Morgen naar parkietje kijken!

Gestart door Corien, januari 14, 2007, 19:01:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Corien

M'n moeder kwam net m'n kamer binnen: "Corien, hier een paar huizen verderop kweken ze parkietjes, hij maakt ze ook tam, wil je morgen mee kijken? Ze hebben net 3 uit het ei." Dus ik meteen JAAA! De kweker zegt dat er één hele mooie bij zit, een mannetje. Vraag m'n god niet hoe hij het nu al kan zien, maar dat wordt dus fototoestel mee en veeeeel foto's! :-X Hij maakt hem ook gelijk tam, al hoop ik dat hij het niet op een manier doet dat het vogeltje geen vertrouwen meer heeft in mensen, maar hij doet het al een aantal jaar dus daar ga ik niet vanuit hehe.
Het parkietje komt in een kooi van L72 x B44 x H58 dus lekker veel ruimte, en later waarschijnlijk een 2e erbij ;D
Ik heb echt kriebels in m'n buik, ik wil er eigenlijk nu al heen!! :-* Uiteraard krijgen jullie morgen veeeel foto's te zien.. ;D

Mars

Leuk!
Door een parkietje al vrij jong aan mensenhanden te laten wennen wordt het eerder tam, dus waarschijnlijk is dat de achterliggende gedachte.

Ik zou wel willen dat een van mijn buren/kennissen parkietjes kweekte: dan weet je in ieder geval wat voor huis je ze weg haalt!

Wat mij betreft maakt het niet uit of het een mannetje of een popje is: ik dacht dat ik een mannetje kocht (dacht de kweker ook), maar het is waarschijnlijk een vrouwtje. Veel plezier ermee! Dat zal vast wel lukken! Heb je al een naam bedacht?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Corien

#2
Nee ik heb echt nog geen naam.. Zit ik ook steeds aan te denken, voor vrouwtjes wel heel veel (zal je zien dat ik er nu geeneen op kan noemen :P) maar voor mannetjes, echt geen idee.. Zat al te denken aan Macho, of Novio, dat is geliefde in 't Spaans. (Tenminste wel originele naam denk ik :-X en dat vind ik toch wel het leukste)

Ik ben er inderdaad al een keer geweest (m'n oom moet de vogeltjes verzorgen als ze op vakantie zijn) maar toen dacht ik dat hij ze voor de lol had, hij had er 2 binnen in een kooitje en de rest in grote voilieres buiten. (Ook anderen soorten vogels trouwens)

ibi

wat fijn dat je aan parkietje aanschaft
novio is inderdaad een hele orginele naam hoor je niet snel.
hoe kan die kweker zien dat het parkietje al een jongen is. ???

Corien

Dat vraag ik me ook af, ga ik ook vragen, dus je hoort het morgen :P

Safrena

Citaat van: ibi op januari 14, 2007, 21:25:11
....
hoe kan die kweker zien dat het parkietje al een jongen is. ???

@Ibi
Aan de kleur van de neusdop
Een goede ervaren hobby kweker kan dat al zien van zodra ze het nest verlaten

@Corien
succes met het kiezen van je nieuwe parkietenvriendje

vele groetjes

Mars

Maar zelfs een ervaren kweker heeft het niet altijd bij het rechte eind...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Corien

Nou het maakt mij niet zo heel veel uit wat het is, voorkeur mannetje maar vrouwtjes zijn ook lief natuurlijk! Ligt ook aan het karakter etc. dus kan je nooit weten.
Hij heeft een gokje gedaan, (hij heeft er natuurlijk wel veel ervaring mee :P) en ik ga vanmiddag kijken of ik er ook een mannetje in herken ;) Trouwens, hij is pas net (een paar dagen? Moet ik nog even vragen) uit het ei dus nog niet uitgevlogen.
De naam staat vast: Novio voor mannetje, en als het dan toch een vrouwtje blijkt te zijn, misschien laat ik de naam dan zo of ik verander hem in een echte meisjes naam :-\
Fototoestel gaat mee en vanavond krijgen jullie de foto's te zien ;D

