Pap voeren

Gestart door Gerrit, februari 06, 2007, 12:51:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerrit

Vanmorgen kreeg ik er geen pap in,.. bek stijf op elkaar en maar proberen los te komen,.. ik zat helemaal onder.
Toen ik zijn krop voelde zat hij behoorlijk vol. Heeft het nog zin om pap te voeren?
We hebben het trosgierst er uitgehaald om hem te leren zaad te eten,.. op de plek van het trosgierst zocht hij naar zaadjes.
Nu heb ik daar gewoon zaad gestrooit en dat eet hij goed,.. ook het eikrachtvoer lust hij wel zeker als ik het mix met gewoon zaad.
Water speelt hij af en toe mee,.. als er een stukje houtsnipper of zaad in ligt,..drinken zien we hem niet echt doen.
Gezien er in pap veel vocht zit heeft daar geen behoefte aan denk ik.
De dieren winkel vertelde mij dat als zijn borstbeen scherp aanvoeld je moet oppassen dat hij te mager word,.... ik denk dat we met de pap en gierst hem al behoorlijk aan het vet mesten waren,..ha ha

Verder bedoel ik dat de kooi groot genoeg is voor een valkparkiet,... ik heb goed opgelet of hij zijn koppie er niet door krijgt.
De keus van de kooi is gevallen omdat hij een grote landingsplaats heeft en je dus makkelijk je hand er in kan doen.
Gewone parkietenkooien vond ik ook wat klein,... we zijn ook wel een niet thuis en je weet niet hoe tam hij zal worden.
Hoe minder tam hoe minder je hem laat rond vliegen,  je zal maar weg moeten.
Zo te zien zal hij behoorlijk tam worden gezien hij meteen op je sringt als je de kooi open doen,... maar dat weet je niet van te voren.
De kooi was niet echt duur dus als hij echt tam is krijgt hij nog wel eens een echte grasparkietenkooi,...

Verder is het een behoorlijke aandacht trekker,.. fluit veel  en hangt constant aan de kant waar ik zit en maakt dan een hoop kabaal.
Hij wil er graag uit en bij mij zitten en,..... het huis verkennen.
Af en toe schrik me wel rot want echt beleid heeft hij niet,... Sonja zei dat ik hem nog niet moest laten vliegen,...maar hij fladderd gigantiesch en vraag mij af of de huiskamer niet veiliger is,...

Ondanks de stress of ik het wel goed heb gedaan zou ik deze week niet hebben willen missen,...

Nog een vraag: wanneer weet ik of Gerrit echt een mannetje is? Zijn neus is nog roze,.. verkleurd deze binnen kort (of niet).

Ik hou juliie op de hoogte,.. meten nog even een fotootje (wel inloggen dan)

[verwijderd door de beheerder]

Annika

ik vermoed dat Gerrit een popje is ...  ::)

Mars

Het zou heel goed een popje kunnen zijn. Leuk is dat he? Kiesje een echt mannennaam uit, blijkt het een popje! Zo ook mijn Jimmy: maar ja om nu na een paar maanden de naam nog eens te veranderen (Jimmelientje, zo leert ze natuurlijk nooit haar eigen naam zeggen!  :-X)...
Maar ehm... dus misschien is het wel Gerda  :D

In ieder geval is het een schatje!

Zonder verder te weten hoe dat met jonge parkietjes gaat, dus wachteven andere reacties af: als het kropje goed vol zit, kan ze waarschijnlijk al zelf eten. Denk er wel om dat ze ook echt zaad EET. Jonge parkietjes zitten ook wel regelmatig te spelen met zaadjes, maar hebben dan soms nog moeite met pellen. Maar ik zou zeggen: als het kropje goed vol zit, dan moet het goed gaan. Eventueel kun je een avondvoeding overwegen.

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Gerrit

Een schatje is het zeker,....


Het zal waarschijnlijk ook gewoon Gerrit blijven,.. hij is vernoemd naar het huisdier van het tekenfilm figuurtje SpongesBob,.... een slak.(zie avatar)
Deze zegt altijd  miauw ha ha,..... en nu maar ons best doen om dat te leren,.. ha ha.

We proberen natuurlijk wel om hem vanavond nog pap te geven,.. dit is de makkelijkste voeding omdat hij dan ook wat moeier is.


Zit er nog verschil in gedrag tussen mannetjes en popjes? Bijvoorbeeld drukker,. praten wel/niet,. aanhankelijker,.... hebben andere eet behoefte?

Kan ik wel een nieuwe topic van maken,...

Safrena

Hey Dennis

Super om te lezen dat het goed gaat met Gerrit
Als zijn kropje nog vol zit moet je hem zeker geen pap bij geven
Ook als je ziet dat hij goed zelf begint te eten, kun je stoppen met de pap

Hou hem een beetje in het oog. Als je merkt dat hij nog niet voldoende zelf eet, kun je hem nog een beetje bijvoeden, is zijn kropje goed gevuld zonder de pap, is dat niet meer nodig ;)

En om even off topic te gaan
Er zijn mensen die zeggen dat er geslachts verschil veel verschil zit maar dat is niet altijd zo ;)
Zelf heb ik altijd twee popjes gehad, en nu twee ventjes en wat betreft het tam maken, bijten, praten enz...0 daar zit totaal geen verschil op.
alleen is het wel zo dat popjes tijdens de broedperiode meer in hout en vingers en zo gaan bijten (veel vinniger) dan mannetjes ;)

Vele groetjes

Sonja

Hoi Dennis,

Ik schreef dat je hem beter nog niet kunt laten vliegen, eigenlijk om 2 redenen. ;)Ten eerste omdat toen je dat vroeg, Gerrit zijn energie nog nodig had om groter te groeien.
En ten tweede, omdat je daar later problemen mee KUNT krijgen. Het hoeft niet perse, maar ik heb het zelf in het verleden wel meegemaakt.
Je parkietje is nu in een periode dat hij heel makkelijk went aan alles.
Als je hem nu de hele tijd bij je houdt, en hij zit bijna nooit in de kooi, wil hij straks niets anders meer.
Als je dan eens geen tijd hebt om Gerrit uit de kooi te laten, of het kan om een of andere reden gewoon even niet, dan zul je merken dat Gerrit hevig gaat protesteren.
Dat zal hij doen door heel hard heen en weer te lopen over de bodem van de kooi, e.d. Kortom: hij zal alles uit de kast halen om uit de kooi gelaten te worden.

