één parkiet?

Gestart door keobnepo, januari 22, 2007, 10:42:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

keobnepo

Hoi,

wij hebben één parkiet: Mini. Ik en mijn vriendin werken allebei en zijn dus door de weeks overdag niet thuis. In de avonden geef ik hem altijd lekker veel andacht. En in de weekenden zijn we over het algemeen ook thuis en geven we hem ook aandacht.

Bovendien heeft Mini altijd speelgoed in zijn kooi (afwisselend).

Nou is mijn vraag: is het nodig er een tweede parkiet bij te hebben????

Ik hoor graag van jullie.

Scotty - Keecko

Hoi keobnepo,

Welkom op het forum :)

Aangezien jullie doordeweeks aan het werk zijn, is Mini ondanks het speelgoed toch wel wat alleen. Houden jullie de radio overdag ook aan als jullie weg zijn? En heeft Mini ook een spiegeltje?

Parkieten zijn gezelschapsdiertjes, dus willen het liefste in ieder geval met een soortgenootje in een kooi zitten. Daar kan Mini dan ook mee spelen als jullie aan het werk zijn.

Zelf lijkt mij inderdaad de beste oplossing om er een vriend(innet)je voor Mini aan te schaffen. Bovendien is het ook heel leuk om die twee samen te zien knuffelen en snavelen :)

Als je een tweede parkietje aanschaft, kan het soms wel eens zijn dat de aandacht van Mini naar jullie toe ook nu wordt gedeeld met haar nieuwe vriend(innet)je. Maar ze blijft jullie ook lief vinden als jullie haar aandacht blijven geven.

Laat je nog even weten wat jullie gaan doen?

Groetjes, Ilse

Ingrid

Hoi Keobnepo,

Welkom op het forum :).
Of het nodig is een parkietje erbij te halen? Nee, het is niet nodig, maar het zou wel leuk zijn voor Mini. Hoe lang hebben jullie Mini al? En heb je de indruk dat hij zich eenzaam voelt? Dat laatste kan een reden zijn om er een tweede parkietje bij te zetten. Houdt er dan wel rekening mee dat je een tweede kooitje nodig zult hebben. Wij adviseren een nieuweling een tijdje apart te zetten om te wennen aan de nieuwe omgeving en het nieuwe vriendje. De kooien mogen wel naast elkaar staan ;).

Groetjes en succes met jullie beslissing, Ingrid

ibi

hallo,

welkom op het forum ;D
als jullie zo vaak weg zijn zal ik er een vriend(inne)tje bij doen.
parkiet zijnwant parkieten zijn groeps dieren.
en ze zal vaak met het vriendje of vriendinnetje spelen  ;)
en als ze tam zijn hebben ze ook wat te doen buiten de kooi ;)

groetjes ibi

keobnepo

Ilse,

dank je wel voor je reactie.

Nee, wij hebben geen radio aan als we niet thuis zijn. Wij hebben ook geen spiegeltje hangen in de kooi, ik had begrepen dat dat juist niet goed was voor het vogeltje. Hij zou verliefd kunnen worden op zijn spiegelbeeld?

Ja, ik weet inderdaad niet of we er nog een tweede bij willen nemen. Mijn vriendin wilt niet beginnen aan een tweede. We hadden er namelijk twee, maar de één (Rossi) is overleden. Hij was erg ziek (achteraf gezien al vanaf het begin, zie de dierenarts) en heeft het niet overleefd. Mijn vriendin is bang dat de nieuwe ook weer ziek wordt en ze wilt het niet nog een keer meemaken....

Ik hoopte eigenlijk dat een parkiet ook alleen kon zijn, mits je genoeg speelgoed in de kooi hebt, zodat hij lekker bezig kan zijn. Ik lees namelijk op de forum over veel mensen die één parkiet hebben, maar die zullen wel meer tijd hebben voor het vogeltje......

Maar als jullie advies geven voor een tweede, dan zal ik proberen mijn vriendin over te halen voor een tweede parkiet....

Ik hoor het graag van jullie....

Scotty - Keecko

Hoi keobnepo,

Er zijn inderdaad forumleden die gewoon 1 parkietje hebben en ook overdag werken. Het kan ook wel, zolang je niet het gevoel hebt dat je parkietje eenzaam is, zoals Ingrid al zei. Jullie geven je parkietje voldoende aandacht, door 's avonds lekker te spelen met Mini en ook in het weekend.

Een spiegeltje kan op zich wel, maar de meningen zijn hier inderdaad over verdeeld. Als je de zoekfunctie gebruikt op dit forum, zul je zien dat sommigen het juist goed vinden om een spiegeltje in de kooi te hangen, zodat ze lekker daar tegen kunnen kletsen. Sommigen vinden het juist zielig, omdat ze geen antwoord terug krijgen.

Ik denk dat Mini een vriendje wel leuk zal vinden, maar het hoeft dus niet beslist. Als je de radio aanlaat als jullie weg zijn, dan hoort ze ook iemand praten en dan voelt ze zich ook niet zo alleen.

Zoals Ingrid al zei, als je het gevoel krijgt dat Mini eenzaam is, dan kun je er over na denken om een vriendje aan te schaffen.