ibi

Citaat van: Corien op januari 14, 2007, 19:01:33
M'n moeder kwam net m'n kamer binnen: "Corien, hier een paar huizen verderop kweken ze parkietjes, hij maakt ze ook tam, wil je morgen mee kijken? Ze hebben net 3 uit het ei." Dus ik meteen JAAA! De kweker zegt dat er één hele mooie bij zit, een mannetje. Vraag m'n god niet hoe hij het nu al kan zien, maar dat wordt dus fototoestel mee en veeeeel foto's! :-X Hij maakt hem ook gelijk tam, al hoop ik dat hij het niet op een manier doet dat het vogeltje geen vertrouwen meer heeft in mensen, maar hij doet het al een aantal jaar dus daar ga ik niet vanuit hehe.
Het parkietje komt in een kooi van L72 x B44 x H58 dus lekker veel ruimte, en later waarschijnlijk een 2e erbij ;D
Ik heb echt kriebels in m'n buik, ik wil er eigenlijk nu al heen!! :-* Uiteraard krijgen jullie morgen veeeel foto's te zien.. ;D
@ safrena maar hier in staat dat er niet 3 nieuwe uit het ei zijn dan kan je dat toch niet weten ,want ik denk dat de parkieten nu nog niet uit het nest gaan

Trippy

Citaat van: ibi op januari 15, 2007, 18:32:41
@ safrena maar hier in staat dat er niet 3 nieuwe uit het ei zijn dan kan je dat toch niet weten ,want ik denk dat de parkieten nu nog niet uit het nest gaan

Als je een nestkastje hebt kan je,bij sommige kastjes het boven luikje ( ???) Openen en erin kijken bij andere kijk je gewoon door het gat heen

Groetjes, En trouwens carien veel plezier met je schatje !!!

P.S. Verwijder mijn berichtje maar als ik het verkeerd begrepen heb  ;)

Corien

#10
Corien is de naam :P maar bedankt!
Maar ik vroeg dus hoe hij kon zien of er een mannetje bij zat, zegt hij: Weet ik nog niet. Dus waarschijnlijk heeft m'n oma (degene met de contacten :P) weer eens niet goed opgelet. Ook zeggen ze dat een mannetje beter tam te maken is, nouja, dat zal wel uit ervaring zijn :-\
Trouwens de naam is anders geworden, m'n ouders & broer vonden Novio niet leuk, dus ik denk dat het toch Macho wordt. Of een dergelelijke stoere naam (ventje, stoer etc. misschien iemand nog suggesties voor een leuke, stoere naam? :P)
Hier de foto's! Helaas niet zo heel duidelijk, maar de parkietjes worden in ieder geval groen/geel.

(Op bovenste foto vind ik de rechter zo'n schatje!)


Hoe oud schatten jullie ze? Hij zegt dat ze een maand zijn, kan dat.. Vind ik ze eigenlijk veel te klein voor ::)

Trippy

over dat carien, Typfoutje  :-[

Wat een schatjes  :-*
Ben altijd dol op jonge parkietjes
Maare wordt die groen gele van jou of niet ???
Jij hebt mazzel je kan eigenlijk (omdat het zo dicht bij is ) Zo vaak als wil bij je parkietje gaan kijken !

Corien

Ik weet nog niet precies welke ik neem, dat zien we weer als ze 2 weekjes ouder zijn, want ikw il ook een beetje naar het karakter kijken. Ik ga nu elke week kijken, en uiteraard foto's nemen haha. Over 3/4/5 weken mogen ze 't nest verlaten. (Hij wist niet meer de preciese datum wanneer ze geboren waren, hoe lang worden parkietjes eigenlijk gevoerd totdat ze zelf kunnen eten?)

Trippy

Volgens mij tussen de 2 dagen en een week  ???

