Gaan broeden

Gestart door KiimmBiimm_, januari 21, 2007, 17:00:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KiimmBiimm_

Ik ben van plan om te gaan broeden, en jaa ik heb meer dan genoeg informatie en ik heb ook iemand die me daarbij gaat helpen ( iemand met ervaring)
maar mijn vraagje is!!!

als alle eitjes zijn uitgekomen.
dan wil ik er graag eentje zelf houden en de rest gaat weg omdat ik er gewoon niet genoeg ruimte voor heb
maar die ik ga houden wil ik apart gaan zetten om echt TAM te maken omdat me dit helaas niet is gelukt met mijn andere parkietjes
alleen dat parkietje staat dan in de zelfde kamer als de andere parkietjes is dit erg? wordt die niet eenzaam

en dan heb ik nog een vraagje
krijgen ze de zelfde kleur als de ouders?
of is dit niet het geval?

Groetjes Kimm
en snavelkusjes

Mangoo..(Toekomstige moeder)
Kiwi...
Pimmetje...( toekomstige vade)
Pino...
Darri...
wizzy..
woppy...
poemba...

pbos

Volgens mij, maar bind me er niet op vast, hoeven de jongen niet dezelfde kleur te krijgen als de ouders. De kweker waar mijn parkietje wegkomt heeft ook vaak jongen met een andere kleur dan de ouders. Zo heeft ie vaak een groene man met een witte pop, waar blauwe jongen uitkomen. Je andere vraag kan ik niet echt beantwoorden. Gewoon weg geen ervaring genoeg. Maar het lijkt me dat het niet heel goed gaat werken als je dat parkietje in dezelfde ruimte gaat houden als de andere parkieten. Hij zal denk ik vrij snel afgeleid gaan worden door de andere vogeltjes.

Succes, Peter

Sara

#2
Hallo,

Allereerst;leuk dat je gaat broeden,ik hoop dat het je goed lukt want er zitten natuurlijk altijd risico's aan vast,maar dat zal wel lukken denk ik,aangezien je er goed over nagedacht hebt en iemand kent die er ervaring mee heeft.
Toen ik hier een nestje had,wou ik ook één parkietje houden,er is er dan ook maar ééntje uit het ei gekropen hier en ik heb hem gehouden om hem ook heel tam te maken.Hier gaat dat wel,aangezien de andere parkietjes in een buitenvollière wonen en hij woont binnen,maar toch heb ik soms medelijden met hem,omdat hij vaak aan het raam gaat staan en dan zit te kijken naar de vollière,of hij roept de anderen.
De laatste weken is dit wel erg vermindert.Maar als ze bij jou in dezelfde kamer zitten,lijkt het mij erg moeilijk en zielig voor je parkiet om hem appart te zetten in een andere kooi omdat hij de anderen de hele tijd ziet en er niet bij kan,en ik denk dat het dan ook moeilijker is om het kleintje tam te krijgen,aangezien hij zoveel mogelijk bij paps en mams gaat willen blijven,omdat deze toch in dezelfde kamer zitten.En waarschijnlijk gaan ze ook nog eens de hele dag naar elkaar roepen en gaat het kleintje niet weg te houden zijn bij de andere parkieten als het kleintje los vliegt.
Volgens mij zijn jouw andere parkieten toch wel tam te krijgen, als ze binnen zitten,waarom maak je hen niet een beetje tam?Dan heb je veel meer kans dat hun kleintje dat jij wilt houden ook tam wordt.
De jongen krijgen ongeveer dezelfde kleur als de ouders,de ouders van mijn kleintje zijn een blauw mannetje en een wit vrouwtje met wat vlekjes hemelsblauw en appelblauwzeegroen op de rug.
Mijn kleintje is dan ook wit geworden,met ook redelijk veel lichtblauw en op de rug donkerblauw,op dezelfde plaats als mams blauw is,maar dan nog iets meer de kleur van paps.
De grasparkietenjongen hebben meestal de kleur van de ouders(of een mengeling van de ouders zoals bij mij het geval is),maar het kan ook de kleur van de 'grootouders' of 'tantes' zijn.

