Toeter naar dierenarts...

Gestart door Jippie, februari 01, 2007, 11:57:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jippie

Hoi allemaal,

Vorige keer was het Dafne, maar vandaag gaat het met Toeter niet zo lekker... Hij zit sinds gisteravond bol, slaapt de hele tijd en eet vrijwel niks... Ik weet niet wat er aan de hand is, hij is eigenlijk van het ene op het andere moment omgeslagen van een vrolijk vogeltje naar een zielig hoopje veren... Hij is in de rui, dus het kan zo zijn dat hij zich daarom niet zo lekker voelt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb toch maar het zekere voor het onzekere genomen en heb voor vanavond (dan is de vogelarts er weer) een afspraak gemaakt met de dierenarts.

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Sonja

Hoi Ilse,

He, wat naar dat het niet zo goed gaat met Toeter.... :(
Ik denk niet dat dit door de rui komt.
Tijdens de rui kunnen parkietjes wel wat stiller zijn en meer slapen. Maar niet eten hoort daar toch niet bij.

Daarom vind ik het ook een hele verstandige beslissing dat je een afspraak met de vogelarts hebt gemaakt.

Hopelijk valt het allemaal mee!

Laat je nog weten hoe het is geweest?

Sterkte, en groetjes,
Sonja.

kekavo


ibi

ook namens mij succes met toeter

Scotty - Keecko

Sterkte met Toeter :(

Ik hoop dat het allemaal meevalt met hem!

Jippie

Nou, we zijn weer terug van de dierenarts en Toeter heeft toch een kleine infectie... Hij krijgt antibiotica en wanneer het binnen drie dagen niet over is, moeten we even terug. Ik ga er helemaal vanuit dat het weer goed komt met hem, net als met Dafne de vorige keer! Hij zit nu lekker onder de warmtelamp, nog wel een beetje mokkend omdat ik hem net vast heb moeten pakken, maar goed, als hij er beter van wordt!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Sonja

Hoi Ilse,

Zo zie je maar dat het toch een goed besluit is geweest om naar de dierenarts te gaan! ;D

Je bent er in ieder geval op tijd bij, en met de antibiotica is Toeter vast en zeker weer snel helemaal de oude.

Veel beterschap voor je kromsnaveltje. ;)

Groetjes, Sonja.

kekavo

Goed dat je geweest bent!
nou, ik denk dat het best wel goed komt met hem. Succes!

Jippie

Hoi allemaal!

De drie dagen zijn voorbij en het gaat gelukkig weer een stuk beter met Toeter! De warmtelamp en de antibiotica hebben hun werk gedaan! Hij is weer vrolijk aan het fluiten en met Dafne aan het spelen! Ben ook heel blij dat ik met ze naar de dierenarts ben gegaan, ga liever 10 keer teveel dan 1 keer te weinig!

Bedankt voor jullie steun!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Sonja

Hoi Ilse,

Wat een goed nieuws dat het weer beter gaat met Toeter! ;D
Hartstikke fijn!
En goed dat je naar de dierenarts bent geweest. :)

Groetjes, Sonja.

Jippie

Nou, het ging beter, met de nadruk op ging... Gisteren was de laatste dag van de antibiotica, maar vandaag was Toeter weer ineens niet lekker. Bol zitten, diarree, slapen en met het staartje wippen. Vandaag maar meteen naar de dierenarts gegaan en die denkt aan een luchtweginfectie. De ontlasting moet onderzocht worden en er worden foto's gemaakt van de luchtzakken. Hij moest dus opgenomen worden. Wederom besloten ze niet uit elkaar te halen, dus Dafne zit er nu ook... Die past trouwens erg goed op hem; toen de dierenarts Toeter wilde pakken, beet ze de dierenarts...

Morgen horen we meer!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

Ach wat verschrikkelijk naar nou toch weer......... :(
Laten we hopen dat Toeter snel opknapt. Wel lief van Dafne dat ze haar maatje zo beschermd!  ;)


Maur@

Jeetje wat naar nou toch. Gelukkig dat hij nu onder controle staat bij de dierenarts. Maar het is en blijft heel moeilijk een zieke vogel. Ik hoop voor je dat Toeter werkelijk beter gaat worden.

