engelse parkiet en catharinaparkiet

Gestart door petra, februari 09, 2007, 14:10:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petra

hallo allemaal,
Een tijdje geleden heb ik me voorgesteld en had ik een vraag over welke parkiet ik het beste kon aanschaffen, nou....ondertussen heb ik er 1 aangeschaft....een engelse parkiet. het is echt een heel lief beest. hij is op 17 november 2006 geboren, dus het is nog een jonkie. Toen hij 6 weken was ( op 1 januari dit jaar) hebben we hem opgehaald.
Nu zijn we dus alweer een paar weken verder en ik vermaak me erg goed met Koen ( zo heet hij)
Maar nu vind ik de Catharina parkiet ook een erg leuk vogeltje....heb er veel over gelezen, maar kan er nog geen wijs uit of het aan te raden is om er evt 1 aan te schaffen en hem bij Koen in zijn kooi te gaan houden.
( 1 kooi in de kamer vind ik namelijk wel genoeg, want ik snap dat het met twee kooien uiteraard wel kan, maar ik wil ze echt samen gaan laten wonen)
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee....zowel goede als slechte ervaringen zijn welkom!!
Groetjes Petra

petra

Is er echt helemaal niemand die ervaring heeft met deze twee soorten parkieten???? ???
Groetjes Petra

Trippy

Oke ik maar even wat ik (denk) te weten !
Grasparkieten zijn een (kieskeurig  ???) soortje die het bijna alleen goed kunnen vinden met andere grasparkieten,Ik denk zelf niet dat je je grasparkiet bij een catherina parkiet  moet doen maar dat is meer mijn mening

Groetjes,Ursula

P.S. heb zelf geen ERVARING, dat je dat voor de zekerheid even weet  ;)

Monique8736

Hallo Petra,

Ik heb er even mijn 'Kooi en voliƩre vogel' boek op na geslagen,en daar staat dit over de catharina parkiet:

Sociale eigenschappen:
Catharinaparkieten zijn sociale en vreedzame vogeltjes en die zelfs in gezelschap van (veel) kleinere tropische vogels geen enkel probleem geven.Ook ten opzichte van elkaar zijn ze erg verdraagzaam en wanneer er voldoende ruimte is,geeft het zelden problemen om meerdere koppels bij elkaar te houden.

Verder zijn catharinaparkieten rustige vogels die graag klimmen en zacht kwetteren,ook zijn ze in tegenstelling tot andere vogels niet geneigd tot slopen en zijn ze ook verre van luidruchtig.

Als ik dus op het boek af moet gaan,gaat het prima.Catharinaparkieten zijn zeer verdraagzaam,en te houden met andere vogels.Ik raad je wel aan om het nog goed verder uit te zoeken,bijv. op google.

Groetjes Monique

Caradow

Een catharinaparkiet en een grasparkiet kunnen prima samen in een kooi hoor.
Grasparkieten zijn in tegenstelling tot wat Trippy zegt helemaal niet zo moeilijk. Eigenlijk kunnen de meeste parkietensoorten wel bij elkaar.

judoka890

wij hebben een catharina parkiet het is echt een hele lieve vogel alleen dinky accepteerd hem niet
vandaar dat we een goed tehuis voor hem zoeken zie prikbord
8)

Josephine

Wat ik weet over catharina parkieten is dat ze niet alleen kunnen zijn en dat ze dus zoiezo een soortgenootje nodig hebben. Ik weet niet of een parkietje dan ook kan, omdat anderen dachten van wel denk ik dat ook. Maar het blijft ee ''gok'' of ze de ander accepteren...

Groetjes Josephine

Trippy

Citaat van: Caradow op februari 11, 2007, 11:50:48
Een catharinaparkiet en een grasparkiet kunnen prima samen in een kooi hoor.
Grasparkieten zijn in tegenstelling tot wat Trippy zegt helemaal niet zo moeilijk. Eigenlijk kunnen de meeste parkietensoorten wel bij elkaar.

