EEN MONSTER!!!maar ik houd van haar:-*

Gestart door snowwhite, januari 17, 2007, 15:19:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

snowwhite

Zoals de titel al zegt voorspelt het niet veel goeds.De mensen van parkieten-freak hielpen me met veel dingen van de verzorging van Sneeuwwitje die ik niet wist.Er is alleen een probleempje waar ik denk ik echt niet meer uit kom..................................................................................... >:(

Een tijd geleden toen ik Sneeuwwitje kreeg wist ik onwijs wijnig van parkieten en ik wilde haar in de 2e week dat ze bij me was pakken.Volgens mijn opa moets ik haar gewoon pakken uit haar kooi.En Dat ook gewoon vaak doen dat ze zo tam zou worden ( gelukkig weet ik nu beter )maar ik was toch bang voor haar dus ik pakte haar met een handschoen.Het duurde zolang dat ik haar te pakken kreeg!Dat beestje heeft in dat halfuur zoveel angst geleden dat ze nu een trauma aan handen en handschoenen ( erg begrijpelijk ) heeft overgehouden.Ik heb er nu zo,n spijt van! Ga alsjeblieft niet zeggen dat het stom,dom,lijp,raar,idioot enz.enz. was want dat weet ik maar ik wist er toen nog zo weinig van af.Gelukkig is ze nu niet bang meer voor m,n hand......sterker nog,ZE VLIEGT ER NAARTOE ZODRA ZE HEM ZIET OM TE BIJTEN!Ze heeft echt de smaak te pakken want dat bijten doewt zeer!Weten julliue iets?Het heeft geen zin om haar te belonen als ze niet bijt want dat doet ze toch niet! :(

Sonja

#1
Hoi Snowwhite,

Om te beginnen is een parkietje geen monster.

Hoe lang ben je al aan het proberen om je parkietje het bijten af te leren?
Zoiets vraagt namelijk heel veel tijd, geduld, doorzettingsvermogen en consequent gedrag van de eigenaar.

Je kunt niet na korte tijd al zeggen dat het 'toch niet werkt'.

Je parkietje kun je alleen met veel liefde dit gedrag afleren. Positief gedrag belonen werkt in verreweg de meeste gevallen wel heel goed.
Ze heeft nu geleerd dat die handen haar vastgrijpen, en ze gaat daarom in de verdediging door te bijten. Het is een angstbijter geworden. Om te beginnen moet je haar NOOIT meer vastpakken met de hand, (tenzij het echt niet anders kan, omdat ze bv ziek is en naar de dierenarts moet oid), maar zorgen dat ze vanaf nu alleen nog maar positieve ervaringen heeft met je hand.
Blijf lief tegen haar, bied haar lekkere hapjes aan met de hand, etc. Als je dit lang genoeg volhoudt, zul je zeker resultaat zien.
Trek je hand niet terug als ze bijt, want dan heeft ze wat ze wil: nl. dat die enge hand uit de kooi verdwijnt. Haal je hand daarom pas weg, op een moment dat ze even niet bijt.

Het lukt allemaal niet in een paar dagen, en ook niet in een paar weken, dus hou vol.

Hier nog een link met veel tips om het bijten af te leren:

http://parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

Veel succes!

Groetjes, Sonja.

Mars

Helaas, de tip die ook ik voor je heb is:

GEDULD

Je parkietje zal vanzelf zien dat je hand niet meer zo vervelend is als in het begin. Probeer daarom leuke dingen met je hand te doen: trosgierst en zaadjes erop leggen, spelen met de speeltjes. Waar het helaas om gaat is het negeren van het vervelende gedrag, dus niet reageren op het bijten. Reageren is een beloning voor haar gedrag.

Misschien is er nog iemand anders in huis die je zou kunnen helpen? Als voorbeeld: mijn parkietje Timo krijgt op het moment antibiotica, mijn vader pakt hem daarvoor en zus of ik geven het hem. Het gevolg: Timo vindt paps maar eng, maar zus en ik (en eigenlijk mijn moeder ook, want die kletst alleen maar tegen hem) zijn veel minder eng. Met mijn kleine Jimmy precies hetzelfde: Ook zij heeft antibiotica gekregen toen ik haar net had, met als gevolg dat ze mijn vader maar vervelend vond. Inmiddels is die relatie al een stuk beter, hij moest haar vertrouwen terug winnen (en dat duurde even aangezien ik op mijzelf woon). Een goed voorbeeld, dat het ook anders kan met die enge handen, helpt daarbij.
En ook mijn Jimmetje beet in het begin vrij veel (niet zo extreem als jouw parkiet), dus er is nog hoop. Ze is in ieder geval wel dapper, sneeuwwitje...  :D

Succes en groeten Marcia

PS: helaas weten veel mensen niet dat je parkietjes beter niet kunt beetpakken. Mijn vader was vroeger toen ik klein was ook in de veronderstelling dat je een parkietje in je hand vertrouwen moest laten krijgen, wat dan uiteindelijk op die manier niet lukte.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

hallo,

als je parkietje je bijt en je trekt je hand terug weet ik zeker dat hij dit de volgende keer weer doet. :-\
want dan weet hij dat hij je handje aan kan.
gewoon niet reageren en niks zeggen als ze bijt ze zal hier dan me ophouden en weten wie de baas is. ;)
en goed gedrag belonen slecht gedrag negeren.
veel geduld en blijf doorzetten!!! ;)

snowwhite

Ik durf haar niet vast te pakken.Al heeeeeeel lang niet meer!

