Parkiet niet op de slaapkamer?

Gestart door Corien, januari 17, 2007, 12:18:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kekavo

Ik koop altijd gewoon zaad bij de dierenwinkel. Jij woont ook in Voorschoten, toch? Verhoog heeft goed zaad. Ik voer het al jaren, en heb er nog nooit problemen mee gehad. Wat je met eivoer het beste kan doen, is zo'n smal bakje kopen en dat 1x per week vullen. Daar gaat ongeveer 1 theelepeltje in, dat is genoeg voor de hele week. Grit kan je in een gewoon voerbakje doen.
Bij de dierenwinkel mengen ze het, dat klopt. Maar daar zijn de parkietjes nog erg jong, en dan eten ze meer eivoer. Volgens mij doen ze het bij de volwassen vogels niet, namelijk.

Sonja

Hoi Kekavo,

Persoonlijk zou ik het eivoer niet een hele week in het bakje laten zitten.
Beter is het om 1 a 2 keer per week een beetje eivoer te verstrekken, dan weet je zeker dat het vers is, en niet vervuilen kan. Wat ze in de tussentijd niet opgegeten hebben, zou ik na 1 dag weggooien.

Groetjes, Sonja.

kekavo

Ok, goed dat je het zegt. Ik dacht dat het geen kwad kon.
Bij mij eten ze het inderdaad binnen een dag op.

baasje Twister

hoihoi,

je kan om geen stof te hebben, kan je houtsnippers onderin de kooi doen. dat is ghandig en dan brengen ze geen stof mee

Moppers

Ik heb jarenlang (een jaar of 6 denk ik) de kooi op mijn slaapkamer gehad, toen ik nog thuis woonde en ook waar ik nu woon. Een jaar geleden is de kooi naar het kamertje naast mijn slaapkamer verhuisd, die zijn via een deuropening (zonder deur) aan elkaar verbonden. De kooi moest opgehangen worden ivm muizen, dat kon alleen in mijn 2e kamertje, vandaar de verhuizing.
Anyway, ik heb nog nooit ergens last van gehad. Ik vind zelf het hele 'kooi op je kamer is stof' gedoe een beetje overdreven. Er zit sowieso stof in de lucht. Als je een kooi in je slaapkamer hebt, gebruik je daar waarschijnlijk vaker de stofzuiger dan wanneer de kooi ergens anders zou staan. Dus misschien is je slaapkamer wel schoner dankzij die kooi, wie zag het zeggen.
Daarnaast denk ik ook dat stofdeeltjes niet de grootste invloed op je gezondheid hebben, maar de 'dampen'. Ook al lucht je iedere dag, ook al verschoon je de kooi vaak, toch blijven er dampen van de poepjes in de lucht hangen, die adem je dan weer in als je slaapt. Maar volgens mij wordt die invloed pas van schadelijke grootte als je de kooi maar 1x per 3 weken verschoont of iets in die richting.
Kortom, volgens mij valt het allemaal wel mee.

Nadine

Eivoer extrival:
Ik zelf vondt extrival ook best duur ;) ik geef ze al 2 jaar denk ik nu gewoon voer met in een apart bakje krachtvoer.. en ze overeten zich er geen van bijden aan!
ze eten het ook bijde! gewoon wanneer ze het zelf willen en ik heb een maandje extrival gegeven en ik zelf zag ik geen verschil in gedrag, vacht, ofzow.. Maar ik weet ook dat er parkieten zijn die het vertikken om het te eten.. dus zou het gewoon even bekijken ;)

Rondvliegen: Als je hem een tijdje hebt en hij heeft al tijdje rondgevlogen in je kamertje hij is echt tam en helemaal gewent. kun je hem eens in de maand is beneden zetten [ met kooi en al ] en hem er daar uit halen! vinden die van mij echt geweldig ze scheuren dan die hele kamer door ! :D wel even op de hond passen want die moet er niks van hebben  :'( Maar dat is echt aan rader! wel zorgen dat er geen kaarsjes aan zijn of er gekookt word! ;) en de anderen dieren beneden even in de gaten houden (A) en niet zo lang half uurtje ofzo !  :D
Vinden die van mij echt geweldig!  :D


Scotty - Keecko

Citaat van: Nadine op januari 28, 2007, 20:53:21
Ik zelf vondt extrival ook best duur ;) ik geef ze al 2 jaar denk ik nu gewoon voer met in een apart bakje krachtvoer.. en ze overeten zich er geen van bijden aan!
ze eten het ook bijde! gewoon wanneer ze het zelf willen en ik heb een maandje extrival gegeven en ik zelf zag ik geen verschil in gedrag, vacht, ofzow.. Maar ik weet ook dat er parkieten zijn die het vertikken om het te eten.. dus zou het gewoon even bekijken ;)

Eigenlijk merk ik juist wel verschil tussen XtraVital en gewoon voer ;)
Mijn lieverdjes zijn een stuk levendiger geworden hierdoor. Een maandje is ook wel kort, om verschil te zien. Helaas mag ik pas weer XtraVital kopen, als het gewone voer op is, maar als dat eenmaal op is, stap ik helemaal over op Xtra Vital. Ik heb nu dan ook 2 bakjes in de kooi hangen, 1 met gewoon voer, 1 met XtraVital. Ze vinden XtraVital lekkerder. Ik zelf vind het ook zo lekker ruiken, maar ook daar zijn de meningen nogal over verdeeld :)

De prijs? XtraVital vind ik niet eens zo duur, pellets kosten wel 3 tot 4 keer zoveel als Xtra Vital. Over de prijs van XtraVital is ook al veel geschreven, zoals een voorbeeld van wat Ingrid een paar berichten terug schreef, daar ben ik het mee eens:

Citaat van: Ingrid op januari 18, 2007, 19:53:20
Xtravital lijkt misschien duur, maar als je bedenkt dat alle benodigde voedingstoffen erin zitten en door de afgepaste hoeveelheid jouw parkietje alles binnen krijgt wat hij nodig heeft, dan valt het reuze mee. Voor mijn twee boefjes doe ik met 1 groot pak 5 à 6 weken en dagelijks krijgen ze 2 schepjes voer (voor 1kg voer betaal ik rond de €8,-).
Als je gewoon parkietenzaad koopt dan moet je er nog apart eivoer bij doen, terwijl dat al in Xtravital zit. Daarnaast moet je alert zijn op eventuele vitaminetekorten, het is erg belangrijk dat je voldoende groente en fruit verstrekt (dat laatste is overigens ook belangrijk wanneer je wel Xtravital verstrekt ;) ).

Maar het kan zijn dat jij er anders over denkt. Dit is in ieder geval mijn kijk op XtraVital :)

Groetjes, Ilse

Nadine

Nouja een maand wete ikniet zeker dan gewoon 1 middelmatig pak gekocht en gegeven tot het op was  :) maar ik heb ze toen ook nooit uit de kooi gehad want toen waren ze niet tam ;) misschien dta ik daarom geen verschil zag ;)
En ja ik krijg alleen kleedgeld en daar betaal ik ook spullen voor me vogels voor dus ja moet wel beetje opletten voor prijzen enzo.. vandaar dat ik liever gewoon voer geef ;) Maar inderdaad meningen verschillen.. Ik moet ook heel eerlijk zijn bij mijn stage is mij heel duidelijk verteld dat extrival niet zo heel veel beter is dan gewoon voer als ze maar genoeg fruit en eivoer bij geeft ;) Maar dat zal ik hier maar niet al te hard zeggen voor ik hier het hele forum over me heen heb ;)