parkieten verkoop Truc, Pet's Place stunt!!!

Gestart door Annika, januari 31, 2007, 14:30:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

kom ik daarnet even binnen wandelen bij Pet's place om parkietjes te kijken, loop ik bijna met mijn hoofd door een parkietenboom, met daarin, jawel .... Gekortwiekte parkietjes en een kanarie  :'(
Ik heb aan de medewerker gevraagd waarom de parkietjes gewiekt zijn en in een parkietenboom gezet (wat overigen vast leuker is dan een kooi, maar het ging me dus om het wieken)
Het antwoord was simpel : verkooptruc. Mensen die even binnenlopen en de diertjes zo zien kopen sneller dan wanneer ze in een kooitje zitten. En de parkieten zijn natuurlijk tam, want je kunt ze zo pakken.
Ja duhhhhh! Ze zijn niet tam, want ze gaan voor je vinger aan de loop, in de hoogste top van het boompje. Nou weet ik hoe je met parkieten om moet gaan, maar mensen die dat niet weten en doorgaan met erachteraan zitten ...
Ik vind het levensgevaarlijk! Als een parkietje uit de boom op de grond valt ... Stel dat iemand het niet ziet, je zou er maar op gaan staan. Daarbij komt dat de deur van de winkel de hele dag openstaat (ze zouden maar per ongeluk toch een stukje kunnen vliegen)
Ik vind het ronduit belachelijk, maar toch ben ik dan wel iemand die erbij gaat staan kijken en ik zal wel vaker binnenlopen om te zien hoe het met ze gaat, maar de manier waarom ze gewiekt zijn vind ik echt niet kunnen! Verder zijn het overigens prachtige, goeduitziende beestjes hoor, daar was geen twijfel over mogelijk. Mochten we een voliere gehad hebben had ik er beslist een paar uitgezocht.

Groetjes Annika

Mars

#1
Bij ons in de dierenwinkel hebben ze de parkietjes ook gewiekt en in een parkietenboom. Dat doen ze niet om er meer te verkopen, maar om ze meer ruimte te geven (was de argumentatie). Anders moeten ze met z'n allen in een kleine kooi.
Er zit daarmee ook een goede kant aan. Deze parkietenboom staat overigens naast de kassa in de etalage (waar dan weer een afdak voor zit, dus geen zon overlast in de zomer). Klanten kunnen er niet bij, parkietjes kunnen niet naar de deur. En af en toe valt er eentje (en dat is niet als een baksteen zoals sommige mensen denken) en dan wordt hij keurig teruggezet.
Ja, je kunt er wat op tegen hebben, maar in dit geval zien de parkietjes er een stuk beter uit dan bij de meeste andere dierenwinkels.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

in deze pet's place staan ze achter in de winkel, dus vanaf de kassa niet te zien. De mensen kunnen er dus wel bij, helaas. De reden die genoemd werd was echt om te verkopen (welke eerlijk), vooral mensen die een impuls aankoop doen.
Reden was ook dat parkietjes bij de nieuwe mensen niet tegen het raam kunnen vliegen.
Ik vind dit geen goede manier, maar dat is mijn mening. Ik kan me wel voorstellen dat een boom met lekkers leuker is dan een kooitje, maar dat iedereen er zo bij kan (en ik bijv een parkietje in mijn jaszak mee zou kunnen nemen als ik het slim zou doen), vind ik niet kunnen.

Groetjes Annika

PS parkietjes zullen inderdaad niet zomaar als een baksteen naar beneden vallen, tenzij het parkietje Kleintje heet ( ;) zoals bij ons dus  :'( :()

Brenda

Even off-topic

Over het als een baksteen naar beneden vallen...
Yelke doet dat bij ons ook, hij vliegt dan een stukje om ergens tegenaan te botsen en letterlijk als een baksteen naar beneden te vallen
Denk dat er toch iets mis met hem is...

On-topic:
Ik zou niet weten met welke reden je een vogeltje eerder zou kopen dat gekortwiekt is en in een parkietenboom zit.
Ikzelf zou dan zelfs eerder naar de "te kleine kooitjes" gaan om te kijken of deze ook gekortwiekt zijn, zo ja... dan zou ik er persoonlijk gene kopen!

