DA-diagnose Yelke

Gestart door Brenda, februari 12, 2007, 19:28:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brenda

Ben net terug van mijn nichtje (DA) met Yelke...
En de diagnose (zoals we ook wel een beetje vermoedden)... Yelke is blind!
Wanneer je heel rustig met je vinger naar haar toe gaat dan blijft ze zitten en kun je bijna haar oogjes aanraken!! :o
Wanneer je snel met je vinger naar haar toegaat dan vliegt ze wel weg maar dat komt dan waarschijnlijk omdat ze dan de wind voelt...

Niet zo'n leuk nieuws dus...

Ik ben absoluut niet voor het kortwieken van de vleugeltjes van een vogel, maar ik heb Yelke toch 1 vleugel laten knippen.
Wanneer ze dan met de andere uit de kooi is dan kan ze niet meer zo hoog vliegen (en dus ook niet zo diep vallen!), maar in de kooi zou ze dan nog gewoon omhoog tegen de tralies aan kunnen springen enzow omdat er maar 1 vleugel geknipt is...
Zou het werken dan moet ik elke 3 maanden teruggaan om de veertjes opnieuw te laten knippen!

Nu maar overal gaan zoeken naar spulletjes om het Yelke zo gemakkelijk mogelijk te maken in de kooi zonder de andere 3 parkietjes te hinderen!

Groetjes Brenda

Caradow

Je kunt beter beide vleugels laten knippen... Met 1 geknipte vleugel is de kans op ongelukken vele malen groter dan bij 1 geknipte vleugel.

Brenda

Heb je hier dan al slechte ervaring mee Caradow?

DA gaf aan dat het niet echt nodig was om beide vleugels te knippen...
Zowel bij 1 als bij 2 geknipte vleugels zou een vogeltje toch proberen te vliegen, maar op deze manier kon hij in de kooi makkelijker bewegen.

Ik weet het verder ook niet... dacht dat het zo dan wel het beste was.. :(

karin v h

Hallo Brenda,
Ik vind het ook een vreemd verhaal dat Yelke aan 1 kant is gekortkwiekt. Klinkt niet erg logisch.
Erg voor Yelke dat ze blind is.
Als je eens even bij de zoekopdracht onder blind gaat zoeken staan er wel wat gegevens waar je iets aan hebt, ik heb voor jou onderstaande site er alvast uitgehaald.
http://www.birds-online.de/beh/blinde.htm misschien kun je er iets mee.
Heel veels sterkte.
Groetjes karin

Caradow

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, omdat mij vogelarts gelijk beide vleugels heeft geknipt toen Coco 1 vleugel verwond had. Zij legde ook gelijk uit dat het beter is om beide kanten te knippen. Met 1 vleugel kan de parkiet als het waren rondjes vliegen, maar omdat hij dan de coordinatie kwijt is zal hij eerder ergens tegenaan vliegen/fladderen. Wannee de parkiet goed geknipt is aan beide zijden, kan hij geen hoogte maken, maar nog enkele meters kunnen zweven, waardoor hij veilig kan landen wanneer hij bijv van de kooi af zou vallen. En voor wat betreft IN de kooi, parkieten zijn klimmers en gebruiken de vleugels nauwelijks in de kooi, omdat er in een standaard kooi al geen ruimte is om te vliegen. Wanneer beide vleugels geknipt zijn zal hij ook een beter evenwicht hebben, dan wanneer hij 1 vleugel uit kan slaan en de andere niet (of in ieder geval geen veren heeft)

Ik weet dat er DA's zijn die er voor kiezen om maar 1 vleugel te knipen, maar de meerderheid kiest er toch voor om beide vleugels te knippen.

Mars

#5
Ik ben het met Caradow en Karin eens. Je kunt hem beter aan twee kanten wieken als je hem wiekt.
En als voorbeeld heb ik Timo en Jim: Timo heeft beide vleugeltjes gekortwiekt, maar het ene mist de top. Hierdoor is hij uit evenwicht en als hij dan wilde vluchten of ergens van af sprong viel hij of boven op zijn hoofdje of op zijn zij.
Ook Jim heeft even moeite gehad met vliegen, toen hij aan 1 kant zijn vliegpennen miste en aan de andere kant nog wel had. Jim was gewiekt met behoud van de drie langste veren in zijn vleugels en door de rui (en waarschijnlijk zelf pikken door Jim) had hij op 1 kant geen lange veren meer over. Gevolg, hij vloog scheef.

