Nog redelijk tam te maken?

Gestart door Sharon, januari 21, 2007, 11:06:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sharon

Hallo,

Ik was voor mijn moeder met kerst op zoek naar een parkietje, het is toen niet gelukt
en aangezien ze vrijdag jarig is zullen wij er een voor haar gaan zoeken.

Op marktplaats heb ik al een advertentie geplaats en heb reactie's daarop gekregen.
Wat denken jullie is 9 weken nog jong genoeg om een beetje tam te maken.

Ik zal even de foto plaatsen dat hij heeft gestuurd!



Wat denken jullie is deze ongv 9 weken of niet?

Groetjes sharon!

roha

Hoi Sharon,

Zoals je ziet is het niet gelukt met de foto.
Als je de site en het forum goed gebruikt, dan kom je ook achter het antwoord van je vraag of 9 weken nog jong genoeg is om een beetje tam te maken.

ibi

hallo,

welkom op het forum
elk parkietje is wel tam te maken en inderdaad 9 weken is nog vrij jong  ;)
haar zou je vrij snel getemd hebben.
gebruik de zoekfunctie de volgende keer   ;)

groetjes

DarkWolf

Je kan een parkiet altijd nog tam maken. Het is wel zo, hoe ouder het diertjes hoe minder snel hij/zij tam zal worden (denk maar aan oudere mensen, die leren ook minder snel dan kindjes).
Maar 9 weken is nog best jong, dus het tam maken zou makkelijk moeten gaan ;)

roha

Citaat van: DarkWolf op januari 21, 2007, 12:10:23
denk maar aan oudere mensen, die leren ook minder snel dan kindjes).


Grote onzin, oudere mensen kunnen nog prima en snel nieuwe dingen aanleren. Nee, Dat ligt volledig aan je ontwikkeling van je hersenen. De ene mens leert sneller dan de andere, dat heeft niets met leeftijd te maken.
Zo is dat ook bij parkieten, de ene parkiet leert sneller en/of meer dan een andere.
Het ligt er ook vaak aan hoe lang je bezig bent om iets te trainen. Oefening baart kunst voor jong en oud en voor mens en dier!!!!

ibi

#5
roha je was me  voor   ;)
dit vind ik ook niet logisch.
en oude parkietjes kunnen best sneller tam worden dan een jong parkiejte.
dit vind ik geen goed voorbeeld

Oke mensen
let op dat het hier geen chatten word
gr Safrena

roha

Ik weet niet hoe je bij die info komt, dat het minder snel zou gaan.
Je bent nooit te oud om te leren. Iets aanleren komt altijd voort uit interesse, ook bij kinderen.
Het ligt er in ieder geval niet aan hoe oud je bent.

DarkWolf

Citaat van: roha op januari 21, 2007, 12:34:53
Ik weet niet hoe je bij die info komt, dat het minder snel zou gaan.
Je bent nooit te oud om te leren. Iets aanleren komt altijd voort uit interesse, ook bij kinderen.
Het ligt er in ieder geval niet aan hoe oud je bent.

Van school, geleert in de lessen Aspecten van Ouder worden
En je leert heus niet altijd uit intresse hoor...

roha

#8
Ja sorry Safrena, het is nu ook offtopic

ontopic; met veel geduld en veel oefening kun je je parkiet tam krijgen. Bij de ene wat sneller dan de andere onafhankelijk van de leeftijd.

en nu dan weer on-topic graag
gr Safrena

Sara

Offtopic:Wat Darkwolf zegt is wel waar,het is inderdaad zo dat een jong kind bijvoorbeeld veel sneller een taal zal aanleren dat een al iets ouder kind/mens,maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je een al wat ouder kind/mens of wat oudere grasparkiet niets kunt aanleren.
Terug ontopic:Een oudere grasparkiet is,zoals velen al gezegd hebben hier natuurlijk nog heel goed tam te maken,met het nodige geduld.Ook bij jonge grasparkietjes heb je vaak veel geduld nodig,dat hangt natuurlijk af van parkiet tot parkiet.
Maar 9weken,is nog heel erg jong voor een parkietje hoor,dus is ie zeker nog heel goed tam te maken. ;)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sharon

Allemaal bedankt voor jullie reactie!!