Annika

in de kooitjes zijn ze niet gewiekt. Deze boom staat er ook pas sinds vandaag en de parkietjes zijn vanmorgen gewiekt.
De reden dat ze meer verkopen is dat ze 'dichter bij de mensen' zijn, velen vinden het leuker te zien en eraan te kunnen zitten vermoedelijk.

Scotty - Keecko

Jeetje... Dat ze dat doen :(
En alleen maar om meer te verkopen...

Dat ze met zijn allen in een klein kooitje zitten, vind ik ook niet leuk, maar dat ze gekortwiekt worden en de kans hebben om hard op de vloer te kunnen vallen vind ik net zo erg :'(

Schaf dan grotere kooien aan of koop desnoods minder parkietjes in voor je winkel...

Parkieten-Freak

#6
Een parkiet die in een winkel los in een speelboom zit, is visueel veel aantrekkelijker dan een vogel die in een te kleine, kale kooi zit.
Dit is wel degelijk verkooptechniek en ik ben het met Annika eens dat dit een slechte zaak is.
Impulsaankopen worden op deze manier uitgelokt, en de vogels worden totaal onnodig om de verkeerde reden gekortwiekt.
Dit vind ik eigenlijk een mooi onderwerp voor een programma zoals Kassa!
Ook ben ik benieuwd wat de dierenbescherming hier van vindt........
Een levende vogel is geen speelgoed. Hij of zij moet dus ook niet als een "leuk hebbeding" verkocht worden.


Mars

Allereerst: ik kom misschien over als groot voorstander van het wieken van vleugeltjes, maar dat is niet zo.
Ik ben er alleen niet zo sterk tegen als de meeste van jullie, omdat ik van meerdere 'deskundigen' (3 dierenartsen en 1 vogelliefhebber) begrepen heb dat het erg goed is om een parkiet mee naar buiten te nemen: voor hun gezondheid en gemoedstoestand, maar daarover al een ander topic. Dus daarover ook maar geen discussie, lijkt mij.

Zelf wilde ik liever geen gekortwiekt parkietje als maatje voor Jim kopen. Jim had inmiddels zijn veertjes terug (kweker die kortwiekte) en het leek mij niet eerlijk om daar een gekortwiekt parkietje bij te zetten. Maar na het bezoeken van een stuk of 5 dierenwinkels (Intratuin, 2 Pets Place, een Jumper dierengroothandel en nog een andere groothandel om maar even de variatie aan te geven) kwam ik er achter dat de parkietjes in de dierenwinkel bij mij om de hoek er toch wel een stuk gezonder bij zaten. Lekker kwebbelend, gezond in de veertjes en in ieder geval niet met vijf (of meer) in een heel klein (fel verlicht) kooitje. Dat vond ik meer waard dan de gekortwiekte vleugels.

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: er van uit gaande dat de dierenwinkel weet hoe ze moet kortwieken, vinden jullie dan het behoud van vliegveren belangrijker dan de overige factoren? Jullie weten ook hoe de meeste dierenwinkels parkietjes huisvesten om dan nog maar niet te spreken over veel kwekers...

Nog even, aangezien er net twee nieuwe reacties zijn: Als verkoooptechniek vind ik het ook niet goed. Ik heb helaas in mijn omgeving iemand die de afgelopen 2 jaar ieder half jaar een nieuw huisdier uitprobeert en nu ook als impulsaankoop 2 parkietjes heeft gekocht (ergens anders overigens), dat is echt niet goed te praten. Maar ik weet ook dat mensen juist een boom gaan maken, na jaren parkietenbezit omdat het zo gezellig staat: en daarmee is het dan dus weer bevorderend voor de gezondheid van andere parkietjes.
En een parkietje dat netjes gekortwiekt is, valt niet hard, maar met een klein boogje ongeveer een/anderhalve meter van zijn startpunt (vanaf heuphoogte ongeveer), netjes op zijn pootjes. Als dat niet zo is, dan is of het parkietje ziek of de wieker heeft het parkietje echt (levensgevaarlijk) te kort geknipt.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

ik vind gewoon dat vogels moeten blijven zoals ze bedoeld zijn : MET vleugels.
En honden MET staart EN oren, tenzij er een medische oorzaak is.