Zal het wel zijn tegen hele andere soorten want ik meen het ergens gelezen te hebben  :-[
Sooooorrrryyyyyyyyy ! :-[  :-[  :-[

petra

Citaat van: judoka890 op februari 11, 2007, 15:26:01
wij hebben een catharina parkiet het is echt een hele lieve vogel alleen dinky accepteerd hem niet
vandaar dat we een goed tehuis voor hem zoeken zie prikbord
8)

Toen ik dat las op het prikbord ben ik erover gaan nadenken. Wij hebben dus een hele lieve grasparkiet , maar overdag kan hij niet uit zijn kooi, omdat dan de rolgordijnen dicht moeten en we dus in het donker zitten overdag.....s`Morgens en s`avonds is hij er wel altijd uit. maar overdag heb ik het idee dat hij zich toch wel een soort verveeld. Hij eet zijn staart helemaal kort ( heb ik al opgezocht oa op deze site en dan kan frustratie zijn) en zodra hij eruit is is het over, maarja....de dagen worden langer.....en eerlijk gezegt zet ik er liever geen ( engelse) parkiet bij i.v.m. harde geluiden die ze dan samen zouden kunnen gaan maken. Een catharina doet dat niet....vandaar dat ik hoopte dat iemand ervaring had met het samen houden van deze twee.
Over speelgoed in zijn kooi heeft hij absoluut niet te klagen en ook aandacht krijgt onze parkiet genoeg ( ik ben een fulltime moeder), maar toch denk ik dat hij overdag iets mist in zijn kooi???
Groetjes Petra

Mars

Als hij zijn staart plukt, heeft hij echt een vriendje nodig: hij verveelt zich blijkbaar. Ik vraag me af of een catharinaparkiet daar in voorziet. Is het niet veel gezelliger als je twee parkietjes hebt die even groot zijn en samen kunnen spelen en knuffelen. Met het geschreeuw valt het mee. Een parkietje alleen kan even veel lawaai maken als twee. Als het goed is hoor je ze gewoon kletsen...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

judoka890

inderdaad dan veveeld hij zich wel heel erg ???

Danielle

Ik denk dat je dan toch beter een grasparkiet erbij kan kopen, omdat deze elkaar echt begrijpen.
Een catharinaparkiet en parkiet zal best samen gaan, maar elkaar begrijpen zal er niet echt in zitten. Stel je maar voor dat jij een vriend hebt uit china. Jullie kunnen elkaar echt mogen, maar elkaar verstaan zit er niet in.
Ik wilde ook persee een valkparkiet, toen ik al een grasparkiet had. Ik wilde ze toen ook eerst bij elkaar zetten.
Dit heb ik uiteindelijk toch niet gedaan, omdat het denk ik nooit echt goeie vriendjes zullen worden.
Nu heb ik twee grasparkieten (zijn dolgelukkig met elkaar  :-*) en krijg binnenkort een valkparkiet (kon het toch niet laten  :-X).

Veel succes met je beslissing

Meltjuh

Citaat van: Danielle op februari 13, 2007, 00:36:55
Ik denk dat je dan toch beter een grasparkiet erbij kan kopen, omdat deze elkaar echt begrijpen.
Een catharinaparkiet en parkiet zal best samen gaan, maar elkaar begrijpen zal er niet echt in zitten. Stel je maar voor dat jij een vriend hebt uit china. Jullie kunnen elkaar echt mogen, maar elkaar verstaan zit er niet in.
Ik wilde ook persee een valkparkiet, toen ik al een grasparkiet had. Ik wilde ze toen ook eerst bij elkaar zetten.
Dit heb ik uiteindelijk toch niet gedaan, omdat het denk ik nooit echt goeie vriendjes zullen worden.
Nu heb ik twee grasparkieten (zijn dolgelukkig met elkaar  :-*) en krijg binnenkort een valkparkiet (kon het toch niet laten  :-X).

Veel succes met je beslissing

Daar ben ik het ook mee eens. Grasparkieten zijn lekker actief en spelen veel. De Catharina daarintegen is heel rustig en is veel minder ondernemend. Ik raad ook aan om er een grasparkietje bij te zetten dat zal voor beiden partijen beter zijn. Als je dan toch besluit een Catharina te nemen, omdat je deze zo leuk vind, neem dan van elk soort een koppeltje als de kooi daar groot genoeg voor is.

Marcella

Zou geen grasparkiet en catharinaparkiet bij elkaar zetten tenzij je een grote voliere heb. En daarbij raad ik dus toch echt aan om zo wie zo 2 catharinaparkieten samen te houden. Want ze kunnen brullen/krijsen om helemaal gek van te worden (maatje was dood gegaan).

Heb nu 3 catharina's bij mijn 14 grasparkieten in de voliere zitten samen met ook nog een koppeltje bourks.