luchtweg infectie

Gestart door astrid, januari 21, 2007, 13:01:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

astrid

hallo,

Sinds vrijdag is mijn parkietje Hulkie zwaar ziek, hij zit helemaal bol, reageerd vrij weinig, slaapt veel enz. Ik ben gelijk met hem naar de dierenarts geweest en die gaf aan dat het een luchtweg infectie zou zijn. Ik heb antibiotica gekregen maar ze gaf al aan dat het waarschijnlijk niet zo aanslaan en dat ik weinig kans het dat Hulkie het zou overleven. Gisteren dacht ik dat het iets beter ging maar nu is z'n toestand wat verslechterd en ik weet niet zo goed wat ik moet doen om het hem zo makkelijk mogelijk te maken. Ik zie dat hij niet lekker is en af en toe het benauwd heeft. z'n maatje Toedels komt al niet meer bij hem in de buurt. Ik vind het zo zielig en zou alles voor hem willen doen om hem te helpen maar ik weet niet wat ik verder nog kan doen. Heeft iemand tips?

groetjes Astrid, Hulkie, Toedels en Tika

Safrena

Hey Astrid

Wat erg voor Hulkie dat hij zo ziek is  :'(
Goed van je dat je meteen naar de dierenarts bent geweest

Een parkietje dat ziek is heeft veel warmte nodig
Wat je dus kan doen is je parkietje onder een warmte lamp zetten ;)

heel veel sterkte en hopelijk snelle beterschap voor Hulkie

Vele groetjes

Mars

Naast warmte, liefst met een warmte lamp maar als je die niet hebt kun je ook de CV hoger draaien, is ook een rustig/beschut plekje een tip.
Dan heeft je parkietje even geen last van alle omgevingsfactoren: bewegingen/tv enz. en kost dat geen extra energie om daar ook nog op te letten. Dus misschien is het nog een tip om een doek half over de kooi te leggen.

Sterkte ermee... we duimen voor jullie.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

astrid

Nou het gaat niet beter!! Het is hartverscheurend om te zien! Hij zit zo zielig op z'n stokje!! Toedels bleef eerst een dagje uit de buurt maar nu zitten ze constant bijna op elkaar, Toedels probeert Hulkie schoon te houden en zit hem alsmaar te kroelen, af en toe maakt Hulkie dan zo'n zielig geluidje. Ik kan zien dat hij het benauwd heeft en moeilijk ademt. Eten doet hij volgens mij helemaal niet. Ik vind het verschrikkelijk als hij dood zou gaan maar om een vogeltje zo te zien lijden is ook heel erg!

groetjes Astrid

Mars

Hey Astrid,

Houd nog even vol. Ik ken het gevoel van medelijden met zo'n vogeltje. Geloof me, Jim was er ooit ook heel erg aan toe, maar is helemaal opgeknapt. Als je andere parkietje wat te knuffelig is, is het misschien een optie om ze even apart in een kooi te zetten? Je parkietje heeft nu wel rust nodig.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Poco

Hoi Astrid,

Wat naar dat het niet goed gaat. Het is vreselijk zielig om te zien dat je vogeltje zo ziek is. Bij mij heeft het warmhouden erg veel geholpen. Ik heb gewoon een nachtlampje op een hoekje van de kooi gericht, daarin heb ik een rode lamp in gedaan. Dat vond Poco wel fijn. Eet Hulkie ook geen trosgierst meer? Ik heb Poco maar alles gegeven wat hij lekker vind, want eten was erg belangrijk zei de dierenarts. Ik hoop voor je dat het om zal slaan en dat Hulkie beter wordt. Sterkte!

Groeten,
Merel

roha

Hoi,

Zorg er ook voor dat het eten en drinken vlakbij hem is, zodat hij zich zo min mogelijk hoeft in te spannen.
Dan kan alle energie besteedt worden aan het herstel van hem.

Karin

Wat inderdaad erg belangrijk is, is dat hij blijft eten en drinken. Geef hem maar gewoon trosgierst en wat hij verder nog meer lekker vindt, het belangrijkste is dat hij blijft eten en drinken terwijl de antibiotica hun werk doen en zijn lichaampje kans krijgt te herstellen.

