roepen

Gestart door Corina, februari 12, 2007, 12:14:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Corina

Wij hebben een parkiet van 9 weken oud en is bij ons sinds een week.
Tot nu toe is het enige wat hij doet roepen, tenminste wij nemen aan dat je dit zo kan noemen.
Het is een hoge fluittoon en hij doet het bijvoorbeeld als we binnenkomen na een tijd te zijn weggeweest.
We lezen ook veel over schreeuwen op het forum, maar aangezien we niet zeker zijn wat onze parkiet nu doet willen we graag meer info over dit gedrag. Is het nu schreeuwen of roepen om aandacht?
Mogen we dit roepen stimuleren of moeten we dit juist negeren?

We willen proberen deze parkiet in een paar weken wat tammer te krijgen zodat we er dan nog een parkiet bij kunnen nemen, maar we hopen niet dat deze dan in die paar weken al te eenzaam wordt?




Sonja

#1
Hoi Corina,

Welkom op het forum. :)

Schreeuwen is het in ieder geval niet, daarbij hoor je geen hoge fluittoon.

Klinkt het een beetje als het tjilpen van een mus?

Als dat zo is, is het een teken dat je parkietje heel erg graag je aandacht wil hebben.
1 van mijn parkietjes doet dat ook, en zeker als hij me eventjes niet heeft gezien. ;)
Het begint dan met gewoon roepen, en als ik dan niet meteen reageer, gaat hij over tot "tjilpen". ;)

Vaak is het genoeg als je dan even zijn naam roept, of even tegen hem praat.

Als je naar hem toe gaat, als hij roept, leert hij wel dat hij op deze manier aandacht van je krijgt.

Over eerst 1 parkietje halen, en later de 2e erbij zetten, zijn de meningen een beetje verdeeld.
Het kan natuurlijk wel, maar zelf zou ik ervoor gekozen hebben, om beide vogeltjes tegelijk aan te schaffen.
Dan wennen ze meteen aan de nieuwe omgeving en aan elkaar.
Nu moeten ze apart van elkaar aan alles wennen.

Twee parkietjes kun je ook goed tam maken, het zal alleen ietsje meer tijd en geduld vragen. ;)
Als je nu heel veel met je parkietje bezig bent, en hij krijgt veel aandacht, zal hij in deze paar weken niet eenzaam worden, hoor.

Succes met tam maken!

Groetjes, Sonja.

Corina

Hartelijk dank voor de informatie.
Het roepen lijkt echt op een soort hoge fluittoon, dus ik neem aan dat hij inderdaad onze aandacht hiermee wil krijgen.

Ik lees verschillende verhalen over het wel of niet apart zetten van een tweede parkiet.
Aangezien we maar 1 kooi hebben wordt dit wel lastig dus wellicht is het verstandig om nu dan meteen een tweede parkiet erbij te nemen en niet nog enkele weken te wachten totdat onze huidige parkiet wat tam is geworden?

karin v h

Ik heb wel eens gehoord dat je bij sommige dierenwinkels een kooi kunt lenen. Ik weet niet of je de kooi met parkiet tegelijk in 1 winkel hebt gekocht, dan zou je het daar eens kunnen vragen.
(Ja, ik woon in Arnhem en ik heb wel een kooi te leen maar ik weet niet waar jij woont!!!!)
Groetjes karin

Scotty - Keecko

Hoi Corina,

Het is inderdaad beter om het nieuwe vogeltje in een aparte kooi te zetten, zodat hij/zij aan de omgeving kan wennen en aan zijn nieuwe vriendje :)
Je parkietje (die je nu hebt) beschouwd de kooi als zijn eigendom. Als je dan een vreemd parkietje erbij inzet, kan het meteen goed klikken, maar je hebt meer kans dat het fout gaat, omdat ze elkaar niet kennen.

Neem het risico dus niet, want soms lijkt het goed te gaan, maar gaat het straks verkeerd als jij net even weg bent.

Laat ze dus aan elkaar wennen door 2 kooien naast elkaar te zetten.

