Ontzettend Opgezwollen!!

Gestart door Diiiiido, januari 25, 2007, 11:17:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Diiiiido

Hallo allemaal,

Mijn parkietje Diido is de laatste 2 weken heel erg opgezwollen, of liever gezegd haar veren dan denk ik.
Nu is er wel heel veel veranderd voor haar en is ze enorm blij en in haar sas, en ik weet als parkietjes zich lekker en blij voelen hun veertjes lekker opzwellen....
Alleen is dit konstant het geval....tis net een tonnetje!!  :P
Komt dit door verandering, ze heeft sinds een maandje een vriendje en wordt daardoor ineens heel tam.
Of zijn het haar hormoontjes dat misschien over een tijdje wat eitjes kunnen komen!?
Vind het aan de ene kant leuk omdat ze zo in haar element is maar aan de andere kant maak ik me een beetje zorgen!
Heeft iemand misschien een idee?
Als ze ziek zijn kunnen ze toch ook opzwellen ?
Alleen is ze wel erg blij!!!  ::)

Hoop snel iets te horen!!

Alvast bedankt.....

Groetjes Miriam, ~ Diido & Bowie ~

Mars

Hoi Miriam,

Volgens mij vraag je dit al in je andere topic.

En dan komt nu daarover een tip (even off-topic): Ik heb je daar niet geantwoord omdat je op een nogal 'schreeuwende' (zwarte letters) en 'botte' wijze in discussie gaat met de beheerders.
Ook ik ben het af en toe wel eens niet eens met een actie van een beheerder, het is wel eens voorgekomen dat 1 van mijn berichten verwijderd is of dat mijn bericht niet helemaal gepast was (vond een van de beheerders). Ipv dan te gaan zeuren in het topic stuur ik dan gewoon een berichtje naar de beheerder als die toevallig zijn/haar naam achter heeft gelaten. Als je opheldering wilt is dat denk ik de beste manier. En als je het in het topic doet, dan kun je toch gewoon vragen 'waarom heb je dit gedaan' ipv zo op je tenen getrapt te reageren. Daarmee maak je jezelf niet echt geliefd of in ieder geval niet bij mij...

Dan nu on-topic en atwoord op je vraag:
Een parkietje dat (constant) bol zit is ziek. Ga er dus mee naar de DA. Parkietjes zitten wel eens een beetje bol (of beter gezegd ingezakt) als ze lekker zitten te slapen of kletsen, maar zoals jij omschrijft is er waarschijnlijk sprake van ziekte.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diiiiido

Citaat van: Mars op januari 25, 2007, 11:44:57
Hoi Miriam,

Volgens mij vraag je dit al in je andere topic.

En dan komt nu daarover een tip (even off-topic): Ik heb je daar niet geantwoord omdat je op een nogal 'schreeuwende' (zwarte letters) en 'botte' wijze in discussie gaat met de beheerders.
Ook ik ben het af en toe wel eens niet eens met een actie van een beheerder, het is wel eens voorgekomen dat 1 van mijn berichten verwijderd is of dat mijn bericht niet helemaal gepast was (vond een van de beheerders). Ipv dan te gaan zeuren in het topic stuur ik dan gewoon een berichtje naar de beheerder als die toevallig zijn/haar naam achter heeft gelaten. Als je opheldering wilt is dat denk ik de beste manier. En als je het in het topic doet, dan kun je toch gewoon vragen 'waarom heb je dit gedaan' ipv zo op je tenen getrapt te reageren. Daarmee maak je jezelf niet echt geliefd of in ieder geval niet bij mij...

Dan nu on-topic en atwoord op je vraag:
Een parkietje dat (constant) bol zit is ziek. Ga er dus mee naar de DA. Parkietjes zitten wel eens een beetje bol (of beter gezegd ingezakt) als ze lekker zitten te slapen of kletsen, maar zoals jij omschrijft is er waarschijnlijk sprake van ziekte.

Groeten Marcia

Hai Marcia,

Ja had het inderdaad ook al in mijn vorige topic, maar wist niet helemaal zeker of dat daar goed stond bij dat onderwerp....vandaar dat ik het hier in een iets kortere versie probeerde.
Ik ken deze site al lang maar weet niet zo goed hoe het allemaal werkt als je zelf ook in het forum berichtjes plaatst.

