Help!!! Me logeerparkieten paren!!

Gestart door Janna, januari 26, 2007, 20:20:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Janna

Help!!!

Ik zorg zins een paar weken voor twee schaten van grasparkietjes omdat door omstandigheden mijn vriendin er even niet voor kan zorgen. Nu gaat alles prima, heb zelf ook altijd vogels gehad. Maar nooit een mannetje en vrouwtje!! En nu zag ik ze paren. De grasparkietjes zijn beide nog erg jong, iets ouder dan een jaar.

Mijn vraag is of het voor de vogeltjes niet slecht is als ze nu al een nestje beginnen. En is er iets dat ik er tegen kan doen zodat het popje niet begint aan het leggen van eieren?? En als ik al te laat ben moet ik dat een nestkast gaan regelen??

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Vriendelijke groet Janna en de twee logeerparkieten


DarkWolf

Een parkiet legt normaal haar eieren niet op de grond. Ik zou het dus raar vinden moesten ze een nest beginnen maken op de grond.
Voor de rest heb ik er eigenlijk niet zoveel verstand van. Maar ik dacht ook dat ze nog niet geslachtsrijp zijn onder 1 jaar, dus als ze dan eitjes legt zijn ze wrs onbevrucht.

Sara

#2
Wil dit even verbeteren,Ze zijn al vroeger geslachtsrijp dan één jaar,maar het is best dat ze minstens één jaar oud zijn om te broeden.Normaal leggen parkietjes hun eitjes in een broedblok,maar er zijn altijd uitzonderingen en die leggen ze wel op de bodem van de kooi of in een voerbakje of in het badje.
De parkietjes kunnen dus wel een nestje beginnen,aangezien ze ouder zijn dan een jaar.
Hier kan je meer lezen over broeden : http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php
En je kan het forum doorlezen,daar vind je nog dingen over broeden.
Aangezien het je logementparkieten zijn is het wel niet gemakkelijk,aangezien ze nog terug vervoert moeten worden enzo,wat veel stress oplevert als het vrouwtje aan het broeden is.
Als ze dus ècht een nestje beginnen,zal je een compromis moeten sluiten met de eigenaars hierover.
Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

karin v h

Er zijn inderdaad parkietjes die eieren leggen op de grond. Ze gaan dan ook in een hoekje zitten.
Hoelang hou jij deze parkietjes nog voordat je maatregelen gaat nemen.
Nu zitten bij mij de vrouwtjes ook te vrijen met elkaar (en de mannetjes ook!). Dus het hoeft niet zo te zijn dat het tot iets gaat komen.
Groetjes karin