Een (tamme) grasparkiet wegen

Gestart door Knorrepot, februari 07, 2007, 21:21:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knorrepot

Het onderwerp wegen kwam al eens ter sprake. Ik wil graag mijn ervaringen m.b.t. het wegen van Knorrepot met jullie delen.
Ik heb een elektronische brievenweger die tot op één gram nauwkeurig weegt, waarop ik wat pellets of fruit leg. Daarna zet ik de weger aan, waarbij deze 0 gram aangeeft.
Inmiddels heb ik de parkiet bij de hand en deze springt dan vrijwel meteen op het weegplateautje. Ik stuur er op aan dat hij steeds op hetzelfde plekje gaat zitten. Het blijkt namelijk dat de meting aan de rand van het plateautje onnauwkeuriger is.
Desnoods krijgt hij een duwtje tegen z'n staart of verschuif ik het 'lokaas' een stukje. Het gewicht blijft gedurende enkele minuten in het schermpje zichtbaar. Het is wel verstandig een weegschaal te kiezen die de waarde een tijdje laat zien en niet afslaat na korte tijd.
Het is het betrouwbaarst om de vogel op hetzelfde tijdstip van de dag te wegen i.v.m. de 'biologische schommelingen' binnenin het dier.
Ik verricht binnen een aantal minuten meerdere wegingen omdat het hier niet om een precisie weeginstrument gaat, zoals men dat bijv. in laboratoria gebruikt. Je moet dus niet vreemd opkijken als je vlak na elkaar afwijkende meetuitslagen te zien krijgt.
Hoe vaker je de metingen achter elkaar verricht, hoe dichter de uitslag bij 'de werkelijkheid' komt. Je kunt dan het gemiddelde van de aangegeven waarden nemen.

Het wegen van een niet tamme parkiet heb ik ooit als volgt opgelost:
Ik had een doosje in elkaar gezet van dun karton, waarin ik de parkiet stopte nadat ik hem hiervoor had moeten vastpakken.
Niet leuk voor de parkiet, maar soms was het nu eenmaal nodig om hem te wegen. Een betere optie zou zijn als de vogel uit eigen beweging in een af te dichten 'verpakking' kroop.
Dit doosje met inhoud zette ik dan op de brievenweger. De weegprocedure verliep voor het overige zoals hierboven beschreven.
Men mag zélf bepalen hoe groot het doosje voor zijn parkiet moet zijn, zolang het maar geen verhuisdoos wordt.
Die past nl. niet op een brievenweger.  ;)

Mars

Bedankt voor de tips! Volgens mij waren ze niet echt nodig...
Wat wel een handige tip is, die hij vergeet: Let er vooral op dat het staartje van de grond is, dat scheelt zo een paar gram.

En naast een brievenweger is er natuurlijk ook een electronisch keukenweegschaaltje. Erg nauwkeurig, want ik meet nooit verschillende gewichten achter elkaar  :D

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

CiteerIk verricht binnen een aantal minuten meerdere wegingen omdat het hier niet om een precisie weeginstrument gaat, zoals men dat bijv. in laboratoria gebruikt. Je moet dus niet vreemd opkijken als je vlak na elkaar afwijkende meetuitslagen te zien krijgt.
Als je weegschaal afrond op grammen, vind ik dat voor deze doeleinden nog best nauwkeurig hoor.
En die schommelingen komen niet door onnauwkeurigheden van je weegschaal, maar door de beweging van je parkiet. Door een beweging wordt de massa verplaatst, en verandert dus ook het massamiddelpunt. De locatie van het massamiddelpunt op de weegschaal bepaalt de druk, en aan de hand daarvan geeft de weegschaal een gewicht aan.
De meest betrouwbare meting is dus van een parkiet die in het midden van de weegschaal zit en niet beweegt tijdens het aflezen.

Knorrepot

Als ik de terminologie zo lees ('massamiddelpunt') spreekt hier een deskundige! Natuurlijk is een afwijking van één gram niet iets om je echt druk over te maken. Bij digitale apparatuur is dat ook een gangbare tolerantie (+/- 1 Digit). Vreemd genoeg heeft de beweging van de parkiet op het weegplatformpje weinig effect op de weging. Ik veronderstelde dat aan de rand een bepaalde 'wringing' in het weegmechaniek zou optreden, maar het effect hiervan valt kennelijk mee. Zelfs bij lopen over het weegplateautje blijft de aanwijzing toch constant. Mogelijk is de weergegeven waarde het gemiddelde van een aantal elkaar snel opvolgende metingen, waardoor de uitlezing toch stabiel blijft. Maar het gekke is dat als ik vandaag een voorwerpje weeg en dat zelfde morgen herhaal, ik soms een afwijking van +/- 2 gram zie. Wellicht heeft dit met de automatische calibratie te maken. Nog ten overvloede: ik gebruik een elektronische weegschaal met digitale uitlezing.

Parkieten-Freak

#4
Als je een afwijking ziet van +/- 2 gram, dan zegt dat niet alles, maar wel iets.
Op 1000 gram maakt het niet zoveel uit, de afwijking is dan 1 tot 2 promille. (Kan uiteraard niet op een brievenweger)
Op een gewicht van 10 gram maakt 2 gram wel veel uit, het verschil is dan aanzienlijk.
Een en ander heeft uiteraard ook te maken met de kwaliteit van de gebruikte weegapparatuur. Een "huis- tuin en keuken" brievenweger is nu eenmaal geen professioneel weeginstrument. ;)
Kijk voor alle zekerheid ook even of de weegapparatuur waterpas staat. ;)


Moppers

CiteerMogelijk is de weergegeven waarde het gemiddelde van een aantal elkaar snel opvolgende metingen, waardoor de uitlezing toch stabiel blijft.
Dat kan, maar niet iedere weegschaal werkt op die manier. Het is wel handig, hoef je niet heel snel allerlei getallen achter elkaar af te lezen en daar het gemiddelde van te nemen.

Ach, mocht het exacte gewicht echt erg belangrijk zijn, dan is dat waarschijnlijk in een situatie waarbij het diertje naar een dierenarts moet, en die heeft dan vast een geschikte, nauwkeurige weegschaal. Bij het 'voor eigen administratie' bijhouden van de groei van een parkiet bijvoorbeeld is een brievenweger wel voldoende denk ik.