Vele groetjes
Sara

Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Annika

als het toekomstige parkietje in dezelfde kamer staat als de voliere is de kans groot dat degene die alleen zit toch vaak naar de voliere vliegt of onrustig wordt van de anderen. Maar als je een jong uit eigen nest hebt kun je natuurlijk al heeeel vroeg beginnen met tam maken, wat natuurlijk wel een boel zal schelen. Of ie zich alleen zal voelen valt niet te voorspellen, misschien heeft hij/zij straks genoeg aan jouw aandacht, of aan de van de andere parkietjes door de tralies van de voliere heen. Eventueel is het misschien een optie om later nog een jong parkietje te houden en tam te maken, zodat ze dan samen in 1 kooi kunnen.

Wat betreft de kleur : dat valt niet te voorspellen. Vledder hier is blauw, Kleintje is lichtblauw met lichtgrijze vleugels, de jongen waren blauw met donkere vleugels, turqoise met lichte en donkere vleugels, grijs met lichte vleugels en Joey is dus donker grijs/blauw met donkere vleugels. Veel verschillende dus. Echter zal je over het algemeen geen groene of gele parkietjes krijgen als de ouders beiden blauw zijn.

Ik neem aan dat je weet dat parkietjes min. 1 jaar moet zijn voor je begint met broeden?

Groetjes Annika

Annika

Citaat van: pbos op januari 21, 2007, 17:33:42
Volgens mij, maar bind me er niet op vast, hoeven de jongen niet dezelfde kleur te krijgen als de ouders. De kweker waar mijn parkietje wegkomt heeft ook vaak jongen met een andere kleur dan de ouders. Zo heeft ie vaak een groene man met een witte pop, waar blauwe jongen uitkomen

dit vind ik heel apart, maar waarschijnlijk hebben de ouders van de ouders dan de kleuren die de jongen krijgen?

Mars

De kleurstelling van een parkieten zit waarschijnlijk net als bij mensen in meerdere genen: het gen dat je van je moeder mee krijgt en het gen van je vader. Denk maar eens aan je biologie lessen. Bij parkietjes gaat het meestal om meer dan twee kleuren, maar ik maak maar een voorbeeld.

Stel parkietje 1 heeft als dominant gen blauw, maar als ander gen geel. En parkietje twee heeft als dominant gen grijs en als tweede gen geel.
Als beide parkieten toevallig hun gele gen doorgeven aan 1 van de eitjes, kan het zijn dat 1 parkietje helemaal geel is. Je hebt in theorie bij vier jongen kans op:
1 blauw-grijs parkietje
1 blauw-geel parkietje
1 geel-grijs parkietje
1 geel-geel parkietje

Het laatste parkietje wordt dan geel, bij de overige parkietjes weet je niet wat de dominante gen (kleur) is.


ik hoop dat jullie het zo een beetje beter begrijpen. Het klopt zo globaal.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

tibogoderis

Eigenlijk valt het niet echt te voorspellen dan. Want de vader kan een groene parkiet zijn en als recessief gen blauw hebben en dat hij het blauw doorgeeft. dusja :P.

Mars

Haha, recessief, dat was de term (goh het is alweer 10 jaar geleden dat ik dat leerde, wat gaat de tijd snel!).
Ja, je kunt dus nooit 100% zeker weten dat je parkietje niet een in de genen 'verborgen' kleur krijgt.

