mijn vogel heb ik al 6 maanden en nog steeds niet hand tam

Gestart door bhupinder, november 10, 2006, 13:45:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bhupinder

hallo ik heb mijn vogel al 6 maanden maar hij is nog steeds hand tam weten jullie mischien hoe je een hele bange vogel tam kan maken
(mijn parkiet)

groetjes bhupinder

Brenda

Heeeel veel aandacht geven en geduld hebben...
Kijk ook op parkietenfreak.nl staat al heel veel geschreven over vogeltjes tam maken

Ook vogels die al wat ouder zijn...
Heel veel succes  ;D ;D

*Z*

Inderdaad heel veel geduld hebben en vaak bij het kooitje staan kletsen ook al luistert parietje er niet eens naar,, op een gegeven moment komen ze vanzelf naar je toe als je bij het kooitje komt kletsen en o kan je hem verder tam maken In ieder geval zo gin het bij mij het duurde ook zeker heel lang, mijne was namelijk ook overal bang voor en schrikte overal van!

Maar je moet hem nu toch een zien!

jovel

Ik heb oon zo'n bange parkiet. Hij gaat wel op mijn vinger in de kooi maar er buiten nog niet. Kan hem wel op de vinger eruit halen maar dan vliegt hij snel weg ( als trosgierst heb blijft hij iets langer zitten ).  Die van kan overigens aan de muur gaan hangen.

kisssie

hooi

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Als ik haar zelf uit haar kooi haal (ze komt er niet zelf uit) dan gaat ze vaak weer naar haar kooi toe. Vaak pak ik haar dan, totdat ze weet dat het geen zin heeft om naar haar kooi te gaan. Ik heb haar ook een keer zover gekregen dat ik met het blijven praten tegen haar dat ze eruit kwam om mijn stem te horen.
Ze is erg bang voor mijn vingers, daarom pak ik haar altijd zachtjes vast en laat haar rusten in mijn handen. Ze kan zo uit mijn hand weggaan want ik hou haar niet tegen. Meestal blijft ze een aantal seconde zitten en gaat dan vliegensvlug weg naar mijn schouders.

groetjes danielle

DarkWolf

Citaat van: kisssie op januari 05, 2007, 17:30:28
hooi

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Als ik haar zelf uit haar kooi haal (ze komt er niet zelf uit) dan gaat ze vaak weer naar haar kooi toe. Vaak pak ik haar dan, totdat ze weet dat het geen zin heeft om naar haar kooi te gaan. Ik heb haar ook een keer zover gekregen dat ik met het blijven praten tegen haar dat ze eruit kwam om mijn stem te horen.
Ze is erg bang voor mijn vingers, daarom pak ik haar altijd zachtjes vast en laat haar rusten in mijn handen. Ze kan zo uit mijn hand weggaan want ik hou haar niet tegen. Meestal blijft ze een aantal seconde zitten en gaat dan vliegensvlug weg naar mijn schouders.

groetjes danielle

Waarom haar gaan vangen als ze schrik heeft van je vingers? Zo gaat ze je nooit vertrouwen en ga je ze helemaal niet handtam krijgen!
Lok haar met trosgierst, doe eten in je hand, bied fruit/groenten aan,...
En heb vooral véél geduld!!

DarkWolf

Citaat van: jovel op november 12, 2006, 17:29:55
Ik heb oon zo'n bange parkiet. Hij gaat wel op mijn vinger in de kooi maar er buiten nog niet. Kan hem wel op de vinger eruit halen maar dan vliegt hij snel weg ( als trosgierst heb blijft hij iets langer zitten ).  Die van kan overigens aan de muur gaan hangen.
Mag hij dan niet wegvliegen? Het is toch normaal...Hij is vrij, kan losvliegen.
Ik zou ook weten wat kiezen...mooi op een vinger blijven zitten of heerlijk even door de kamer vliegen.
Ik vraag me dan af of je parkietje wel al handtam genoeg is...En misschien moet je gewoon beginnen met een speeltje buiten de kooi te hange, dan zal ie vanzelf langs de buitenkant van de kooi komen om met zijn (favo)speeltje te spelen...(zo heb ik mijn parkiet ook zover gekregen om uit zijn kooi te komen)

fatima

Ik heb mijn vogel al een 1 1/2 jaar maar hij is nog steeds niet handtam. Toen ik hem had gekocht hadden we hem gelijk rond laten vliegen door de kamer. Hij botste nergens tegen aan en lande altijd op het gordijn en de lamp. Ik had mijn hand niet naar hem gestoken omdat ik bang was dat hij weg zou vliegen of mij zou bijten. Ik had een vogeltje gekocht en liet hem met zijn oudere vriendje spelen. Na een paar maanden was hij overleden achter de kast en was de oudere weer alleen. Hij was erg bang voor me als ik dichterbij hem kwam met wat dan ook: mijn hand, fruit of een stukje trosgierst. Onlangs een week geleden heb ik een andere vogel gekocht waar de oudere veel mee speelt en plezier mee heeft. Ik heb ze allebij in de kooi opgesloten en zo proberen tam te maken. Ik heb gelezen wat op de site stond en dat toegepast, maar het werkt niet echt. De oudere is nog steeds bang en als ik dichterbij kom wilt hij me bijten. De nieuwe is anders, hij loopt soms op mijn hand in de kooi, maar als ik hem eruit wil halen vliegt hij gelijk weg. Mijn vraag is: Kan ik de oudere nog tam maken of lukt dat niet meer? En is er nog kans dat de nieuwe op mijn hand blijft als ik hem eruit haal?  :o :(