Groetjes, Ilse

keobnepo

Ilse,

ik heb momenteel niet het gevoel dat Mini eenzaam is. Hij is actief en fluit regelmatig. Hij speelt ook heel vrolijk met zijn speelgoed in zijn kooi, als hij niet eruit is.

Wel een vraag in deze: hoe merk ik dat Mini zich eenzaam voelt?? Dan weet ik namelijk wanneer het niet goed gaat.....

Alvast bedankt jullie allemaal voor jullie reacties zo snel!

Scotty - Keecko

#7
Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is een parkiet eenzaam, als ze wat rustiger is in haar kooi, minder fluiten en wat uitgekeken op de speeltjes. Ook zal ze heel blij zijn als jullie thuis komen, omdat ze de dag dus eenzaam heeft gezeten.

Rustig zijn is ook een teken van ziekte, meestal hoort daar bol zitten bij en eventueel andere symptomen.

Maar zoals ik het hoor, is Mini niet eenzaam. Ze is actief, fluit en speelt. Zolang ze dat blijft doen, is ze heel blij bij jullie :)

Je kan er altijd later nog over na denken om een vriendje voor Mini aan te schaffen, maar dat mogen jullie zelf beslissen.

Groetjes, Ilse

Caradow

Hey Openboek ;)

Welkom en leuk dat je ook dit forum hebt gevonden (heb je elders al voorbij zien komen)

Je kan niet weten hoe Mini zich voelt wanneer jullie niet thuis zijn, maar wanneer je 's avonds wel vele tijd aan haar besteed zal dat best meevallen. Laat in ieder geval wel de radio aan overdag, dat geeft wat meer leven in de brouwerij.

ibi

hallo,   :)

vind je het erg als hij verliefd word op het spiegelbeeld dan is je parkiejte gellukig en kun je het spiegeljte
ook af en toe op een andere plaats houde, zodat hij ook het gevoel heeft dta zijn vriendje leeft.
je kan ook in de dierenwinkels van die plastic nep parkieten komen
werken meestal goed bij de parkieten   ;)

groetjes ibi

parkietenfan

Hey,

Ook ik heb maar 1 parkietje. Nou werk ik wel parttime dus ik ben wel wat vaker thuis. En als ik thuis ben dan krijgt ze alle aandacht van de wereld en is ze bijna altijd uit haar kooi. (zowel in de avonden als in het weekend). Ook ik heb genoeg speeltjes in de kooi en sinds kort een spiegeltje. Ik merk dat ze dit toch wel erg leuk vind en ze is een beetje bezig ;)
Ik vind dat persoonlijk niet zielig. Ik denk dat ze het toch meer als een soort speeltje zien dan als een "echte partner".
Dus ik zou als ik jullie was er wel een spiegeltje inhangen. Ik merk absoluut niet dat ze daar minder tam van wordt. (als ze er eenmaal uit is heeft mevrouw nl. heel weinig zin om weer terug te gaan in haar kooi, waar tenslotte het spiegeltje hangt). Ze blijft liever bij ons of in de woonkamer spelen.
Ook ik denk er wel over om misschien in de toekomst nog een vriendje voor haar aan te schaffen. Maar ze kwakkelt nogal met haar gezondheid (vanuit het nest meegekregen) en ik zie 2 zieke vogeltjes voorlopig ook niet zo zitten.



Mars

Tot voor kort had ik ook maar 1 parkietje. Ik heb altijd geschreven dat echt niet het gevoel had dat ze alleen was. Het is een hyperactief parkietje en ze vermaakt zich altijd heel goed alleen.
Toch heb ik er twee maanden geleden een parkietje bijgekocht en vanaf dat moment was Jimmy echt nog meer opgebloeid: ze zat hele tijden te kletsen en wilde constant of kriebelen of gekriebelt worden door het andere parkietje. Het spelen met het speelgoed ging gewoon door. Helaas is mijn andere parkietje gewond en moet het rust hebben, dus zitten ze nu niet bij elkaar in de buurt. Maar ik kan je echt aanraden een tweede parkietje te kopen. Het is zelfs zo dat ik het zielig voor Jimmy vindt dat haar maatje er nu niet is... Wees ook vooral niet bang dat je parkietje er minder tam van wordt, met genoeg aandacht denk ik dat dat best meevalt. Bij Jimmy is dat in ieder geval niet zo.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ranni

Ik heb nu ook alweer een hele tijd 1 parkietje. En ik heb voor Puk een nep vogeltje gekocht. Ze is er gek op!
Ze speelt er heel veel mee. Binnenkort krijgt ze een 'echt' soortgenootje. Ben benieuwd hoe ze dat gaat vinden.

Maar als je liever geen spiegeltje wil in de kooi, kan je dus altijd een nep vogeltje nemen.
Ik vind het altijd erg leuk om te zien hoe ze met dat nepvogeltje speelt, elke dag weer een nieuwe truc.
Buiten de kooi op haar speeltuin heb ik spiegeltjes hangen, maar daar is zij niet zo dol op.
Veel suc-6 verder

groetjes van mij en van Puk

keobnepo

Nou,

ik heb gisterenavond toch maar een spiegel gekocht voor Mini. Hij was er eerst een beetje angstig voor en bleef ook ver uit de buurt. Langzaamaan ging hij er naar toe en begon hij te kijken. Op een gegeven moment floot hij ernaar en ging er tegenaan tikken. Hij snapte het niet helemaal.

