wel of niet tam

Gestart door natasja, februari 11, 2007, 10:36:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

natasja

hallo
wij hebben sinds een week of 4 een jonge parkiet recht uit het blok.
Ik en mijn dochter gaan er steeds weer hele dag door met de hand erin,hij blijft dan heel goed zitten.
sinds een week eet hij de trosgierst uit de hand...maar komt niet op je hand zitten.
als we met onze hand erheen gaan gaat hij?zij naar het speelgoed hahaha
van de week dacht ik hij komt maar naar mij toe ...ik wachten met mijn trosgierst en ja hoor daar kwam hij...maar zoef uit de kooi was ie.
hij knalde natuurlijk eerst overal tegen aan...maar na een tijdje op de kast hebben gezeten ..kwam hij bij me op de salontafel....ik weer de trosgierst gepakt ..en ja hoor hij sprong op mijn arm en ging zitten eten...ik kon hem zo terug zetten.
maar in de kooi niks hoor komt hij niet op de hand...Mijn vraag is nu kan hij nu al wel of niet uit zijn kooi.....en heeft er iemand ervaring et papegaaien want die hebben wij ook...stel hij land op de kooi van de papegaai....zal de papegaai hem niks doen??????
En kan ik hem nu gewoon voortaan los laten ?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat als de papegaai op zijn kooi zit dat hij los mag maar om de beurt.
verder hebben we 5 cavia's en 2 honden en een konijn buiten.
groetjes natasja

ibi

eey welkom op het forum

ik vind je parkietje tam genoeg.
laat hem maar lekker los vliegen.
pas wel op met de PAPEGAAI.
als je hem los laat vliegen doe de papegaai dan in een andere kamer,
zodat ze elkaar niet lastig vallen.
papegaaien worden snel boos (dat vind ik) en een beet is.............................................   .



groetjes

Caradow

Ik denk dat jij zelf je papegaai het beste kent. Daarbij is het nog vaak afhankelijk van wat voor soort papegaai je hebt. Wat je ook besluit, toezicht is ALTIJD gewenst. Ook als je gaai los is en de parkiet in de kooi. De gaai kan tussen detralies door je parkiet ook verwonden, wanneer deze dat zou willen.

Er zijn zowel succesverhalen als aanvaringen met minder goede afloop.

natasja

nou moet ik eerlijk zeggen ,ik zelf kan niks met de papegaai hij is 17 weken oud en heel eenkennig alleen mijn man kan er alles mee.
hij kan niet vliegen want hij is geknipt,hij zit als hij los is meestal OP de kooi en we hebben zowel voor de papegaai alsvoor de parkiet een speeltoestel besteld.
ze mogen Niet samen los....dat vind ik eng.maar ik ben een beetje bang als de parkiet bij het leren vliegen op zijn kooi komt wat deze dan doet....
Ik weet ook niet dat als de parkiet eenmaal ziet dat er iets bewegend in de kooi zit dat hij er dan niet meer naar toevliegt.
pffff ik weet dat het een kwestie is van uit proberen maar had een beetje gehoopt dat er misschien mensen waren met ervaring hiermee....dus en een papegaai en een parkiet.
zal een parkietje eenmaal beseffen dat hij niet op de kooi van ali mag landen??????
voor de hondjes heb ik niet zo'n angst want die zijn hier al heel wat gewend hahahaha.
de papegaai mag alleen maar uit zijn kooi als mijn man thuis is.....na half 5 tot we naar bed gaan.en de bedoeling van de parkiet en dan overdag.
alvast bedankt voor jullie reacties......

ibi

heey

waarom zet je de kooi van het parkietje niet ergens anders.
ik kan me voorstellen dat je de kooi van de papegaai niet steeds gaat verplaatsen zodat hij los kan.
deze zijn meestal heel groot.
zijn er ook bepaalde plekjes war je parkietje alleen op of wil het parkietje alles uitproberen.
als die alles uitprobeert zou ik het parkietje ergens anders doen.
maar met een paar plekjes zou de parkiet niet op de kooi van de papegaai komen( als dat geen lievelingsplekje van hem is).

nah jah nog even wachten op de andere


groetjes

Caradow

onder toezicht lijkt het mij geen probleem. De parkiet zal ongetwijfeld een keer op Ali zijn kooi landen...daarom is het toezicht ook van belang.

