Vastpakken, ja of nee

Gestart door Joske, januari 31, 2007, 21:24:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Joske

Hallo allemaal,

In het slapengaantopic ging het al een beetje richting deze discussie, vandaar een nieuw topic hier.

Wat vinden jullie van het vastpakken van je grasparkiet? En dat in verschillende situaties natuurlijk, bijvoorbeeld:
- bij het medicijnen geven als ze ziek zijn
- als ze de kooi terug in moeten
- als ze ruzie hebben over schommels bij het slapengaan
- om ze te straffen
- etc... dit zijn maar wat hersenspinsels

Zijn er alternatieven voor vastpakken? Is vastpakken geoorloofd(er) als de parkieten er aan gewend zijn?

Enzovoorts... Laat de discussie maar beginnen! *geeft startschot*

Groetjes Joske

judoka890

#1
nou als ik moppie in zijn kooitje wil hebben en hij komt niet op mijn vonger dan pak ik hem wel vast
maar hij vind het eigenlijk helemaal niet erg want hij kruipt eigenlijk altijd helemaal in mijn hand
maar voor te straffen enzo doe ik het toch liever niet :-X
vooral omdat ik hem  veel te lief vind het is echt een schatje :P
en ik ben vooral besig hem te leren dat hij op mijn vinger blijft zitten
;D

Tekstkleur aangepast. Gr. Ingrid

Cutie_lover

Citaat van: Joske op januari 31, 2007, 21:24:15
Hallo allemaal,

In het slapengaantopic ging het al een beetje richting deze discussie, vandaar een nieuw topic hier.

Wat vinden jullie van het vastpakken van je grasparkiet? En dat in verschillende situaties natuurlijk, bijvoorbeeld:
1 bij het medicijnen geven als ze ziek zijn
2 als ze de kooi terug in moeten
3 als ze ruzie hebben over schommels bij het slapengaan
4 om ze te straffen
- etc... dit zijn maar wat hersenspinsels

Zijn er alternatieven voor vastpakken? Is vastpakken geoorloofd(er) als de parkieten er aan gewend zijn?

Enzovoorts... Laat de discussie maar beginnen! *geeft startschot*

Groetjes Joske
1. Ja, dan mag het. Tenminste, als het niet anders kan..
2. Nee.. Een parkiet hoort gewoon tam te zijn, en gaat meestal ook wel vanzelf in zijn of haar kooi..
3.Nee! Hoogstens een tikje tegen de kooi, waardoor ze even schrikken, opkijken, en daarna vergeten waarover ze ruziƫn..
4.Helemaal niet..

Scotty - Keecko

Citaat van: Joske op januari 31, 2007, 21:24:15
1. bij het medicijnen geven als ze ziek zijn
2. als ze de kooi terug in moeten
3. als ze ruzie hebben over schommels bij het slapengaan
4. om ze te straffen

Zijn er alternatieven voor vastpakken? Is vastpakken geoorloofd(er) als de parkieten er aan gewend zijn?

1. ja, alleen als het niet anders kan
2. nee, ze mogen alleen uit de kooi als ze handtam zijn. Soms zijn ze buiten de kooi nogal eens eigenwijs, en willen ze niet op de vinger terug, maar dan nog moet je ze niet vastpakken.
3. hmmm... dit is een lastige, maar ik denk dat als ze heel tam zijn, dat wel toe laten. Als het echt niet anders kan, doe ik het zelf ook (alleen om mijn andere beestje te beschermen). Dus kleine ruzie niet, grote ruzie en veel gekibbel wel. Ik weet dat het moeilijk is om groot en klein van elkaar te onderscheiden, maar als verzorger merk je snel genoeg wanneer iets fout zit. Het vastpakken moet geen gewoonte worden vind ik, en alleen bij noodgevallen worden gebruikt.
4. bij straffen?? Nee.

Andere alternatieven voor vastpakken.
Beetje blazen in het gezicht had ik ergens gelezen, maar weet niet of dat nou wel een beter oplossing is.