De gekortwiekte vogels kunnen wel met een boog op de grond neerkomen, maar wat als er iemand (of rennende kinderen) op gaan staan? Een ongeluk zit ook hier in een klein hoekje! Zeker aangezien de boom achter in de winkel staat en de kassa voorin naast de deur.

Geen idee wat de dierenbescherming hiervan zegt, maar ik vermoed niet veel, aangezien parkietjes die op de goede manier gekortwiekt zijn geen pijn hebben.

Dan over de impuls aankoop :  voor dierenwinkels is het beter, maar denk je de parkietjes in die in hun nieuwe omgeving misschien te pletter vallen omdat ze denken te kunnen vliegen. En wat als de veren in de eerste rui weer aangroeien en mensen er geen verstand van hebben ... Of ze hebben geen idee en 'ineens' kan het parkietje vliegen (raam open, gordijnen open etc etc) of ze knippen het zelf omdat het ze anders misschien geld kost, met alle gevolgen van dien.

De dierenwinkelmedewerker zei ook nog dat parkietjes die kunnen vliegen geregeld afgedankt worden als ze iets stuk maken, zoals de gordijnen (1x invliegen en een haak erin), maar ik vind dat je dan helemaal geen huisdieren moet aanschaffen!

Mars

Ik kan het alleen maar met je stuk hiervoor eens zijn Annika... (op het te pletter vallen na, dan)

Ik vind ook dat parkietjes vleugeltjes hebben gekregen met een doel: vliegen (of eigenlijk buiten vliegen, haha). En mensen die zelf parkietjes gaan knippen daar krijg ik nachtmerries van, kijk maar naar de 'kweker' van Timo...

En die dierenwinkel moet de parkietjes wel in de gaten houden: mensen en dieren die er maar om heen lopen... dat kan niet goed gaan!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Ik vond Pet's Place al een dieronvriendelijke rotwinkel (ik ken 2 filialen).

Je moet je parkietjes ook gewoon niet bij een dierenwinkel kopen (en nee ook niet bij een kweker, waar denk je dat de parkieten in de dierenwinkel vandaan komen). Lekker allemaal gaan adopteren!

roha

Ik vind het niet kunnen. Ove het algemeen zitten parkieten geen jaren bij een dierenwinkel. Dus een lang verblijf met velen in een kleine kooi is er niet altijd. Ik wil niet zeggen dat ik het ok vind.
Maar gekortwiekt in een parkietenboom in een open winkel vind ik niet kunnen.
Het gaat mij erom dat de parkieten al gewend zijn om in een grote ruimte te vertoefen zonder tralies. Maar wat als iemand zo'n parkiet koopt en deze plaatst in een kleine kooi en er nooit uit komt. Dat vind ik zielig, de parkiet weet dat het anders kan en zal zich opgesloten voelen in zo'n kleine ruimte. Daarom zeg ik altijd dat een parkiet uit de winkel uit een klein kooitje het alleen maar beter kan krijgen als ie verkocht wordt. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Kortwieken vind ik op deze manier ook niet kunnen.

Hanneke

Maur@

Ik heb er maar één woord voor. SCHANDALIG

Joske

Schandalig ja. Misselijkmakend ook, om zo mensen impulsaankopen te ontlokken. Een parkietje als impulsaankoop, verschrikkelijk. Komt zo'n beestje ergens in huis, ongepland. Mensen onvoorbereid... Geen enkel dier zou als impulsaankoop gekocht moeten worden.

En ik ben sowieso tegen kortwieken, tenzij er gegronde redenen voor zijn. Om ze zo goed te kunnen showen is geen goede reden...