Safrena

Hey Corien

Parkietjes worden gevoerd tot ze vier weken zijn.
Daarna moeten ze beginnen met zelfstandig eten, wanneer  ze echt zelfstandig kunnen tegen zijn ze al een zes tal weken en dan pas mogen ze weg gehaald worden bij de ouders.
Tijdens het leren van zelfstandig eten blijven ze bijgevoed worden door mams en paps

Vele groetjes

Corien

Ik ben weer gaan kijken en wow, wat zijn ze gegroeid zeg!! :-*
Helaas werd de kleinste gebeten door een volwassen parkiet, dus die zijn ze nu met de hand aan't voeren (en de volwassen parkiet zit apart). Dat kleintje is echt heel lief, legt z'n kopje op je vinger en blijft heel lief in je hand liggen hihi :-*



esther

Hoi Corien, ik zie je topic nu pas!
Wat een lieve parkietjes zeg en wat leuk dat je al zoveel foto's heb gemaakt.
Lijkt me echt super lom je parkietjes echt vanaf het begin op te zien groeien
Heel veel plezier nog :D

Scotty - Keecko

Hoi Corien,

Wat een schatjes zeg! :) :-*
Bij die eerste foto, zie je heel goed alle vleugelpennen :)

Echt leuk om ze te zien opgroeien.
Weet je al welke je gaat kiezen?

Groetjes, Ilse

Annika

de eerste foto van de groen/gele schat ik rond de 3 weken misschien een paar dagen minder (in vergelijking met de foto's van mijn nestjes), de andere een aantal dagen ouder. Vanaf die tijd gaat het namelijk enorm vlug.
Een maand van de eerste foto geloof ik in ieder geval niets van!

Ook het geslacht is inderdaad nog niet te zien, dat kan op zijn vroegst zo rond de 5 weken als je ervaring hebt.

Hoe dan ook, veel plezier met je straks nieuwe aanwinst gewenst! ik ben erg benieuwd welke je uit gaat kiezen en hoe ie eruit komt te zien als zijn/haar verenpakje helemaal compleet is.

Groetjes Annika

Corien

#19
Ja Annika, ik ben ook zo benieuwd naar mannetje/vrouwtje en welke kleurtjes!! Maar hij heeft in z'n voiliere echt super mooie parkietjes dus dat komt wel goed :D (Vooral degene met op z'n borstje fel geel en fel groen, de kleuren lopen niet in elkaar over maar wisselen elkaar wel af, echt super mooi!!)
En die grootste (groen/gele) kan inderdaad rond de 3 weken zijn, ik schat hem nu op 2,5 weken :P Kan echt niet wachten tot ik hem hier heb zeg :-*
Ik heb ook gezegd dat ze hem liever niet moesten kortwieken, maar dat doen ze gelukkig met geneen van hun vogeltjes!

Corien

#20
Foto's!! Dit keer had m'n vriend z'n camera mee dus had ik ook wat meer tijd om daadwerkelijkt e genieten van de parkietjes, ze kunnen al een beetje vliegen en de witte is heel erg aanhankelijk!


Zie onderstaande post,
Gr PF


Scotty - Keecko

heej Corien:

Wat lief zeg die kleine schatjes :) :-*
En wat een mooie kleurtjes!

Maar ik weet niet of het mannetjes zijn. Als ze zo jong zijn, is het nog erg moeilijk om te kijken of het mannetjes of popjes zijn. Nog een paar maandjes wachten en dan weet je het zeker ;)

Maar het zijn echte schatjes :)
Veel plezier met hem/haar of neem je ze beide :D

Groetjes, Ilse

Parkieten-Freak

#22
Corien, je kunt deze foto's uploaden bij de albums, het forum is hier niet voor bedoeld.
Een fototje op zijn tijd mag best als je een nieuw parkietje krijgt of om een vraag te verduidelijken, maar 9 foto's in het kader van "parkieten showen" gaat te ver, daar hebben we de fotoalbums voor. ;)




Parkieten-Freak

In verband met het (tijdelijk) sluiten van het fotoboek ivm met 18+ spam, mag Corien hier nog een paar foto's plaatsen.


Corien

Bedankt PF!! Hier nog 2 foto's (niet groter dan 600pix)
De blauw en de onderste foto de witte.


Vraagje over witte parkietje, denken jullie mannetje? Hier een duidelijke foto van de neusdop. Ze zijn nu zo'n 4 weken! http://img408.imageshack.us/img408/8741/forum3ajs5.jpg

Mars

#25
Dat is nog niet te zeggen, op de foto lijkt alles nog erg wit. Het is dus in ieder geval geen duidelijk mannetje.
Maar het maakt echt niet zoveel uit hoor, mannetje of vrouwtje. Als je vrouwtje een beetje fel is, heeft ook zo zijn charme.
Vooral het karakter is van invloed, denk ik.

