Vastpakken, ja of nee

Gestart door Joske, januari 31, 2007, 21:24:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rub3n

Ik heb Duc destijds welgeteld 2x vastgepakt. Maar dat was puur om "verzorgende" redenen.

Emmmi

Mijn Susie vliegt de hele dag los, todat ik weg moet.
Dan weet tie dat ik ga, dus daagt tie me heel erg uit!
Hij is heel erg tam dus komt altijd bij me, maar zodra die weet dat ik wegga dan vliegt tie de hele kamer door... helaas moet ik hem dan echt op pakken, ik kan hem niet de hele tijd vrijlaten als ik weg ben,
omdat ik dan bang ben dat ze dingen gaat slopen.

ibi

@ Emmmi

Dit heeft Simba ook. De hele tijd leuk Clickeren dan laat ik ze even vliegen en dan moeten ze in de kooi, Wil Simba weer niet, echt elke keer wanneer ik weg moet.

Het is dan niet verstandig om vast te pakken, bij mij kan je het dakje van de kooi afhalen. Als ze dan niet willen dan tik ik ze er gewoon een beetje in, Als je snapt wat ik bedoel. Niet jagen maar gewoon met de hand naar de richting van het deurtje duwen, zachtjes natuurlijk!

Meestal komt het altijd wel goed ;)

Judith

Heel af en toe pak ik ze eens vast, omdat ze de kooi in moeten als ik dringend weg moet.
Ik denk dan wel, dit vinden ze niet zo fijn, maar mijn parkietjes zijn er niet minder tam van geworden.
Als ik ze even vast heb gepakt, springen ze daarna even goed terug op mijn hand.

SjempieJ

HoiHoi!

Vastpakken zou ik niet zomaar doen dat levert alleen maar stress.
maar als je parkietje het fijn vindt, dan hou ik je niet tegen ;).
Maar voor straffen zou ik het ook niet doen, dan raak je het vertrouwen helemaal kwijt.

- bij het medicijnen geven als ze ziek zijn                - dan zou ik het wel doen, als het om leven redden gaat;) en de dierenarts doet het ook ;)
- als ze de kooi terug in moeten                            - dan niet, ze vinden hun weg meestal wel terug. en je moet ze pas echt laten  vliegen als ze tam  zijn.
- als ze ruzie hebben over schommels bij het slapengaan  - ook niet, dat is net zoals straffen. dat waarderen ze echt niet.
- om ze te straffen                                             - nee.

Groetjes :)

Judith

Ja, bij mij zijn ze al erg tam, maar  ze vliegen soms weg als ik net aan de kooi ben.
en als je dan naar school moet vertrekken en ze blijven dit doen...
maar vaak gebeurt het wel niet dat ik ze moet vastpakken.

kimbo92

Nee, ik ben absoluut tegen vastpakken.
Ik moest gisteren mijn parkietje vastpakken om hem medicijnen te geven, en toen ik vandaag met mijn hand in de kooi kwam was hij direct half in paniek. Hij was nog niet helemaal tam, maar nu heb ik echt het idee dat ik opnieuw moet beginnen :-[

DobbyFloppy

Citaat van: Joske op januari 31, 2007, 21:24:15

Wat vinden jullie van het vastpakken van je grasparkiet? En dat in verschillende situaties natuurlijk, bijvoorbeeld:
- bij het medicijnen geven als ze ziek zijn
- als ze de kooi terug in moeten
- als ze ruzie hebben over schommels bij het slapengaan
- om ze te straffen - etc... dit zijn maar wat hersenspinsels


1. alleen als het echt niet anders kan.
2. nee ze gaan vanzelf wel terug in de kooi, en als ze 's avonds nog de kooi uit zijn wat zelden voorkomt doe ik beetje handdoek over de kooi gaan ze ook de kooi in want ze denken bedtijd.
3. nee, daar komen ze samen wel uit. en anders zeg ik er wat over.
4. nee, ik heb ze het woord foei geleerd dus niet nodig om ze vast te pakken.

gr
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

parkietenwinkel

Ik pak een parkietje alleen vast als het echt nodig is.

Mijn parkietjes vinden het niet plezierig om vastgepakt te worden. Ze komen vanzelf op mijn vinger zitten als ze buiten de kooi zijn.
En ik denk dat het ook veel beter voor de vertrouwensband is als een parkietje naar jou toe komt in plaats van dat zo een grote hand het parkietje beetpakt. Ik probeer altijd te denken, wat zou ik er van vinden als ik de parkiet was. Ik zou het ook beangstigend vinden om vastgepakt te worden door zo een reuzenhand, haha.

Maar soms is het nou eenmaal nodig, daarna beloon ik ze wel altijd met gierst om het even goed te maken. Dan denken ze er misschien wat positiever over omdat ze daarna toch met iets lekkers beloond worden.

Als mijn parkieten ruzie hebben klap ik even in mijn handen of ik loop naar de kooi. Dan zijn ze afgeleid van hun ruzie en zijn ze het weer vergeten.