Ik vind dat het vastpakken wel geoorloofder is als je parkietje eraan gewend is. Er zijn parkietjes die komen bij je in de nek liggen, houden van knuffelen. Ik denk dat die parkietjes het vastpakken minder erg zullen vinden, en sommige parkietjes zien het als knuffelen, hoe gek het ook klinkt.

Sam

vastpakken, nee in principe niet.

de enige uitzondering vind ik bij medicijnen geven als het echt niet anders kan of als het beestje er aan gewend is.

Annika

de enige die ik hier nog wel eens vastpak als straf is Frummel, als ze bijv. heel hard bijt. Ze is aan het puberen en een tikje tegen de snavel omzeilt ze moeiteloos. Daar moet ik dus wel bijzeggen dat ze hier is opgegroeid en handen erg gewend is. Tuurlijk vindt ze het niet leuk, maar echt bang is ze er absoluut niet voor.

Joey en Vledder pak ik normaal niet vast, tenzij er medicijnen gegeven moeten worden, eentje per ongeluk met nageltje in trui blijft hangen of eentje (Vledder) ergens tegenaan gevlogen is. 

Kleintje pak ik liever vast dan op mijn vinger (als hij zelf de kooi al uit gekomen is en op de grond belandt), aangezien hij van de vinger afspringt en niet kan vliegen, dat vind ik dus gevaarlijk.

Om terug de kooi in te zetten pak ik ze niet vast, ze zijn tam genoeg om op de vinger te stappen.

Groetjes Annika

opal, sitah en misty

hoi

voor medicatie geven dat niet door voer of water kan heb je niet veel keuze dan moet je wel vast pakken of fixseren
voor de rest als de parkiet het niet wil niet doen dit geeft stress en te veel stress is niet goed voor alle dieren
als de parkiet er aan gewent is, is het een minder stressvolle handeling

groetjes yvo

Meltjuh

Je parkietje vastpakken:
Ik ben er zelf tegen.
Parkietjes zijn erg stress gevoelig en vinden het over het algemeen niet leuk om vastgepakt te worden. Ik vind dat je je parkiet ook nergens toe moet dwingen en door middel van hem vast te pakken doe je dat toch.

De enige keer dat ik Macho en/of Tika vastpak is als ik de nageltjes knip (doe dit niet zelf! Ik heb er veel ervaring mee). Ze vinden dit helemaal niet leuk maar krijgen een beloning achteraf.


ibi

Citaat van: Joske op januari 31, 2007, 21:24:15
Hallo allemaal,

In het slapengaantopic ging het al een beetje richting deze discussie, vandaar een nieuw topic hier.

Wat vinden jullie van het vastpakken van je grasparkiet? En dat in verschillende situaties natuurlijk, bijvoorbeeld:
- bij het medicijnen geven als ze ziek zijn
- als ze de kooi terug in moeten
- als ze ruzie hebben over schommels bij het slapengaan
- om ze te straffen
- etc... dit zijn maar wat hersenspinsels

Zijn er alternatieven voor vastpakken? Is vastpakken geoorloofd(er) als de parkieten er aan gewend zijn?

Enzovoorts... Laat de discussie maar beginnen! *geeft startschot*

Groetjes Joske
1. vastpakken vind ik hierbij niet nodig falco vind dit  vastpakken toch niet fijn.
en hij blijft er gewoon rustig bij zittenals ik de meedisijnen doe
2.als ze de kooi in terug moeten doen ze dat zelf wel anders doe ik falco gewoon op mijn vinger en de rest kent hij zelf wel.     :P
3.ook niet bij ruzie ze hebebn hier bijna nooit ruzie en vastpakken vind ik hiervoor zeker niet nodig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! gewoon en beetje blazen in het gezicht.
4.zeker niet als straf wat is dat nou voor straf.
gewoon een beetje blazen in het gezichtje werkt hier.
zoals als je al ziet is het niet nodig om je parkiet op te pakken.
als je parkiet tam is kun je hem toch gewoon op je vinger doen.
ik kan emt falco zo het huis door lopen op mijn vinger zonder dat hij wegvliegt dus is het niet nodig om vast te pakken.
en met dat vast pakken word hij alleen maar banger en krijgt hij hier minder vertrouwen en dat wil ik niet hebben
:) :)
dit was mijn mening