Groeten Marcia

PS: de witte kon nog best wel eens behoorlijk geel worden, he! Die geel tinten... heeft hij ook blauw in zich?
Als je eens zou zien hoe Jim veranderd is: je zou hem niet meer herkennen van mijn avatar. Mooie parkietjes, allebeide.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Corien

Ja er zit inderdaad wat geel in, hij heeft ook wat blauwe vlekjes, op z'n borst en tussen z'n vleugels is het hemelsblauw.

Mars

Reken er dan maar op dat hij flink geel-blauw wordt! Moooooi!  :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

zeer mooie diertjes!
De neusdop is lastig te zien op de foto, maar lijkt lila achtig, dus ik zeg pop (maar ik weet het natuurlijk niet 100% zeker)

Corien

Citaat van: Annika op januari 31, 2007, 10:23:06
zeer mooie diertjes!
De neusdop is lastig te zien op de foto, maar lijkt lila achtig, dus ik zeg pop (maar ik weet het natuurlijk niet 100% zeker)
Ik dacht toch dat roze/paars mannetje was en blauw vrouwtje? Maar inderdaad, het maakt me niet zoveel uit hoor, zolang 'ie maar lief is :-*

Mars

CiteerIk dacht toch dat roze/paars mannetje was en blauw vrouwtje?

Blauw is een mannetje. Maar dan ook helemaal blauw zonder witte randjes. Bij jonge vogeltjes is dit dan nog wat lichter blauw maar wordt het later meestal kobaltblauw.

De doppen van vrouwtjes worden uiteindelijk meestal bruin. Maar in de jeugd kunnen die ook roze of blauw tinten hebben, signaal dat het om een popje gaat zijn meestal de witte randjes om de neusgaatjes.

Bij lichtere soorten parkieten (wit en geel) is het ook op latere leeftijd soms lastig om in te schatten om wat voor geslacht het gaat: de doppen krijgen niet altijd hun karakteristieke blauwe of bruine kleur.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Scotty - Keecko

Ik zie toch wel wat wit rond de neusgaatjes en de dop is vrij licht...
Ik denk pop, maar wacht nog maar een paar maanden af, dan weet je meer.

En het parkietje is vrij wit, dus dan is het nog moeilijker.

Maar popjes zijn ook heel lief, want ik heb hier twee en ze zijn nu zo tam dat ze kusjes komen vragen, dus het hangt echt af van het karakter van het parkietje en niet van het geslacht :)

Groetjes, Ilse

Corien

#32
Ik heb uiteindelijk de witte genomen, die is heel erg tam. Om het verhaal nog beter te maken, ik heb hem vandaag opgehaald, even een paar uur laten wennen en nu zit hij op m'n schouder. Oh, hij is er net afgevlogen, het vliegen gaat nog wat onhandig (uiteraard ramen en spiegels afgedekt) en de kast is al favoriete landingsplaats :D
Ik zit te denken als naam aan Joey, maar dat vindt m'n moeder zo'n 'Leidse' naam. (Ze bedoelt daarmee een beetje ordinair) iemand nog een leuke naam? Zat aan D.J. te denken, daar doet hij me ook wel aan denken hihi.

Annika

van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Hartstikke leuk dat ie al zo tam is en dus meteen de kooi uit kan. Geniet maar lekker van elkaar enne, succes met de naam keuze.

Ik vind Joey uiteraard een fantastische naam  ;), maar ieder zijn keus.

Trippy

Eindelijk  :D
En ik vindt Joey ook een leuke naam !
Heel veel plezier verder


DarkWolf

Veel plezier met de kleine parkiet. Echt fijn dat ie al zo tam is ;D
Voor een naam kijk ik altijd naar films/boeken fzo. Ik neem altijd namen met een speciale betekenis, dat maakt het veel mooier (maar dat is mijn mening :P)

Corien

En wat heeft hij een eetlust zeg hihi ;D Ja, hij heet vanaf nu Joey!

Ingrid

Heel veel plezier met je gevleugelde huisgenootje Joey  :D.
Omdat het forum hoofdzakelijk bedoeld is voor vragen, en je parkietje inmiddels is gearriveerd, sluit ik dit topic ;).

Groetjes, Ingrid