Bloempje is dood; weet iemand wat er kan zijn gebeurd?

Gestart door Muriel, februari 19, 2007, 10:23:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Muriel

Hallo allemaal,
Mijn dochter (11 jaar, soms ook hier te vinden) heeft 2 parkieten en daarvan is er nu eentje dood gegaan. Straks komt ze uit school en moet ik het haar gaan vertellen. Bloempje was de eerste en de tamste die ze heeft gehad dus ze zal het verschrikkelijk vinden...
Gisteren was Bloempje nog helemaal haar eigen zelfde ikje; vanmorgen begon ze ineens te "spartelen"op de bodem van de kooi. Roosje bleef angstvallig hoog in de kooi naar haar kijken. Toen ik Bloempje er uit wilde halen kroop ze tegen de tralies op en ging op het touw zitten. Terwijl ik zat na te denken wat te doen en op zoek ging naar het nummer van de dierenarts, viel ze van het touw en spartelde op de bodem. Ik heb haar gepakt en helemaal bekeken maar kon niets ontdekken aan rare dingen. Toen ik haar wat losser hield, deed ze heel erg haar koppie achterover alsof ze haar rug strekte. Ik heb Roosje uit de kooi gelaten en Bloempje voorzichtig terug gezet op de bodem. Terwijl ik de dierenarts ging bellen klom ze een klein stukje naar boven en viel toen weer op haar rug. Bijna meteen deed ze haar oogjes dicht... Ik heb haar gepakt en geaaid maar ze is echt dood. Nu ligt ze op haar zij op een kleedje en valt het me op dat ze boven haar staart een soort bochel lijkt te hebben maar dat kan ook zo lijken omdat de staart en pootjes helemaal naar binnen gevouwen zijn.
Al met al heeft dit nog geen half uur geduurd.
Ik vind het zo naar om mijn dochter het nieuws te moeten brengen. Heeft iemand, na dit verhaal, een idee wat er met Bloempje geweest kan zijn? Dan heb ik iets meer te vertellen  :(

Caradow

Het is heel moeilijk te zeggen wat er met Bloempje geweest kan zijn. Het verkrampen en spartelen zou een epileptische aanval kunnen betekenen, maar kan ook op stuipen voor het overlijden duiden. Wanneer je de echte oorzaak wilt weten zul je sectie moeten laten verrichten door de DA.

Heel veel sterkte met dit verlies en met het aan je dochter vertellen...

Muriel

Dank je, ik heb er even over gedacht om haar in de pauze van school te halen maar ze is nogal een "stille". Als dan de hele klas er meteen van weet, denk ik niet dat ze dat fijn vindt. Ze kan dat beter op haar eigen manier en moment verwerken.
Ze zal hier misschien ook nog wel inloggen om te lezen.
We zullen zien...

Mars

Heel veel sterkte toegewenst met het opvangen van je dochter.
Vervelend om een beestje zo te zien sterven. Helaas sterven parkietjes soms al veel te vroeg oa als gevolg van inteelt. Maar de werkelijke oorzaak kun je helaas niet zo gemakkelijk achterhalen. Een sectie zou kunnen helpen, maar daar heeft je dochter nu niets aan. Zo te horen is niet alleen je dochter begaan met het lot van de parkietjes, maar jij ook, dus aan jullie zorgen zal het vast niet gelegen hebben.

Heel veel sterkte beide.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Muriel

Ze is heel verdrietig!
Ik vraag me wat nu een goeie aanpak is: Er is geen vervanging voor Bloempje mogelijk maar Roosje kan natuurlijk ook niet alleen blijven. Is het handig om meteen vandaag of morgen een nieuwe parkiet te halen of is het voor Roosje juist beter als we even wachten? Ik weet het niet zo goed.  Ik heb wel een goed adres...

Ik hoor graag weer van jullie, deskundigen, hoe je daar mee om moet gaan.

Sanne

Hoi Muriel,

Heel veel sterkte toegewenst...

Tja Roosje zal waarschijnlijk wel verdrietig zijn omdat Bloempje d'r niet meer is. Het is niet noodzakelijk om direct een nieuw maatje te halen voor Bloempje, maar ik denk wel dat ze 't leuk zou vinden omdat parkietjes toch hele sociale diertjes zijn.
Tja en misschien fleurt een nieuw parkietje jou en je dochter ook wel een klein beetje op? Niet dat jullie Bloempje dan minder missen... maarja 't geeft wel wat afleiding misschien...