En die zwarte letters waren niet schreeuwend en bot bedoeld....eigelijk doe ik alles in "Bold" zegmaar....was erg verbaasd dat mijn foto ineens weg was gehaald en er verder niks over gezegd was.... maar het is absoluut niet verkeerd bedoeld en zeker niet Bot! ;-)
Maar bedankt dat je me er op wijst want dan zal ik er rekening mee houden en niet meer "Bold" typen! ;-) :-D

Maar als een parkietje ziek is...is ie toch niet overdreven vrolijk ?
Of maakt dat niet uit ?
Ik heb Diido al bijna een jaar maar ze gaat nu pas op ontdekking uit omdat ze niet meer alleen is en dan is ze erg opgezwollen!
Niet constant maar wel erg vaak in ieder geval....
Ik zal het goed in de gaten houden en als het zo blijft zal ik ten eerste informatie vragen aan de dierenzaak tegenover me en anders maar naar de Dierenarts.

Nogmaals heb ik het niet verkeerd bedoeld, dus Sorry hiervoor!
Bedankt voor je reactie!

Groetjes Miriam, ~ DiiDo & BoWie ~

Caradow

#3
Een parkiet die continu bol zit is ziek. Ook al laat ze dat aan het gedrag verder niet merken, toch zou ik je aanraden om naar een vogelarts te gaan. Een parkiet laat niet merken dat hij ziek is, omdat hij in het wild gelijk een gemakkelijke prooi zou vormen.

Ook een parkiet die ineens heel tam wordt of op plaatsen gaat zoeken waar hij eerder nooit wilde komen kan ziek zijn.

Advies bij de dierenwinkel inwinnen is niet verstandig. Zij zijn niet gekwalificeerd om diagnoses te stellen en de kans dat je er met een verkeerd advies vandaan komt is behoorlijk groot. Ook zou ik niet te lang wachten met je parkiet te laten nakijken door een vogelarts. Als hij echt ziek is, wil je er niet te laat bij zijn. Het kan erg snel gaan...


[EDIT] Ik zie net in dat andere draadje dat je over bent gegaan op pellets, dit kan zeker een verklaring zijn voor het energiekere gedrag! Wel wil ik je adviseren om TOCH naar een vogelarts te gaan, want dat bol zitten continu is zeker niet goed. [/edit]

Mars

Hey Miriam,

Ik dacht ik wijs je op het gevoel dat je bij mij losmaakt. Fijn dat het niet zo bedoeld was, ook van mij no hard feelings.

En nu je parkietje, want daar ging het immers allemaal over. Wacht liever niet af. Parkietjes zijn erg kwetsbaar en je wilt het risico niet nemen.

Heel veel sterkte ermee. Laat je even hoe het verder gaat?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Diiiiido

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!!
Eigelijk schrik ik hier wel een beetje van....dacht eerder aan hormoontjes ofzo doordat er een mannetje bij zit nu....
En dat ze misschien opzoek was naar een plekje voor haar eitjes.
Heb haar vandaag extra goed in de gaten gehouden,ze is er nu de hele middag uit en is nu gelukkig niet meer zo druk...en niet constant zo overdreven opgezwollen!
Mjah dat zegt dus weinig......
Heb het er ook met mijn moeder over gehad net en die vond het wel meevallen en zegt dat ze gewoon in haar sas is...
Mjah er is een verschil tussen opgezwollen of een tonnetje....
Ze is nu veel aan het dutten en zit lekker te murmellen en te knuffelen met haar vriendje.

Tis ook niet dat ik het dagen af ga wachten want weet hoe snel het gaan kan....
maar er kan nu effe niemand met het beessie weg!
Ik zit zelf ziek aan infuus thuis, mijn vader is net terug van het ziekenhuis en mijn mams regelt de zaak!
Dus zal het strakjes even bespreken...
Aan het geld ligt het in ieder geval niet hoor...
Wil dat mijn beessies zich goed voelen natuurlijk!!!

En over die pellets....heb er heel wat over gelezen maar das echt tovervoer denk ik!! ;-)

Nogmaals bedankt xxx

Diiiiido

Citaat van: Mars op januari 25, 2007, 14:56:56
Hey Miriam,

Ik dacht ik wijs je op het gevoel dat je bij mij losmaakt. Fijn dat het niet zo bedoeld was, ook van mij no hard feelings.

En nu je parkietje, want daar ging het immers allemaal over. Wacht liever niet af. Parkietjes zijn erg kwetsbaar en je wilt het risico niet nemen.

Heel veel sterkte ermee. Laat je even hoe het verder gaat?