Sam

Ik ben het er ook niet mee eens. Parkietjes behoren hun vleugels te behouden net zoals inderdaad de hond zijn staart (ten zij medische noodzaak...).
Maar wat ik eigenlijk nog kwalijker vind is dat een dierenwinkel op deze manier verkopen probeert uit te lokken. Het gaat wel om beestjes hoor, om leven. En ik mag toch eigenlijk hopen dat als je in een dierenwinkel werkt, je hart voor dieren hebt en je wilt dat dat beestje dat je verkoopt goed terecht komt en niet na een paar maanden weer afgedankt wordt.

kekavo

Ik vind het echt erg! Zielig voor de vogeltjes, en schandalig dat een winkel zo met dieren om gaat :'(
En een dier in een impuls kopen? Dat is vragen om problemen, en een winkelier hoort dat te weten. Zeker als het om een dier gaat dat langere tijd leeft, en veel aandacht nodig heeft.

Annika

Citaat van: Moppers op januari 31, 2007, 18:34:07
Ik vond Pet's Place al een dieronvriendelijke rotwinkel (ik ken 2 filialen).

de twee filialen hier zijn normaal gesproken niet slecht (naar mijn mening). Ik kijk nu voornamelijk naar de grasparkieten en 99 van de 100 zitten perfect in hun verenpak, geen wondjes etc. Maar dit vind ik dus wel om te huilen.
In het andere filiaal staat de boom vandaag nog niet. Er zitten een stel grasparkieten in de kooitjes, allemaal met mooie lange verenpracht, op 1 na.
Stiekem hoop ik toch dat er over nagedacht gaat worden, misschien tegen beter weten in ...

Groetjes Annika

Fenixjuh

hoi,
het idee van een gekortwiekte parkiet in een parkietenboom ken ik niet, maar ik was een tijdje geleden in een winkelcentrum in arnhem, en daar hadden ze een heeeeeeeeeele grote kooi buiten staan, met wel 30 parkietjes erin. Toen ik binnen ging kijken, hadden ze ook nog van die kleine kooitjes, en daar zaten een stuk of 7 parkietjes in. Ik moet toegeven, door die grote kooi buiten, had ik echt bijna de neiging een klein parkietje te kopen.. Ze zagen er echt zo lief uit.
on-topic: ik vind niet dat je parkietjes om deze reden kunt kortwieken, en helemaal niet op een plek neerzetten, waar mensen gewoon bij kunnen, en kleine kinderen (die vaak vogeltjes pesten omdat ze niet beter weten.)
groetjes!!

marretje

Bij ons is er ook een grote dierenwinkel die parkietjes gekortwiekt in een parkietenboom hadden zitten. Ze verkochten echt erg snel. Maar tot mijn grote opluchting hebben ze nu sinds een paar maanden gewoon kooitjes aan de wand en worden ze niet meer zomaar gekortwiekt. En ook nu verkopen ze de parkieten goed.

En de Pets Place bij ons is erg klein maar erg goed. Altijd schone kooien en hokken enz. Er hing zelfs rond de kerst een waarschuwing i.v.m. Teflon. Ik heb ze daar nog voor gecomplimenteerd.

Karen1993

Dit topic is inmiddels bijna 1 jaar oud maar ik wou toch nog even reageren...

Bij ons in de dieren winkel hebben ze geen parkietenboom met parkietjes met gewiekte vleugeltjes. Wat ze wel hebben zijn veel te kleine kooitjes voor allerlei vogels waar ze soms wel met zijn 5en inzitten, terwijl het een kooitje is voor maar 1 of 2 parkietjes. Zielig gewoon. Gisteren ging ik ook nog even kijken en daar zaten zelfs 2 duiven (die zo groot waren dat ze hun vleugels nauwelijks konder strekken) in zo'n klein kooitje. Ik zou sowieso nooit een parkiet kopen in de dierenwinkel, omdat ze daar meestal al redelijk oud zijn en bij een kweker krijg je ze denk ik sneller tam, zeker wanneer ze vanaf het begin met de hand gevoerd zijn. De enige reden waarom ik dus een parkiet in de dieren winkel zou kopen is omdat ik het zielig vind.