Groetjes Sanne


DarkWolf

Ik zou het bespreken met je dochter. Ze is ook helemaal kapot door de dood van Bloempje, het kan zijn dat ze helemaal geen nieuwe parkiet wil omdat niemand Bloempje kan vervangen.
Ik zou het zeker eerst met haar bespreken, een dier verliezen vind ik even erg als een mens verliezen!

Caradow

Buiten dat het er om gaat hoe jullie je er bij voelen om een nieuw parkietje aan te schaffen, ligt het er ook aan wat Roosje wil. Parkietjes kunnen sterven van verdriet wanneer hun maatje komt te overlijden, dus afhankelijk van hoe close Roosje en Bloempje waren is het misschien voor Roosje noodzakelijk.

Muriel

Citaat van: DarkWolf op februari 19, 2007, 13:06:22
Ik zou het zeker eerst met haar bespreken, een dier verliezen vind ik even erg als een mens verliezen!

Misschien gevoelsmatig wel erger omdat een dier alleen maar liefde geeft. Ze heeft nooit ruzie of onenigheid met bloempje gehad; met mensen wel  :-\ Maar goed. Ik twijfel tussen de afleiding van een nieuw diertje en het even laten rusten van het verdriet. Ik vroeg me alleen af of er een manier is die goed is voor Roosje. Tips bliven welkom!

Sonja

Hoi Muriel,

Het is moeilijk. Wat Caradow schrijft, is ook belangrijk.
Dieren kunnen echt helemaal wegkwijnen als hun maatje wegvalt....om die reden komt er vaak weer sneller dan de bedoeling was, een nieuw vriendje in huis, ook al ben je er zelf nog niet aan toe.

Je kunt het misschien even aankijken, en zien hoe het gaat, zowel met je dochter als met Roosje.
Als je ziet dat Roosje haar levenslust verliest, niet meer goed eet, of geen zin meer heeft om te spelen e.d., doe je er zeker goed aan om weer een maatje aan te schaffen.

Groetjes, Sonja.

roha

Hoi Muriel,

Ik zou in ieder geval een mooi doosje/kistje maken voor Bloempje, waar ze heerlijk in kan liggen en samen met je dochter haar begraven. Dit is om het goed te kunnen afsluiten.
Daarna zou ik het rustig met mijn dochter hebben over de voorgaande tips, om een nieuw parkietenmaatje voor Roosje te zoeken.

Sterkte, Hanneke

Sam

Wat erg dat Bloempje overleden is... voor jou, voor je dochter en voor haar vriendinnetje.

Ik wens je dan ook heel veel sterkte met het vertellen aan je dochter en het verwerken van dit verlies.

kekavo

Wat rot voor jullie! Ik wens jullie allebei veel sterkte met het verlies van Bloempje.

Ik sluit me helemaal aan bij Roha. Je kunt het beste eerst in alle rust afscheid nemen van Bloempje, en dan pas samen gaan overleggen wat jullie willen. Sommige mensen zijn er sneller aan toe dan anderen. En inderdaad, let goed op Roosje. Parkieten kunnen, net als mensen, heel verschillend reageren op een verlies.

Mars

Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat je dochter behoorlijk verdrietig is. Voor haar is het denk ik beter even niet een nieuw parkietje te kopen, maar het eerst een weekje (of twee) te laten rusten.
Voor Roosje is het fijn om straks weer een vriendje te hebben, maar misschien heeft zij ook even tijd nodig. Het kan ook zijn dat ze juist wel wat afleiding nodig heeft. Houd dus goed in de gaten of ze wel eet...

En misschien trekt Roosje de komende dagen wel wat meer naar je dochter toe en vinden ze samen troost. We hebben hier op het forum wel eens besproken dat er parkietjes zijn, die bij verdriet of ziekte van het baasje heel erg meelevend zijn. Dus hopelijk hebben ze wat aan elkaars steun!

Groeten en sterkte Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lidy64

Ook ik wens jullie veel sterkte toe!!!
Mijn Halsbandparkiet was weggevlogen en ik heb diezelfde dag toen 2 grasjes aangeschaft. Het gaf mij veel afleiding, hoewel je het gemis toch wel voelt natuurlijk.
Ik zou ook zeggen, houd het andere parkietje even in de gaten en een nieuw vriendje is natuurlijk leuk. Voor mij heeft het tenminste goed geholpen om het verlies van mijn Halsbandparkiet, Jack-Jack, te verwerken.