Maar als je bijvoorbeeld twee groene parkietjes hebt, wat echt een dominante kleur is, dan is de kans wel heel erg klein dat beiden een recessief blauw gen hebben en dit saman doorgeven op 1 van de jongen. Overigens heb je bij parkietjes veelal veel meer kleuren door elkaar. Hoe dat in de genen geregeld is, weet ik niet precies, het lijkt erop dat er meer dan twee genen van invloed zijn of een aantal genkleuren is niet helemaal dominant en mengt gemakkelijk.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

KiimmBiimm_

Jaja, ik heb vandaag het blok erin gehangen
en nieuwschierig dat ze zijn
ik ben zoo benieuwd...
ik laat jullie snel meer weten

Trippy

Heel veel succes..
Hopenlijk krijg je mooie (en lieve  :-*) jongen :D

Monique8736

Wat leuk!

Heb je trouwens het stelletje apart gezet? want je hebt 8 parkieten zie ik =)
Jij wilt dat Pimmetje en Mangoo het 'nest-stel' wordt,maar dat kunnen hun natuurlijk niet weten  :P

Was Mangoo trouwens niet je eerste parkietje? Ik kan me dat herrineren uit vorige berichtjes,is ze dan nu al 1 jaar?

Ik wil je heel veel succes wensen,en vooral veel plezier  :D

Groetjes Monique


Mars

Hoi Kiimmbiimm,

Daar heeft Monique wel een punt he? Had je niet laatst al in een berichtje 'besloten' nu nog niet te gaan kweken? Ik denk dat Mangoo nu een half jaartje is, toch? Of niet eens, want volgens mij was ze jonger dan Jimmy.

Parkietjes jonger dan een jaar kunnen nog niet sterk genoeg zijn voor eitjes. Je neemt dus wel een heel groot risico ook al gaat ze wel op zoek naar nestruimte.

Denk goed na wat je doet... Ook professionele kwekers maken niet gebruik van parkietjes die jonger zijn dan een jaar.

Het kan natuurlijk dat ik me nu vergis in de leeftijd van Mangoo?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

KiimmBiimm_

Jaa, ik heb nog eens met de kweker gesproken van mangoo, en ze is nu ruim een jaar.

en ja ik heb ze apart gezet ik wil ruzie voorkomen!

Monique8736

Ik wil absoluut niet vervelend overkomen,maar ik begon aan mezelf te twijfelen,ik kan me het namelijk nog zo goed herrineren.Ik heb al je berichtjes ooit gepost nagelopen,en op 10 september 2006 zeg je dat Mangoo drie weekjes oud is..:

Gepost op: September 10, 2006, 06:34:30 
Dankje well
maar mijn parkietje is pas 3 weken oud ongeveer
kun je dat dan al zien
want hij/zij heeft al best veel wit rond haar neusdop
groetjes kiimmbiimm_

Je parkietje is dus absoluut nog lang geen jaar oud! En ik ben het het Mars eens dat dat erg link is voor de gezondheid van je parkietje.Sorry als ik overkom als een bazig iemand,en als iemand die je plannen wil bekritiseren,maar ik bedoel het echt goed!

Groetjes Monique


Scotty - Keecko

Ik ben het helemaal met Monique eens. Toen je Mangoo kreeg was ze nog jong en kan ze nu echt geen jaar zijn. Jij kreeg Mangoo en toen had ik Scotty en Keecko al en die zijn nu 7 maanden.

Als je zo graag nu een nestje wil, waarom laat je dan niet twee andere parkietjes die je toen had opgevangen van iemand aan een nestje beginnen?

Of je probeert het volgend jaar ;)

Want zoals het nu lijkt, komt het echt niet goed met het nestje en ook niet met Mangoo.