Doordat ik de advertentie op marktplaats had gezet heb ik nog meer mailtjes gekregen!
Waaronder iemand waar een parkiet net 4 dagen uit het blok is gekomen  ;D

Mijn vader en ik gaan er heen om te kijken en denk dat ik dat parkietje dan neem.
Op de foto's die de jonge stuurde met de parkiet van 9 weken waren ze zoo close samen,
En ben dus bang dat het parkietje al te veel is gehecht aan het baasje,
Weet niet of dat een domme beredenering is mja wil niet dat het parkietje zich dalijk niet
op zijn gemak gaat voelen omdat hij al zoveel liefde van iemand anders heeft gekregen!  ???

Maarja dus ik hoop aan het einde van de week een parkiet voor mij en me moeder te hebben!!
Een grijs-blauwe was het  dus ben benieuwd! ;)

Groetjes Sharon! xx

Mars

Hoi Sharon,

Een parkietje kan pas van zijn ouders gescheiden worden als het 6 weken is. Begin er ALSJEBLIEFT niet eerder aan. Sommige kwekers voeden het parkietje al eerder met handvoeding en geven het parkietje ook wel aan mensen mee om hem met de hand te voeden. Doe dat niet! Grote kans dat het parkietje het niet redt!

Dus neem gewoon een parkietje dat minimaal 6 weken oud is. Dat dat andere parkietje al leuk met zijn huidige baasje omgaat is absoluut een voordeel. Dat betekent dat het al heel goed tam is, dus ook voor jou.

Sharon, koop alsjeblieft geen parkietje dat jonger is dan 6 weken, daar krijg je echt spijt van en dan is het te laat!

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sharon

Heb ik het nou verkeerd geschreven??

Hihihi nee weet ik dat ik geen parkiet onder 6 weken moet pakken!
Maar hij is 4 dagen uit het blok is hij dan niet al ongv 6 weken??
Of heb ik de info nu verkeerd begrepe ? :P

xx

Mars

Sorry, even te snel gelezen.  :o Maar toch is vier dagen uit het blok te snel.
Volgens mij kunnen ze al vanaf 3 weken uit het blok komen. En moeten ze de eerste 1,5 a twee weken bijgevoed worden door paps en geleerd worden zelf te eten.

Kan iemand dit bevestigen of een beetje preciezer schrijven?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sharon

Maak je maar niet druk!

Ik neem geen parkiet die niet zelfstandig kan eten of drinken!
Daar hebben wij allemaal niet de tijd voor!

Wel om hem voldoende liefde te geven ;D
Ik heb hem ook gezegd als hij niet zelfstandig kan eten of drinken wil ik hem niet hebben!

Kusje x

Mars

Mooi zo! Ben een beetje overbezorgd, maar je zult de eerste niet zijn die een parkietje mee krijgt dat nog niet helemaal over is op zaadjes. Maar je bent nu in ieder geval goed voorbereid  :-X

Have fun!
Je zult zien met heel veel liefde en geduld krijg een je een heel mooi, lief en tam parkietje (zo tam dat ie alleen maar bij je wil zitten, wat soms best lastig kan zijn, haha...).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sharon

Maakt niet uit !
Kan het wel begrijpen hoor! Iedereen wil het beste voor alle parkietjes!
Ik wacht natuurlijk wel die mail van de ander af.

Hoop alleen dat het niet meer te lang duurt want word gek van het wachten!

Ja het parkietje is voor me moeder dus .. ik vind het trouwens ook geweldig!
Ik hoop dat hij kan gaan praten want het eerste woord dat hij / zij leert zal punkie [ mijn konijn ] worden!

Hhaha maar goed!
Denk eigenlijk dat ik al mijn antwoorden heb! Ik laat wel nog wat weten of we het wel of niet doen met het pietje!

Van mij part kan er denk ik wel een slotje op! :)

Kusje xx

Sonja

#17
Hoi Sharon,

Graag wil ik nog even ingaan op het feit dat je schreef dat het parkietje van je keuze 4 dagen uit het blok is.

Dat is nog steeds te jong.
Ze zijn dan nog niet in staat om geheel zelfstandig te eten, en worden nog ca. 2 weken bijgevoerd door de vaderparkiet. (zoals Mars al schreef)

Daarom wil ik je echt op je hart drukken je niets wijs te laten maken, en jezelf er van te verzekeren dat het parkietje wat je gaat halen echt helemaal zelfstandig kan eten, en dus niet alleen maar wat met de zaadjes speelt, zoals wel vaker voorkomt. Dat lijkt in eerste instantie op eten, maar is het in feite niet. En zelfs ALS hij zelf eet, is dat vaak in het begin nog lang niet genoeg om zijn honger helemaal te stillen.