Nogmaals, alle sterkte voor jullie!!

Fenne

hoi
ik ben "de dochter" van muriel.
ik voel me nu iets beter en ik denk dat het nog steeds goed gaat met Roosje.
maar ik denk dat k er niet snel overheen kom....
doei...

:( :( :(

Scotty - Keecko

Hoi Fenne,

Wat erg dat Bloempje is overleden! :'(
Het is inderdaad moeilijk te verwerken...

Ik wens je heel veel sterkte! :(
Ook voor Roosje...

Groetjes, Ilse

roha

Hoi Fenne,

Heel veel sterkte en je mag best een tijdje treuren, net zolang als jij nodig hebt.
Je kan Bloempje op een mooi plekje begraven en als je weer een beetje verdrietig bent, dan kan je even naar haar toe.
Geef Roosje ook lekker veel aandacht, misschien voelt ze wel dat je ook verdrietig bent en probeert ze zich groot te houden voor jou. Let goed op haar, want het kan ook zo zijn dat haar verdriet pas later komt.

Heel veel sterkte voor jullie allemaal,
Hanneke

Parkieten-Freak

Ook namens mij heel veel sterkte met het overlijden van Bloempje.  :(
De symptomen wijzen inderdaad in de richting van stuipen (epilepsie). Stuipen kunnen onder andere ontstaan door tumoren, vaatafwijkingen, infectie of door een bloeding in de hersenen/ruggemerg. Ook kunnen stuipen ontstaan ten gevolge van het uitvallen van vitale organen.
Wat de doodsoorzaak is geweest, is inderdaad (zoals Caradow al aangaf)  zonder autopsie niet met zekerheid vast te stellen.

Ook ik raad aan om Bloempje een mooie begrafenis in de tuin te geven. Laat Fenne een mooi plekje uitzoeken voor haar parkietenvriendje.
Het zal haar helpen dit verdriet te verwerken.
Veel sterkte.



parkietenfan

Hoi Fenne,

Wat vervelend wat er gebeurd is :(
Het is altijd verdrietig om een diertje te verliezen.
Maar Bloempje heeft een mooi leventje gehad en dat is het belangrijkste.
Geef Roosje maar lekker veel aandacht!!!

Groetjes
Nathalie

Vogeltje

Wat erg dat je parkietje is overleden. Mijnn parkietje Timo is een tijdje geleden ook overleden. Mijn andere parkietje Chico is hierdoor heel verdrietig geworden. Ze waren beste vriendjes. Ik kon het niet aanzien dat ze zo alleen zat en heb een vriendje voor haar gehaald. Ze moest hier alleen niks van hebben. Een week later is zij ook overleden uit "eenzaamheid".  Ik weet dus niet of een vriendje erbij halen helpt, maar als je dochter en jij het beide willen kun je het overwegen.

Groetjes Vogeltje

janneke

Hoi Muriel en Fenne,
Wat jammer dat Bloempje is overleden. Hopelijk komen jullie nog achter de oorzaak. Misschien was het vogeltje ziek zonder dat jullie het wisten.
Sterkte in ieder geval!
Vele groeten Janneke

Parakiki

Hallo Muriel en Fenne.
Ik vindt het heel erg zielig voor de andere vogeltje van jullie. En ook voor jullie, veel sterkte met het verlies. Muriel had het over een 'bochel' op de rug. Zou dat niet op een tumor lijken in de rug? Misschien dat de vogeltje daar aan is overleden?

Muriel

Die bochel leek inderdaad heel raar, maar was er pas nĂ¡dat ze was overleden... toen ze "raar" deed en ik haar op mijn hand had, was er nix te zien...
Het gaat overigens best goed met Roosje. Het is ook net een beetje of de "baas" dood is en ze een beetje kan ontspannen. Ze hoeft natuurlijk niet meer te knokken om het hoogste stokje  ;) Wel trekt ze aardig naar Fenne toe en is ze wat tammer geworden.
Al met al wachten we dus nog even met de beslissing over een nieuw vriendje.
Bloempje ligt begraven op de plaats en we hebben wat van haar mooiste veertjes bewaard. Ze had zo'n prachtige kleur...