Vanochtend ook, ging hij er bij staan en fluiten. Maar minder tam is hij niet, want hij zat vrolijk op mijn schouder, terwijl ik mijn dingen deed. Ik hoop dat het zijn eenzaamheid toch een beetje zal verminderen zo op deze manier.

Dank jullie allen voor jullie reacties!! Ik vind dit een top site.


kekavo

Leuk dat je een spiegeltje hebt gekocht. Als het niet goed gaat ermee, dan kun je hem er altijd nog uit halen. En als hij er de hele dag naast gaat zitten, dan kun je altijd nog denken over een tweede vogeltje.
Ik heb ook bijna 10 jaar 1 vogeltje gehad. In het begin was ik vrij veel thuis, maar na zo'n 6 jaar kreeg ik een full-timne baan Ik heb nooit de indruk gehad dat ze eenzaam was. Dus het kan wel, hoor. Als je maar genoeg aandacht geeft als je wel thuis bent. Zij had ook een spiegeltje, en was gewoon heel tam.
Na haar dood kocht ik een nieuw parkietje, eentje omdat ik weer part-time werk. Maar helaas, zij was wel erg eenzaam. Dat was heel duidelijk, ze zat de hele dag te krijsen, en speelde niet. Ze zat wel vaak naast haar spiegeltje, maar deed er niet veel mee. Behalve ernaar kijken.
Dat zijn duidelijke aanwijzingen dat een parkiet eenzaam is, en als ik jou goed begrijp heeft Mini daar geen last van. Dus hou hem goed in de gaten, dan merk je het vanzelf als het niet goed gaat met hem.

roha

Hoi

Doen jullie ook nog een radio aan, als jullie weg zijn.
Wij hebben ook altijd een radio aan als we er niet zijn en wij hebben 4 parkieten. Ze vinden het geluid van de radio echt gezellig.

Safrena

Citaat van: roha op januari 23, 2007, 14:01:38
Hoi

Doen jullie ook nog een radio aan, als jullie weg zijn.
Wij hebben ook altijd een radio aan als we er niet zijn en wij hebben 4 parkieten. Ze vinden het geluid van de radio echt gezellig.

hey roha

Ja ook hier staat altijd de radio aan ;)
Dat is trouwens een veel gegeven tip op het forum ;)

Vele groetjes

Mars

Over de radio...

Ik merk dat Jim heel erg reageert op geluiden als ik de radio niet aanzet. Ze schrikt dus echt (je ziet haar angstig omkijken) als bijvoorbeeld 1 van de buren een deur dicht trekt of iets laat vallen op de vloer. Dus alleen daarom al heb ik de radio altijd aan als ik er niet ben.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

keobnepo

dat is een goede tip inderdaad. Ik heb de radio nooit aan als we er niet zijn, maar ik wist ook echt niet dat dat echt scheelde. Ik dacht dat dat het vogeltje alleen maar zou 'storen', als hij bijv. zou willen slapen...

Maar ok, spiegeltje gehaald en voortaan ook de radio aan als we niet thuis zijn......voorkeur voor een zender???

roha

Hahaha :D Voorkeur voor een zender, ja die heb ik, maar onze parkieten ook!! Dus dat zal je zelf het beste kunnen uitvinden.
Wij hadden een paar jaar geleden een parkiet die hield van Trance muziek, hoe harder, hoe beter. Hij ging dan op ons zitten als we aan het dansen waren en meedoen met geluiden maken. Dat was geweldig!!
We hebben momenteel radio 538 er op staan, veel verschillende muziekstijlen.
Succes met het uitvinden wat je parkiet leuk vind om aan te horen!!

Hanneke

ibi

Citaat van: keobnepo op januari 23, 2007, 15:12:47
dat is een goede tip inderdaad. Ik heb de radio nooit aan als we er niet zijn, maar ik wist ook echt niet dat dat echt scheelde. Ik dacht dat dat het vogeltje alleen maar zou 'storen', als hij bijv. zou willen slapen...

Maar ok, spiegeltje gehaald en voortaan ook de radio aan als we niet thuis zijn......voorkeur voor een zender???
het zou het parkietje niet storen.
parkieten slapen wat beter met muziek maar dan niet te hard hoor.
dat vinden ze ontspannend heb ik ergens gelezen.   ;)

Ranni

#21
Hahhaa ja die is leuk! Puk luisterd het liefst naar Radio538.
En typisch. Als ik een liedje leuk vind en zet radio iets harder geeft Puk geen kik. Maar zet mijn vriend de radio wat harder omdat hij een leuk liedje hoort gaat ze wel meefluiten...
suc-6 met uitzoeken van de favo zender van je parkietje!  :)
groetjes

Mensen
Let op dat dit geen chatten word
Chatten doen we in onze chatbox  ;)
Gr Safrena