Groetjes, Ilse

roha

Hoi,

Sorry, dat ik dit zeg, maar ik krijg het idee dat je nog helemaal niet klaar bent om serieus te gaan kweken met parkieten. Jou relativerend vermogen lijkt mij niet geheel optimaal, waardoor bij mij dus deze gedachte sterk naar boven komt.  Jij  weet zelf niet eens meer hoe oud je parkietjes zijn, terwijl je ze nog niet eens zo lang hebt.
De reden die je aangeeft waarom je wil kweken, vind ik ook niet correct. Om 1 parkietje te kunnen houden, om hem/haar tam te maken. Wie zegt dat het je wel bij deze lukt, als het bij al die anderen niet is gelukt!
Ik hoop stiekem dat je nog een paar jaar wacht om te gaan kweken met parkieten. Waarom nu al nu je nog zo jong bent, ik vind het een hele grote verantwoordelijkheid voor iemand die net in het leven staat.
Ik hoop dat je je niet aangevallen voelt, maar ik ventileer alleen mijn (uitgesproken) mening.

Groetjes Hanneke

KiimmBiimm_

dit bericht word waarschijnlijk verwijderd.
maar wat ik ook doe of zeg, ik krijg alleen maar commentaar ;)
ik vind het jammer, want ik heb dit allemaal besproken met een ervaren kweker.
en mango was toen geen 3 weekjes.
de kweker heeft zich vergist in de leeftijd, dit ging over een ander parkietje wat ik in eerste instansie wou, mango is nu ruim een jaar oud,
en ik weet WEL de leeftijd van mijn parkietjes

Mango= 1 jaar en 3 weken
Poemba = 2 jaar en een paar maanden dit weet ik niet presies omdat hij eerst bij een andere bewoner woonde
Woppy= nu 7 maanden oud
wizzy= nu 7 maanden oud
darii= 3 jaar en een paar maanden omdat zij ook eerder bij een andere bewoner woonde
Pimmetje= 1 jaar en 6 maanden
pino= 2 jaar
kiwi= nu 3 maanden

ik wil niet dat jullie aan mijn twijfelen dit vind ik erg jammer, ik heb niks anders dan goed bij de parkietjes voor,
en volgens het internet is mango nu ook broedrijp. zoals het daar beschreven staat ik zou mijn parkietjes nooit geen kwaad willen doen  >:(

Caradow

1 blok in een voliere met 7 parkietjes is niet handig. De kans dat en andere pop het blok overneemt of dat er gevochten gaat worden is zeer groot.

Buiten dat heb ik ook zeer mijn twijfels of je hier wel goed aan doet. Je hebt in een paar maanden tijd en hele vlucht grasparkieten bij elkaar weten te krijgen en je springt met je ideeen van de hak op de tak. Je kreeg Mango in September en al heel snel kwamen er steeds meer bij, tot 8 aan toe. Je wilt ze tam maken, maar neemt de tijd hier niet voor en er komen elke keer zo snel weer nieuwe vogels bij, dat de vogels zelf niet eens rustig de tijd hebben om te wennnen. Je bent op zoek naar een buitenvoliere, omdat je mogelijk in het voorjaar wilt gaan kweken, nu hangt er ineens een blok binnen, bij een veel te jonge pop....Je stelt veel vragen om meer te leren, heel positief, maar er is een hele boel dat je nog NIET weet en je hebt nog veel te leren. Een paar maanden geleden was het nog even de vraag of de vogelkooi wel beneden in de huiskamer mocht staan...Hoe staan jou ouders nu tegenover jou (duidelijk uit de hand gelopen) hobby??? Je plukt de vogels overal vandaan, alsof je ze verzameld. Zien jou ouders niet dat je totaal geen idee hebt waar je mee bezig bent?

Ik wil je hier echt niet helemaal de grond in trappen, maar lees voor de lol eens al jou berichten terug vanaf je aanmelding naar nu, zie de tegenstrijdigheden waar jij steeds weer mee komt. Ik ga er nog steeds vanuit dat je bedoelingen goed zijn.

Mangoo is nog heel jong... in september gaf je inderdaad aan dat ze (voordat je haar kreeg) nog bij de kweker zat omdat ze nog niet was uitgevlogen. Dat betekend dat ze nu dus pas 5 maanden oud is, veel te jong!!!!!!!!!!!