Trippy

Citaat van: Joske op januari 31, 2007, 21:24:15

Wat vinden jullie van het vastpakken van je grasparkiet? En dat in verschillende situaties natuurlijk, bijvoorbeeld:
- bij het medicijnen geven als ze ziek zijn
- als ze de kooi terug in moeten
- als ze ruzie hebben over schommels bij het slapengaan
- om ze te straffen
- etc... dit zijn maar wat hersenspinsels
Zijn er alternatieven voor vastpakken? Is vastpakken geoorloofd(er) als de parkieten er aan gewend zijn?


-1- Bij het medicijnen geven alleen als het nodig is dus echt niet anders kan.

-2- Echt niet ! Die 2 van mij zijn dan wel niet tam en zullen het nooit echt worden maare vangen nooit !
en bij Trippy is het niet nodig want die springt gewoon op mijn hand.

-3- Licht eraan,als het een erge ruzie is waarbij ze gaan pikken zou ik er een voorzichtig pakken of ze even laten schrikken.

-4- Echt niet om ze te straffen ! Als ze uit de kooi zijn laat ik d'r op mijn vinger springen en zeg ik ''Foei Trippy niet op de deur'' Gister schrok Trippy ging onder de deur door en kwam op de rommelzonder terecht waar ik haar absoluut niet wil hebben,Er zijn weinig landingsplaatsen en het is er stoffig geen goede plek voor een parkiet.
Toen heb ik de kooitje op gehaald haar laten opstappen en haar ik haar kooitje mee naar mijn kamer genomen.

-5- Hmmmmm dat ect... bijv. als je parkietje drijgt te vallen of achter de kast zit hij verstrikt zit in iets of niet meer weg komt ?! Als hij niet kan opstappen zou ik hem wel even vastpakken want anders kan je hem nog niet helpen...

Nou ja dit is mijn mening,
Groetjes,Ursula



starling

mijn parkietje vind het om wat voor reden dan ook echt verschrikkelijk om vast gepakt te worden op de een of andere manier.. ik doe het daarom bijna nooit, tenzij t ECHT niet anders kan. (als je bv medicijnen moet geven of zo)

hannah

ha leuk topic
kan ik tenminste een beetje tegen ingaan (niet helemaal) :P
ik leer mijn parkietjes namelijk dat vastpakken niet eng is en wel om de volgende reden: als het nodig zou zijn hebben ze niet zoveel stress
als je een keer naar de da moet of medicijnen moet geven en je parkietje is het niet gewend kan dat fataal zijn. dus waarom zou je hem niet van tevoren laten wennen? dat betekent niet dat ik ze regelmatig vastpak, maar alleen af en toe en natuurlijk niet in een keer als ik een  nieuwe parkiet heb. ze vinden het ook niet leuk en daarom doe ik het zo min mogelijk. maar ze vinden het niet meer eng (degenen die het al gewend zijn) ik moet Quelian nu medicijnen geven die ik niet op een andere manier kan binnenkrijgen en ze maakt veel kabaal als ze wordt vastgepakt. maar zodra ik haar weer loslaat blijft ze op mijn vinger zitten en herstelt in een mum van tijd! als ze het niet gewend was geweest had ze dit niet aangekund.
ik doe dit dus als preventie. ik weet dat parkietjes zich letterlijk dood kunnen schrikken van een hand (heb ik een keer gehad)dus daarom leer ik ze er niet bang voor te zijn.
verder pak ik ze niet vast, dat is niet nodig

dus dat was het wel weer cioa ;)

Jetske

Als cicero medcijnen zou moeten krijgen of wanneer hij bij de da is vind ik het niet erg dat hij moet worden vastgepakt. Ik pak de vogels liever niet vast als ze terug de kooi in moeten, ze moeten tenslotte leren om zelf terug te gaan. Verder doe ik het NOOIT om ze te straffen, dat vind ik zielig en denk niet dat ze er iets van leren. Kortom; ik pak ze alleen vast als het echt noodzakelijk is en dan voornamelijk wanneer het om de gezondheid van mijn parkietjes gaat.