Groetjes, Sonja.

Sharon

Oke dus jullie zeggen niet doen!

Dat weten jullie natuurlijk beter dan mij, wel jammer ik wilde zo graag een jong parkietje
Die van 9 weken heeft dat lieve kleine gezichtje niet meer zo erg!

Misschien dat ik er nog eentje in de winkel vind en anders dat ik dan toch ga voor die van 9 weken!
Hij kon al echt goed met zijn baasje overweg maar omdat hij liever een valkje heeft doet hij de parkiet weg!

Ik hoop dat ik met mijn vader morgen eens kan gaan kijken bij de winkels zodat ik die jonge niet te lang hoef te laten wachten op een antwoord.

Nja in iedergeval bedankt!

Kus xx  :-*

Lijntje

ze veranderen allemaal in hun gezichtje als ze wat ouder beginnen te worden. De streepjes boven de ogen gaan weg en worden dan de kleur die eronder zit. En als het parkietje van 9 weken inderdaad al close is met zijn baasje is dit absoluut een voordeel! Hij zal (bijna) niet bang voor je zijn en het tam maken is dan zo gebeurd! Mijn ervaring is dat dit bij vogeltjes uit de dierenwinkel veel langer duurt. Ze worden daar gevangen en krijgen helemaal geen goede ervaringen met handen.. Maar in ieder geval heel veel plezier met het vogeltje!

parkietenfan

Mijn ervaring is nu dat leeftijd helemaal niet uitmaakt. Coco, mijn inmiddels overleden parkiet, kwam bij de dierenwinkel vandaan en was destijds ongeveer 12 weken. Als er 1 tam was dan was hij het wel! Ongelofelijk wat dat ventje allemaal deed en kon  :D Helaas kan ik daar na 6 jaar niet meer van genieten :( Binkie heb ik bij de kweker vandaan, was zo'n 6/7 weken oud en het tam maken gaat ook heel goed. Maar.........absoluut niet sneller of beter dan bij Coco toendertijd.

Scotty - Keecko

Ik denk ook dat de leeftijd niet te maken heeft met het tam maken. Het karakter van het parkietje heeft er denk ik meer mee te maken. Sommige parkietjes leren sneller dat ze niet bang hoeven te zijn voor je hand en die worden dan (meestal) ook sneller tam. Eigenwijze, drukke  parkietjes lijken mij dan ook sneller te leren dan rustige, bange parkietjes. Maar daar zitten zelfs ook nog wel eens uitzonderingen bij.

Sharon

Jaa het is ook een voordeel dat dat parkietje al zo goed met zijn baasje overweg kan.
Daarom is de keuze zo moeilijk voor mij.

Gister heeft er nog iemand gereageerd ie eenparkiet van 7 weken heeft en nu zit ik dus met het dilemma welke parkiet moet ik gaan kiezen ? Ze lijke me alle twee schatjes, zo moeilijk.

Wat zeggen jullie die van 9 weken of die van 7 weken ?
Help me hieruit :P

Kusjee  :-*


Lijntje

ik zou gaan voor die van 9 weken, maar misschien kun je vragen of je mag komen kijken (als dit niet te ver weg is)? Dan kun je kijken welk parkietje je het meest aanspreekt!

Mars

Die van negen weken is al wat tam, tenminste als wij jouw omschrijving goed begrijpen (close met zijn baasje). Dat kun je wel als voordeel zien, maar het hoeft niet. Daarnaast kun je natuurlijk een voorkeur voor kleur (of karakter, een druk parkietje of een iets rustigere) hebben, dus daar zou je ook naar kunnen vragen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sharon

#25
Hallo,

ik heb een keuze gemaakt we gaan voor dat parkietje van 9 weken.
Wij geven hem hier nogmeer liefde dan vergeet hij zijn baasje zo.
Hij had het parkietje ook net 3 weken dus..

Hoop dat mijn moeder het leuk vind voor haar verjaardag ik weet in ieder geval dat ik het wel leuk vind!  :P

Ze wonen alle 2 in heerlen waar ikzelf ook woon.