Idske

Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Ingrid

Blizzard en Luna houden hun vleugeltjes gekruist en ik zal duimen dat Toeter snel weer opknapt!

roha

ach jeetje zeg, wat vervelend zeg en nu zijn ze ook nog allebei alleen, maar hopen dat Toeter snel beter wordt!!

Heel veel sterkte!

Hanneke

Sonja

Hoi Ilse,

He wat een pech..... :(
Die arme Toeter...we gaan hier heel hard voor jullie duimen dat hij snel weer helemaal gaat opknappen hoor!
Gelukkig heeft hij steun aan zijn vriendinnetje Dafne, daar bij de dierenarts.

Veel sterkte en beterschap voor Toeter!

Groetjes, Sonja.

Jetske

Dit getuigd van echte liefde!  :-*
Cicero en ik hopen dat toeter snel weer beter wordt en dat hij snel weer met dafne naar huis kan gaan.

Jippie

Hoi allemaal!

De dierenarts heeft vandaag gebeld en verdenkt Dafne van het verspreiden van een bacterie, waardoor Toeter ziek is geworden (Dafne is dus alleen drager). Hij weet het echter niet zeker, dus worden er nog wat onderzoeken gedaan. Hij zei een vermoeden te hebben om welk virus het gaat, maar gaat dat eerst nakijken, voordat hij daar allerlei uitspraken over gaat doen. Vind ik in ieder geval heel verstandig!

Vandaag hebben we ze in ieder geval nog niet terug...

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

kekavo

Ach jee, zitten ze nog steeds bij de vogelarts. Arme vogels :(
Nou, ik hoop dat hij snel ontdekt wat het is, zodat hij Toeter beter kan maken!

Jippie

Hoi!

Ze mochten vandaag weer naar huis! Helaas met minder goed nieuws: het is waarschijnlijk de papegaaienziekte (Psittacose). Volledig zeker is het nog niet, er wordt nog wat getest in het laboratorium. We moeten in ieder geval alvast beginnen met de antibiotica. De kuur gaat hoogstwaarschijnlijk zes weken duren... Weet iemand wat meer van deze ziekte? Heb het wel op de parkietenfreak-site gelezen.

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

Fijn dat Toeter weer thuis is! :)
Over psittacose:
http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Psittacose/psittacose.html

Als je vogeltje tetracycline of doxycyline krijgt, geef dan liever geen grit. Dit remt namelijk de opname van het antibioticum.
Beterschap met Toeter!


Jippie

Ze krijgen sowieso geen grit, dus dat komt goed uit... Schrik wel een beetje van die tekst op de website...

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

Niet schrikken Ilse, psittacose is behandelbaar. Het komt overigens niet zo heel vaak voor dat het overgaat op mensen.
Ik heb nog een andere link voor je met betrouwbare informatie:
http://www.rivm.nl/infectieziektenbulletin/bul1701/ber_psittacose.html


Safrena

Hey Ilse

Fijn te horen dat je lieverdjes weer bij jou thuis zijn
Jammer genoeg met slechter nieuws.
We hopen en duimen met je mee dat je toch nog goed nieuws mag ontvangen.

Heel veel sterkte en beterschap voor toeter

Vele groetjes

Jippie

Vind ze gewoon zo zielig nu... Op zich ben ik er niet zo bang voor dat ik het ook krijg hoor! Ze hebben het blijkbaar toch allebei, Dafne was eerst alleen drager, maar is er zelf nu ook ziek van geworden... Over twee weken krijgen we de resultaten uit de test. Pfff...

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

karin v h

Hallo Ilse,
Fijn dat je je parkietjes weer om je heen hebt.
Laten we hopen dat de antibiotica aanslaat en dat ze er allebei weer bovenop gaan komen. Het is altijd triest als je parkietjes ziek zijn, je voelt je zo machteloos.
Heel veel sterkte.
Groetjes karin

roha

Ooh Ik lees nu pas wat je parkietjes onder de leden hebben.
Ik hoop dat de behandeling aanslaat en dat ze snel weer gezond zijn.
Beterschap!!!