Let maar eens goed op hoe het met Yelke gaat, je zult zien dat ze moeite heeft met netjes op haar pootjes landen en met sturen. Dus ik zou er voor kiezen om ook de andere kant te laten knippen, dan heeft ze het evenwicht weer. En ook met twee gekortwiekte vleugeltjes kunenn ze in de kooi nog redelijk goed heen en weer fladderen!

En dan vergeet ik nog om in te gaan op het feit dat ze blind is: wat ontzettend vervelend. Ik vreesde dat het slechtziendheid was, maar dat ze blind is had ik niet gedacht. Het schatje, misschien kun je wat tips vinden bij de eerdergenoemde link. Hoe red ze zich eigenlijk bij de andere parkietjes? Goed toch? Was ze niet de baas in de kooi? En knuffelt ze ook lekker met de anderen?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Maur@

In dit geval heb ik dus wel een beetje mijn twijfels. We hebben over tweezijdig kortwieken van een "ziende" vogel. Niet van een blinde vogel. Een aantal weken geleden hebben wij Ivory die ook blind was gekortwiekt dit omdat ze niet meer kon vliegen. Aan beide zijden. Dat was volgens ons het stomste wat we hebben kunnen doen. Omdat zij niet zag en ook nog eens gekortwiekt was aan beide zijden was ze helemaal de weg kwijt. Als een vogel aan één zijde is gekortwiekt zit er toch nog wat kracht in en dat heeft een blinde vogel dus wel nodig om een bepaalde afstand, die hij niet kan overzien, toch te overbruggen. Anders springt hij op gevoel naar een tralie en heeft geen wiekkracht om een stukje wat onoverzichtelijk is te overbruggen.


Mars

Je zou er ook de volgende keer voor kunnen kiezen hem te kortwieken met behoud van de langste twee/drie veren per vleugel. jim was zo gekortwiekt en daarmee kon hij een paar meter redelijk vliegen, maar lang niet zoveel vaart maken als met hele vleugels.

Maur@: is het niet gewoon wennen voor de vogel dat het kortere vleugels heeft, voor een blinde parkiet natuurlijk helemaal: hij moet stokafstanden opnieuw inschatten. Maar ik denk dat dat effect met 1 vleugel gekortwiekt even groot is, als hij daar gevoelig voor is.  Ik blijf erbij dat het evenwicht van een parkietje enorm belangrijk is. Nu moet hij dit gaan compenseren, maar misschien dat Brenda ons kan vertellen hoe het nu gaat. Of ze het gevoel heeft dat haar parkietje uit evenwicht is.

groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Brenda

Hallo allemaal!!

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nog niet echt gezien dat Yelke hinder ondervindt van haar ene geknipte vleugel.
Overigens, de langste pen zit er wel nog gewoon helemaal aan!

In de kooi gaat ze nog gewoon haar gangetje en voor zover ik heb gezien is ze nog steeds de baas in de kooi  ;)
De parkietjes zijn vandaag nog niet uit de kooi geweest omdat ik de hele dag moest werken en mijn vriend naar school moest.
Ik zal jullie de komende dagen op de hoogte houden.

Groetjes Brenda

Brenda

Even een update:

Het gaat voor zover ik tot nu toe kan oordelen goed met Yelke.
Heb het idee dat ze zich hier thuis in de kooi heel goed kan richten naar het gedrag van de andere 3 parkietjes.
Zij waarschuwen haar op het moment dat ik met mijn hand in de kooi ga en zo kan ze zich ook orienteren waar de stokjes zijn waar ze op kan gaan zitten :-*.
Ik denk dat het voor Yelke een groot voordeel heeft dat ze samen met 3 vriendjes in de kooi zit, anders was het maar erg zielig geweest... ???

Ik weet nog niet hoe ze zich gaat redden buiten de kooi, ze is er nog niet uitgekomen!

Overigens: de andere 3 zijn erg lief voor haar en ze is nog steeds een beetje de baas  :D

Mars

Blijkbaar kan ze goed omgaan met haar handicap. Dat is uiteraard wel nodig: een blind parkietje zal in het wild natuurlijk nooit overleven, maar zal dat wel proberen.

Het is goed om te horen dat het goed met haar gaat. Dan heeft ze een fijn plekje...

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Hallo Brenda,
Ik denk niet dat je haar uit de kooi moet laten want dan vliegt ze weer tegen alle muren aan.
Fijn dat ze zich zo kan redden en dat haar maatjes haar helpen.
Ja, er moet er toch eentje de baas zijn dus dan maar Yelke. ;)
Groetjes karin