Kusjee

Enn??? Wat denken jullie lieff??  :D


Foto's mogen alleen geplaats op het forum
Ter verduidelijking van een vraag
Wil je je parkietje tonen, dat is heel leuk
Maar daar hebben we ons foto album voor
http://album.parkietenweb.nl/index.php
gr Safrena


[verwijderd door de beheerder]

Trippy

Lief  :-*
Maar hij zit op het hoofd dus...
is hij al tam,,, lijkt wel zo!

Lijntje

Wat een schatje! Mijn 2e parkietje ziet er precies zo uit, alleen dan is het hoofdje in plaats van wit, geel.. en die zit nog niet zo lief op mijn hoofd hor, hahah.. Komt vanzelf! Laat je nog even weten of je moeder t leuk vond?

Sharon

Hallo,

Mijn moeder vind hem een schatje!
Hij heeft nu echt de smaak te pakken lekker aan het krijsen! Over een week gaan we een poging maken om hem los te laten vliegen!

Groetjes xx Sharon en een snavel van Tico

Mars

Hey wat leuk, je hebt hem Tico genoemd.

Toen ik op zoek ging naar een tweede parkietje twijfelde ik tussen Timo en Tico. Ik vond beide namen even mooi en heb mijn zus laten kiezen, het is dus Timo geworden. En ik maar denken dat 'Tico' een hele originele gedachte was, haha...

Hoe gaat het? Stapt hij al netjes op?

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sharon

Hallo,

Ja mijn moeder vond de naam tico helemaal geweldig dus alé.

Hahah grappig  ik vind timo namelijk weer leuker! :P

Jaa hij stapt zeer netjes op, mag nu iedere avond een half uur tot 3 kwatier uit de kooi en vind dat natuurlijk helemaal geweldig! Komt op onze schouder zitten op ons hoofd!  ;D
Punkie het konijn vind ie ook een hele beleving haha heletijd achter mijn konijn aan het rennen grappig om te zien geloof dat punkie beetje schrik heeft voor tico [ hij heeft hem namelijk gebeten! ]

Dus het enige nadeel is dat hij nu bijt!! echt super hard en alles van de site heb ik toegepast maar na een week blijft hij/zij het nog doen! Hoop dat het snel over gaat want mijn moeder durft hem al niet meer te pakken omdat ze bang is dat hij gaat bijten! Hij/zij had haar bijna tot bloedens toe gebeten, snap echt niet wat er aan de hand is ziek is hij niet dat weet ik zeker denk dat ie aan het puberen is nu ongv z'n 12 weekjes dus,,

Iemand van jullie nog tips! heb alles van de site al gedaan dus dat hoef ik niet meer door te lezen ed misschien dat iemand van jullie zelf nog wat anders heeft toegepast had ook iets gelezen van naar de parkiet blazen. Zal dat ook maar eens gaan toepassen kijken of het na enige tijd werkt!

Kusjes Sharon, Tico & Punkie


Mars

Dat bijten leert hij waarschijnlijk niet in een weekje af. Dus heb opnieuw geduld! Enne... zo hard bijt hij toch niet? Zeker een vogeltje van 12 weken...

Vertel je moeder dat ze vooral niet moet laten merken dat ze bang is (en jij ook niet). Dus gewoon in een keer naar hem toe en niet halverwege je hand terugtrekken of gaan twijfelen, hoe moeilijk dat in het begin ook lijkt.

Jullie zullen er achter komen dat het bijten reuze mee valt. Gewoon doorgaan en ze zal er vast mee op houden en anders wordt het vanzelf wel een stuk minder.

Succes en groeten,
Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sharon

Nee weet ik maar had gehoopt dat het een beetje af zou leren!
Maar heb geduld, zoals ze zeggen geduld is een schone zaak he ;)

Jaa mijn moeder schrikt er echt van mijn vader en ik vinden het niet zo erg!
Maargoed ik zal het vooral doen!

Bedankt !

Groetjes Sharon Punkie Tico

Mars

In de meeste gevallen leren parkietjes het vanzelf af, als blijkt dat ze er geen succes mee hebben. Dus dat komt vast wel goed.

Mijn Jimmy doet het ook al veel minder en alleen als ze echt haar zin niet krijgt. Het is ook veranderd van echt bijten (agressief en snel) naar wat meer voorzichtig alsof ze er zelf niet meer in geloofd dat het gaat helpen.

Dus in ieder geval kun je er heel wat aan doen. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ze er niet minder lief door zijn hoor: Jimmetje is echt een schatje (maar wel een met een eigen willetje). Dus maak je er niet al teveel zorgen om.

Succes, Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..