Verschillende parkieten?

Gestart door Crest, januari 03, 2007, 18:48:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Crest

Hallo parkietenliefhebbers!

Wat een informatieve site is dit zeg, hartstikke leuk!

Ik heb een beginnersvraagje... wat voor parkieten bestaan er allemaal? Zoals grasparkieten, regenboogparkieten, engelseparkieten? zit daar verschil tussen of noemt iedereen het in de volksmond weer anders maar gaat het over 1 en dezelfde parkietensoort?
Ik ben hier heel benieuwd naar.

Greets, Crest

Safrena

Hey Crets

Welkom op het forum

De parkietjes die jij noemt zijn allemaal verschillende parkietjes.
En je hebt heel veel verschillende parkieten soorten ;)

http://www.vodamfilm.nl/parkietensoorten.htm

Echter is er voor alle parkietjes en papgaaien een gezammelijk naam " kromsnavels"

vele groetjes


Crest

Bedankt voor je antwoord! :)
Ik weet dat je verschillende parkietsoorten heb als, grasparkiet, valkparkiet, alexanderparkiet, bourkeparkiet, catherinaparkiet enzv. enzv. alleen... het verschil tussen grasparkieten, engelseparkieten en regenboogparkieten vind ik wat moeilijker. Ik heb wel eens gehoord dat bijvoorbeeld engelseparkieten wat groffer zijn dan grasparkieten... maar wat zijn nou eigenlijk precies de verschillen? kan iemand mij dat vertellen, ik kan ze maar moeilijk uit elkaar halen...

roha

Naar mijn weten, is de Engelse grasparkiet groter dan de gewone grasparkiet, de kuif is iets duidelijker aanwezig.
Regenbooggrasparkieten herken je aan de kleur.
Verder kun je op de site/het forum meer info vinden. Gebruik hiervoor de zoekfunctie. Succes!!

Safrena

Hey Crest

Je hebt de gewone grasparkiet, dan heb je de engelse grasparkiet, die is iets groter en forser dan een gewoon grasparkietje, je hebt dan ook nog de hollandse graparkietjes, die zijn iets kleiner dan de gewone grasparkiet ;)

Vaak word een grasparkietje ook regenboogparkiet genoemd. Deze naam krijgt het parkietje omdat hij.zij zoveel verschillende kleurtjes in de veertjes heeft.

Maar ze horen allen bij elkaar de grasparkiet ;)

Maar een echte regenboog parkiet is geen grasparkiet ;)

http://www.grasparkiet.com/loepregenb.htm

Vele groetjes

Crest

Aah ik dacht al dat engelse inderdaad wat forser enz. waren.
Ik kon met de zoekfunctie niet echt precies vinden wat ik zoek, vandaar deze vraag.
In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties, waardeer ik zeer :)

hgp



Verschillen tussen engelse en (Hollandse)grasparkiet en regenboog parkiet

Engelse: grover gebouwd van lichaam en van kop (meestal de parkieten dieje ziet op TT's)

(Hollandse)grasparkiet, is de orginele vogel van formaat, de naam Hollandse is er bij gekomen ivm tentoonstellingen, daar er veel vanuit Engeland kwamen (de Engelse grasparkiet)

regenboogparkiet: is een kleur mutatie van de grasparkieten 

roha

Citaat van: hgp op januari 27, 2009, 10:16:57

Verschillen tussen engelse en (Hollandse)grasparkiet en regenboog parkiet

Engelse: grover gebouwd van lichaam en van kop (meestal de parkieten dieje ziet op TT's)

(Hollandse)grasparkiet, is de orginele vogel van formaat, de naam Hollandse is er bij gekomen ivm tentoonstellingen, daar er veel vanuit Engeland kwamen (de Engelse grasparkiet)

regenboogparkiet: is een kleur mutatie van de grasparkieten 


Het gaat dan wel om de regenbooggrasparkiet  ;)

hgp


hahah, type foutje:)
moet inderdaad het woord GRAS nog tussen.

dus regenbooggrasparkiet

Safrena

#9
Citaat van: hgp op januari 27, 2009, 10:16:57
...
(Hollandse)grasparkiet, is de orginele vogel van formaat, de naam Hollandse is er bij gekomen ivm tentoonstellingen, daar er veel vanuit Engeland kwamen (de Engelse grasparkiet)
...

Hey Hgp

Een hollandse grasparkiet is niet een gewone grasparkiet

Je hebt dus eigenlijk de gewone grasparkiet, gewone grootte die de meesten hier hebben.

De holandse grasparkiet is een slag kleiner dan de gewone grasparkiet

De engelse grasparkiet is een slag groter dan de gewone grasparkiet

De regenboog parkiet zijn ook nog twee verschillende diertjes

De regenboog grasparkiet is inderdaad een kleur mutatie van de grasparkietjes
en de regenboog parkiet: dit is een heel ander soort parkiet kijk daar maar eens voor op onderstaande link

http://www.vogelsbekijken.info/papegaaien/blz/Regenboogparkiet.html

Vele groetjes

Ps dit had ik trouwens al een keertje hierboven duidelijk uitgelegd  ;)
Citaat van: Safrena op januari 04, 2007, 12:50:35
Hey Crest

Je hebt de gewone grasparkiet, dan heb je de engelse grasparkiet, die is iets groter en forser dan een gewoon grasparkietje, je hebt dan ook nog de hollandse graparkietjes, die zijn iets kleiner dan de gewone grasparkiet ;)

Vaak word een grasparkietje ook regenboogparkiet genoemd. Deze naam krijgt het parkietje omdat hij.zij zoveel verschillende kleurtjes in de veertjes heeft.