Esmee

1. Ja, dat heeft prioriteit natuurlijk.
2. Alleen als het echt nodig is en je alles al hebt geprobeert.
3. Ik zou ze dat zelf laten uitzoeken.
4. Dat lijkt me niet slim, ik zeg nee.

Taz

ik woon doordeweeks ergens anders dan in het weekend. Ik moet Groover dus in mijn transportbox stoppen. Helaas stapt hij er niet vrijwillig uit zichzelf in... Maar goed, hij is pas een weekje of 8 / 9 oud, wie weet gaat ie het transport ooit waarderen...  ;)

Verder vooral lekker met rust laten. Terug in de kooi gaat ie zelf, of hij stapt zelf op mijn vinger... En als ie niet wil, dan laat ik hem! Dan kiest ie op een later moemnt wel er voor om in de kooi te gaan.

lovesbudgies

Citaat van: Joske op januari 31, 2007, 21:24:15
Wat vinden jullie van het vastpakken van je grasparkiet? En dat in verschillende situaties natuurlijk, bijvoorbeeld:
- bij het medicijnen geven als ze ziek zijn
- als ze de kooi terug in moeten
- als ze ruzie hebben over schommels bij het slapengaan
- om ze te straffen
- etc... dit zijn maar wat hersenspinsels

Zijn er alternatieven voor vastpakken? Is vastpakken geoorloofd(er) als de parkieten er aan gewend zijn?

1. Uiteraard. Vastpakken om medicijnen te geven is in geval van ziekte noodzakelijk.
Vastpakken om nagels/snavel te knippen probeer ik (met succes) te voorkomen door goede zitstokken op te hangen.
2. Nee.
3. Nee, 2 schommels ophangen. Bij échte gevechten haal ik de vogels wel uit elkaar met mijn handen, dit komt wel eens voor tussen een broedende pop en een storende vogel.
4. Nee, terug in de kooi zetten.

Ik merk wel dat vogels die door de kweker al tam zijn gemaakt minder stress hebben bij het vastpakken. Dit heeft zowel voor de eigenaar als de vogel grote voordelen. De vogel is makkelijker te pakken, blijft rustig, is makkelijker medicijnen te geven en heeft minder stress.
Ik heb hier echte 'wilde' vogels die te keer gaan in de kooi, fladderen, en in de handen draaien, bijten en vechten. Maar ik heb ook vogels die makkelijk te pakken zijn, rustig in je hand blijven en je zo medicijnen kan geven. Een verademing. Een goede basisopvoeding door de kweker is zo belangrijk. Al telt het karakter van de vogel natuurlijk ook mee. (Is ook te kweken!)

Ikke

Citaat van: Joske op januari 31, 2007, 21:24:15
Hallo allemaal,

In het slapengaantopic ging het al een beetje richting deze discussie, vandaar een nieuw topic hier.

Wat vinden jullie van het vastpakken van je grasparkiet? En dat in verschillende situaties natuurlijk, bijvoorbeeld:
- bij het medicijnen geven als ze ziek zijn
- als ze de kooi terug in moeten
- als ze ruzie hebben over schommels bij het slapengaan
- om ze te straffen
- etc... dit zijn maar wat hersenspinsels

Zijn er alternatieven voor vastpakken? Is vastpakken geoorloofd(er) als de parkieten er aan gewend zijn?

Enzovoorts... Laat de discussie maar beginnen! *geeft startschot*

Groetjes Joske
1. Ja, gelukkig heb ik dit nog nooit meegemaakt.
2. Nee, ze moeten tam zijn als je ze laat vliegen.
3. Goh.. die is moeilijk, normaal is het niet zo erg, is het erg, dan
zeg ik luid en duidelijk: NEE! Nog ruzien, dan in me handen klappen(1x).
4.Zeker niet!

pietjeamersfoort

#53
1. Ja als het echt moet, liever medicijnen in het drink water.
2. Nee, ik lok hem met zijn lievelings speeltje de kooi in!
3. Ik heb maar 1 parkiet, en hij vind een schommel maar niks.
4. Nee

Parkieten-Freak

CiteerWat vinden jullie van het vastpakken van je grasparkiet? En dat in verschillende situaties natuurlijk, bijvoorbeeld:
- bij het medicijnen geven als ze ziek zijn
- als ze de kooi terug in moeten
- als ze ruzie hebben over schommels bij het slapengaan
- om ze te straffen

1. Ja. Bij voorkeur medicijnen rechtstreeks via de snavel toedienen.
2. Nee
3. Waarom zou je een grasparkiet vastpakken als hij ruzie maakt over een schommeltje? Dat zoekt hij/zij zelf maar lekker uit met zijn maatje!  ;)
4. Nee


TenT

1 Ja het is voor de parkiet zijn gezondheid.
2 Hangt ervan af of ze tam zijn of niet.
3 Neen (tenzij de ruzie te erg wordt)
4 Neen!!!!!