Groeten Marcia

Marcia,

Goed dat je me errop aangesproken hebt want had het zelf dus niet helemaal door!
Dus bedankt voor de tip!
Lief van je...
En als er wat veranderd hoor je het wel.... ;-)
Dan typ ik wel even een berichtje hierzooow..
Heb het net met mijn mams besproken....Diido is nu rustig en minder opgezwollen,
misschien dat ik vanavond de dierenarts bel voor advies en maak ik eventueel een afspraak!
Wat ik zeg kijk effe wat ze doet de komende 2 uurtjes!!

Thnxxx

Groetjes Miriam en 2 vleugelmoppies!

Diiiiido

Hai Hai

Even verslag uitbrengen over Diido!

Er is gelukkig niks aan de hand...
Wij denken dat het arme beest gewoon compleet uitgehongerd was en zo raar deed en op raare plekken zat...opzoek naar eten!!!
Ik ben natuurlijk begonnen met pellets....en denk dat ik de overgang helemaal verkeerd heb aangepakt....
Woensdag avond heb ik een snoepzaadstengel opgehangen en die was echt in een no time op...
Donderdag is ze super rustig geweest en na wat normaal voer was ze weer helemaal de oude!
Dus ik denk dat het mijn eigen fout was...en dat ze misschien niet zo lekker was doordat ze hartstikke honger had en daarom 2 dagen zo opgezwollen was en zo gek deed!!

Dus ga het nu nog 1 keer proberen met pellets maar dan op een veel rustigere manier!
En als het echt niet lukt hou ik maar gewoon zaadjes voor Diido!
Bo eet wel pellets, maar die is nog heel jong en daarom sneller gewend!

Maar sorry dus voor het heele gedoe!

Groetjes Miriam, Diet en Bo ;-)

Scotty - Keecko

Hoi Miriam,

Gelukkig dat het goed lijkt te gaan met Diido! :)
Toch zou ik haar goed in de gaten blijven houden.

Over die snoepstengels. Dit lekkers bevat veel suiker en teveel suiker kan tot een kropontsteking lijden. Je mag 1 tot 2x per maand, de stengel er even in hangen. Je kan eigenlijk nog beter trosgierst geven, een halve stengel per parkiet per week. Ook kun je fruit of groente geven als lekkernij, dit vinden ze lekker en is bovendien gezond. De meeste parkietjes moeten hier even aan wennen, maar als ze het eenmaal hebben geproefd, vinden ze het heerlijk.

Succes met het overstappen op pellets!
En hou je twee lieverdjes toch nog maar goed in de gaten en kijk of ze genoeg eten.

Groetjes, Ilse

Diiiiido

Citaat van: Scotty&Keecko op januari 27, 2007, 20:28:39
Hoi Miriam,

Gelukkig dat het goed lijkt te gaan met Diido! :)
Toch zou ik haar goed in de gaten blijven houden.

Over die snoepstengels. Dit lekkers bevat veel suiker en teveel suiker kan tot een kropontsteking lijden. Je mag 1 tot 2x per maand, de stengel er even in hangen. Je kan eigenlijk nog beter trosgierst geven, een halve stengel per parkiet per week. Ook kun je fruit of groente geven als lekkernij, dit vinden ze lekker en is bovendien gezond. De meeste parkietjes moeten hier even aan wennen, maar als ze het eenmaal hebben geproefd, vinden ze het heerlijk.

Succes met het overstappen op pellets!
En hou je twee lieverdjes toch nog maar goed in de gaten en kijk of ze genoeg eten.

Groetjes, Ilse

Hoi Ilse,
Ja joh ik hou ze heel erg goed in de gaten.....wil natuurlijk het beste voor ze! :D :-*
Maar je bedoeld die zaadsnoepstengels ??
Ik heb ze vaak van eiervoer honing of fruit,bedoel je die ?
Ik dacht dat die stiekem erg gezond waren ?
En groente en fruit probeer ik regelmatig maar zowiezo Bo,
die ik nog maar een maandje heb eet dat nog niet en Diido is gewoon hartstikke dwars....
Soms eet ze appel...maar voor de rest niks van wat ik probeer!!
Ik blijf het proberen want ik zal ze zover krijgen!
Daarom ben ik over gestapt naar pellets,
omdat ik gelezen had daar veel meer in zat en veel gezonder was....
Alleen is dat dus niet zo makkelijk!
Trosgierst geef ik ze ook...maar niet heel vaak...ze zijn er gek op!!
Ook probeer ik 2x in de week een klein beetje roosvice door het water!
Bo zie ik dat wel drinken maar Diido weer minder!
Ik heb Diido nu een jaar maar het is altijd een moeilijk vogeltje geweest!
Maar van die stengels wist ik echt niet!!  ??? :o
dan ben ik bang dat ze die veel te veel krijgen en zal ik daar verandering in brengen!!
Bedankt voor de tip!
En hou ze zowiezo goed in de gaten....

