Schoonmaakergernis: veertjes aan de tralies

Gestart door Moppers, februari 14, 2007, 20:19:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Het 'probleem':
Aan de tralies van de kooi blijven telkens donsveertjes en andere kleine veertjes hangen. Als een van de twee dreutels in de rui is, zijn het er helemaal veel. Nu probeer ik deze veertjes altijd weg te halen bij het schoonmaken van de kooi. Dan neem ik sowieso de tralies mee ivm stof wat er op terecht komt en poepjes die goed gemikt zijn etc. Maar die veertjes bezorgen me iedere keer irritaties, want ik heb niet altijd engelengeduld. Ik krijg ze er namelijk heel moeilijk af. Blazen helpt niet, met een tandenborstel lukt het niet, ook niet met een natte of droge doek. En komen er dan wel een paar los, maar lang niet alles. De enige oplossing die ik tot nu toe gevonden heb is het met de hand stuk voor stuk eraf plukken. En dan na ieder veertje mijn hand afvegen, anders smeer ik de veertjes er ergens anders gewoon weer aan.

Nou is dit geen ramp. Het is niet vies, en ik ben er geen uren mee bezig. Maar toch, er moet toch een efficiƫntere manier zijn? Heeft iemand die manier toevallig gevonden?

DarkWolf

Ik neem gewoon een emmer met warm water (zonder zeepsop) en dat kieper ik over het bovenste deel van de kooi...Dan worden ze allemaal weggespoeld en droog ik het bovenstuk goed af.

Ingrid

Misschien is een oude panty een idee? Een panty is toch altijd wat statisch en mogelijk blijven de veertjes daaraan "plakken"?

Parkieten-Freak

Ik zet het traliewerk gewoon af en toe onder de douche, lekker inzepen met een sopje en afspoelen.
Klaar is kees, en weg zijn de donsveertjes..  ;)



au

Misschien kan een stuk plakband ook helpen...heb je ze gelijk allemaal bij elkaar en vliegen ze niet meer weg.

Hmmm ga zelf ook maar eens een paar opties proberen...

Moppers

De plakbandoptie is wel een hele goeie ja. Dat ik daar nog niet eerder op ben gekomen, ik gebruik altijd plakband om haren (van mijn konijn bv) van mijn trui af te krijgen.

Bedankt voor de reacties allemaal!

dolphino

Wij maken de kooi schoon met de sponskant van een schuursponsje. Daarmee pakken we ook gelijk alle veertjes mee die aan de tralies zijn blijven hangen.

Marcella

Gewoon met de stofzuiger er langs gaan.

En die van mij bleven daar gewoon rustig onder.

Mars

CiteerGewoon met de stofzuiger er langs gaan.

Dat zou ik persoonlijk niet als beste tip geven. De zuigkracht van een stofzuiger lijkt mij niet echt gezond voor een parkietje: ze wegen immers maar zo'n 40 gram! Overigens zouden mijn twee parkietjes beide helemaal in paniek raken, maar dat is maar hoe je het aanwend.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Ik heb ook wel eens gedacht aan de stofzuiger. Maar voor mij zou dan een voorwaarde zijn dat ze op dat moment uit de kooi zijn. Daar komt dan nog bij dat ze het geluid van de stofzuiger niet echt prettig vinden (zelfs de kruimeldief vinden ze eng). Ik weet niet wat ze zouden doen als ze los zijn en de stofzuiger gaat ineens aan. Wie weet raken ze in paniek en daar kunnen alleen maar ongelukken van komen.
Daarnaast hebben ze niet altijd zin om los te vliegen. Dan zitten ze net lekker te dutten of te kroelen en kijken ze me aan met een 'bekijk het lekker' blik. Ik ga ze niet dwingen tot iets wat niet noodzakelijk is, dus mogen ze dan gewoon blijven zitten.
Dus dan maar niet met de stofzuiger.

kekavo

Ik gebruik ok de sponskant van een schuursponsje. Werkt prima.

Elfje

Met de stofzuiger zeker uitkijken!

Ik heb ooit van iemand gehoord dat zijn vrouw een zebravinkje had opgezogen toen ze met de stofzuiger de kooi wilde schoonmaken (aan de binnenkant). Ook al gebruik je de stofzuiger aan de buitenkant, altijd blijven opletten!

Groetjes Elfje

dimension

dat doe ik ook, stofzuigen, het is een van de dingen waar baggus niet bang voor is.

maar ik kijk wel uit


ik heb ook een verhaal van een opgezogen agoporis gehoort. deze heeft het gelukkig wel overleeft en meteen daarna de vriendin van zijn baasje gebeten zonder los te laten.

ik hoop dat het zebravinkje het ook overleeft heb ?

karin v h

Ik krijg met geen mogelijkheid de kleine veertjes van de tralies af met de stofzuiger.... soms ga ik er maar eens 5 minuten voor zitten en veertjes plukken.
Heb nu 4 van de 6 parkieten in de rui, je ziet bijna door de tralies de parkietjes niet meer... :P
Ik vind het ook een ramp, denk dat 1 ding maar echt helpt kooi onder de douche zetten, dat doe ik dan maar als de rui over is.
Groetjes karin