Maar wel bedankt voor de hulp,ik zal doorzetten ;D

Mars

Is er niemand die dat wel durft? Familie?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Fatih

#6
Hoi,

Dat ze nu bijt is u eigen schuld, je hebt je parkietje laten schrikken met handschoenen en daarom bijt ze nu uw hand, ze/hij ziet het als een gevaarlijk 'voorwerp'.

Je kan best op de site nog wat lezen over het tam maken van een grasparkiet en het leren dat ze niet meer bijt.

Ik kan u wel geloven, eerste keer had ik ook heel erg schrik. Ik had mijn parkietje ook met een handschoen gepakt(4jaar geleden). Als ze bijt niet schreeuwen! Want dan vind ze het leuker en leuker, gewoon volhouden en geduld hebben!

Mvg,

Cutie_lover

Citaat van: Fatih op januari 18, 2007, 16:26:55
Hoi,

Dat ze nu bijt is u eigen schuld, je hebt je parkietje laten schrikken met handschoenen en daarom bijt ze nu uw hand, ze/hij ziet het als een gevaarlijk 'voorwerp'.
Je kan best op de site nog wat lezen over het tam maken van een grasparkiet en het leren dat ze niet meer bijt.

Ik kan u wel geloven, eerste keer had ik ook heel erg schrik. Ik had mijn parkietje ook met een handschoen gepakt(4jaar geleden). Als ze bijt niet schreeuwen! Want dan vind ze het leuker en leuker, gewoon volhouden en geduld hebben!

Mvg,

Niet helemaal. Sommige parkietjes beginnen op een gegeven moment met bijten. Mijn Cutie heeft dit ook gedaan, heb ik hem afgeleerd, en nu doet mijn Moppie het ook. Ik denk ook een heel klein beetje dat het een fase is.

snowwhite

Mijn opa durft hem alleen vast te pakken,waarom? :-\

Trippy

Ik denk dat je erover heen moet,
ALs hij bijt zet hem de kooi in en als ze lief is Beloon hem uitbundig!
Zo krijgt hij vanzelf wel door wat wel en wat niet mag,
Je moet over je angst een pak hem gewoon op,
Het lijkt mij ook niet alles als mijn ouders bang voor me waren!
Mischien is het handig als je opa of iemand anders in de familie dat oefend !
Of jij zelf! Want als hij niet meer bijt ben jij denk ik minder bang!

ibi

ik hd hetzelfde ik begon falco met een handschoen te pakken en hij vloog weg en fladerte.
ik moest mij gewoon inhouden en nu ben ik er niet meer bang voor gewoon een paar keer oefenene en je bent er overheen

Scotty - Keecko

Citaat van: snowwhite op januari 19, 2007, 17:27:21
Mijn opa durft hem alleen vast te pakken,waarom? :-\

Waarom moet je je parkietje zo nodig vastpakken? Het is juist heel slecht om je parkietje vast te pakken en werkt juist in tegenovergestelde richting van het tam maken.

Zoals al eerder is gezegd, moet je veel geduld hebben en veel oefenen om je parkietje op te laten stappen op je vinger. Dat is tam maken.

Groetjes, Ilse

Moppers

Ik vind je helemaal niet stom, dom, lijp, raar of idioot. Je deed toendertijd waarvan je dacht dat het het juiste was. Je bent er nu achter gekomen dat het niet zo was en je wilt je 'fout' verbeteren. Dat vind ik heel goed van je.

Wat je misschien ook kunt proberen als stap nog voordat je je hand in de kooi gaat brengen:

Ga voor de kooi zitten en klets lief tegen en met haar. Als ze op haar gemak is, breng je langzaam je hand naar de kooi. Doe je hand er niet in, zorg dat ze je hand alleen kan zien. Blijf kletsen en beweeg de hand weer als ze weer gekalmeerd is.
Eigenlijk is het precies hetzelfde als het begin van handtam maken IN de kooi, maar dan er vlak naast. Zo leert ze ook dat die hand haar niet gaat grijpen, zonder dat ze de kans heeft om te bijten. Ze krijgt meer vertrouwen, wordt minder bang voor je hand, zonder dat jij je zorgen hoeft te maken om pijnlijke bijtwondjes.
Als ze eenmaal gewend is aan de hand naast de kooi en weet dat die haar niets aan zal doen, kun je verder gaan zonder tralies ertussen.

Veel succes ermee, het lukt je vast wel.