regenboogparkiet tam krijgen

Gestart door judoka890, januari 05, 2007, 19:42:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

judoka890

ik heb sinds een paar weken een regenboogparkiet
en nu was mijn vraag hij komt wel uit de kooi.
maar alleen hij gaat niet op mijn vinger zitten vanuit de kooi en ook niet zo wat kan ik hier aan doen?
en hoe kan ik hem tam krijgen alvast bedankt ;D

Mars

Je kunt de tips hier lezen:
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Daarnaast kun je altijd de zoekfunctie gebruiken. Er is al vaak antwoord gegeven op deze vraag.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Scotty - Keecko

Hoi judoka890,

Welkom op het forum :)

Hier is al heel veel over geschreven. Tip: gebruik de zoekfunctie ( http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search ), en je zult er veel over vinden. Typ bijvoorbeeld "tam maken" in.

Korte samenvatting:
Het is van belang dat wanneer je je parkiet los wil laten vliegen, dat hij/zij eerst handtam is. Dus zodra je de hand in de kooi steekt, dat hij vrijwillig opstapt. Dan is je vogeltje klaar om zijn eerste vlucht door de kamer te maken :)

Je kunt trosgierst gebruiken hiervoor, dit is een lekkernij wat je in de dierenwinkel kunt kopen.

Leesvoer voor het tam maken ;):
http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Sleutelwoord: Geduld hebben en veel oefenen met opstappen met de trosgierst. Dan moet het goed komen :) En dus eerst tam maken, voordat je je parkietje weer los laat vliegen, anders heb je te veel werk om hem weer in de kooi te krijgen en hoef je geen noodoplossing zoals vangen of opjagen te gebruiken (deze werken averechts voor het tam maken).

Heb je nog meer vragen die je niet met de zoekfunctie kunt vinden, dan mag je die uiteraard gerust stellen :)

Groetjes, Ilse

judoka890

ja maar mag hij zijn kooi niet uit voordat hij op mijn hand kom zitten als ik het goed begrijp  :-X

Scotty - Keecko

Ja, het is het beste dat hij eerst op je hand komt zitten en dat je hem zo uit de kooi kan halen. Zo krijg je hem namelijk ook weer makkelijk terug als hij weer terug in zijn kooitje moet ;)

Groetjes, Ilse

judoka890

oke bedankt het is nu namelijk een hele klus om hem weer te vangen

Scotty - Keecko

Lok hem met trosgierst als je dat in huis hebt, of een stukje groente of fruit (wel goed schoonspoelen).

Een speeltje wil ook nog wel eens helpen, om hem te lokken.

Jaag hem niet te veel op, want daar wordt hij juist bang van en werkt het tam maken alleen maar tegen, omdat hij bang wordt voor die 'enge' hand.

Je parkietje zal ook honger krijgen, en dan gaat hij ook wel (als het goed is) terug naar de kooi. Of je houd de kooi voor hem, zodat hij er eventueel in kan springen.

Probeer het maar eens, maar dus niet vangen of opjagen ;)

Groetjes, Ilse