de gevolgen zijn (op elk staafje of snoepje staat ook: met vitamine "A-Z").

jullie hebben het hier vrijwel allemaal over pellets, wat is dat precies?

groetjes van Frans en Cocorita

Mars

Er is een aantal mensen op het forum dat zijn parkietjes pellets geeft, maar niet allemaal, hoor.
Pellets zijn een soort brokjes waar eigenlijk alle soorten voeding in zit die een parkiet nodig heeft. Met zaadjes heb je al snel dat vogeltjes niet voldoende variatie binnen krijgen, pellets is een totaalvoer, waarbij parkietjes niet kieskeurig kunnen eten (in elk 'brokje' zit hetzelfde).

Lees vooral deze link even: http://parkietenfreak.nl/a-pellets.php

Over het algemeen zijn pellets wat duurder dan zaad aangevuld met eivoer, maar dat ligt er een beetje aan. Het ligt ook aan het merk pellets en aan het zaad dat je nu geeft. Nutribird heeft een goed betaalbare pellet (en gemakkelijk verkrijgbaar) en die is ongeveer even duur als XtraVital zaad. Zelf geef ik Harrison, een duurder pelletmerk dat uitsluitend biologische ingredienten heeft, het is alleen verkrijgbaar bij dierenartsen en een enkele dierenwinkel die een verbond met een dierenarts heeft gesloten. De prijs van geven van Harrison is ongeveer 4 euro per maand per parkiet, in mijn geval.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

myparakeet4life

hey

bedankt voor je reactie, ik heb het stukje even gelezen.

Ik heb nog best veel zaad, dat zal ik eerst wel opmaken. Ik kan toch ook afwisselen met groente en fruit?

groetjes

Frans en Cocorita

Idske

Hoi Frans,

als je over stapt op pellets is het handigste om het langzaam te doen en af te wisselen. Zo kan je parkietje er aan wennen. Dus hoef je niet eerst het zaad op te maken, het handigste is om langzaam over te stappen.

groetjes idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

nick

Ik vind dit echt een goed onderwerp.
Zelf zat ik hieraan ook wel eens te denken.
Mijn parkieten eten gezonder dan ik ;)
Naast hun gewone voeding krijgen ze wel eens wat trost-
gier en wat fruit maar vedder ook niks.
Ow ja en dan nog een vraag: is water aanzure slecht dan
(zelf doe ik het niet hoor maar ik heb dat spul wel)

gr nick

Scotty - Keecko

Hoi Nick,

Het water aanzuren is juist goed (let wel op de dosering!).
Zie deze link waarom:
http://parkietenfreak.nl/a-drinkwater.php

Als je de zoekfunctie gebruikt en 'appelazijn' intypt, zul je meer informatie hierover vinden.

Groetjes, Ilse

Moppers

Mogen parkietjes eigenlijk vis?
Ik kwam op dat idee doordat ze af en toe een klein stukje vlees mogen. Ik eet geen vlees, maar heel af en toe wel vis. Geen idee of ze het zouden lusten, maar dus ook niet of het (on)gezond voor ze is.

Parkieten-Freak

Volgens mij kan heel af en toe een stukje vis geen kwaad.
Mijn parkiet lust het trouwens graag, ik heb hem een keer betrapt in de keuken toen hij zich tegoed zat te doen aan makreel in tomatensaus. :-[
(Dat laatste moet je een vogel natuurlijk nooit geven, ik schaam me diep maar hij zat al te eten voordat ik er erg in had).
Als je vis geeft, dan lijkt gekookte vis me eigenlijk het beste. Zonder zout etc.