En aan ervaringen heb je relatief weinig, elke parkiet is een individu en wat de een wel zal durven zal de ander niet durven. Net zoals elke gaai ook zijn eigen persoonlijkheid heeft en anders zal reageren naar ene ander huisdier, ongeacht of dat nu een hond of een parkiet is.

natasja

dus als ik het goed begrijp...voorzichtig uitproberen?
ik kan de kooien niet verplaatsen,want ik heb een open huis dus met open keuken ...en kan dus geen deuren sluiten zodat de 1 daar is en de andere hier.
Ik hoop dat het gaat lukken hoor want de parkiet (bikkel) moet rond kunnen vliegen vind ik.
en inderdaad het ene dier is het andere niet ,als ik jullie vertel dat mijn hondjes op de loop gaan voor het konijn hahaha.
we gaan ervoor en hopen dat bikkel niet de kooi van ali als landings baan gaat zien.
groetjess :o

ibi

ow jah natasja.
zijn de tralies van de kooi van ali niet te breed.
stel je voor dat het parkietje erin zou vallen.
dit zou ali vast niet goed keuren.
ik denk ook wel dat je parkietje er wel eens op zou landen.
maar probeer de andere plekjes zo leuk mogelijk te maken

natasja

heb ze net even opgemeten,2 cm...daar kan hij toch niet door vallen...dadelijk durf ik hem helemaal niet meer los te doen :(
groetjesssss

Corien

Jawel, voor een parkietenkooi is de max. breedte tussen de tralies 1cm. Als je parkietje dus bij de papagaai in de kooi valt..

Trippy

Ik weet niet maar mischien kan je als je parkietje los is een handdoek of wat doorzichtich plastic op het ''dak'' van de kooi van de papagaai leggen .... zo kan hij er niet meer doorheen vallen  :-\
Dus... mischien is dit wat maar ik heb geen ervaring met parkieten EN papagaaien
Mischien helpt het je

Groetjes,Ursula  :)

natasja

bedankt voor jullie tips....zeker met handdoek op de kooi gaan we proberen....
groetjesssss

Annika

Citaat van: Corien op februari 11, 2007, 13:15:19
Jawel, voor een parkietenkooi is de max. breedte tussen de tralies 1cm. Als je parkietje dus bij de papagaai in de kooi valt..

dit klopt, maar dat is zodat een parkietje zich er niet door kan wurmen. Het lijkt me stug dat een parkietje door de tralies kan vallen, dus als er toezicht is moet het kunnen. Maar het is wel een boel 'werk' om je parkietje constant in de gaten te houden. Hier zijn de parkieten bijv. los als ik achter de pc zit, tv kijk etc, dus niet constant echt toezicht. Een papegaai heeft een scherpe snavel, dus echt uitkijken.
Ikzelf had voorheen een rat, om te voorkomen dat ze bij elkaar konden had ik een plank op de kooi gelegd, maar ja, dat zal bij een papegaaien kooi niet gaan denk ik.
Goed opletten dus.
Wel gaaf hoor, zo'n dierentuin thuis  :D

natasja

hoihoi
uit voorzorg gaan we er een handoek over leggen.....en zeker in degaten houden....
en net wat ze al zeiden op het forum gezellig maken voor de parkiet....als het goed is hebben we woensdag de parkieten circus....zodat zijn interesse zeker het speelgoed word.....
ook kwam het idee om in het begin een plante spuit bij de hand te hebben om te waarschuwen als hij inderdaad op de kooi beland.
Ik hoop dat je zoals bij ieder dier kan leren wat wel en niet mag.
en om alle twee de vogels hun vrijheid te geven,doen we het om de beurt.(ik neem geen risico om samen los te laten)
fijn dat erzoveel mensen reageren toppie

Trippy

Wij zijn allemaal parkietenfreaks en niemand wil dat er een parkietje onnodig sterft.
Van sommige gevallen kan ik zo een nacht wakker liggen en ik denk dat er meer zijn die dat hebben ;)
Een parkietencircus !? Nooit van gehoord! Kan je misschien een foto plaatsen of een plaatje,
Of is het gewoon een parkietnboom/speeltuin

Gegroet !

kekavo

Hoi Natasja,
Leuk, een papegaai en een aprkietje!
Ik heb geen ervaring met allebei tegelijk, maar we hadden vroeger wel een papegaai. En als de kat in de buurt kwam, dan beet ze naar hem.
Parkieten zijn erg nieuwsgierig (papegaaien ook), dus zal Bikkel er vast naar toe vliegen. Ik zou id de kooi van de papegaai aan de bovenkant afdekken, voor de veiligheid.
Ik had mijn 2 parkieten afgeleert op de caviakooi te gaan zitten, maar nu zijn ze in de puberteit, en doen ze het juist. Wegjagen werkt wel even, maar ze zijn nu gewoon stout dus komen ze weer terug. Dus alleen wegjagen is niet genoeg.

En inderdaad gewoon goed in de gaten houden.
Veel plezier met je vogels!