Plaats van de buitenvoiliere

Gestart door hetty1960, februari 19, 2007, 09:50:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hetty1960

Wij hebben sinds vorig jaar een buitenvoiliere die met de achterkant tegen de schutting staat, hij staat echter wel met de achterkant op het zuiden en met de voorkant naar het noorden. Onze vraag is wat is de goede plaats voor een buitenvoiliere. De afgelopen weken zijn er drie vogels bij ons doodgegaan, twee parkieten en een valkparkiet, kan dat te maken hebben met de plaats van de voiliere?

simpy

eerder zou dit te maken hebben dat de vogelt te dicht op elkaar zitten en zo elkaar dus dood pikken.

hoe groot is je kooi dan?

Mars

Ik zit eerder aan een virus te denken. En beschutting is wel heel belangrijk: ik neem aan dat er wel een nachthok bij zit?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Ik heb de laatste tijd meer mensen gehoord over grote aantallen vogels die overlijden in een voliere. Het kan dat in jou voliere een ziekte heerst, het kan ook gewoon "toeval" zijn.
De plaats van de voliere maakt volgens mij niet uit, als ze maar beschut kunnen zitten uit regen en wind. een volledig nachthok is niet eens perse nodig.
Wanneer er veel vogels sterven, kun je het best sectie laten verrichten, zodat je zeker weet dat er geen ziekte heerst die de rest van je populatie ook kan besmetten.

hetty1960

Dank voor jullie reacties. Nog een paar opmerkingen de kooi is ruim genoeg volgens mij, 70 centimeter diep en 1.50 breed en 1.70 hoog, er zit een nachthokje in. Aan de linkerkant, dus de kant van het nachthok heb ik de achterkant en zijkant dicht gemaakt en op dit moment hebben we de andere zijkant en een gedeelte van de voorkant beschermd met noppenfolie. Dus beschuttinge genoeg dachten wij, en ze zitten volgens mij ook niet te dcht op elkaar. Bovendien heeft een van de valkparkieten het overleefd en die zit nu weer vrolijk fluitend in het hok.

picohorst

Beste Hetty,

Zoals ik het lees zou het inderdaad een virus kunnen zijn, maar ook overbevolking want zo groot is die voliere niet. Hoeveel vogels heb je er inzitten? Wat waren de symptomen? Het klimaat kan niet de oorzaak zijn, als ze maar tochtvrij en droog kunnen zitten, grasparkieten kunnen temperaturen tot -20 graden verdragen.
P.S. Let wel op dat ze niet aan de noppenfolie kunnen gaan knagen.

Groetjes Picohorst

hetty1960

Hoi Picohorst, er zaten in eerste instantie zes vogels in het hok, twee parkieten, twee valkparkieten en twee diamantduifjes. Die laatsten zijn al een paar weken geleden dood gegaan. En nu dus een week geleden de parkieten en een valkparkiet. Ze vertoonden geen verschijnselen van ziekte of zo, de ene dag nog heel levendig en de volgende morgen lagen ze dood, en een dag later dus die valkparkiet. De overgebleven valkparkiet hebben we toen maar een poosje binnen gehouden in een koele kamer maar zit nu weer buiten en doet het goed, fluit weer volop.
Als het om een virus zou gaan dan zou die overgebleven  valkparkiet er toch ook last van moeten hebben?
Nog een laatste vraag, moet het hok worden ontsmet voordat we er weer vogels in gaan doen? Groetjes Hetty

Mars

Net als een gewoon mensen griepvirus bijvoorbeeld, is niet iedereen er vatbaar voor. Dus die ene valkparkiet kan net sterk genoeg zijn geweest.

Als je er nieuwe vogels bijplaatst zou ik inderdaad eerst de voiliere goed ontsmetten.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

het zekere voor het onzekere nemen...