2e poging weer mislukt...

Gestart door pascalparkiet, februari 19, 2007, 22:09:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pascalparkiet

hoii,

Het is al weer lang geleden na mijn vorige bericht, ik heb vorig jaar, rond september een nestkast erin gehangen, het broeden is toen mislukt, eitjes kapot enz.
nu heb ik 2 weken terug weer een kastje erin gehangen, en eergisteren het eerste eitje, ik heeel blij maar nu is ze eruit omdat het tuije stuk ging, alle veertjes die erin lagen zitten nu aan haar poten geplakt, er kwam een gele massa uit ,ik heb het ei weg gegooid, ik zie nog een ei in haar onderbuikje zitten die er gauw uit moet, gaat ze dit nog doen? nadat het ei kapot is is ze er niet meer in geweest.... wat nu?

alvast bedankt :(

o jah nog iets, zou de reden van kapotte eitjes kunnen komen doordat het popje te wild erin gaat? is het dan beter om de volgende keer in maart, een liggend blok te nemen dan komt ze niet direkt neer op de eitjes....
ik voel me echt rot ik was zo blij en gelukkig :( ik hoop dat mensen snel reageren.

ik hoor hopelijk iets van jullie! ;D

Berichtjes samengevoegd.
Groetjes, Sonja.

Kleintjes

Een liggend blok voorkomt inderdaad dat ze er meteen bovenop springt als ze de kast in gaat. Ikzelf heb ook 'n liggend blok, dit gebruiken ze ook goed, hoewel ik (nog) geen baby'tjes heb zien liggen hihi.

Ik denk dat de dames die al meerdere nestjes hebben gehad je meer info kunnen geven, maar elk beetje is al iets dacht ik.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

picohorst

Beste Pascal,

Ik zou er nu een tweede nestkastje (liggend) bijhangen, omdat je parkietje nare ervaringen heeft met het oude kan het zijn dat ze daarom niet meer in het nestkastje gaat, hang altijd meer kastjes op dan dat je koppeltjes hebt, laat ze een keus maken. Dat de eitjes kapot gaan kan er ook mee te maken hebben dat ze een kalkgebrek heeft en dat daarom de schaal heel dun is.

Groetjes Picohorst

pascalparkiet

bedankt voor de reakties, ze zit nu toch alweer een tijdje in het blok en het tweede eitje moet toch snel komen, ik ga er van uit dat die ook stuk gaan maar ik hoop het natuurlijk niet :(
ik houd jullie op de hoogte!

doeg

pascalparkiet

Eindelijk weer goed nieuws!!!!!!!!!!!!!!!
:) Het tweede/eerste eitje is net gelegd, de kans dat deze stuk gaat is natuurlijk kleiner omdat het popje er niet meer uitgaat, ze gaat er dus duidelijk vanuit dat dit het tweede eitje was.
laten we hopen dat het eitje heel blijft  ;D
als er nieuw is laat ik het weten!

lidy64

Nou ik ben heel erg benieuwd hoe het verder gaat. Succes en houdt me op de hoogte. Ik zit zelf te wachten op een jonkie van een hobbykweker, deze is nu 2 weken uit het ei, dus vind het een interessant proces. Zo van "ei tot vogel".

Groetjes,
Lidy

pascalparkiet

heyyy

alles nog goed! eerste/tweede eitje is bevrucht! er ligt nu ook een nieuwe bij sinds gisteren, er liggen nu dus 2 eitjes in!
dat was het weer!

doeii

karin v h

Hallo Pascal,
Hoe weet je dat het tweede ei bevrucht is, dat kun je pas na 5 dagen zien (en dat is heel moeilijk om te zien!).
Als ik het goed lees is jouw eitje 3 dagen oud!
Groetjes karin

pascalparkiet

er ligt 1 spierwit eitje en 1 rose eitje, als je het kan vergelijken is het niet zo moeilijk...

Sara

Ik heb hier vaak gehad dat witte eitjes helemaal niet bevrucht waren. Heb er nog een foto van, op die foto waren er duidelijk roze eitjes en heel witte eitjes, en toch is maar één eitje uitgekomen, en dus niet alle witte.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sara