Ook kun je voor advies de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht bellen tijdens hun telefonisch spreekuur, elke werkdag tussen 13.30 en 14.30, hun telefoonnummer vind je op deze site. 

astrid

Hoi Hoi,

Bedankt voor al jullie reactie's! Hulkie houd het nog steeds vol al zie ik niet echt verbetering! Elke ochtend kijk ik met angst en beven in de kooi en ook als ik uit m'n werk kom is het even spannend! tot nu toe gaat het steeds goed. Af en toe eet hij een heel klein beetje trosgierst. Ook als ik hem antibiotica geeft dan probeer ik hem wat trosgierst te geven zodat hij iets binnen krijgt. Hij leunt vaak tegen toedels aan en als die niet in de kooi is dan slaapt hij op de grond. Het lijkt af en toe wel of Toedels hem aan het voeren is. ze zijn erg met z'n tweetjes en hulkie kruipt het liefst helemaal tegen toedels aan en klimt er het liefst bovenop om zo dicht mogelijk bij hem te zijn. Ik probeer maar zo goed mogelijk vol te houden. Kachel staat ontzettend hoog, tis hier een sauna maar als het helpt dan heb ik het er graag voor over!

groetjes

roha

Hoi Astrid,

is het dan niet beter dat je zo'n rode warmte lamp aanschaft, want zo wordt je energierekening erg duur!
Niet dat je niet goed bezig bent, hoor!! Zeker wel!! Ik denk alleen een beetje met je mee als je dat niet erg vind! ;)

Groetjes Hanneke

astrid

Hey,

Ik heb een gaskachel dus het is wel om te doen, maar bedankt voor het meedenken!!

groetjes Astrid

astrid

Het is nu nog erger geworden! gisteren zag ik een klein lichtpuntje omdat hij probeerde te eten maar vanochtend zit er allemaal slijm rond z'n snaveltje. Het lijkt wel of hij zijn eigen speeksel of zo niet kan doorslikken. Kheb net alles schoongemaakt en hem weer antibiotica gegeven. Hij probeert af en toe wel te eten maar hij is gewoon te zwak. vanochtend zat hij te tollen op z'n stokje!!!

groetjes Astrid

Mars

ochossie...

Dat klinkt niet goed. Sterkte ermee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

astrid

Hij kan bijna z'n bekkie niet meer openkrijgen door de hoeveelheid slijm! Het is hartverscheurend en echt verschrikkelijk om te zien! Ik heb hem nu bij Toedels weggehaald en in een mandje neergelegd. Dan kan hij energie besparen door niet op stokje te zitten en mischien wat meer rusten. Toedels is helemaal van slag, snapt er niets van! Op dit moment zou ik het liefste willen dat het maar snel over was, want dit gun ik Hulkie echt niet! wat een ellende!

groetjes Astrid

Idske

Jemig zeg! :'(

Veel sterkte gewenst!
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Mars

Misschien toch nog een keer de dierenarts bellen?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

dat zou ik ook doen. Als de dierenarts echt meer dan 90% het idee heeft dat het niet meer beter wordt zou ik, hoe moeilijk ook, je parkietje laten inslapen. Mocht er toch nog een mogelijkheid zijn dat ie alsnog beter wordt zou ik natuurlijk daar voor gaan, maar niet ten koste van alles.
Heel veel sterkte!

Groetjes Annika

astrid

Hulkie blijft me verbazen, hij heeft net gegeten alsof zijn leven ervan afhangt! doet het natuurlijk ook wel! Maar toch! tlijkt wel of hij het slijm van binnen kwijt wil raken, hij zit het ook echt op te hoesten. Maar is nu wel nieuwsgieriger en levendiger dan gisteren. Het is toch heel raar. Kben benieuwd hoe de nacht zal gaan!
groetjes

Trippy

#18
Wat een goed nieuws ;D
EINDELIJK!
Heel veel succes en hopenlijk blijft het steeds beter en beter gaan  :D

smartie

Ik wil niet de negatieveling hier uithangen, maar als parkietjes (v)reten alsof hun leven ervan afhangt is dit niet altijd een goed teken. Het kan zijn dat ie zo weinig voedingsstoffen binnenhoudt (wellicht veel weer naar buiten met slijm of ontlasting?) en daarom zo extreem veel eet of aanvalt op zijn eten.

