Teflon

Gestart door Gerrit, februari 09, 2007, 19:29:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerrit

Ik heb sinds kort een Parkietje,..(zoals sommige alweten)
Nu lees ik dat Teflon erg gevaarlijk is,...
Is het zo gevaarlijk dat ik de pan met anti aanbaklaag de deur uit moet doen?
De broodbak machine zit ook teflon,.. zo kan je nog maar weinig in de keuken doen,..

Hij staat bij ons niet in de keuken maar wil wel eens weten of er mensen zijn die,.. koken met teflon,.. en een open keuken hebben.
Lijkt mij ondoenlijk en is dit niet wat overdreven?
Ik heb net mijn pan laten aanbranden en toch wel tamelijk bezorgt,.....

Safrena

Hey Dennis

Teflon is inderdaad heel gevaarlijk voor onze gevleugelde vriendjes
Maar ook voor ons is deze niet goed. De pannen waar krassen in zitten die geven extra gif af

Zelf heb ik al mijn pannen met teflon buiten gegooid en nu een mooi nieuw set inox van mijn gekregen.
Veilig voor iedereen

Op de site zelf staat nog een heel artikelk over teflon geschreven ;)

http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php

Vele groetjes

ibi

heey gerrit
;)

misschien een idee om je vogel ergens anders te zetten.
of wanneer je klaar bent met koken even een raampje open zetten en dat het parkietje over 2 uur weer naar zijn plekje kan.
zo doe ik het hier meestal  

groetjes

karin v h

Hallo Dennis,
Ik neem aan dat je onderstaand stuk hebt gelezen over Teflon
http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php
Ja, je moet inderdaad enorm uitkijken met Teflon, als je met de zoekfunctie gaat zoeken zijn er al vele vragen over gesteld.
Ik zelf heb ook een open keuken. Ik zorg altijd dat de afzuigkap aanstaat en het raam open staat (op een kier!). Maar 1 ding laat nooit iets aanbakken want dan komen er nog meer schadelijke stoffen vrij.
Nu ligt het er ook aan hoever jouw kooi bij de keuken vandaan staat. Bij mij staan ze wel staan de nodige meters af van de keuken.
Ook staan er op het forum een aantal adviezen over andere bak(braad)pannen die geen teflon bevatten.
Ja, je zult dus tussen je parkietje of de keuken moeten kiezen. ;)
Groetjes karin

Parkieten-Freak

Het eerste probleem met Teflon schuilt hem in oververhitting.
Het tweede probleem is dat de firma DuPont min of meer claimt dat schadelijke effecten bij vogels nauwelijks optreden bij normaal huishoudelijk gebruik.
De praktijk leert anders. Ik zou zelf zorgen dat de vogels ver van de broodbakmachine vandaan blijven. Heb je een aparte keuken? Zorg dan voor een goede ventilatie als de broodbakmachine aanstaat, maar nog beter is het om de broodbakmachine in een schuurtje of garage te zetten, ver weg van de vogels.
Een eitje of biefstukje bakken in een Teflon pan is geen probleem, mits je erbij blijft en de pan direct na gebruik van de kookplaat/gasfornuis afneemt.
Zorg daarbij altijd voor een goede ventilatie, en als je pan versleten is, gooi hem weg. Koop dan geen Teflon meer maar kies bijvoorbeeld voor het merk Braet. Een antiaanbaklaag van leisteen, werkt perfect!


Gerrit

We hebben een aparte keuken en hij staat ongeveer 3 meter van af.
Ik kook altijd met de afzuiger aan en de keukendeur op een kier.

Broodbakken in de schuur lijkt mij niet prettig gezien ik ook nogadere hobbys heb en dan zijn baasje het loodje legt,...
Ik ga op zoek naar alternatieven,.. maar de broodbak machine eruit?  Ik denk niet dat dat gaat lukken.

Eigenlijk wel vreemd dat zoiets in deze tijd nog is toegestaan,....Teflon

Parkieten-Freak

Wat is de maximale temperatuur die broodbakmachine bereikt?


karin v h

Hallo Parkieten-Freak,
Ik denk een broodbakmachine een temperatuur bereikt rond de 150/160 graden.
Het is natuurlijk een hele andere temperatuur als dat je vlees bakt in een koekenpan.
Groetjes karin

Parkieten-Freak

Bedankt Karin,  ;)
Bij die temperatuur kun je de broodbakmachine veilig gebruiken.


liesanne

Ik ben helemaal verbaasd over het feit dat Teflon schadelijk is voor parkietjes.
Ik heb zelf 14 jaar een parkiet gehad en kookte in een open keuken. Hij stond niet ver hier vandaan.
Wij hebben ook altijd gewoon gegourmet terwijl de parkiet in de kamer zat.
Hij is toch erg gezond 14 jaar geworden. Het zal dan wel een taaie zijn geweest.
Ik kook nu met de afzuigkap aan en ik zorg ervoor dat er niks aanbrandt. Mijn parkiet staat nu wel in de kamer, maar niet direkt bij de keuken.
Moet ik nu echt alle teflon pannen wegdoen? Het is dat ik op deze site heb gekeken, anders had ik van dit alles niks afgeweten.

Onze parkiet gaat binnen kort ook logeren bij iemand. Daar wordt gerookt. Nu mag ze daar achter in de kamer staan, want daar word het minst gerookt. Maar daar staat ze dan meer in de keuken.
Wat nu? Wat is het beste? Ik heb geen ander oppasadres voor haar en deze mensen willen erg graag op haar passen.

Groeten Daphne (moeder van Liesanne)

karin v h

Hallo Daphne,
Ik denk dat je gewoon op moet passen.
Als je kookt, zorg voor een hele goede ventilatie, raam op een kier, afzuiger aan en als je even iets braad is niet zo erg maar als je echt stoofvlees gaat bakken is het een ander verhaal maar hier is al eerder over geschreven. Tevens moet je zorgen dat het niet aanbakt en meteen de pan van het vuur als je klaar bent.
Ja, ik ben het met je eens je kunt niet alles uit de weggaan en het gaat alleen om de braadpannen, wokken etc. Niet om een pannetje om aardappelen in te koken.

Ja, roken is natuurlijk een ander verhaal. Ik denk dat het ook eraan ligt hoeveel er gerookt wordt!!!!
Verder kan ik je over het roken niets vertellen omdat ik daar geen ervaring mee heb.
Groetjes,
Karin