Groetjes, Ilse

Corina

Allemaal bedankt voor de informatie, we hebben onze parkiet pas ruim een week en hoewel we ons goed hadden voorbereid met leeswerk en informatie op internet blijkt het altijd wel weer dat je nog lang niet alles weet! In ieder geval kom ik via deze site al ontzettend veel te weten.
We gaan eerst nog even proberen om onze huidige parkiet wat tammer te krijgen en dan zullen we inderdaad proberen om via via een andere kooi te regelen voor het laten wennen.

kekavo

Hoi Corina,
Ik heb geluk gehad met mijn tweede parkiet. Ik had geen ruimte voor een extra kooi, dus heb de nieuwe parkiet gelijk bij de oude gezet. Die had ik toen 3 weken. Maar zij was zo eenzaam, dat het gelijk goed ging. Vaak is dat echter niet het geval, dus zou ik inderdaad voor een tweede kooi kiezen. Het hoeft niet lang, vaak is een weekje al genoeg, zeker omdat je de andere parkiet ook nog maar net hebt.

Ik zou inderdaad even vragen in de dierenwinkel of ze ook leenkooitjes hebben. Bij ons hebben ze dat.

Het roepen zou ik negeren, of reageren met een streng (niet hard, maar alleen maar streng) "nee". En dan als hij even stil is, juist aandacht gaan geven. Anders gaat hij iedere keer roepen als hij aandacht wil, het werkt immers. En dan wordt het vaak steeds erger, stees luidruchtiger en steeds vaker. En daar wordt je op den duur helemaal horendol van ;)

Corina

Het vervelende is wel dat dat roepen het enige is wat hij doet op het moment, hij maakt verder helemaal geen geluid. Dus waren we al blij dat hij dat begon te doen en inderdaad reageren we er ook steeds op. Maar zoals gezegd, we zijn al blij dat hij wat van zich laat horen!
Onze vroegere parkiet brabbelde de hele dag er vrolijk op los, maar we hebben hem nu anderhalve week maar hij roept dus alleen. Bovendien speelt hij niet met zijn speeltjes (hij negeert het eigenlijk) en wil ook geen trosgierst eten. Dit hangen we gewoon in zijn kooi en laten het ook hangen, maar hij doet net of hij het niet ziet.
Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het bakje grit of andere lekkere dingen.
Kortom, we zijn wel bang dat hij gewoon niet lekker in zijn vel zit in zijn uppie. Hij ziet er goed uit en fladdert af en toe ook wel, maar hij is niet echt superactief. Hij is geen bangerd, want als ik met mijn hand in de kooi ga en mijn vinger voor hem houdt (met of zonder lekkers) blijft hij ook lekker zitten maar hij doet er verder niets mee. Maar dat is gewoon volhouden neem ik aan.
Dus als er iemand nog tips heeft, ik houd me aanbevolen!

Sonja

Hoi Corina,

Het is normaal hoor, dat je parkietje nog niet meteen met zijn speeltjes speelt en lekkere dingetjes nog niet eet.
Dit komt na verloop van tijd vanzelf goed.
Je parkietje moet aan alles wennen, niets herinnert hem aan de omgeving waar hij vandaan komt. Dus geef hem maar gerust wat meer tijd om zich thuis te gaan voelen, je hebt hem immers pas 1,5 week, dat is nog heel erg kort en je kunt daarom ook niet verwachten dat hij zich al helemaal op zijn gemak voelt en alles al ontdekt, of gaat uitproberen. ;)

Als hij zich wat meer thuisvoelt, wordt hij vanzelf ook actiever. ;)

Heb je de tips over tam maken op de site al doorgelezen?
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php
http://parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php

Wat ook vaak helpt, is om je parkietje andere parkietengeluiden te laten horen, dat vinden ze vaak heel erg leuk. Kijk maar even hier:
http://parkietenfreak.nl/r-fritz.php

Veel plezier met je kleine vriendje! :)

Groetjes, Sonja.