Zie het zo: net zoals Gerrit aan jullie moet wennen, is het ook van belang dat je hem leert dat de kooi zijn huisje is, waarin hij hoe dan ook toch de nodige tijd in zal moeten doorbrengen.
Nu is de tijd om hem dat te leren, dan voorkom je het gedrag wat ik hierboven beschreven heb. ;)

O ja, ik denk dat Gerrit een heel erg mooi popje is.... :-*

Groetjes, Sonja.

Gerrit

Ik denk inderdaad dat dit de reden is dat hij zo fladderd,...hij wil uit zijn kooi en bij je zitten,....
Net haalde ik hem even aan en probeerde er een stok bij te plaatsen kroop hij zo mijn mouw in om te ontsnappen,...

Gelukkig heb dan de trosgierst,.....Ik denk dat ik de opvoed topics even ga doornemen,...

Sonja

Hoi Dennis,

Ja, ik dacht al zoiets. :)
En onbewust ben je hem nu aan het leren dat hij telkens zijn zin krijgt als hij dit gedrag vertoont.
Nu vind je het waarschijnlijk nog wel grappig, maar er komt een moment dat Gerrit toch echt even in de kooi moet blijven, en dan vertoont hij dit gedrag ook...
Tenzij je hem nu af en toe eens even in zijn kooi laat zitten, en zijn gefladder e.d. negeert, maar juist naar hem toegaat als hij rustig is.

Groetjes, en veel plezier met Gerrit! :)

Sonja.

Gerrit

Even een update, voordat jullie bezorgd worden,..

Het gaat nog steeds goed met Gerrit,...
We voeren hem geen pap meer en zijn krop voelt  goed vol dus heeft zijn weg gevonden naar het gewone zaad,...

Nog wel even een vraagje:
Wanneer mag hem fruit voeren of iets anders dan zaad en gierts eikrachtvoer (gierst heeft hij nu niet meer standaard in zijn kooi)
Nog wel even voor Karin,... de geweekte zaadje heeft hij niet gegeten,..
Heb je al geprobeerd het met heet water te weken?





Sonja

Hoi Dennis,

Wat fijn om te lezen dat het goed gaat met Gerrit! ;D

Als Gerrit echt heel goed parkietenzaad eet, in ieder geval zeker genoeg om een lekker gevulde krop te hebben, kun je hem geleidelijk wennen aan groenvoer.

Wat je mag geven, kun je hier lezen:
http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Geef nooit avocado of rabarber, beiden zijn giftig.

Je mag een halve stengel trosgierst per week geven, in trosgierst zit veel vet en er zitten weinig voedingsstoffen in. Daarom adviseren we altijd om niet meer dan deze hoeveelheid te geven.

Begrijp me niet verkeerd hoor, want om een jong parkietje te leren zaadjes te eten, is het natuurlijk prima. ;)

Eivoer kun je ook het best niet teveel geven, bv. 2 keer per week een klein snoepbakje (zo eentje die je tussen de tralies klemt). Teveel is niet goed voor de niertjes van je parkietje.

Wees ook matig met de snoepstaven. Ze zitten vol suikers, en als je parkietje er teveel van eet, kan dat lijden tot verzuring van de krop.

Veel plezier verder met Gerrit! :-*

Groetjes, Sonja.

karin v h

Hallo Dennis,
Hoe is het met Gerrit, is hij nu helemaal van de pap af.
Ik heb dat zaad inderdaad gekookt met heet water maar dat eten ze bij mij amper. Ze denken dat het het andere zaad is zoals ik het altijd doe maar als ze doorproeven laten ze het verder staan.
Dus ik doe het maar gewoon op mijn manier.
Groetjes karin

Gerrit

Het gaat met Gerrit erg goed.
Hij is nu al een tijdje van de pap af en hij eet gewoon zijn parkieten voer.
Af en toe een stukje trosgierst om hem te verwennen. Niet te veel,..hoor
Groent en fruit heeft hij ook nog geen trek in, maar houden vol,...

Gerrit is erg gezellig maakt leuke geluidje als je tegen hem praat en als hij op je schouderzit krijg je een gezicht peeling,.. ha ha.
We laten hem 2 uurtje per dag uit zijn kooi en zit dan het liefst bij ons (hij weet denk als hij gaat fladderen dat hij terug in zijn kooi gaat.
Voor de rest heeft hij het in zijn kooi erg naar zijn zin.

De manier die jij me aangaf om zaatjes te weken werd door Gerrit niet gewaarderd, ik ga het nog wel eens proberen als hij wat ouder is.

karin v h

Hallo Dennis,
Fijn om te horen dat het goed gaat met Gerrit en dat jullie van de voedingen af zijn.
Dat zaad weken hoeft ook niet maar het is makkelijk eten voor jonge parkietjes en zit bomvol vitamientjes.
Groetjes karin