alvast bedankt!  ;)

roha

Een week is erg kort om conclusies te gaan trekken. Veel geduld en herhaling en een paar keer op een dag doen, niks overhaasten. Dit kan maanden duren, houdt daar rekening mee, maar sommige parkietjes zijn binnen een paar weken handtam. Houdt er wel rekening mee dat je er nu twee tegelijk wilt tam maken, dus twee keer zoveel tijd er voor uittrekken.
Succes!1

fatima


Mars

Hallo Fatima,

Als je even met de zoekfunctie zoekt op tam maken (maar je schrijft al dat je dat al gelezen hebt), zul je lezen dat je een parkietje meestal niet in 1 week tam maakt. Trek er eerder een paar weken of maanden voor uit. Sommige parkietjes zijn na een weekje al erg tam, maar de meeste niet hoor! Gewoon blijven oefenen: in de kooi met trosgierst op je hand lokken, langzaam een beetje bewegen, dan zonder trosgierst op laten stappen, bewegen in de kooi... En als dat allemaal lukt kun je ze hun eerste vluchten laten maken.
Ik zou ze echter nooit alleen laten. Ik weet niet of je dat gedaan hebt, maar je verhaal van een vogeltje dat achter de kast dood is gegaan komt zo raar op me over... maar dat terzijde.

Het oudere parkietje is nog wel tam te maken, maar dat zal (nog) meer moeite kosten. Probeer niet te reageren op het bijten, dan zal dat vanzelf minder worden en hopelijk over gaan. Trek je hand in ieder geval niet terug: dan krijgt hij het idee dat het helpt om te bijten.

De kern: heel veel geduld hebben.

Groeten Marcia

Ps Roha was me voor...

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

fatima

Hallo,
Soms ben ik voor en nachtje weg, wat moet ik dan doen? Moet ik het kooitje open of dicht laten? Een keer liet ik de vogeltjes in het kooitje en ze begonnen onrustig door het kooitje vliegen en te schreeuwen. Ik heb toen het kooitje opengemaakt en toen vlogen ze er gelijk uit. Ze vlogen naar de gang waar ze normaal nooit zijn. En wat moet ik doen als ik in de zomervakantie op vakantie ga? Er komt iemand die ze elke paar dagen eten en drinken zal geven. Maar als hij ze vrij laat rond vliegen komen ze niet gelijk terug naar het kooitje. Mag het kooitje dan opengelaten worden, of moet het dicht blijven?

Mars

Je kunt je parkieten beter niet los laten vliegen als je er niet bent. Er kan van alles gebeuren: zoals dat ze achter de kast terecht komen, als je er bent kun je een oogje in het zeil houden.
Ze zullen ook aan hun kooi moeten wennen: dat zou hun veilige plek moeten worden, zodat ze dus niet in paniek raken als ze daar zitten (met het deurtje dicht).

Ik denk dat het voor jou belangrijk is dat je eerst je parkietjes wat tammer maakt, voor ze mogen vliegen. Dan kun je ze ook gemakkelijker in de kooi zetten en is het voor de oppas misschien ook mogelijk om ze even los te laten.

Heb je niet een vakantieadresje waar ze mogen logeren? Dat is gezelliger dan ze alleen te laten.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Hoi, 'snachts horen je parkietjes te slapen, dus in de kooi met het deurtje dicht, je kan evt. ook nog een doek over de kooi hangen, zodat ze ook echt gaan slapen.
Ik zou ook voor een vakantielogeeradres gaan voor je parkieten of dat iemand op jouw adres logeert!!
Elke paar dagen is toch echt te weinig vind ik, zeker als het om een langere periode gaat, zoals een vakantie.
En de oppasser moet er wel tijd en plezier aan hebben om jouw vogels te verzorgen, zoadat ze niet na een half uurtje weer in de kooi moeten.
Als je besluit om ze wel alleen te laten, doe in ieder geval een radio aan, voor het geluid om ze heen en ergens een lampje.

fatima


fatima

In de vakantiekomt er dus iemand om ze te verzorgen, maar hij kan soms niet lang blijven, dus had ik besloten dat mijn parkietjes bij hem gaan logeren. Maar nu weet ik niet hoe ik ze naar hem moet brengen, met de kooi en dan een doek overheen of anders? Ik weet het niet, mischien weet iemand er wel antwoord op. Alvast bedankt,  ;)Fatima ;)

roha

Hoi hoi,

Eigenlijk is dit weer een ander topic en moet je een nieuw topic openen en de vraag stellen. Het antwoord is ook wel te vinden op de site/forum. Maar waar woont je parkietenoppas dan, ver of dichtbij waar je woont?