Hanneke

Mars

Wat ontzettende vervelend. Sterkte!
Laten we hopen dat het snel weer beter met ze gaat!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Idske

Heel veel sterkte en beterschap gewenst!

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Jippie

Nou, het is hier erg gezellig... Elke dag is het (twee keer :o) een gevecht om de antibiotica toe te dienen, maar ik blijf het gewoon volhouden. Helaas worden ze elke keer inventiever met het bedenken van "ontsnappingspogingen"... Al moet ik wel zeggen dat ze er steeds beter uitzien!

O ja, nog even over dat grit: Toeter en Dafne "eten" na het krijgen van de medicijnen weleens schelpenzand. Heeft dat hetzelfde effect en worden de medicijnen ook daardoor minder goed opgenomen?

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

dolphino

Citaat van: Jippie op februari 11, 2007, 21:17:25
Nou, het is hier erg gezellig... Elke dag is het (twee keer :o) een gevecht om de antibiotica toe te dienen, maar ik blijf het gewoon volhouden. Helaas worden ze elke keer inventiever met het bedenken van "ontsnappingspogingen"... Al moet ik wel zeggen dat ze er steeds beter uitzien!

Ik weet niet of je parkietjes tam zijn?? Ik ving Tico in zijn hok, hield hem dan vast met twee vingers om zijn kopje, dan kan hij niet weg. Met 1 vinger, van diezelfde hand, hield ik zijn bekje een beetje open. Vantevoren had ik dan een druppel antibiotica op een klein plastic puntig tandenstokertje gedaan. Dit stopte ik dan (voorzichtig!!) haaks op zijn snavel in zijn bekkie. Dan liet ik zijn snavel los en ging vanzelf zijn tongetje erlangs. Dan het plasticje eruit, waar dan geen medicijn meer op zat.
Zo bleef zelfs zijn verenpakje mooi schoon.

In het verleden bij Kos deed ik het met een pipetje van de dierenarts. Dan deed ik eerst het medicijn op een schoteltje, dit zoog ik dan op met het pipetje. Dit pipetje dan weer in het bekje. Dit vond ik best eng, omdat het dan ook in een "verkeerd keelgat" terecht kan komen. Ook werd zijn hele verenpak bij zijn bekje geelachtig, door het morsen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes, Dolphino

Tanja

Ach gossie,

Ik hoop dat het snel beter gaat met Toeter en Daphne.
Tja, medicijnen blijven altijd een groot succes...  >:(
Volhouden hoor, en gelukkig dat je toch al wat verbetering ziet!


Jippie

@Dolphino: bedankt voor je tips, maar daar gaat het alleen niet om... Als ik ze eenmaal heb, is het niet zo erg, het duurt alleen zo lang vóórdat ik ze heb... Wanneer ik ze eenmaal vast heb, doen ze niet moeilijk meer en nemen ze de medicijnen zonder morren. Ze proberen steeds weg te komen als ik ze wil pakken. Bovendien verdedigen ze elkaar! Natuurlijk snap ik dat wel; zo'n grote hand en zo'n klein beestje! Maar goed, ik let nu goed op ze en geef de medicijnen pas als ik zie dat ze rustig zijn. Scheelt zo een minuut of tien!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

#34
Citaat van: Jippie op februari 11, 2007, 21:17:25
.............
O ja, nog even over dat grit: Toeter en Dafne "eten" na het krijgen van de medicijnen weleens schelpenzand. Heeft dat hetzelfde effect en worden de medicijnen ook daardoor minder goed opgenomen?

Groetjes, Ilse

Dat kan zeker, maar het hangt af van het antibioticum dat ze krijgen. Calcium (uit de schelpjes) remt bijvoorbeeld de opname van tetracycline in het lichaam.
Ik zou voor alle zekerheid 2 uur voor en na het toedienen van de medicatie geen grit verstrekken en het zou mooi zijn als ze ook geen schelpenzand aten. Eventueel zou je (tijdelijk) op beukensnippers als bodembedekker over kunnen gaan.
Zorg ook dat ze niet vlak voor of vlak na de medicatie gaan eten, in principe remt ook voedsel de opname . ;)


Jippie

Bedankt PF! Ik vervang het schelpenzand in hun speeltuin door beukensnippers. Het schelpenzand eten ze namelijk alleen daar... Op de één of andere manier is het in hun kooi niet zo interessant...