Maar ze horen allen bij elkaar de grasparkiet ;)

Maar een echte regenboog parkiet is geen grasparkiet ;)

http://www.grasparkiet.com/loepregenb.htm

Vele groetjes

Crazy-karlijn

Kun je gewone grasparkieten ook met engelse of regenbooggrasparkieten kweken?
Mvg Karlijn.

Safrena

Citaat van: Crazy-karlijn op januari 27, 2009, 12:21:27
Kun je gewone grasparkieten ook met engelse of regenbooggrasparkieten kweken?
Mvg Karlijn.

Hey Karlijn

Ja dat kan.
De gewone, de engelse, de holandse en het regeonbooggrasje, ze verschillen van kleuren en groote, maar het zijn alledrie een zelfde soort namelijk de grasparkiet

Vele groetjes

hgp

Hey Sarfena

Een hollandse grasparkiet is niet een gewone grasparkiet! Jawel een Hollandse IS de gewone grasparkiet, zie vorige stuk tekst, dit is alleen maar om het op de TT'S makelijk te houden,(verschil tussen keuringen van Engelse en gewone grasjes) en natuurlijk is het zo dat een grasparkiet in gevangenschap een slag groter zijn dan de wildvang, maar is en blijft aangeduid als "gewone"grasparkiet \(met of zonder aanduiding HOLLANDSE)



De holandse grasparkiet is een slag kleiner dan de gewone grasparkiet anders om, wildvang is kleiner in omvang dan de "Hollandse

De engelse grasparkiet is een slag groter dan de gewone grasparkiet

De regenboog parkiet zijn ook nog twee verschillende diertjes

De regenboog grasparkiet is inderdaad een kleur mutatie van de grasparkietjes
en de regenboog parkiet: dit is een heel ander soort parkiet kijk daar maar eens voor op onderstaande link

http://www.vogelsbekijken.info/papegaaien/blz/Regenboogparkiet.html

Vele groetjes

Ps dit had ik trouwens al een keertje hierboven duidelijk uitgelegd  Knipoog Dan heb ik het ook weer eens uitgelegd ;) )

roha

De gewone grasparkiet is nog altijd de australische grasparkiet!

Safrena

Citaat van: hgp op januari 27, 2009, 14:09:58
...
Een hollandse grasparkiet is niet een gewone grasparkiet! Jawel een Hollandse IS de gewone grasparkiet, zie vorige stuk tekst, dit is alleen maar om het op de TT'S makelijk te houden,(verschil tussen keuringen van Engelse en gewone grasjes) en natuurlijk is het zo dat een grasparkiet in gevangenschap een slag groter zijn dan de wildvang, maar is en blijft aangeduid als "gewone"grasparkiet \(met of zonder aanduiding HOLLANDSE)



De holandse grasparkiet is een slag kleiner dan de gewone grasparkiet anders om, wildvang is kleiner in omvang dan de "Hollandse

....

Ach ja, geen probleem als mensen denken het beter te weten,doe geen moeite meer voor een discussie

hgp



Ach ja, geen probleem als mensen denken het beter te weten,doe geen moeite meer voor een discussie Ik leer en ben altijd bereid om iets nieuws te leren, dus discussie lijkt me altijd zinvol.
Weerleg dan de dingen die ik vertel, en ga niet stoppen met een discussie

Wouter

Citaat van: hgp op januari 27, 2009, 14:24:41

Ach ja, geen probleem als mensen denken het beter te weten,doe geen moeite meer voor een discussie Ik leer en ben altijd bereid om iets nieuws te leren, dus discussie lijkt me altijd zinvol.
Weerleg dan de dingen die ik vertel, en ga niet stoppen met een discussie


Dit is niet het discussietopic, dus zou er hier geen discussie plaats mogen vinden. Bovendien is je al uitgelegd wat er uitgelegd zou moeten worden zodat we nu weer ontopic kunnen gaan.

Parkieten-Freak

#17
Citaat van: Wouter· op januari 27, 2009, 14:47:14
Dit is niet het discussietopic, dus zou er hier geen discussie plaats mogen vinden.

Hier mag wel degelijk een discussie plaatsvinden.

Verder wil ik hgp vragen om betrouwbare bronvermelding.
@ all:
ontopic maar weer.

Verder ken ik Hollandse grasparkieten alleen als "Hollands Bont". De wilde (Australische) grasparkiet is inderdaad kleiner dan de gedomesticeerde grasparkiet.
Bron: Grasparkieten, Stan en Barbara Moizer.



Caradow

Via een ander forum heb ik contact gehad met een vers van de pers Keurmeester Grasparkieten.
Officieel erkent, door de NBvV. Zijn antwoord op dit verhaal:

Citaat van: Neophema Plaza op januari 28, 2009, 07:36:28
De Engelse noemen wij de standaard grasparkiet en is speciaal zo gekweekt voor de TT.
De Hollandse grasparkiet bestaat als je het mij vraagt niet. Hollands bont kennen wij inderdaad wel als kleur.
De 'Australische' is voor wat mij betreft gelijk aan de 'Hollandse', de oorspronkelijke soort qua formaat en model.
Natuurlijk zijn er door de jaren heen van allerlei kleuren ontstaan die je in het wil (haast) niet tegenkomt.
Als men de groene de Australische noemt, dan kan ik mij voorstellen dat men praat over een Australische en een Hollandse vorm, maar dan kun je er nog wel wat namen van landen bij pakken......

Tegenwoordig mag de kleine variant ook op de TT gespeeld worden. Eis is dat hij inderdaad wel klein is vergeleken met de standaard grasparkiet. Wat we regelmatig zien is een tussenvorm tussen de kleine en de standaard vorm. Dat willen we niet dus die vogels krijgen ook geen hoge punten.


hgp

helder verhaal  ;D

Toch weer een stuk duidelijkheid voor iedereen;)