L.ove

Ik doe het bih het handvoeden en hetzelfde zou voor mij gelden voor medicijnen. Maar absoluut niet voor tammaken, dan verliest hij toch alleen maar vertrouwen? Ook niet voor 'straf' of iets dergelijks.

-joepiie-

heee!

ik vind dat het bij deze dingen wel mag behalve bij straffen.. ik zou dan een andere optie bedenken om hem te straffen.
ik doe het alleen als joep echt zijn kooi niet in wil.. maar dat gebeurd vaak alleen als hij er maar kort uit is anders gaat hij vaak zelf zijn kooi wel weer in of stribbelt hij niet tegen!!..
voor straf zou ik het iedergeval niet doen!
maar voor medicijnen is het denk ik wle noodzakelijk hoewel ik hte nog nooit heb meegemaakt gelukkig :D
eigenlijk hoef ik joepie de laatste tijd helemaal niet meer vast te pakken!
maar ik geloof niet dat het kwaad kan!!

groetjes stephanie

annievvv

Mijn twee parkieten kreeg ik al toen ze wat ouder waren, en niet meer handtam
te maken waren. Dus ze vliegen bij mij niet los.Daarentegen hebben ze leuke
speeltjes,en hebben ze het prima naar hun zin zo met zijn tweeen. Dus vastpak-
ken zie ik niet zo zitten,alleen als straks hun nageltjes geknipt moeten worden,als het echt nodig is, en dat laat ik dan iemand doen die daar ervaring mee heeft.
Over straffen,absoluut niet, ik vind het wel grappig dat ze af en toe ondeugend
zijn.

nick

hoi hoi,
Zelf ben ik tegen vastpakken.
Ik vind dat je het vertrouwen van een parkietje moet winnen.
En dat doe je niet door ze vast te pakken.
Dit vind ik alleen bij het tam maken.
Maar bij bijvoorbeeld medicijen toe dienen moet het soms wel eens.
En soms doe ik het ook wel bij het nageltjes knippen.
Maar bij het handtam maken hem ik het nog nooit gedaan.

Gr nick

Kleine_Piet

Ik pak mijn Piet nooit vast en ik straf hem eigenlijk ook nooit. Ik zou niet weten waarvoor ik hem straffen moet. Als hij wil bijten, wil hij blijkbaar met rust gelaten worden, dus ga ik hem niet straffen. Verder heb ik nooit problemen om hem op mijn vinger te laten zitten als hij buiten de kooi is. Het lijkt mij een erg beangstigende situatie voor een Piet..
Vastpakken voor medicijnen en/of door de dierenarts lijkt me daarentegen onoverkomelijk.

Moppers

Voor mij zou vastpakken alleen terecht zijn als het in het belang van de parkiet is. Bijvoorbeeld dus bij het toedienen van medicatie als het niet op een andere manier kan. Of als je denkt dat je parkiet iets mankeert en hem op andere wijze niet goed genoeg kan nakijken om er zeker van te zijn. Of als hij/zij vervoerd moet worden (bijvoorbeeld naar de dierenarts) en niet op andere manier in het reisbakje te doen is.
Kibbelende parkieten laat ik gewoon hun gang gaan. Als het echt uit de hand loopt, zou ik mijn hand tussen de vechtende parkieten steken om ze uit elkaar te halen. Ik zou ze daarvoor niet beetpakken.

Isis

In het algemeen het liefst geen parkietje vastpakken ,maar soms vinden ze het wel lekker om in een holletje te zitten( maar dan natuurlijk niet stevig vast pakken maar gewoon heel losjes zodat je parkietje er makkelijk uit kan)
bij medicaeinen etc. vind ik dat het wel moet kunnen aangezien het vaak niet anders kan.