Belangrijke mededeling: pas op voor het reovirus!!!

Gestart door Parkieten-Freak, december 29, 2006, 00:49:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Beste lezers,
Vandaag ontving ik een mailtje van Dr. Gerry Dorrestein (veterinair patholoog) van het Diagnostisch Laboratorium NOIVBD te Veldhoven.
Het betrof een waarschuwing voor het reovirus. Dit virus speelt momenteel een grote rol bij de sterfte van grasparkieten (bij shows en vogelmarkten).

Wellicht willen jullie het artikel op zijn website even doorlezen.
Je vind het artikel over het reovirus onder "cases".


Trippy


Parkieten-Freak



Cutie_lover

Oeps... Noord-Brabant. Als Cutie en Moppie thuis zijn, ga ik ze grondig inspecteren. Schokkende foto's.

Caradow

Citaat van: Cutie_lover op januari 05, 2007, 16:45:55
Oeps... Noord-Brabant. Als Cutie en Moppie thuis zijn, ga ik ze grondig inspecteren. Schokkende foto's.

Zolang jij niet met cutie ne moppie naar een show bent geweest of zelf naar een show bent geweest, of ene kweker over de vloer hebt gehad die met REO in aanraking kan zijn geweest hoef je je gene zorgen te maken hoor..

Sanne

Hallo allemaal,

Het lijkt me wel verstandig om voordat we voor de forummeeting allemaal naar Veldhoven gaan te kijken of 't virus d'r nog is. Want met zo'n virus is dat misschien niet zo handig...

Groetjes Sanne

Caradow

De vogels gaan niet mee naar de meeting. Ook word REO overgedragen via de ontlasting. Zolang je goed je handen wast voor je je eigen vogels weer hanteerd zijn er (volgens mij) geen risico's. Maar dat is ALTIJD iets wat je standaard moet hanteren wanneer je in contact bent geweest met vogels waarvan je niet weet of ze ziek zijn. Dus ook wanneer je in een dierenwinkel contact hebt gehad met de vogels, of een kinderboerderij.

Het REO virus is ALTIJD in enige mate aktief aanwezig in ons land, alleen zijn er enkele periodes per jaar dat er agressieve uitbraken zijn, met name in het najaar en de winter. Daarnaast is het ook nog eens zo dat vogels die nieuw binnne komen bij het NOP altijd een periode in quarantaine gaan voor ze in de groep geplaatst worden en een besmetting met REO is dan voor 99% al uitgesloten.

Ik zie geen reden tot paniek met betrekking tot de meeting, zolang we onze eigen hygiene regels maar hanteren bij thuiskomst. Maar dat geld dus altijd na een bezoek aan NOP, kinderboerderij of dierentuin.


Parakiki

Ik heb nooit van deze virus gehoort :o wat voor 'n type virus is het?

Safrena

Hey Parakiki

Kijk even bij de link die parkietenfreak geeft meegeven en dan op cases onderaan klikken

of om het je makkelijk te maken deze

http://www.noivbd.nl/Cases.htm

Vele groetjes

parkietenfan

Grappig, in hoeverre je het grappig kan noemen. Het artikel is geschreven of gepubliceerd door mijn vogelarts. (P. Bastiaanse).

Fatih

Kan dit van parkiet ook over gaan naar mens?


trouwens je kan er ook bij melden dat er foto's van organen zijn, want niet iedereen kan hier tegen.

Safrena

Citaat van: Fatih op januari 17, 2007, 17:56:55
Kan dit van parkiet ook over gaan naar mens?


trouwens je kan er ook bij melden dat er foto's van organen zijn, want niet iedereen kan hier tegen.

Hey Faith

Als ik het goed gelezen heb kan het niet van een parkiet naar een mens over gaan en omgekeerd.
Het virus kan iedereen krijgen maar iedereen heeft zo zijn eigen specifieke virus stam
Het kan dus alleen over gaan van eigen soort naar eigen soort ;)

Vele groetjes

Nadine

#12
** SCHRIK! **  :o

Mijn nieuwe pietjee heb ik nu 2 weken toen ik hem net had [ en hij nog alleen zat ]
Zag ik dat zijn ontslating geel-groenig en dun was! :o ik dacht dta het kwam omdat hijz e eten niet had kunnen vinden dus heb eten op de grond gestrooit en 2 dagen later zag ik alleen nog goede ontlasting! :D
Maar nu ik dit lees ben ik wel bezorgt eigenlijk! hij zit nu ook bij Timo en Elmo en nog steeds is de ontlasting goed er is ook nooit bloed bij geweest maar stel nou dat hij het wel bij zich draagt ! :o
Kan dat..?  :'( Of is het net zoals ik dacht alleen beweest van voer niet vinden en misschien beetje vervoers stres..?  :( Help..?  :o

PS. de dag voor ik hem kocht ishij ontsnapt en met erg veel geluk weer gevangen aangezien ik hem uit een tuincentrem heb... vandaar misschien nog net iets meer vervoer stres als normaal aangezien ik hem op de fiets [ in me jas met open rits ] heb vervoert..?

Caradow

Je zegt net dat er nu niets aan de hand is, waarom maak je je dan zo druk?

Nadine

god laat maar als we zo gaan doen >:( was gewoon bezorgt misschiend raagt hij het wel bij zich en hebben dadelijk me andere 2 hetw el! maar laat maar je hoor tvan mij wel niks meer.. doegg ehhh  >:(

Sanne

Nadine, waar ben je zo boos over?
Ik vind 't een hele normale vraag van Caradow...

Scotty - Keecko

#16
Nadine,

Je hoeft niet zo te reageren hoor!
Je hebt je parkietje nu al 2 weken en dan zou de ziekte allang uit zijn gebroken.

Je zegt zelf al dat je denkt dat het van het vervoer kan zijn, waarom dan ongerust zijn als nu alles in orde is?!

En jouw woonplaats ligt ook niet in Noord-Brabant en zoals je kunt lezen halen parkietjes het virus weg bij shows en ik neem aan dat je daar niet bent geweest...

Dus zo'n kwade opmerking hoef je nu ook weer niet te plaatsen!

Even off-topic:
En mag ik vragen, waarom je je parkietje met open rits ??? op de fiets mee naar huis neemt??

Parkieten-Freak

Het lijkt mij verstandig om Nadine even de gelegenheid te geven om van de schrik te bekomen.  ;)

Parkieten vervoer op de fiets met open jassen is weer een heel ander verhaal, en dat valt buiten dit topic. ;)



Nadine

#18
Citaat van: Scotty&Keecko op maart 26, 2007, 21:57:38
Nadine,

En jouw woonplaats ligt ook niet in Noord-Brabant en zoals je kunt lezen halen parkietjes het virus weg bij shows en ik neem aan dat je daar niet bent geweest...

Even off-topic:
En mag ik vragen, waarom je je parkietje met open rits ??? op de fiets mee naar huis neemt??


- Omdat er nu stond dat het ook in midden en loi,mburg enzo was en zelfs ook al in belgiƫ en omdat van de week met stage er ook een duif dood is gegaan aan niet wille eten opgebolt op de bodem zitten en ee kwarteltjee ook die kant op ging.. daarom maakte ik me zorge.. en vanwaar die boze reactiee? nou omdat het best lullig overkwam.. ;)

- omdat ik op me fiets naar stage ga.. dus deed ik hem in me jas.. anders zat hij op de tocht.. of in me tas.. lijkt me ook neit erg handig.. dus doe ik me jas stukje open zodat hij ook nog adem kan halen...

Mensen
en nu graag weer on topic
gr Safrena