Wil er wel even iets aan toevoegen : er zaten hier vaak barstjes in de eitjes.Ik heb zo'n hoog broedblok, met het vlieggat vanboven, en wist niet dat de barstjes in de eitjes daardoor kwamen..
Misschien ook daarom dat de witte eitjes dus niet uitgekomen zijn.
Als je eitjes 5dagen zijn, kan je ze uit het broedblok halen om ze even voorzichtig in het licht te houden, en dan kan je duidelijker zien of ze bevrucht zijn of niet.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

karin v h

Ik sluit mij bij Sara aan, bij mij waren er ook witte eitjes bij en die waren ook niet bevrucht. Vandaar dat ik vreemd op keek van eitje van 3 dagen dat dat bevrucht was. Ik hoop het voor je. ;)
Groetjes karin

pascalparkiet

hoii,

Ik denk dat ik te ongeduldig ben en dat ik niet denk dat het bevrucht is maar dat ik het hoop! :p
bedankt voor de reacties, ik ben vandaag niet bij de vogels, maar bij m'n vader, morgen kan ik weer kijken hoe het gaat, ik denk ook dat er dan nog 1 ligt want het popje had duidelijk nog een eitje in haar ........... :P:P
Ik moet vast gaan bedenken dat ALS ik jongen krijg wat ik ermee doe, ik mag er 1 of 2 houden van m'n moeder dus dat doe ik ook :P als er hier nog mensen interesse hebben? Ik zet ze niet op marktplaats omdat daar veel broodkwekers kijken en mensen die er niks van af weten, zolang ik niemand vind blijven ze lekker bij mij.
ik haal ze ook steeds even eruit vanaf dat ze veertjes krijgen mag dat toch?
dan worden ze al minder bang voor handen.

dat was het weer
doeg

Sara

Ja dat mag hoor, ik heb Pucky ook elke dag even voorzichtig uit het broedblok gehaald vanaf dat ie veertjes kreeg om hem aan handen te laten wennen ;)
Als de ouders accepteren dat je dat doet, kan het geen kwaad.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

roha

Hoi,

Wij mochten van de ouders ook in het broedblok kijken en later ook toen de kleine er was.
Alleen de kleine Sam vond het niet goed, ze begon dan te schreeuwen en schetteren, zo hard joh!! Je kon gwoon niet geloven dat er zoveel en zo hard geluid uit zo'n klein vogeltje kwam.
Zelfs als we haar eruit hadden getild en warm was.
Soms dan hoor je haar nog steeds zo hard en lang schetteren als haar iets niet zint. Heerlijk verwend ding... :-X hahaha

Groetjes Hanneke

pascalparkiet

hoi,

bedankt voor de reakties!!!
ik vroeg me af:
ik durf de eitjes eruit te pakken om ze te schouwen, maar is de kans niet klein dat het niet bevrucht is aangezien ze de vorige eruit gooide of kapot maakte?

Sara

De 2koppels hier, hun eerste nestje was ook alles volledig onbevrucht. De 2e keer echter, waren er meer eitjes bevrucht. Het is normaal dat bij een eerste nestje er eitjes niet bevrucht zijn, de 2e keer heb je meer kans dat ze bevrucht zijn, dus je mag gerust eens voorzicht te eitjes schouwen ;)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

pascalparkiet

oke, maar kunnen jullie niet zien doormiddel van een foto aan de kleur?

Safrena

#18
Hey pascalparkiet

Ik kan je maar een goede raad geven

Laat de natuur zijn gang gaan, stoor je parkietjes zo weinig mogelijk (hoe tam ze ook mogen zijn) heb geduld
Het eerste eitje zou na 21 dagen (tot 28 dagen) moeten uitkomen, zoniet  :-\

Mensen geven zo vaak advies om eitjes te pakken en te kijken enz....
Maar parkietjes broeden veel beter als ze gewoon lekker met rust gelaten worden, al die toestanden brengen alleen maar veel stress met zich mee, wat niet goed is voor je parkietjes en al helemaal niet tijdens het broeden.

Af en toe even kijken ter controle kan best, maar doe dat zonder je parkietjes te storen en grijp alleen in als het echt nodig is, niet omdat je wil weten of de eitjes bevrucht zijn of niet.

Vele groetjes

pascalparkiet

Hoii

Het is alweer een tijdje terug, maar er is weer nieuws, vanacht is het 5e eitje gelegd :)
In totaal heeft ze er nu dus 6 gelegd, ik denk dat ze het hierbij laat of nog 1 eitje misschien.
Ook als er niks uit komt was dit een leuke ervaring, maar ik heb zo een gevoel dat er wel wat jongen zullen komen ;D ;D
Ik probeer van de week nog wel een fotootje te maken, misschien zijn er dan mensen die zien of het legsel of een deel daarvan bevrucht is.

groetjes!

pascalparkiet

hoi,

Het is al weer een tijdje geleden, vandaag is het 19 dagen na het eerste eitje, in 1 eitje zit een rond gaatje aan de zijkant, mijn vraag is, waar begint het barsten van de schaal normaal gesproken, is dit een eitje dat aan het uitkomen is of gewoon kapot?

Susanne32

Hoi Pascal,

en... is er inmiddels een kleintje uit 't ei gekropen?? Ik heb je topic gelezen en ben erg nieuwsgierig...

Wat mijn ervaring met nestkastjes betreft: Belle broedt nu in een liggend kastje, maar had vorig jaar 2 nestjes in een staand kastje, wat absoluut geen problemen met beschadigde eitjes heeft opgeleverd...

Groet,

Susanne