Grasparkieten > Ziekten
" De Mega- bacterie"
Safrena:
De mega bacterie
Zoals jullie allen wel zullen weten, zijn inteelt parkietjes zwakkere vogeltjes en zijn zij veel gevoeliger aan ziektes omdat ze vaak een veel zwakker afweersysteem hebben.
Inteelt vogeltjes kunnen dus gemakkelijker de "mega-bacterie" krijgen en vervolgens over brengen.
De grootste bronnen van besmetting zijn: tentoonstellingen en grote volières. Tentoonstellingsvogels zijn vaak met velen bij elkaar en kunnen de bacterie aan elkaar overdragen. (via ontlasting).
Parkietjes kunnen drager zijn (sinds de geboorte) van de "mega-bacterie" en kan door omstandigheden (Stress, zwak afweersysteem) uitbreken, of een parkietje dat een periode minder weerstand heeft en dus zwakker is (door stress, of andere onderliggende ziekte) ziek worden door een ander diertje.
De "mega-bacterie" zal inteelt vogels veel gemakkelijker ziek maken dan kerngezonde vogels.
Als ze enkel drager zijn, wordt de “mega-bacterie” ook vaak niet gezien bij nader onderzoek en als ze er niet ziek van worden kunnen ze er oud mee worden. Pas als de "mega-bacterie" uitbreekt wordt het ontdekt.
De "mega-bacterie" is echter geen bacterie zoals velen denken, maar een schimmelsoort.
Wat doe die "mega-bacterie" nu
Wel, de "mega-bacterie" (als hij tijdig ontdekt wordt) kan met een medicijn tegen schimmelinfecties behandeld worden. De parkiet kan weer helemaal herstellen. Echter zullen ze daarna regelmatig een kuurtje moeten volgen.
Een antibioticum is geen optie omdat het niet werkzaam is tegen schimmels. Doordat een antibioticum het natuurlijke evenwicht van goede en kwade bacteriën in o.a. het maag-darmkanaal verstoort, kunnen schimmels waaronder de "mega-bacterie" nog harder groeien waardoor de ziekte verergerd.
Er is echter ook nog een andere kant aan deze ziekte. Als je parkietje te lang ziek is(te laat ontdekt) tast die ziekte het kliermaagje aan, zodat dit geen eten meer verteert. Met het gevolg dat het maagje zich helemaal gaat uitzetten.
Als dat gebeurd kan er niet veel meer gedaan worden voor je parkietje. De maag komt niet meer goed. Ze kunnen met röntgenfoto’s of bij een autopsie zien of het kliermaagje uitgezet is.
De “mega-bacterie” is besmettelijk, daarom is het ook belangrijk dat je de andere diertjes preventief mee behandeld. Zo is het risico klein dat je gezonde parkietjes het ook krijgen, omdat ze beschermd worden door het medicijn.
Ook een goede hygiëne is heel belangrijk (alles vrij regelmatig ontsmetten).
Nog een goed preventief middel is met regelmaat het water verzuren met appel(cider)azijn. De mega-bacterie kan niet leven is deze zuren. Let wel dat je dit niet doet wanneer je parkietje medicijn neemt tegen deze ziekte.
Hoe kun je het water verzuren?
http://www.parkietenfreak.nl/a-drinkwater.php
Voor mensen die meer willen weten over de mega-bacterie.
http://home.hetnet.nl/~bec-info2/mega.htm
http://www.webwizzards.nl/webwizzards/wwbasic/web/lookdetailspublicatie.asp?RelatieID=292&PublicatieID=309
Dus mensen, wil je gaan kweken, let dan op dat je zeker geen inteelt hebt.
Want zoals je kunt lezen, kan dit heel wat problemen en verdriet meebrengen.
Zowel voor het diertje als voor de verzorger die hun parkietje zo graag ziet
Vele groetjes
karin v h:
Beste Safrena,
Vorige week heb ik ergens een artikel zitten lezen over appelazijn (weet echt niet meer waar, misschien wel op deze site?) dat je eigenlijk ook je kooi het beste kunt schoonmaken met appelazijn. In plaats van een afwasmiddel doe je gewoon een scheutje appelazijn in het water dit schijnt de bacterien goed te doden.
Groetjes karin
Safrena:
Hey Karin
Inderdaad. Appelazijn gebruik ik niet alleen om in het drinkwater te doen maar ook om de kooi te reiningen iedere week (af en toe met een beetje detoll) en iedere dag worden de eetbakjes en drinkbakjes hier schoongemaakt met appelazijn
Het is ontsmettend en veilig ;)
Kijk maar even op onderstaande link ;)
http://www.parrotbunch.com/appelazijn.htm
Vele groetjes
liesanne:
mag je detoll gebruiken om de kooi schoon te maken? Lijkt mij erg agressief.
Ik gebruik het alleen om mijn aanrecht schoon te maken als ik de kooi verschoond heb. Ik gebruik voor de kooi afwasmiddel.
Daphne
PadjeNR1:
Weet iem. de reden dat je appelazijn niet mag combineren met een antibiotica kuurtje ?
gr. padje
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie