Ei - draagtijd

Gestart door karin v h, december 28, 2006, 19:17:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Beste Parkietenfreaks,
Het onderwerp is niet goed betiteld maar weet even niets anders. ;)
Sara heeft sinds vorige week maandag dus 12 dagen een ei in haar buik.
Sara pak ik sinds al haar eitjes iedere keer even beet om te voelen hoe het met haar buik is omdat Poekie (het oversektste mannetje) nog steeds boven op haar springt en vrijen kan als de beste.
Vorige week maandag kon ik een hard bolletje in haar onderbuik voelen. Dit is nu behoorlijk gegroeid en als ze op het stokje zit puilt haar onderbuik over de stok heen. Had met Kerst ook wel een ei verwacht. :(
Ja, sorry voor het 'taalgebruik'... ;)
Er zit duidelijk een 'ei' in haar buik. Klopt het dat de tijd normaal 10 dagen is voordat de eieren worden gelegd? In hoeverre kan het kwaad dat het langer is of kan dat verschillen of kloppen de 10 dagen niet.
Het is wel zo dat wij sinds vorige week donderdag bij mijn ouders zijn dus haar thuis-situatie is nu iets anders.
Hopelijk dat iemand mij hier iets over kan vertellen.
Groetjes Karin

Safrena

Hey Karin


Nomaal word ongeveer tien dagen na het paren een eitje gelegd

Twaalf dagen al een eitje dat is niet goed lijkt me hoor
Het beste kun je heel voorzichtig met je parkietje naar een vogelarts gaan, die kan haar dan helpen met het eitje

vele groetjes

karin v h

Hallo Parkietenfreaks,
Ik had bovenstaand stuk naar de dierenarts van de www.dierenkliniekdetoren.nl gemaild. Ik denk misschien heeft hij een behoorlijk antwoord.
Dit is zijn antwoord:
Normaal gesproken legt een vogel haar ei binnen 24 uur nadat de schaal
aangelegd is en dat is 24-48 uur na de eisprong. Evt. kan je dierenarts
een rontgenfoto maken om dit te checken, Er kan ook sprake zijn van een
zgn. eidoorbuikvliesontsteking. Dat is vanaf hier niet te zeggen.


Ik zal 2 januari meteen contact opnemen met mijn eigen arts want met bovenstaand verhaal kan ik helemaal niets. En met dat van Safrena begrijp ik maar ik zit met deze gekke dagen. Sara is verder heel goed te pas heeft vandaag goed gevlogen, verder is ze wel wat rustiger tegen het vrijende mannetje.
Ik weet het ook even niet meer.
groetjes Karin

Ingrid

Even offtopic:
Ik vind het wel netjes dat hij antwoord geeft vanaf zijn vakantie-adres in het buitenland ;).  (Hij is namelijk op vakantie tot 8-1-07)

Nu weer ontopic:
Vanaf de eerste paring tot het leggen van de eerste eieren kan men gewoonlijk 8 - 14 dagen rekenen. Voor poppen die eerder gebroed hebben  geldt ca. 8 dagen en voor poppen die voor het eerst broeden ca. 14 dagen. Soms kan het echter voor komen dat het bij een jonge pop nog langer duurt.

Bron: http://home.hetnet.nl/~adrivankooten/19Grasparkiet.html

Daar kwam ik ook het stukje tegen wat jij (ik geloof dat jij dat was???) in het topic van Jonas hebt neergezet:

Reeds één tot twee dagen voor het leggen van het eerste ei produceert het popje grotere uitwerpselen. Een teken voor de op handen zijnde eiproductie. Dit blijft zo gedurende de gehele broedtijd. Popjes met een dikker geworden, gedeeltelijk onbevederde cloaca-omgeving en een voortdurend op en neer bewegende staart staan even voor het leggen van een eitje.

Groetjes, Ingrid

karin v h

Hallo Ingrid,
Ja, dat stukje naar Jonas toe was van mij.
Het is niet haar eerste bevruchting ;) Ze heeft dit jaar 2 nestjes gehad.
Het gekke is dat ik mij eigenlijk niet zo druk maak om Sara, innerlijk voel ik dat het eruit moet maar zolang Sara nog goed eet, drinkt, vliegt etc. vrees ik niet voor het ergste.
Ik zal daarom ook maar laten bezinken tot 2 januari en dan maatregelen nemen. Ik weet ook niet of de tijdelijke verhuizing naar mijn ouders invloed kan hebben gehad op deze bevruchting. Als je de hele dag vrij kunt rondvliegen en nu 's avonds een 1 1/2 uur maar kunt vliegen? :-\
groetjes Karin

karin v h

Hallo Parkietenfreaks,
Ben vandaag met Sara naar de dierenarts geweest. Ik moet het eventjes kwijt maar voor mij was deze bevalling ook zwaar. ;) net als voor Sara.
Er zat inderdaad een 'ei' in de buik van Sara.
De uitgang waar het 'ei' uit moet was droog. Dit kan een reden zijn dat het 'ei' niet wilde komen.
Eerst heeft hij er glijmiddel ingespoten en geprobeerd het ei eruit te drukken. Dit wilde helaas niet goed.
Ik had hem zelf vast en zo nu en dan beet zij enorm (ik heb een zenuwbeschadiging in beide armen en benen) dus de pijn was fel. Uiteindelijk heb ik hem maar mijn pink gegeven om in te bijten omdat dat minder pijnlijk is.
Heel voorzichtig heeft hij met een beetje glijmiddel spuiten en met een tangetje het ei er heel voorzichtig uitgehaald. Iedere keer wat glijmiddel en dan weer wat verder openmaken - zonder te beschadigen.
Op een gegeven moment was ik blij dat ik dat ik een stukje 'ei' zag komen. :P en heel langzaam aan na een martelgang kwam het ei eruit. Het was aan 1 kant versteend.
Hij heeft de boel schoongemaakt van binnen en daarna antibiotica-zalf erin gespoten.

Sara moet nu 2 weken alleen zitten zonder mannetjes, popjes en spiegeltjes.   ;) Ik denk dat dit een enorme straf voor haar is. Ze zit wel in de kamer bij de anderen alleen heb ik de kooi een 1 kant afgeschermd dat ze ze niet steeds ziet want dan is ze erg onrustig. De dierenarts vond dat ze in dezelfde kamer moest staan zodat ze hun hoort - ik heb het afgeschermd omdat ze anders de hele tijd zit te dribbelen op het stokje. Ze wil dan naar hun toe. Het is een gezelsschapsdier.

Ze zit heel stil op een schommeltje ik denk dat de ingreep een enorme impact heeft gehad op haar lichaampje en psyche. I
k weet niet wat ik er verder nog aan kan doen.
Misschien heeft iemand nog één tipje voor mij en Sara. :D
Groetjes Karin

Mars

Karin, wat vervelend. We waren er al bang voor dat het niet goed was.
Ik heb geen tip voor je, maar wilde je toch even laten weten dat ik met jullie meeleef.
Laten we hopen dat Sara zich snel weer wat beter voelt.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Hallo Marcia,
Dank voor je reactie.
Ik hoop dat ze het gaat halen al heb ik hier mijn twijfels over. :'(
Ze zit heel stil op een schommeltje eet praktisch niet, drinkt wel.
Ik heb op de bodem keukenrol gelegd om te kijken of ze ontlasting heeft?? :-\ Hier ben ik n.l. heel erg bang voor. Het zou mij niets verwonderen als ze het niet haalt. Ze reageert ook helemaal niet op de andere parkieten. :'(
Groetjes Karin

Mars

En een beetje tegen haar praten, met belletjes rinkelen? Kortom haar aandacht trekken? Maar als ze al niet eens op de anderen reageert?
Ow wat erg... ik krijg er een heel naar onderbuikgevoel van. Je voelt je zo machteloos.

Als ze niet eet, zal ze weinig tot geen ontlasting hebben. Timo had dat ook niet als hij niet at. Een stukje trosgierst vlak voor haar ophangen?

Sterkte! Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Ze heeft de trosgierst binnen handbereik hangen. Daar kijkt ze niet naar om. Poekie heb ik er net bij gehouden ook daar reageert ze niet op, ze wil alleen maar op haar schommeltje zitten 'knipogen'.... :'(

Danielle

Oh, wat een vervelend nieuws  :'(.
Als ik het zo lees is het inderdaad echt een vervelende ingreep geweest, gewoon akelig.
Ik zal echt voor je duimen dat ze er weer bovenop komt!

parkietenfan

Ooh mijn gevoel zegt ook dat het niet zo best gaat. Als ze niet eens reageert op de anderen. Wat vreselijk zeg. Kan me goed voorstellen dat je zelf ook helemaal van slag was bij de dierenarts. Het is altijd vreselijk als je je vogeltje ziet lijden. Ik hoop dat het toch nog goed komt, we duimen voor jullie!

karin v h

Heb net contact gehad met de assistente van de dierenarts. Zij vertelde dat zij ook parkieten heeft en zij heeft hetzelfde meegemaakt. Haar parkiet had pijnstillers gekregen. Dus er is overlegd en ik ga zo pijnstillers halen. Eigenlijk best logisch wij zouden er ook niet aan moeten denken dat er zo een kind bij ons wordt uigesjord. Laten we hopen dat dit verlichting geeft.

Ze durft waarschijnlijk niet te eten omdat als ze moet poepen dat zo ontzettend zeer doet. :'(
Ja, ik wil haar niet kwijt, ze heeft mij vorig jaar zoveel gegeven aan lieve kleine parkietjes, dit moet toch niet haar dank zijn.
Ik hoop maar dat het helpt want je staat hier zo machteloos bij.
Door omstandigheden moest ik 2 uur weg maar in die tijd heeft ze niets aangeraakt (tenminste geen eten) en geen ontlasting gehad. :'(
Groetjes Karin

Mars

Fijn dat je pijnstillers kunt krijgen! Ga maar snel halen.
Als je dametje wat opknapt dan horen we het, he?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Scotty - Keecko

Och Karin,

Ook ik leef met je mee! Wat een vreselijke ingreep is het geweest :'(
Ik duim mee en hoop gauw dat Sara wat opknapt!

Sterkte! en beterschap voor Sara!

Liefs, Ilse

karin v h

#15
Helaas, Sara heeft het niet gehaald ze is vanmiddag in mijn hand gestorvern. :'(
De SEX is haar fataal geworden.
De druppeltjes heb ik nog gehaald maar ik denk niet dat ze ze nog echt heeft binnen gekregen.
Ze wilde nooit in mijn hand zitten had ze een hekel aan. Nu is ze mijn hand gestorven.

Ik voel mij schuldig maar het is te laat..... :'(
Ze heeft een mooi plekje in de tuin van mijn ouders gekregen  -waar ze nu met haar andere vriendjes ligt.
Groetjes Karin

P.s. Poekie heeft het volgende slachtoffer al weer gevonden - hij zit nu alweer bij een ander vrouwtje op de rug - dit vind ik nog het meest erge van alles. :'(

Ingrid

Wat naar, Karin :(. Ik bleef hier duimen dat Sara genoeg kracht zou hebben om alles boven te komen.
Veel sterkte met het verlies van je gevleugelde vriendinnetje.....

Scotty - Keecko

Wat verschikkelijk :'(
Het was ook een vreselijke ingreep... :(
Ook ik hoopte dat Sara er boven op zou komen.
Je moet je niet schuldig voelen, want je hebt er alles aan gedaan om je dametje erboven op te krijgen.

Heel veel sterkte met het verlies van Sara...

parkietenfan

Oh Karin, wat vreselijk. Ik was er ook al bang voor dat het zo zou aflopen, het klonk nl. allemaal niet best. Heel veel sterkte met het verlies!


Mars

Oh, we vreesden er al voor...
Wat tragisch.

Heel veel sterkte.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

Ik heb net gelezen wat er allemaal is gebeurt, wat vreselijk zeg, zo ontzettend zielig.
Ook van mij wens ik je heel veel sterkte!

tup en joep

ook heel veel sterkte namens mij

marretje

Ook van ons heel veel sterkte toegewenst.  :'(

Sara

Ik was er ook al een tijdje bang voor dat het eens fataal ging worden..
Heel veel sterkte toegewenst..

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Danielle

Oh en je zag er al zo tegenop om naar de dierenarts te gaan.
Wat zal het erg zijn om zo je vogeltje te moeten missen.
Zo te lezen had je ook echt een speciale band met haar.
Het zal wel moeilijk zijn, maar ik wens je toch heel veel sterkte met het verlies van Sara.

Groetjes, Danielle

Caradow

Karin, heel veel sterkte!

karin v h

Kleine nagedachtenis aan mijn lieve SARA.
Karin

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Veel sterkte Karin, ik vind het heel erg naar voor je dat Sara overleden is. :(


Lijntje

Sterkte Karin, met her verlies van je kleine vriendinnetje..

Joske


Monique8736

Hé wat naar nou  :'(.Heel veel sterkte met het verlies,

Liefs Monique

Idske

Ik sluit me aan bij de vorige reacties:

Ontzettend naar en heel veel sterkte gewenst! :'(

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Karin

Ik lees voor het eerst deze topic. Wat een verdrietig bericht, Karin. Ook aan jou heel veel sterkte.  :'(