Dus.... zet ze alle 7 weer lekker bij elkaar en kijk over ene jaar nog eens verder, wanneer je ECHT weet hoe het kweken in elkaar zit en Mangoo oud genoeg is. (EN of ze er wel ZIN in heeft, want dwingen kan je niemand, ook geen parkiet!)

KimmBimm, wij willen jou met alle liefde helpen in het nemen van jou beslissingen over het wel of niet kweken, en jou met raad en daad bij staan, maar dan zul je wel eerlijk moeten zijn. Een parkiet word niet in 5 maanden tijd een jaar oud, ik neem aan dat jij dat toch ook wel weet. Of vier jij wel je verjaardag elke 5/6 maanden...

Laat dit asjeblieft rusten, voor het welzijn van jou parkieten en geniet gewoon van de hele bende die je nu hebt. Kweken kan altijd nog, als ze oud genoeg zijn en het zelf ook echt willen. En stop met het geven van tegenstrijdige informatie, op deze manier val je alleen maar door de mand en zal men afhaken met jou adviseren. Waarom tijd steken in iemand, die onwaarheden verteld en verkeerde informatie geeft...

En meer ga ik er niet meer over zeggen, maar ik hoop dat je deze laatste posts die kritisch naar jou verhaal kijken, goed op je in laat werken en er iets goeds mee doet.

Succes en sterkte!


Caradow

Citaat van: KiimmBiimm_ op januari 23, 2007, 15:42:05
dit bericht word waarschijnlijk verwijderd.
maar wat ik ook doe of zeg, ik krijg alleen maar commentaar ;)
ik vind het jammer, want ik heb dit allemaal besproken met een ervaren kweker.
en mango was toen geen 3 weekjes.
de kweker heeft zich vergist in de leeftijd, dit ging over een ander parkietje wat ik in eerste instansie wou, mango is nu ruim een jaar oud,
en ik weet WEL de leeftijd van mijn parkietjes


Dat Mango een andere parkiet was als de hele jonge mangoo die jij eerst zou krijgen, heb jij NOOIT benoemd in een post, dus die verwarring bij ons is zeer begrijpelijk....(zeker aangezien je zeker in het begin OVERAL over postte en openbaar aan het aftellen was tot je je parkietje kon halen)
Tel daarbij de andere tegenstrijdigheden op (buitenvoliere en dan later kweken, nu ineens met spoed kweken enz)

Tja, als jij dit allemaal ziet als commentaar, heel erg jammer. We willen het beste voor jou en je parkieten, maar goed, dat heb ik in mijn vorige post al benoemd. Ik stel echt voor dat je jou berichten allemaal nog een doorleest van september tot vandaag, misschien dat je je dan in kunt denken dat wij de draad helemaal kwijt zijn...

Trippy

Ik snap er inderdaad ook niks meer van...
Maar als jij er zeker van bent dat Mango er aan toe is en dat ze inderdaad ouder dan een jaar is...
En als je je goed hebt voorbreidt hebt!
Dan heb ik er vertrouwen in dat je het kunt!!
Ik vindt het wel een beetje raar inderdaad dat je niet gemeld had dat je parkietje een andere is geworden!
Maar ik neem aan dat jij hier niet over liegt!
Ik weet ook niet hoe lang je hier over denkt maar als je toen je dit topic opende pas op het idee bent gekomen zou ik het niet doen !!
En inderdaad doe rustig aan (Ik heb ook ineens het parkietenvirus vanaf eind september  ;) maar mag nu pas binnenkort uitbreiding :D) een Parkietje is niet een tijdschrift dat na een week/maand de winkel weer uit gaat,
Het zijn diertje die de juiste verzorging nodig hebben en liefde van hun baasje !
Heel veel succes met het nemen van je beslissingen en weet ook dat wij hiero je alleen maar willen helpen en je niet willen verbieden te broeden !
Het tegendeel als jij je goed voorbereid cindt iedereen het prachtig

Sorry voor de iets warrige post maar ja...
Groetjes Ursula