Verliefd op het spiegeltje?

Gestart door Peter62, februari 15, 2007, 22:02:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter62

Hallo,
Sinds een paar dagen heb ik een spiegeltje in de kooi van Joepie gehangen. Vrijwel direct werd ie aangetrokken door zijn spiegelbeeld. Hij kan uren achtereen voor het spiegeltje blijven zitten. Soms begint ie daarbij heel zachtjes te piepen. Het lijkt inmiddels of ie verliefd is op zijn spiegelbeeld.  :-* Ik weet eigenlijk niet goed of ik het spiegeltje moet laten hangen of weghalen.
Kan zijn gedrag erop duiden dat ie eigenlijk een kameraadje mist?

Daarnaast zijn er momenten dat Joepie heel fanatiek op zijn stokje zit te klapwieken. Is dit een normaal gedrag van een jonge parkiet?

   

karin v h

Hallo Peter,
Het hoeft niet zo dat hij een kameraadje mist, hij is gewoon gek op zijn spiegeltje.
Ik heb 6 parkieten en Sammy bij mij is stapel gek op het spiegeltjes zij zit er mee te sjorren als een gek. Zij vindt dat gewoon leuk.
Je kunt het wel vergelijken dat het spiegeltje een vriendje voor hem is. Hij heeft niet door dat hij het zelf is dus heeft hij er nu een vriendje erbij.
Als hij verder niet de hele dag alleen zit maar dat er leven in huis is, is het goed.
Groetjes karin

Brenda

Het klapwieken van je vogeltje is overigens ook heel normaal.
Jonge vogeltjes oefenen hiermee hun vliegspieren, zodat zij tijdens hun eerste vlucht al wat beter kunnen vliegen!

Groetjes Brenda

Lariisa

Hallo :D
ik had eerst een grasparkiet die heette cilly,
ik had een spiegeltje in m'n hok hangen en daar werd hij ook helemaal verliefd op!
ik had cilly toen net tam! maar z'n verliefdheid werd steeds erger tot dat hij helemaal geen aandacht meer had voor mij!!
toen las ik in een boek die ik van me tante had gekregen dat als je een parkiet tam wilt maken nooit een spiegeltje in het hok moet hangen!
toen heb ik cilly bij m'n tante in de voilere (of hoe je het ook schrijft :P) gedaan met het spiegeltje,
sinds valentijns dag heb ik een nieuwe parkiet: Disco, en die is nu al handtam!!!!!!!

Mars

Hallo Peter,

Soms zijn parkietjes niet bij hun spiegeltje meer weg te slepen, dan zou ik persoonlijk het spiegeltje niet de hele dag in de kooi hangen. Zoals Karin al schrijft hoeft het niet een teken te zijn dat je parkietje een speelkameraadje mist.
Maar een vriendje voor je parkietje erbij is nooit verkeerd. Ik weet niet hoe je parkietje zich verder gedraagd: of het veel speelt en lekker fluit en druk is. Als dat het geval is, dan is je parkietje niet heel eenzaam. Maar nogmaals, een vriendje is wel zo gezellig.

@ Lariisa (en Peter)
Soms kunnen parkietjes eerst even afgeleid zijn door een spiegeltje, net als door een nieuw vriendje. Als je je parkietje al behoorlijk tam hebt, dan wordt het dat snel weer. En als het nog niet zo tam is dan moet je gewoon weer gaan oefenen. Het is onzin dat je daarom je parkietje maar in een voliaire zet, net alsof je hem op hebt gegeven.
Vergis je er niet in Lariisa: het tam maken van een parkietje gebeurt niet in twee dagen. Dat betekent dus dat hij nu misschien wel opstapt, maar dat hij volgende week misschien wel wat meer gewend is en dan wat brutaler wordt en niet meer opstapt. Ik weet niet hoelang je Cilly had, maar ik hoop dat je haar wat meer tijd hebt gegeven om tam te worden dan bijvoorbeeld een week.

Het is een groot misverstand dat parkietjes na twee weekjes maar tam moeten zijn, dat duurt namelijk meestal heel wat langer. En het is ook een groeiend proces.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Peter62

@karin: Joepie is inderdaad gek op zijn spiegeltje. Als ik met mijn hand in de kooi ga dan duikt ie letterlijk op het spiegeltje. Het lijkt wel of ie een soort bescherming zoekt.
Daarna kan ik wel met mijn hand naar hem toe kan gaan zonder dat ie in paniek raakt. Ik kan hem zelfs aanraken, waar ie overigens niet veel reactie op geeft.


@Brenda: Joepie is inderdaad een jong parkietje. Volgens de dierenwinkel ongeveer vier maanden oud. Hij moet dus nog veel oefenen ;)

Peter62

@Marcia: Joepie heb ik pas een weekje in huis. Heel druk is ie nog niet. Hij is af en toe aan het roepen (tsjilpen) en zit regelmatig zijn veertjes glad te strijken. Misschien is het gewoon een rustig vogeltje, maar de tijd zal het leren.  ::) 

Mars

Als je hem zo kort hebt, dan wordt hij vanzelf drukker hoor!
Maar als je twijfelt over het spiegeltje en vindt dat het te veel aandacht trekt van je parkietje dan kun je besluiten het er uit te halen. Maar ik zou het niet te snel weghalen, probeer het zeker twee/drie weken uit. Zit hij dan alleen de hele dag daar, dan kun je het misschien beter wel halen. Hij heeft ook andere speeltjes neem ik aan?

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kekavo

Ik zou het ook nog even aankijken. Behalve inderdaad als hij er de hele dag naast zit.
En dat ze niet tam worden met een spiegeltje, is niet altijd waar. Er zijn parkieten die er agressief van worden, maar vaker zien ze het als vriendje, en dan kunnen ze best tam worden, hoor. Alleen zal het dan wat langer duren, net als wanneer je een koppetje hebt.

Dat klapwieken met de vleugels deden mijn parkietjes ook in het begin. Het liefst pakten ze daarbij het klimtouw beet met hun pootjes, en dan maar klapwieken! Gewoon een nuttig spelletje. :)

karin v h

Hallo Peter,
Dat klapwieken doen mijn parkietjes ook als ze een tijdje niet uit de kooi kunnen. Ze houden daarmee hun vleugeltjes in beweging. Is jouw parkietje al eens uit de kooi geweest? Als ze regelmatig vliegen doen ze eigenlijk niet want dan hebben ze er geen behoefte aan.

En dat spiegeltje daar zou ik mij maar geen zorgen over maken, als jouw parkietje er niet agressief van wordt is er niets aan de hand. Hang er nog wat andere speeltjes bij dan zal hij ook minder met het spiegeltje bezig zijn.
Ja, je kunt er altijd een speelkameraadje bij nemen maar dat zou ik nog maar even aanzien.
Groetjes karin

Peter62

@ Marcia: Joepie heeft een paar nieuwe speeltjes uit de dierenwinkel. Spelen doet ie nog niet.

@ Karin: Joepie is nog niet uit zijn kooi geweest.     

karin v h

Hallo Peter,
Het klapwieken komt dus omdat hij nog niet vrij kan vliegen. Dat kan geen kwaad als hij dat in de kooi doet. Heeft hij wel de ruimte om het te doen want dat is wel belangrijk, hij moet zijn vleugels niet beschadigen.
Als hij eenmaal zover is dat hij los gaat vliegen gaat dat over of minder worden.
Groetjes karin