Ademhalingsproblemen of gewoon te actief?

Gestart door GG, december 28, 2010, 21:59:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GG

Sinds kort valt het me op dat mijn parkietje savonds en soms smiddags wat zit te piepen. Ze is heel actief en speelt heel de dag door met de spiegeltjes en met de andere parkiet die erbij zit.
Maar ik merk dat ze nu soms van die rare piepende geluiden maakt, beetje krakend, maar soms ook gewoon normaal piepend (dat brabbelen wat ze regelmatig doen) maar dan met een krakend geluid erdoor. Dit doet ze niet heel de dag, maar met name savonds en soms als ze gegeten heeft of als ze van heel hoog in de kooi naar beneden klimt (tis een beetje een acrobaat dus soms hangt ze ondersteboven in de kooi of maakt ze een koprol door het trappetje ofzo :P).
Nu is ze wel gewoon actief gedurende de dag, ze slaapt gewoon op 1 pootje, eet en drinkt goed en de ontlasting is ook gewoon normaal. Maar toch maak ik me zorg om dat piepen, want vooral savonds valt het me op dat ze het wat langer doet en ik maak me er toch een beetje zorgen over....
(ik weet overigens niet hoe oud mijn parkiet is, want we hebben haar gevonden op straat een jaar of 6 geleden, we denken zelf dat ze al wat ouder is, de andere parkiet is nu 6)

Zou er wat aan de hand zijn?

Ik had laatst een berichtje achter gelaten (zie: "komt mijn parkiet iets tekort") en werd er gezegt dat ze in de paartijd/broeds waren. Dat klopt want ze konden niet van elkaar afblijven om het zo maar even te zeggen :P... Heel de dag door kusjes geven en elkaar om aandacht roepen en proberen te paren...
Zou het hier mee te maken kunnen hebben? Mijn parkietje heeft namelijk al eens een onbevrucht ei gehad die we handmatig weg hebben moeten halen...


Tja, heel verhaal, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Bedankt!!

Mars

Ik denk dat de kortademigheid (want dat zal het piepen zijn) een signaal is dat ze niet helemaal lekker in haar velletje zit.
Houd het dus goed in de gaten. Als verder alles ok is, zou je kunnen overwegen toch even ontlasting na te laten kijken.

En anders gewoon even in de gaten houden (maar pas wel op: parkietjes zijn zooo goed in verbergen).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

GG

Bedankt voor je reactie! Ik ga het zeker goed in de gaten houden!

Momenteel hangt ze weer onderste boven in het trappetje  ;) Nu heeft ze ook nergens last van! Misschien dat ze gewoon wat ouder aan het worden is...

Ik kijk het even aan!

GG

Morgen toch maar even langs de vogelarts, ze zat na een half uurtje te spelen te happen naar adem! :S
Hoop maar dat het mee valt...

Wordt vervolgd :)

Parkieten-Freak

Kortademigheid heeft niet zo zeer met de leeftijd te maken, heel verstandig dat je even naar de dierenarts gaat.  :)


GG

We zijn vandaag naar de dierenarts geweest.
Mijn parkietje heeft een vetbultje en slijtage van de longetjes door ouderdom. Het vetbultje heeft de dierenarts ingespoten met vitamine A zodat het wat slinkt, en voor de longetjes hebben we een kuurtje voor 14 dagen meegekregen...
Ze is echt enorm gestresst! Het was nogal een lange rit naar de dierenarts, ze heeft heel de weg geschreeuwd! Echt zo zielig! toen ze terug kwam ging ze meteen weer tegen haar vriendje aanzitten die haar voorzichtig een beetje begon te verzorgen, was echt zo lief :)

Hoop maar dat ze wat opknapt, want nu met die stress erbij zit ze ook helemaal bol en is ze nog meer aan het piepen :( Ik heb de doek gedeeltelijk er overheen gedaan, zodat ze wat kan slapen...

EvelienM

vetbultje...komt me bekend voor, wat eten jouw parkieten?

GG

Het heeft niet mogen baten.. Gemmie is net doodgegaan in mijn handen toen ik het kuurtje wilde toedienen. Echt zo zielig! :( Ze verstijfde helemaal en zakte toen weg, ze braakte nog wat pitjes uit en liet toen haar kopje zakken en deed haar oogjes dicht...

Ik denk dat ze een hartaanval gehad heeft, ze was zo gestresst en dat kuurtje vond ze echt verschrikkelijk. Ze was net nog aan het eten :( en we dachten nog dat ze aan de betere hand was...

Tis zo zielig voor Gappie, die zit nu helemaal alleen, die wist niet wat hem overkwam! We hadden Gemmie nog even terug in het kooitje gelegd, maar hij durfde er niet naartoe en zat alleen maar heel stilletjes te kijken... Nu zit ie stil in een hoekje, lijkt wel alsof hij ook verdrietig is ofzo...

RIP Gemmie!  :(





lovesbudgies

Ach, wat verdrietig GG. :(

Veel sterkte met het verlies van Gemmie.

inge

#9
Ocharme :( namens ons ook veel sterkte met het verlies van jullie vriendje.

Kleintjes

Ook namens ons alle 6 oprecht sterkte gewenste met 't verlies van je kleine meissie.

Groetjes, sterkte en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

GG

Bedankt voor jullie reacties! :)

Ze wordt echt gemist :( Vooral door Gappie, die zit zo telkens op haar favoriete plekje te slapen.. Echt zielig!

hillie

Ook nog namens mij sterkte met het verlies van Gemmie. :(