Groetjes x Miriam

ibi

heey

laat je parkietjes gewoon maar water drinken.
roosvicee is alleen als je parkiejte een beetje ziekjes,rui of aan het broeden is goed.
water is als je parkeitjes gewoon zijn het best :P

Sara

Wil dit even verbeteren,roosvicee is ook om gewoon te geven erg gezond.
Je kan het best een paar keer per week eens bij het water doen,dat is erg gezond voor je parkietjes.
En als je het blijft aanbieden,zal je parkietje er na een tijdje misschien toch eens van gaan drinken.

Vele groetjes
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Caradow

Ook de snoepstokken met eivoer honing ed zijn erg slecht.

Probeer er de komende dagen goed gebruik van te maken dat Bo de pellets wel eet. Zien eten doet eten, dus als Diido ziet dat Bo de pellets goed eet zal zij er ook vanzelf goed aan beginnen.
Zorg in ieder geval dat je het bij Bop vasthoud, op het moment dat je Bo nu weer volledig op het zaad terug laat gaan, zal hij straks mogelijk ook moeilijker doen over pellets.
Je kan het beste, nu ze weer lekker in haar velletje zit, Diido overdag alleen pellets aanbieden en wanneer ze hier niet van gegeten heeft kan je haar voor het slapen gaan een klein beetje zaad geven. Dan gaat ze niet met een lege krop slapen en krijgt ze in ieder geval wat binnen. Probeer dit zo een paar dagen vol te houden en dan zal ze vast de pellets gaan eten. Je moet uiteraard goed observeren dat Diido niet achteruit gaat, maar aan de andere kant moet je haar ook niet te snel zielig vinden. Parkietjes zijn heel erg goed in manipuleren.

Mocht je het liever rustiger proberen, dan kan je elke dag het zaad minderen en het aantal pellets door het zaad vermeerderen. Het zou alleen wel heel erg helpen als je Bo alleen pellets kan laten eten. Maar dat zal dan moeilijk worden omdat ze wel samen in 1 kooi huizen toch?

In ieder geval veel succes! En mocht je morele steun of advies nodig hebben met het overzetten, dan mag je mij altijd een PB sturen. Ik zal nog even een goed overzetschema ook opzoeken en hierbij plaatsen...

Over de roosvicee, wanneer Bo en Dii beide op pellets zitten, is dit niet nodig! In de pellets zitten in principe alle vitaminen die ze nodig hebben, en wat ze uit fruit ahlen.

Diiiiido

Hallo,

Bedankt voor al jullie reacties!!!!
Hartstikke leuk!!!  ;D

Okeeey dan....
Jaja ze zitten saampjes in een kooi...zijn echte vriendjes geworden!
En van dat manipuleren....daar ben ik van de week dus achergekomen...haha
Wat een actrise was het zeg!
Dacht eigelijk dat ie in 1 keer super tam en gelijkertijd knettergek was geworden!
Dat tamme vond ik niet erg...maar aangezien ik haar zo niet kon vond ik het toch wel vreemd!

Maar ik zal gewoon pellets als voer in de kooi hangen...
Diido proberen te stimuleren...bijvoorbeeld als ze er uit is...niet te opvallend want dan moet ze helemaal niet!
En als ik merk dat ze er niet van gegeten heeft, geef ik haar voor het slapen gaat wel gewoon zaadjes!
En ik dacht dat roosvice hier op het forum aanbevolen was....
Maar dan kan ik dat bijvoorbeeld wel geven als ze in de rui zijn ?
En Bo eet wel pellets maar als ik zaad neer zet...wint toch het zaad het van de pellets!
Dus hoop dat het lukt...en zal de stengels wat minderen en iets meer trosgierst geven dan inplaats van.
En met groente en fruit blijf ik gewoon doorgaan...ze moeten het toch eens gaan eten is mijn idee!
Ga in ieder geval aan de slag!  ;) ;D

Groetjes Miriam