Vrouwtje eet kuikens op

Gestart door Maartxje, april 23, 2007, 10:55:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maartxje

Hallo Allemaal,

Enkele dagen geleden hoorde ik gepiep uit mijn nestkastje komen, en na de nestcontrole bleek dat er 1 kuiken bezig was met uitkomen.
De volgende dag was het eitje, met kuiken echter verdwenen, geen schaal of iets te bekennen.
De daarop volgende dagen elke dag nestcontrole gedaan, en de overige 4 eitjes lagen er nog. Tot gisteren, alle eitjes waren verdwenen, en na goed bestuderen van de snavel van het popje zag ik toch wat bloedsporen zitten.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt? en is er kans op herhaling in de toekomst?
Ik heb hier nog nooit van gehoord, en ben diep bedroeft omdat dit mijn eerste nestje moest worden.


Safrena

Hey Maartxje

Citeer6. De kleintjes worden gedood door een van de ouders:
Dit kan komen door een popje dat te zenuwachtig is. Bij het mooi maken van haar blok, of door veranderingen kan ze dan de kleintjes doden. Soms doen popjes dit ook bij iets oudere kuikens, omdat ze opnieuw wil gaan broeden. Ook de man doodt soms de jongen!


Vele groetjes

Maartxje

Bedankt voor je reactie Safrena!

Maar is het dan ook gebruikelijk dat het popje de jongen opeet?? Het nest was helemaal leeg, alsof er nooit wat in had gelegen.

au

Ieks dit klinkt echt heel eng :o Ik vind het echt heel naar voor je dat dit gebeurt bij je eerste nestje.

Ik weet helaas geen antwoord op je vraag, maar volgens mij kunnen dieren dit wel onderelkaar doen. Heb je meerdere vogels die bij het hok kunnen? Ik hoop dat iemand je antwoordt op je vragen kan geven, of je in ieder geval wat geruststelling kan geven.

groetjes,
au

Maartxje

Ik heb 1 paartje in de kooi zitten. Het mannetje heeft al die tijd heel erg zijn best gedaan om het vrouwtje het naar de zin te maken, en hij heeft haar naar mijn idee ook voldoende gevoed.

Mars

Zijn beide parkietjes wel al oud genoeg? Dus het popje een jaar en het mannetje 10 maanden?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Maartxje

Het popje is 3 en het mannetje is 5 jaar oud.

Meltjuh

Stoor je het popje geregeld?
Wat safrena al typte: Popjes doen dit weleens door stress. Ook komt het weleens voor dat het mannetje weer een nestje wil en daarmee druk op het popje uitoefend. Daardoor kan het zijn dat het popje de kuikens en/of eieren opeet.

Maartxje

Ik heb haar juist heel bewust met rust gelaten omdat ze best wel heel tam is, en ik niet wilde dat ze mij "aandacht" zou geven. Ik heb in de gehele periode misschien 5 nestcontroles gedaan, en altijd op moment dat het popje uit het blok was en gevoed werd door het mannetje.

Meltjuh

Heeft het mannetje haar misschien vaak gestoord? En probeerde hij weer te paren met haar?

Maartxje

het mannetje is gedurende de hele periode niet een keer in het blok geweest, en heeft de hele tijd op afstand zitten wachten tot ze er zelf uitkwam. soms gaf hij wel een soort van "fluitsignaal" als hij zijn krop vol had gegeten, en dan kwam ze er meestal wel heel even uit om eten te krijgen.

Susanne32

Wat een nare ervaring zeg...  :o

Hoe is het verder afgelopen met je nestje? Zijn er nog eitjes uitgekomen en hebben deze kuikens het gered?

Ik ben erg benieuwd...


Maartxje

Citaat van: Susanne32 op mei 11, 2007, 17:10:39
Wat een nare ervaring zeg...  :o

Hoe is het verder afgelopen met je nestje? Zijn er nog eitjes uitgekomen en hebben deze kuikens het gered?

Ik ben erg benieuwd...


Uiteindelijk heeft ze alle eitjes opgegeten. :(
Ik ben in overweging om het nog 1x te proberen, maar ik zou het zo erg vinden als het weer mis gaat. Jammer dat niemand hier een idee heeft waarom ze het doet.

Safrena

Hey Maartxje

Eet je popje de eitjes op of de kleintjes???

In vorige berichten lees ik dat ze de kleintjes dood deed (op at) en daar heb ik toen vermeld

Citeer6. De kleintjes worden gedood door een van de ouders:
Dit kan komen door een popje dat te zenuwachtig is. Bij het mooi maken van haar blok, of door veranderingen kan ze dan de kleintjes doden. Soms doen popjes dit ook bij iets oudere kuikens, omdat ze opnieuw wil gaan broeden. Ook de man doodt soms de jongen!

Echter als je popje de eitjes op eet is dit iets geheel anders.
zo parkieten noemen we eier eters.

Citeer4. Eitjes worden stuk gebeten:
Dit komt helaas ook voor en deze parkietjes noemen we "eier-eters". Je kan na het leggen van de eitjes de eitjes weghalen je popje een vals ei geven waar ze dan in pikt. Als ze merkt dat ze dit niet stuk kan krijgen dan stopt ze ermee. Ze kan opnieuw met haar eigen eitjes beginnen te broeden. Vaak helpt dit. Als ze dit echter na dit blijft doen kun je het popje jammer genoeg niet meer laten broeden.

Vele groetjes