Natuurlijk hoop ik ook dat het beter zal gaan met Hulkie, maar neem dus alsjeblieft niet zomaar aan dat meer gaan eten een goed teken is. Ga desnoods nogmaals naar de dierenarts en raadpleeg desnoods het telefonisch spreekuur van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht als je nog twijfels hebt. Maar zoals je zelf eerder zei: als leven lijden gaat worden zou ik hoe moeilijk het ook is mijn diertje het beste gunnen en met pijn in mijn hart afscheid nemen. Nogmaals: ik hoop dat dit niet nodig is en dat Hulkie weer helemaal beter zal worden!

STERKTE...

ibi

heeey

echt hartberscheurend jou verhaal

dit is her wnigst wat ik kan zeggen

STERKTE

astrid

Vanavond is Hulkie overleden. Ik ben er erg verdrietig om maar ik ben blij dat er een einde gekomen is aan het lijden.
Ik wil iedereen bedanken die met mij en Hulkie hebben meegeleefd.

groetjes Astrid, Toedels & Tika

roha

 :( Hey Astrid,

Heel veel sterkte met het verlies van Hulkie.
Hopelijk komen jij en Toedels er snel bovenop!!

Hanneke

Ingrid

Hoi Astrid,

Wat een verdrietig nieuws over Hulkie :(. Het is erg naar dat hij het niet heeft mogen redden ondanks jouw goede zorgen!
Veel sterkte met het verwerken van het verlies van je gevleugelde vriendje.

Groetjes, Ingrid

marretje

Heel veel sterkte voor jou en Toedels. Ik heb nog niet eerder gereageerd maar heb je verhaal wel gevolgd. En inderdaad een parkietje zien lijden is ook niet prettig.

ibi

echt veel sterkte de ene keer zeg je dat hij zo
ziek is en andere keer is hij overleden.
echt zielig.
heb het nog nooit mee gemaakt maar iedereen gaat het overkomen.

nou jah
echt super veel sterkte.

groetjes

Trippy

Sorry voor mijn bericht niet  :(
En heel heel veel sterkte met het verlies van Hulkie  :'(
Groetjes,Ursula  :'(

Caradow

Heel veel sterkte Astrid!

Steun je met de gedachte dat je Hulkie ooit terug zal zien, aan de poorten van de regenboogbrug...

Scotty - Keecko

Astrid,

Heel veel sterkte met het verlies van Hulkie :(
Je hebt veel voor hem gedaan, maar het mocht niet baten...

Groetjes, Ilse

tup en joep

heel veel sterkte met het verlies van je vriendje
ik heb het zelfde als jouw meegemaak
mijn lieve joep is ook aan een luchtweginfectie overleden
hij kreeg toen medicijnen eerst leek het beter te gaaan zeg maar een opleving en is toen ook dood gegaan dus ik weet wat je voelt
heel veel sterkte groeten andrea

DarkWolf

Het is meestal zo, dat een ziek dier opeens weer een moment heeft van levendigheid om nadien te sterven...
in ieder geval veel sterkte met het verlies van je kleine vriend :(

Safrena

Hey Astrid

Ook namens mij heel veel sterkte met het verlies van Hulkie

Vele groetjes

Maur@

Een luchtweginfectie is zo ontzettend moeilijk te behandelen bij een grasparkiet. Zij hebben zo een vreselijk ingewikkeld ademhalingssysteem. En helaas laten ze pas aan ons zien dat ze ziek zijn als het al bijna te laat is. Sterkte en je hebt je best gedaan, je had er niets meer aan kunnen veranderen.

Mars

Heel veel sterkte hiermee. Het zat er al aan te komen, zo te lezen.
Het is goed dat je schatje nu rust heeft gekregen, hoe wrang het ook is.

Heel veel sterkte,
Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..