Ik probeer te voorkomen dat ze niet meteen na de medicijnen eten! Of moet ik echt hun voerbakjes weghalen?

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Maur@

Hoi Ilse,

Door omstandigheden heb ik nu pas de rest van je berichten gelezen. Ik hoop dat alles goed gaat verder. Zal heel erg voor je duimen.

Jippie

Maur@, bedankt voor je berichtje! Op zich gaat het al wel een stuk beter, vooral vergeleken met de toestand waarin ze naar de dierenarts zijn gegaan! Toeter was een dik bolletje veren en Dafne zat er maar stilletjes naast. Vandaag heb ik Toeter betrapt op vrolijk getjilp, pogingen tot het versieren van Dafne en "headbangen"! Dafne was weer flink in de weer met haar belletjes en de staart van Toeter :P! Gelukkig eten ze allebei goed. Natuurlijk weet ik dat het nog even gaat duren voordat ze echt weer helemaal beter zijn, maar ik ben blij dat ze af en toe toch een beetje vrolijk zijn!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Parkieten-Freak

Citaat van: Jippie op februari 12, 2007, 20:51:30
Bedankt PF! Ik vervang het schelpenzand in hun speeltuin door beukensnippers. Het schelpenzand eten ze namelijk alleen daar... Op de één of andere manier is het in hun kooi niet zo interessant...

Ik probeer te voorkomen dat ze niet meteen na de medicijnen eten! Of moet ik echt hun voerbakjes weghalen?

Groetjes, Ilse

Bij tetracycline het zo dat voedsel de opname toch wel wat verminderd. Ik zou proberen om de vogels minimaal een half uurtje voor en na de medicatie niet te laten eten, het komt de werking van het geneesmiddel ten goede. :) (Bij mensen houden we een langere tijd aan, maar vogels hebben een hogere stofwisseling).


Jippie

#39
Hoi allemaal!

Even een update: het geven van de medicijnen gaat een stuk beter! Op het moment dat ik ze vastpak, likken ze het gewoon van het spuitje (als ik ze niet vastpak, kijken ze me raar aan en vliegen gewoon weg...). De voerbakjes gaan na het geven van de medicijnen een half uurtje dicht, zodat ze heel even niet kunnen eten. Ik merk echt een heel groot verschil ;D! Allebei zitten ze goed in de veren, niet meer bol, ze eten goed en zijn alweer lekker in bad geweest! Morgen even de dierenarts bellen of we door moeten gaan met de medicijnen (naar aanleiding van het onderzoek in het lab, hoop dat dat al binnen is!), of hij ze nog even wil zien en of ik de warmtelamp uit mag zetten. Was ik in het begin even bang dat het slecht zou aflopen, nu heb ik weer goede moed!

Nog een voordeel: ze vechten niet meer voor ze gaan slapen ;)!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Caradow

Fijn te horen dat het zo goed gaat! Houden zo

roha

Fijn zeg, dat het de goede kant uit gaat!!!!

Groetjes Hanneke

Jippie

Nou, vandaag de dierenarts gesproken en de test was negatief. Ze hebben dus geen Psittacose! Het was gewoon een verminderde weerstand tijdens de rui. We kunnen stoppen met de antibiotica! Pfff, gelukkig maar!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Sam

fijn dat de uitslag negatief was en je mag stoppen met de antibiotica.

roha

Wat een opluchting, zeg!!
Ben blij voor jullie  :)

Hanneke

Scotty - Keecko

Wat een goed nieuws zeg! :)

Fijn voor jullie!

Groetjes, Ilse

karin v h

Dat is zeker een opluchting. Ze hebben je wel met iets bang gemaakt. :o
Groetjes karin